AKŞAM pa ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SULEYMAN KÂNI Hamidiye marşı ve Dussap paşanın gözden düşmesine Bir gece yatsı vakti piyano ba- şı takımı aranıldı. lârnet Mehmet Ali zi uzak- ta oturduğu için gelemedi. Klâr- net çavuş sai "5 ti o gecelik he- yete ilhak o Bu suretle Sekdlari olarak bi- rinci defa hususi konser heyetine giren Bay Zatinin çalışı hünkâ- rın hoşuna giti undan sonra a Abdülhamit kon- ser İz istedikçe bazan Bay Zati için: ocuk ta beraber gelsin! De rdi. Bir akşam muzika iste- nilmişti. Neşet Paşa huzurda tu- haflıklar yapıyordu. Bay Zati şalarken bir (varyas- yon) yaptı; — Piyano “takımına şu va duran da ilme Diye irade Haremağala- rından biri öaiçki iradesini tebliğe geldi. Pandomimde oya çıkan palyaç: Mehmet Şah Bey atlar borucu Arif Beyi hususi takıma sokmak istiyordu. Haremağasına Arif Bey gösterildi, Fakat padişahın ese işaret et- tiğini bilen baremağı ası mk in evabını verdi. y Zati bu suretle kat'i olarak piyano ba- şı heyetine girmiş oldu Abdülhamidin hususi hayatıni tasvir ederken 217 numaralı tef- rinin hususi ğü li birleştirerel k Mars. veznile bir mar; tertip iii Bunu orkestra için wwel Abdülhamit tadil ettirmişti.) Dediğini yazmıştım. Bay Zatinin bana kat'i ii azmadan bazı yerlerini ye marşı) diye biline $ mi zika ferigi Necip Paşa tarafın- dan ey eek Giyim iy musiki dershanesine giderek Dus- sap Paşaya: — Bu akşam m ve o klârnetçi çocuğu da get Emrini verdi. akşam konser heyeti küçük mabeyinde çaldı. Hünkâr klâsiklerden, Moza- rın ciddi parçalarından anır- dı. Bay Zati klârnette (Mirko var- yasyonu) denilen varyasyonu yaptı, Abdülhamit beğendi. Bir defa da -Abdülhamit şeh- zade Reşat ve Kemaleddin efen- diler bulunduğu bir sırada Dus- sap Paşa ile Bad Zatiyi huzuru- na çağırmış! IRTEM sebeb olan vaka şehzadelere tiyi sütererek: — Dinleyiniz. sai yetişti. Ne kadar ve çalıyot Demiş, Bay Zatinin in çaldığı par- ça bine ellerile alkışlıyarak: f rin! Hünkâr Diye takdirde bulunmuştu. | Padişah tarafından böyle tak- dirlere uğradığı işitilince B: Zatinin arkadaşları arasında iti- barı artıyordu. Fakat bu takdir- lerin rütbece terfie medarı olmu- yordu. O hâlâ takım çavuşu idi. Dussap paşanın menkâbiyeti ssap Paşa mİ a © tururdu. Yazın tiyatrod. on birden sonraya ld yi hoşlanmazdı; vakit evi: dönmekten daima şikâyet ederdi. Onun bu şikâyetleri nihayet Abdülh midin kulağına isal edil mişti; hünkâ nkârın canı sıkılmıştı. i vil oynadığı bir gece büyük bir Fotoğraf m «AKŞAM» fotograf meraklısı okuyucuları Ri daimi bir mü- sabaka açıyo! Bazi mülre lerin fotografcılığı gü- zel sanatlar arasına sokmalarına ba- kılırsa bu emi 'a bir sanat ha- gri bile enbit il Bu ileri ün kelie toy heveskârları okuyucularımız arasın ded. ıkaracak v Tiyetlerin büyümelerine Yelda Sie cektir. e eekakaır? şu şartlara bağlı- | GE Müzklr Bi mi ve yalnız amatörlere mahsu: — Her ein müddeti * | biz bittadir. etmek istiyen ama- İştirak törler eserlerini her hafta ÇARŞAM» BA günleri saat (17) ye kadar «AK- ŞANI #hraree eahakası” manalar ğuna> vermiş bulunacaklardır. (Taş- radaki okuyucularımız da fotografları posta ile göndererek bu m 2 Amatörler fotoğral e gönderiniz ! — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur — 1 Tam bu sırada; icabı, * meydana saril birer at gibi Muzıkada birinci baso mi es ii Z NN Amatörler ein daimi ve hödiğeli Tefrika No. 596 aksilik Dussap Paşanın menkübi- yetine sebep ol menkübi- t sebebinden sirelei bahset- miştik, (11 Bay Zati bu hâdiseyi şöyle naklediyor: (Oyun vE — marş ia lınmak icap Paşa hizmetine ani e) efendi. den çabuk bir mar: tiremedi; Dussap P. lanarak uydurma bir marş hava- sı çalmağa başladı. Piyano başın- uydular. darik marn bazı lal ini Abdül- gm a ama 'ugri TI, a şeklinde e mi Ez çıktı, Eşekler böyle doal ken kendi marşının melodileri benzetilecek melodilerle marş — nması zaten Dussap Pi gü- cenmiş bulunan Abdülhamidi kızdırdı Dussap Paşa bir daha istenik medi. Lüzumunda piyanoyu Gua: telli Paşa çaldı. Evvelce ği rivayete göre Du: yun esna- sında asıl Hamdiye marşıni “çak mıştı. Bay Zati marş meselesinin böyle daha hafif bir şey olduğu- ediyor. Bu hâdiseden sonra Paris elçisi Esat Paşadan iyi bir iy istenildi. efarı ssap Paşa bu ransız tebaasından la angaje etti, Aranda Bey uhde- sine sonra mülâzimlik te tevcih edildi; bu rütbe maaşını da Har- biye nezaretinden almağa başla- dı. (Arkası var) (1) 198 numaralı tefri üsabakamız Eserler 6X9 ve 9X12 eba- a Di Yl Müsabakaya üç türlü fotog- ii eseri kabul edilir: — İnsan resmi (Portre) — Manzara (Peyzaj) c — Son bir hafta içinde geçen vukuata aid havadis resmi (Aktü. ize) ograflar retüssüz ve si- yali kâğ ii benii olacaktır. Ipar- e veya mat olabilir.) — Gönderilecek eserlere açık İk ve Tesim 'n tafsilâtı zetemi; — M erk n her <AKŞAM3 meyanda ÜÇER ralık kitap hediye ecek Kİ taplari kendileri ZAMN İlk müsabaka 1 Kânunuev- vel 935 Şara ki etmek is- tiyen oku; rımız o Portre, Pe. si veya “Aktünliteye aid e saat 17 ye kadar gönder edeli er. İlk — ei Cumar- ici günkü edile- Gazetelerde ve a ın dillerinde mz daha görüp tetkik etmeğe niyet ettim. köye gittim. Tramvay yolun- daki kapıda bekleyen yur- si otomobiline bindim. Ted 'n yükselen asfalt yol, birçok ler yapıyor. un sağında ve solunda bü- tün duvarlar renk yal ç lerine çiçekler dikilerek tabiat ne güzel taklid edilmiş. Sarmaşık füllerile, leylaklarla, güzel koku- lu yaseminlerle, hanımellerile öze- ne bezene, teşkil edilen köşeler, virajlar, nekadar cazibeli, Dört dakika son! tarafı mu- azzam arla, rengârenk çi- çeklerle LALE aa üzel manza- ralı bir yere ii a Ne toz var, ne duman, ne gü- 5 ramvayların, otomobillerin, arabaların, satici- arından azade ferah- sıladıyan güzel kokulu havasını du- yuyorum. Ortaköyün mail sathı üzerine rağ sz müessesede ogördü- manzara beni mef- tün etti, Skar zy Üsküdar, Kuzguncuk, ler , Çengel- köy, Vaniköy, GK gakilleri, le, Beşiktaş ve O: aray ii mara (denizile Adalar inci siki parlıyor. 2 Türkiyede e hususi has- tanelerin vii köffesini' gez- dim, gö ; inceledim. mevkii, saf Mr sıhhi Ran rafgirlik etmemiş olduğumu zan- nederim. den 75 metre yüksektedir. 50,000 metremurabbaı vüsatında olan bi i d. olan bu ferahlı ormanlıklar, çam- lıklar içinde tesis edilen re ve pavyonlar görülm değer bir şifa kaynağıdır. Hastaneyi » ve bütün pavyonlari eler odaları im, Gördüğüm in- yran kaldım. rine benzememek üzere ne güzel boyanmış. Hasta ların yatakları odalar ii TüZz- gârına miarüz. Güneş odaların içine,ışık ve sıca! ğıtıyor, Her oda kaleriferlidir. Her zamsn akan sicak ve soğuk Kıymetli bir müessese: Ortaköy şifa yurdu irtaköy e de bir görünüş el su ei vardır. Benli vabol adar temi rsi bir tahlil Er vi ne kada a na mamulâtından ei doğum yerleri ve tenis ki pavyona mahsus mükemmel yo tertibatı mevcuttur. Ha stanenin Si esaslı yanı tarafı geniş iş balkonlarl, tart”. güzel süslenmif sıcak meri arla o kadar lunmıyan larını hazin ir ii bulm. er zaman mümkünü Hastanenin taracalarından baktım. Zemin katında küçük MIZI gerin ar. | ar bei ve e büyül ik hi al gi iş (Ortaköy Şifa Yurdu) e cazibeli. 38-50 yataklı olan bei lüzumlu “bir ihtiya: a ir (100) yatağa iblâğ sebil gi rumdadır. Şifa yurdu mev ef üksekliği, rinin, z nın çokluğu ile akciğerlerin if nı r çeşi em bedii yapılmak için ideal bir s8 4 E 2 < havasile EN bu san? dan pek büyük faide görür” Cemal Aydınlık Cep Tak 7 yıldanberi (Necmistik namı altında çıkarmakta ei takvim rma kçe ad aldığı için Pİ ei adıyle çıktığı. a okuyucularımıza bildiriri"”