24 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Temmuz 1929 Harbin önünü almak için yeni teşebbüsler Tokyo, 22 (AA)— M. Stimson ile M. Briand ım Çin ve Rusya ikümetlerine - Kellog — misakını | imza suretiyle girmiş oldukları teahhütelr hakkında bir tebliğte | bulunduklarına - dair olan haber hariciye — nazareti — mahafilinde henüz resmen teeyyüt etmemiştir. Gazeteler, hükümete büyük bir ihtiyat ile kareket etmesini ve vaziyetin nezaketinden dolayı Çin - Rus ihtilâfıdan kat'i bir hareket tarzı ittihazı hususunda son dere- cede tedbir ve teenni gösterme- sini tavsiye etmektedir. Şangay 22 (AA) — “Havas,, Çinin şark demiryolları meselesi: bedbinane haberlerin yeniden Çoğalmasına rağmen, müslihane bir surette halledilmesi - muhte- meldir. Çankayşek, bazı Avrupa hari- ciye nazırları nezdinde tavassut hareketlerine daha bariz bir şekil vermeleri için ısrarda bulunmuştur. Pekin, 22 (A.A.) — “Havas, Nankin hükümeti Pekin ve Tiyen Çindeki Sovyet konsoloslariyle Konsoloshane — memurlarına pas- aport vermekten imtina etmiştir. Almanyaya sesli filim ithali memnu | Berlin 22 (A.A) — Sesli ame- rikan — filimlerinin âthali, ticaret mahkemesinin bir kararı üzerine muvakkaten menedilmiştir. Türk Ocağında Romen talebe şerefine dün| gece verilen müsamere | | | Romen talebesi şerefine dün gece Türk Ocâğında bir müsa- mere tertip edilmiştir. Müsamere pek samimi ve eğlenceli olmuştur. — Müsamereye ocaklılar ve darülfü- nun talebesi gelmiş, eğlencelere | danslarla başlanmıştır. Romen konservatuar muallim- lerinden biri romen şarkıları teğanni | Bundan sonra Cavide hanımla Avnni B. tarafından zeybek havası ve bunun gibi milli havalar teganni edilmiş, Romen — mısafir- lerimiz tarafından alkışlanmıştır. Buna mukabil Romen gençleri de Romen milli oyunlarını oyna- mışlardır. Bundan başka Hadiye hanım da kemençeyle romen mu- sıkı meraklılarına Türk şarkılarını çalmıştır. Eğlenceler saat üçe kadar de- vam etmiştir. Ankara - Istanbul telefonu Halkıpı işini kolaylaştırmak için yapılan ve pek güzel çalışmakta olan Ankara - İstanbul telefonuna İstanbul halkı henüz alışmadı. İs- tanbuldan Ankaraya olan görüş- meler, Ankaradan İstanbula yapı- | Tanın sekizde biri kadardır. İş için pek çok kolaylık gösterilmesi şehrimizdeki Telefon — şirketine de yazılmıştır. Bu günkü hava Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malümata göre bu gün “hava ekseriyetle açık olacaktır: Rüzgâr şimal ve şark arasından esecektir. Sıcaklıkta bir tebeddül okümyacaktır. Hararetin derecesi gece 17 idi, sabahleyin 23 olmuştür. |seneden , beri “dariyle Korkaklık! Troçki dolayısiyle İngiliz kabinesine hücumlar nazırı — Mr. iltereye gelmesine edilmediğini ilân eylemesi Liberal fırkası mahafilinde büyük hayret tevlit etmiştir. Bu mahafilde yeni kabine kor- kaklıkla — ittiham — olunuyor ve evelce sabık Kralların bile İngi- tereye gelmesi menedildiği beyan ediliyor. Loydeorç ve diğer liberal rüe- sası dahiliye nazırından Troçkinin gelmesine müsaade edilmemesi- nin esbabım parlamentodan sora- * Manc- caklardır. Gıııl:luden hester Guardian , rarını tenkit cderck uzmikal dlük Tecül lagil terede komünislik propagandası yapacak olsa bile beş altı komü- nisten fazla kendisine hemfikir bulamıyacaktır. İranda sükün Paris, 22 (A. A) — İran orta tarafından, neşredilen. bir tebliğde geçenaz başlıyan muhtelif kıyamların hemen her yerde kan dökülmeksizin nihayet — bulduğu bildirilmektedi Büyük bir Amerikan balonu Vaşıngton 22 (Hususi) — Üç Detroit “şehrinde inşa edilmekte olan büvük Ame- rikan balonu yakında seyyahata çıkacaktı. Amerika dünyanın bankeri oldu Vaşıngton, 22 (Hususi) — Tica- ret nezaretinin bir istatistiğine şöre geçen sene zarfında, Ameri- Fadan 481 milyon dolar istikraz etmiştir. Kadriye hanım Dün Tevfik Kâmil beyin refikasının şahadetine müracaat edildi! İzmir Ağır cezasında arkadaş- birlikte - muhakeme edil- mekte olan Kadriye hanım, masu- miyetini iddia ve kendini müda- faa ederken, İstanbul meb'usu Tevfik Kâmil beyin refikası Hay- riye hanımın şahit olarak dinlen- diği takdirde hakikatın tezahürüne yardımı olacağını söylemiştir. İzmir Ağırceza —mahkemesi Hayriye hanımın bu yoldaki ma- lümatına müracaata karar verdi- ginden, İstanbul -Ağırcezasında istinabe suretiyle ifadesinin ahı iması için müddel umumiliğe mi zekkere yazmıştı. Ağırceza mahkemesi Hayriye hanımı şahit olarak dinlemiştir. Hayriye hanım, alel'usul isticvap olunduktan ve tahlif edildikten sonra demiştir ki: “— Kadriyeyi eskidenberi ta- mırım. Ankara treni, Ankaraya iki | buçuk raddelerinde gelir. Kadriye hanım © gün bize tahminen saat dörtte geldi. Eski zevcinden alacağı nafaka hususunda tavassutlarını — istirham Başka bir şeyden malümatım yoktur.., Hayriye hanımın istintak dai- resindeki ifadesi de okundu. O da bu şekilde idi. Ağırceza mahkemesi — istinabe evrakını İzmir Ağırcezasına tevi etmek üzere Müddei ümumiliğe sevketmiştir. Fransız kabinesi Puvankare istifa edecek yerine Brıyan geçecek Paris 22 ( Hususi ) — Fransız kabinesinin meclisi mebusanda aldığı itimat reyi dahili siyaset | üzerinde tesir yapmıştır. Bu müzakerede ekseriyetin M. Pukankareye / taraftar — olmadığı imüştür. Diger taraftan M. Üi Hüi vanilli y sayesinde mevküni tahkim etmiştir. M.Puvankarenin istifa ederek M. Briyanın temamen sol cenaha mü- temayil bir kabine teşkil edeceği söyleniyor. Zonguldak - Zağfranbolu yolu Zonguldak, 22 (Hususi) — Zağfranbolu yolu bitmiştir. Yarın bu yoldan Zağfranbolular namıı 10 kişilik teşekkür heyyeti gelip valiyi ziyaret edecektir. Teşekkür heyyeti — vali beyi aymı yoldan Zağfranboluya davet edecektir. Zonguldakta bir dayak hadise: Zonguldak, 22 (Hususi) — Şeh- rimizde temsiller veren Genç türk tiyatro heyetinin müdürü Ziya bey adliyeye müracaatla polis daire- sinde fena halde döğüldüğünü iddia etmiştir. Adliye mescle hakkında tahkikat icra etmektedir. Feci bir kaza Çaydanlıktaki sıcak su bir çocuğu öldürdü Büyükderede oturan — İstepan gğendinin kızı bir buçuk. yaşında Hai dün mangalın - üstündeki nlığı / devirmiştir. Kaynar Siyan dekalmesi Tzcfine Hati ea şn h kaç selrlen yere lanmış ve bilâhare vefat etmiştir. Bir otomobil kazası 1-716 nümerolu - otomobil dün Beyazıttan geçerken 69 yaşında Yusuf efendi isminde bir ihtiyara çarpmış ve ehemmiyetli surette mecruhiyetine sebebiyet vermiştir.. Bıçakla neticelenen bir Kadın meselesi pattteköyde oturan şoför Cevat adn ” zi ranleri | d0 Ydt gada 1 GT çocu- ğunu üç yerinden ağır surette yaralımıştır. Carih firar etmiş, mecruh hastahanene kaldırılmıştır. Mührünü — çaldırınca intihara kalkıştı Bakırköyünde — oturan — kasap Meflmet efendi bundan bir müd det evel mührünü — çaldırmış ve intihar etmeğe kerar vermiştir. Mehmet efendi dün bu külliyetli miktarda tentürdiyot | içmiştir. Mehmet efendi. hasta- öneye kaldıdmıştı Kadıköyünde yangın Kadıköyünde oturan kazinocu Nikolinin evinden yangın çıkmış derhal yetişilerek söndürülmüş! Kalp sektesi sirkecide Beşir Kemal eczanesine bir hasta gelmiş biraz sonra yere düşerek çırpınmağa başlamıştır. Hasta görülen lüzum üzerine Cerrah paşa hastahane- şine götürülürken yolda kalp sek- | İ Dün tesinden vefat etmiştir. | futbolcularımız bu sahada nasıl Bugünkü maç İki gündenberi şehrimizde mi- safir olan Mısırlı futbolcular niha- yet bugün ilk maçlarıı Fener- bahçe ile yapacaklar..Hususi işleri dolayısile henüz takıma iltihak | edemeyen meşhür. merkez mua- vinleri Hasandan mahrum olan bu tim Hindenburgları Hudaları, | Muhtarlarile lüzumu kadar ar | hatı müteakıp tam kadrodan bir noksanile sahaya çıkacaklardır. Istanbul lik — şam; sonra hemen hiç mühim maç yapmamış olan Fener bahçe takı- mınin nasil takviye edilen müdafaaya h hattı da seri bir oyun inzimam se Mısırlıların sahaya olan yabancılıkları ve nihayet ilk maç olması Fener lehine kaydedilecek | kazançlarddanır. Mısırlların — mümkün — olduğu kadar seri ve o nisbette çabuk olan oyun tarzlarını gerek Mısir türnesinde ve gerekse Amster- damda tamamile görmüş olan bir emek sarfile zaferi temin ede- ceklerini hesap ederek çalışmal- dırlar. Tertip heyetinin tıhlıjı Alisır maçları Pe hayeti tertibiy 1 — 25 Temmuz N2Y Sahı günü Duna- diyül - Bhli - Fenerbahçe maçı tam saat on yedi buçukta başlıyacaktır. £ — Yevmi mezkürda gişeler tam Trikün - Zabitan ve li » menstplarına Düheliye - Sivillere . Pülmliye * Zabitan ve klüp .— Kiğ esnasında spareularırmya kar vecel nöltefit. harek: emelimizdi lalkımızın da ayni di hareket ederek maçın mutlak bir samimiyet havası içinde ce reyan etmesini temine — çabşacağına Müzakerenin inkı- tainden sonra.. (Baş tarafı birici sahifede) takdiri kiymet — komisyonlarının lâğvını terviç ye takip ediyoruz. İttihaz edilecek mukabele bilmisil | tedbirleri hükümet meselesidir. | İhtilâfın hakeme havalesi mese- lesine gelince, bir tek ihtilâfın | tefriki ile hakeme gönderilmesini | Türkiye hükümeti hiç bir zaman | kabul edemez. , Gayri mübadiller toplanıyor Ankara — müzakeratının inkıtar üzerin hasıl olan vaziyeli görüşmek yüzere gayri mübadiller bir içtima 'aktine karar vermişlerdir. Gayri mübadiller — cemiyeti fevkalâde köngre — halinde Türkocağında toplanacaktır. Salonun tahsisi için ocağa mü- racaat edilmiştir. Bu içtimada | gayri mübadiller, artık gayri ka- | bili tahammül olan mağduriyet- | lerine nihayet verilmesi için mu- kabele bilmisil tedbirlerinin tesri ini -hükümetten talep ve edeceklerdir. Fransız sefiri Fransız sefiri M. dö Şambrön dün akşam Ankaraya hâreket ı' GÜNÜN HABERLERİ «Hareket» gazetesi ateyhindeki davalar “Hareket,, gazetesi aleyhindel davaların tevhiden rüyetine di üçüncü cexa mahkemesinde devam edilmiştir. Mahkemede maznunların yalnız vekili bulunduğu cihetle, muhak keme “Hareket,, sahipleri Fahrj Kemal ve Süat Tahsin Beylerifi |de muhakemede isbatı vücut etme» lerine lüzum görmüştür. Neticede maznunların da huzurg ile davanın rüyetine, “Hareket,, &ğ intişar eden ve davaya sebebiyet eren “ Alev yağmuru ,, unvanlı irin iktibas edilmiş — olduğu Konyada münteşir “Halka doğı gazetesi aleyhinde takibat yapılıp yapılmadığının mahallinden istilâ- mına karar verilmiş ve muhakeme 29 temmuza bırakılmıştır. * Kasım Tevfiğin muhake- mesi — Casuslukla maznun bulu- 'nan Kasım Tevfiğin muhakeme- sine dün Ağır ceza mahkemesin- de devam edilmişt * İzmirde heyelân — İzmirin bazı yerlerinde evelce hissedil- miş olan heyeli nin inşasına başlayacaktır. * Milli Müdafaa vekili — Milli Müdafaa vekili yarın Anka- ralı “ Semiramis , ve “ Çelyo , vapurları ile limanımıza 300 kas dar mühtelif milletlere mensup seyyah gelmiştir. Seyyahlar yarıdı Akdenize hareket edeceklerdir. * Karaköy köprüsünün tami- ü— Karaköy cihetin deki kısmının tamiri kalmıştı. Bu kısma tekr: ınmıştır. Evvelâ keler değiştirilecektir. Bundan Haa Gadlay skdein eef vakkat merdiveni kaldırılarak yol açılacaktır. Diğer taraftan parâ kulübelerinin inşasına başlanacak ve kışa kadar bitirilecektir. 3* Berberlerin mektebi — Ber; berler cemiyeti Beyoğlunda 15 temmuzda bir berber mektebi açacaktı. Bu hususta Ankaradan programla, talimatname gelmedi- ğinden mektebin açılması tehir edilmişti . Mektep Beyoğlunda Galatasaray mektebi karşısında bir berber dükkânımın üstünde açılacaktır. Kursa 15i hanım, 15i erkek olmak üzere 30 talebe almacaktır. * Çengelköyünde köpek sürü- leri — Çengelköy ve civanı son günlerde köpekler sürü ha- linde dolaşmaktadır. O civarda oturanlar, Şehremanetine hitaber bir. marbata - bazırlamakta, bu köpeklerin itlâf ettirilerek çocı larmın parçalanmak tehlikesinde kurtarılmasını temenni etmekte- dirler. * Ordu terfi kanunu — Ordu zabitan terfi kamnu ve askeri memurlar hakkındaki / kanunla alâkadarlara tebliğ edilmiştir. >* İstatistik kongresi nelmilel . Varşova istatistik köl- gresine İstatistik U. M. muavini Selim Sabit B. hükümet namni iştirak edecektir. Mumaileyh y: kında hareket edecektir. >* 20 bin lira rüşvet — Def- terdarlık iki yolsuzluğun tahkil dinin kazanç vergisinin tahsil Sie yinellk lölme, diğeri bir şirketin bir tahsil mem 'a 20,000 lira rüşvet vererek him bir yekâna baliğ kazanç veğe gisinden kurtulmasıdır. etmiştir. Defterdarlık teftiş memurli bu iki ihbar hakkında ılâkı_çlâ nin ifadelerini almakla meş; dürler.