9 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

© Sahife 2 Bulgar başvekili ( Baş tarafi birinci sahifede ) terakkiden O memnun olduğumu anlatmağa çalışırken israftan sa- kınmağı ve tasarrufa (| şiddetle riayet etmeği tavsiye edeceğim. demiştir. Bulgar baş vekili uzun nutkunu bitirdiği hâlde hâlâ halkın dağıl- madığını görünce son söz olarak “aç ayı oynamaz,, darbi meselini hatırlatmak istiyorum.. Açım, uzak yollardan geliyorum, £ müsaade edin de midemin ihtiyacım yerine getireyim. , Diyerek sözünü kesmiş ve halk #arafından şiddetle ve takdirle alkışlanmıştır. Bunun üzerine M. Moşanof herkesin ellerini birer birer sıkmış ve halk dağılmıştır. Başvekili karşılayan Türk heye- ti M. Muşonofa uzun bir rapor vermiştir. Bu raporda kapanan Türk mekteblerinin açılması iste- nilmektedir. o Bulgar | başvekili halka söylediği ikinci nutlundada Ankara seyahatından bahsederek demiştirki: — “Ben dostumuz Türkiyeyi ziyaretimde sizin büyük ve saygılı bhemşehriniz İsmet paşa ile görüş #üğüm ozaman onun üzerimde bıraktığı o iyi tesirlerin O henüz füsunu altındayım. Siz, Razgratl Jar bu büyük heşehrinizle ne kadar iftihar etseniz yeri vardır. Refikamla birlikte ailelerini ziya ret ettiğim vakit ismetli valide- leri beni ve refikamı bir hemşehri sıfatile karşıladılar ve bizi tam bir samimiyetle istikbal ettiler. Bir “defa daha tekrar edeyim kismet paşanın valideleri Razgratta doğ- muş ve buradan dokuz. yaşlarında ayrılmıştır. Doğdukları ev henüz yerindedir. Büyük ana ile muh- terem. oğlu ana topraklarmı ziyaret için müsait zaman ve fırsat beklemektedirler. Kendilerini yar kın senelerde aramızda görmekle gerefyap olacalısınız.,, Maarif vekili (Baş taralı birinci: sabifemizde) mizde öz türkçe kelime Anadolu- dam toplanan 15: bin İcelimedir. İşlerimizden biri de osmanlica” dan W bir lügat yapmak olacakdır. Böylelikle osmanlica ile dilimize girmiş, ecnebi kelime- Terin makabillerini bulabileceğiz. Dil. meselesine çole ehemmiyet veriyoruz. Çünkü bu bir meselesi değil, ruh meselesidir. , Münarif vekili bu alışam Anka. raya: hareket edecektir. Tramvay. çarpmış Galatada, oturan Niko ismin- de bir demirci çırağı dün Eminönünden Bebeğe giden tram- vaya: binmiş, * Karaköyde etrafina: bakmadan arabadan atlamıştır. Bi sirada karşı taraftan gek mekte. olam diğerbir tramvay yarparalı Nikoyu. başından tehli- keli surette yaralamımştır: iskân idaresinde, Istanbul iskân idaresinde mey- dana çıkarılan suiistimal münase- betile bir memurdan başka hep- sine işten el çeketirilmişti. Bunların yerlerine Edirne iskân idaresinden memur getirilmiştir. Tütün kanununun tadili Tütün inhisar kanununu tadile memur encümen mesaisini bitir miştir. Kongre heyeti umumiyesi de salı günü, liariçten (o davet edilen zevatın iştirakile toplana- cak ve onu müteakip bir içtima daha yaparak mesaisini ikmal edecektir. Belediye lokantası Belediye memurları için. açıla cak lokantanın bütün. hazırlıkları ikmal edilmiştir. Yakında düyunu umumiye binasının alt katında açılacaktır. Kraliyetçi fırka reisi, milli temerküz kabinesine girmemekte ısrar ediyor Atina 8 (Hususi) — Reisicumhur, milli bir temerküz kabinesinin teşkili için gayretlerine devam ediyor. Ahali fırkası, M. Çaldaris, böyle bir kabineye girmemek hususundaki yararında devam et- tiği takdirde terakki perver firkı sı reisi M. Kafandarisin riyasetinde Sırf cumburiyetçilerden mürekkep M. Venizelos bizzarur. hükümetin başında kalacak ve cumhuriyetçi fırkaların muaveretine nail olma- diği taktirde meclisi dağıtarak yeni intihabat yaptıracaktır. M. Venizelosun, bir kaç gün istirahat için Lutraki kaplıcala rına gitmesini, kabine meselesinin ballini sürüncemede | bırakmak için bir. bahane zanneden ahali fırkası mahafili, bu hareketi pro- testo etmeği; diişünmektedir. M. Çaldaris, mili temerküz kabinesine. girmemekte israr edi- yor. Cumhuriyetçi fırkalar reisleri İse, böyle bir kabinenin. teşkilini müdafaa ediyorlar. Aç ve sefil kalan çocuklar Milletler cemiyetinde, murahhasımız © Necmeddin Sadık beyin beyanatı Cenevre 8 (A.A.) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildi riyor : Içtimai meselelerle meşgul olan Milletler Cemiyeti beşinci komis- yanunda — Türkiye © murahhas Necmeddin Sadık bey, bir çek memleketlerde. işsizlik yüzünden aç ve sefil kalan milyonlarca gocuk. olduğumu anlatarak beşe- riyetin istikbaline ait bu mes'ele üzerinde — milletler © cemiyetinin nazarı dikkatini celbederek bu çocuklara yardim edilmesi; için komisyona bir karar projesi tevdi ekmiştir. Kredi, açılacak Ispanyaya yumurta. gönderen tacirler Ankara 8 — Memleketimizden ihraç edilen. yumurtalara döviz vermiyen . İspanya. hükümeti, bu kararını daha evvel ihraç edilmiş olan yumurtalara da teşmil et- miştir. Bü kararın hükümetimizce yapılan teşebbüsler meticesimde yakında kaldırılması beklenmek- tedir. Bu bususta Ispanya sefiri de mesele ile pek yakından alâka dar olarak” keyfiyeti" hüleümetine bildirmiştir. Bu karar kaldırılıncz- ya kadar tilccarmıza. bir kolay Hik olmal için Iş ve Ziraat ban Kaları, İspanyadaki alacaklarına mukabil münasip. kredi açmağa karar vermişlerdir. Kazanç: vergisi Ankara 8 — Maliye vekâleti kazanç vergisi için alâkadar mü- esseseler. arasında bir anket aç maştı. Bu hususta gelen cevap» lar tasnif” olunmaktadır. Vekâlet bu cevaplar meclis& gönderecektir. Avrupa ile telefon Ankara B— Avrupa ile tele fon muhaberesini temin edecek taşıyıcı cereyan aletlerinin tecrür belerine başlanmıştı Bir sporcu ansızın öldü Seyrisefain idaresi şe şubesi memurlarından ve tasaray. yüzücülerinden | 22 yaşlarında Şeref bey dün saat 14 buçuk vazifesi | başında birden bire vefat etmiştir. Doktorlar tarafından © yapılan muayenede Şeref beyin beynine kan hücum etmesi weticesinde öldüğü anla- şılmıştır. G Birçok murahlraslar Necmed: Sadık' Beyin teklifini tasvip ve takviye etmişlerdi Cenevre, 8 (A.A) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bil diriyor: Birinci (komisyon kadının eti meselesini konuşmuştur. Kolombiya ve Şili murahbaslar 12 nisan 930 tarihli La Haye #ilâfnamsinin kadın ve erkek arasında müsavat esasmı temim edecek şekilde tadilini teklif etmişlerdir. Murahhasımız. Celâl Hazım bey; söz. alarale Kolombiye ve Şili murahbaslarının teklifine hararetle Gazi hazretleri Bulgar kralına tebrik telgrafi çektiler Ankara 8 (ALA)— Bulgar Krali Boris Kazretlerinim tahta: eülüs- larımn: yıldönümü münasebetiyle reisicumhur bazretleriyle kral hazretleri arasında aşağıdaki tel- graflar teati olunmuştur. “Zatıhaşmetanelerinin tahta cü- lüslarımın yıldönümü münasebetiyle en hararetli tebriklerimi beyana müsaraat eylerim: Zatıhaşmetane- lerinin. şahsi sandeti ve Bulgaris- tam refahı için samimi temenni- Terder binlunurum. Gazi M. Kemal “ Tahta cüküsürmüm: yıldönümü münasebetile “vak olam Mütüfkâr tebriklerinizden fevkalâde müte- bassis olarak en samimi teşele kürlerimin ve şahsi saadetiniz ve dost kahraman Türk milleti refahı hakkındaki temenni kabulünü zatıâlilerinizden |: ederim... Döviz verilmiyecek Brezilya kahveleri için kambiyo verilmiyecek Ankara, 8 — Brezilya bül meti, memleketimize ithal ettiği külliyetli © mıktardaki kahveye mukabil mahsulâtımızdan memleke- #ine biç bir şey ithal etmemektedir. Hülümetimizin, - vaziyeti nazarı dikkate alarak döviz vermemek gibi bir tedbir düşünmektedir. Izmirde Üzüm incir piyasası Izmir, 8 (A.A) — Bugün bor- sada altı kuruştan 25 kuruşa kadar 2558 çuval incir ve 11 kuruştan 30 kuruşa kadar 4588 çuval üzüm satılınıştır. | cezalarına mahküm edil iştirale ettiğini bildirdikten sonra vatandaşlık kanunumuz hakkında etrafli malümat vererek erkek ve kadın arasnda | tâbiiyet hususunda müsavatın tamamen teessüis ettiğini ve ecnebi tebaa sile izdivaç eden türk kadının asıl tabiiyetini muhafaza ettiğini bildirdi. Bu mesele etrafında komisyon- da uzun münakaşalar. cereyan etmiş, ve Şili ve Kolombiya murahbasları tarafından teklif ve Celâl Hazım bey tarafından tak- viye edilen bu mes'ele halkkındaki münakaşalar gelecek haftaya bı- yakılmıştır. Balkan oyunları Bugün Atinada merasimle başlıyor Atins 8 — Yunam matbuatı Balkanoyunları iin buraya: gelen “Türk, Romanya, Bulgar ve Yun goslar. takımlarını hararetle se- lâmlamaktadır. Balkam oyunları yarın. Atina: stadında. başlıyacak bir. Gazeteler bu spor karşılaşma larının Balkan milletleri arasıne daki mukarenet fikrinin terakki etmesinde büyük ve müessir ömil olduğunu ehemmiyetle kay, detmektedirler. Balkan oyunlürmü yarın rmera- simler başlanacaktır. Sırplar ve billiassa" “Romenler. çok kuvvetli gelmişlerdir. Hatta Sırp, “atlet: lerinin midesi: Yunan yemeklerie Bozuluramale için yanlarında: aşcı larını dir getimişler. Uyuşturucu maddeler satanlar Tskendriye 8 (A.A) — Uyuştu- rücu maddeler satan 63 kişinin muhakersesi, bu sabah yapılmış- ir, Bunlardan 24 bir seneden 4 seneye kadar muhtelif hapis tir. Mücerimlerden 300,000 lira naleti cezalar alınmıştır. Bolivya ahvali yeniden mi karışıyor 7 Addomption, 8 (A. A.) — As- somptiondan Reuter ajansının bil- diriliyor a Pazdan çekilip yolda kapılan bir telsize göre Bolivyada yeniden bir ihtilâl çıktığı söylen mektedir. Maamafik bu haber şimdiye kadar teeyyüit etmemiştir. Herriot - Henderson mülâkatı Paris 8 (A.A) — Cenevreye gitmek üzere Paristen geçecek olan silâh bırakma konferansı reisi saat 17,30 da Herriot tarafından 9 Teşrinievvel 1932 Tarife muharebesi Felemenk Alman emtiasına boykot yapacak Berlin, 8 (A. A.) — Alman sınai ticari, muhitleri Felemenkte boykot edilmesi. düşünülen alman catiası hakkındaki bu tasavvur- lardan dolayı büyük bir telâş içinde bulunuyor Burada İskandinavya hükümetle- rile Felemenk ve Fenlandiya arar sında Almanyaya karşı bir boykot blokunun / teş e dair İsveç posta müdürü umumisi tarafından ortaya süsülen teklif ciddiyetle tetkik vo tezekkür olunmaktadır. Buna sebep Almanyaca olunan mutehiakkimane siyaset tarzıdır. Felemenk, Almanya ile olan ticari mübadelelerini harp esna- sında tatbik olunan usullere göre tanzimini derpiş eylemektedir. Alman mahafiline nazaran şim- diye kadar Almanya lehine olan Alman: - Felemenk ticaret bilân- gosu, böyle bir tedbir tatbiki tedarikinde derhal Almanya aley- bine dönecektir. Italyan. piyasasında Aman ra- kabetini bertaraf etmek üzere Im- çiliz tacirlerine en büyük gayretler ml Bu ahvalden bahseden Frank- furter Zeitung gazetesi “Almanya bariçteki müşterilerinin hakiki bir isyamna şahit olmaktadır. diyor. Yeni Alman mektep gemisi Berlin 8 ( A. A. ) — Bahriye mazareti, geçen temmuz Baltık denizinde 69 zabit mmzedile batan Niobe mektep gemisinin yerine bir yenisinin inşasına karar ver- miştir. Yeni gemi, selefinin ismini taşıyacal Üzüm ve incirler Iktisat ve tasarruf cemiye- tinin iyi bir teşebbüsü Ankara 8 (A. A.) — Mili iktisat ve tasarraf cimiyetinden bize verilen haberlere .cemi- yetin. üzüm, incir ve fındık gibi mahsulâtımızın memleket içinde sürümünü temim içim giriştiği Faaliyet müsbet neticeler ver mekte devam: etmelitedir. Manisa: bağcılar birliği: ihtisat ve tasarruf cemiyetine gönderdiği bir telgrafla. cemiyetin > şümullü teşviklerine teşekkür etmektedir. ve kendilerine cesaret veren bu Faaliyetin devamını rica. eylemek- tedirler. Diğer taraftan cemiyetin Dinar şubesince yapılan teşvik üzerine Dinar halkı bir-toplantı yaparak her ayın birinci ve otuzuncu günleri kahvehanelerde kalive ve çay yerine üzüm ve. incir almağa ve evlerinde de kahve ve çay yerine ayni surette üzüm ve incir yet ğe karar vermişler ve bunun için ant işmişlerdir. Denizde çarpışma Dün akşam Yalevadan saat 16,45 te hareket eden Seyrisefain idaresinin Bağdat vapuru Ada açıklarma geldiği sırada henüz *İ hüviyeti anlaşılamıyan bir vapura amma ağ Çarpışmada Bağdat vapuruna bir şeyi olmamış, yalnız diğer vapurda bir kişi denize düşüp kaybolmuştur. Tahkikat devem ediyor Fransız reisisumhurunun oğlu evlendi Rambouillet, 8 (A.A.) — Reisi cumhur M. Lebrunun oğlunun dini nikâhı siyaset askerlik ve kibarlar âlemine mensup bir çok tanınmış zatlarla nazırlardan, âyan ve mebu san meclisleri azasından ekserisi va büyük bir halk kalal hazır olduğu balde tantanalı bir suret te yapılmıştır. kabul edilecektir. ie m > Nİ