19 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Vergilerin evidi Hazırlanan kanun lâyıhasının esasları nedir? — Vergilerin tevhidi layıhası hazırlandı. Bu kanunun esasları şunlardır : i, kazanç, sayım vergilerine vi- lâyet idarei hususiye ve belediye menafii ve iane his- seleri, ve maaril vergisi, ve maktu zam namlarile ler, 929 mali senesinden itibaren ait oldukları vergilerin asıllarile tevhit edilerek aşa- ğt maddelerde yazılı matrah ve nisbetler üzerinden Ankara 18 ( Hususi ) Müsakl Cat, ara munzam kes alınır. Müsakkafat kanunu cari olan yerlerde gayrı safi | yaridatlar üzerinden değifmen fabrika ve imalâtha- | nelerle ikamet yeri olan ahşap evlerden yüzde üç ve diger müsakkafattan yüzde on yedi nisbetinde ü alınır. mlâk nizamnamesile buna mütelerri ahkâm n yerlerde ticaret yeri olarak kullanılan Mmüsakkafat ve arsalarla, kısmen veya temamen kiraya verilen evler ve bütün apartımanların vergi nisbetleri binde on dört ve mutasarrıflarının otur- duğu evlerin yerğileri binde yedi olarak tayin cari ola edilmi: Barem kanunu lâyıhası Bugün müzakeresine başlanacak olan kanunun maddelerini dercediyoruz Ankara 18 ( Hususi ) — Büyük millet lisi bugün saat onda a ederek barem lâyıhasını müzakere edecektir. y Lâyıhanın aldığı son şekle bilâmum devlet memurları i hakimler, muallimler olduğu halde 20 derece tayin -. Birden yirminciye - ka- derecelerin —maaşları şudar: 150, 125, 100, 90, 80, 70, 60, $0, 45, 40, 35, 30, 25, 22, 20, 17buçuk 16, 14, 12, 10 lira. Bunlar- dan ber biri bir emsal ile darbe- dilecektir. Umumi bütçeden maaş alan memurların derece ve maaşları kadro cedvelinde — gösterilmiştir. Bu cedvel taşkilât kanunu hük- zaünde olacaktır. Onuncu dere- cedeki asli maaşlar 2/7 9, 11, 12 inci derecedekiler 2/8, altıncı, yedinci, sekizinci, 13, 14 üncü derecekekiler üçle, 4, 5 ve on allıncı derecedekiler 3/2, 17 inci derece 3/25, 18 inci derece 3/5, 19 uncu 3/75, 1,2,3 ve 20 inci derecelere de asli “ maaşlarının dördü ile darbedilerek yekünu tevkifatsız olarak memurine verile- cektir. Bu maaşlar tekaüt aidatı kazanç vergisi, Omaktu / vergi, kazanç munzam kesirleri, maarif vergisine tabi değildir. Damga pulu ve yol vergisi diger mükelleflerden ol- duğu' gibi almacaktır. Memurların bu derecelere göre | az maaş almaları lâzm gelenler, müktesep hakları mahfuz oldu- ğundan halen aldıkları daha çok alacaklardır. Bu müktesep hak 2 sene devam eder. Bu müd- det zarfında terfi ederlerse mük- tesep bak ta ortadan kalkar. Müderris ve muallimler Başka vazifesi olmayan mual- t müfettişliği, labarotu- ve baş muavinlik gibi ücretli idari bir vazifesi - bulu - nanların uhdelerinde ancak bir maaşlı müderrislik veya muallim- Bik buluna bilir. Bunlara en fazla vazife maaşı tam olarak ve ikinci maaşın üçte ikisi verilir. İşten el çekli edenlere katolunan maaşlarının emsal ile darbı yekânunun nısfı verilir. Devlet memuriyetine Devlet memuriyetine- bidayeten azami 15 inci dereceye kabul olunur. Ali tahsil görenlerin onuncu dereceye kabulleri caizdir. Riyaseticumhur memurini, va- hiler, büyük elçiler, hukuk müşa- virleri bu hükümden müstesnadır. Mafevk dereceye terfi için en 'faz üç sene bir derecede çalışma- Si şarttır. İnbilâl edecek memuriyetlere ancak all ay müddetle vekil tayin olunabil Mütekaitlerin maaşı Mütekaidin, eytam ve eramilden kesilmekte olan yüzde 15 badema kesilmiyecek, maaşlardaki küsurat yarımı liradan az ise yarım liraya, yarım liradan fazla ise bir liraya iblâğ olunur. i Hakkı huzur, ihtisas ücretleri saire kaldırılmaktadır. Ankı bulunan — memurlardan 4,5 derecelere 30 Jira, 6,7,8 ir derecelere 20 lira, 9 uncudan 17 ye kadar olan derecelere 15, mütebaki derecelere 10 lira mes- ken bedeli verilir. Devlete ait binalarda oturanlar, 3 aydan fazla muvakkat riyet ile Ankaradaa ayrıla bu zam verilmez. Bu kanı ibaren — muteber tbikat mektebi 14 (Hususi) — Maliye tatbikat mektebinin umumi imti- hanlarına 1 Haziranda başlanacak ve 20 haziranda nihayet verile - lümlerin uhdelerinde azami 3 ve cektir. Mektebe 120 talebe devam Hükümetin bahri siparişleri Ankara 17 — Hükümetin bazı Bahriye - siparişatına — dair münakasaya iştirak eden İngil Fransız ve İtalyan gruplarından İtalyan grubunun tekliferi müsait görülerek mezkür — gruba ihale | edilmiştir. İtalyan grubu siparişleri 20 ay zarfında ikmal ve teslimi taahhüt etmektedir. Adliye Vekili bu gün geliyor Adliye vekili Mahmut Esat B. bugün öğleden sonra şehrimize gelecektir. Kula hapishanesinden 3 idam mahkümu kaçtı Manisa 18 (Hususi) — Kula hapishanesinde 3 mahküm duvarı delerek firar etmiştir. Kaçanlar idam mahkümu Mustafa, Akif ve ödemişli Hasandı Mimar ve mühendisler müdüriyeti | İzmir 18 (Hususi) — Şehrimiz Mimar ve (';]lülıuıâîılnş birliği vekâlete verdiği bir lâyihada Mimar ve mühendisler müdüriye- ti teşkilini talebetmektedir. izmirde bir mahkümiyet İzmir 17 (Hususi) — Sigorta bedeline tamaan Kasten mağaza- sını yakmakla maznım Semerei gayret mağazası sahibi Abdurrah- man Tevlik beyin 4 sene hapsine karar verilmiştir. Âskeri Ankara 18 (Husu: memurları hakkındaki kanun lâ- yihasına göre, Türkiye ordu: zabitan hey'etinden gayrı, Mi Müdaffa Vekâleti kara, hava, deniz kısımlarile, imalâtı hat ve harita umum — müdürlükleri bütçelerinden maaş alan memur- lara “ askeri memur ,, namı verilir. Askeri memurlar , adliye me- murları, jhesap memurları , mua- mele memurları, haritacilar, imamlar, makinistler, sanatkârlar, muzika muallimlöri kısımlarından mürek- memurlar 8 smua taksim edilmiştir. Sekizinci sınıfın maaşı, zabit vekilleri maaşı kadardır. Divanı temyiz müddei umumisi, âzalar, Vekâlet hukuk müşaviri birinci sınıf askeri memurların fevkinde maaş alırlar. Askeri memur olmak- için, ih- tiyat zabiti olmak, orta tahsil görmek lâzımdırr Altı ay namzet- lik devresi vardır. Tahsil görmi- yen askeri ve mülki memurlar üçüncü sınıftır. - Bundan yukarı çıkmazlar. Mütekaitlerden ehliyetleri görü- larına nakledilirler. rbut celyelde gösterilen 5 lara nakledilirler. Bu kanunun meriyetinden - iti- baren, allı ay zarfında, arzu lenler rütbelerine muadil memur | Sarhoş aklı Kendi evi zannile başkasının kapısını açmak_is(emış Ev sahibi hırsz zannile bir kaza olmuştur: Abidin B. minde biri bir az fazla kaçırmış, yanlışlıkla başka birisinin evine girmek istemiştir Abidin B. kendi zannile anahtarı kapıya uydurmağa uğ- raşmıştır. Bu esnada ev anmış — hirsiz lâha davranmıştıı Silâhtan çıkan bir mermi Abi- din beyi sol memesi üzerinden yaralamıştır. - Mecruh - hastaneye yatırılmıştır. Bugün yağmur yağması muhtemel Yeşilköy merkezinden yerilen malümata — göre bugün hava akşama doğru kapanacak- ftır. Rüzgar lodostan — esecek, bazen sağnak yapacaktır. sahibi Ali B. v zannile derhal rasat Gece hararet onbeşti. Sabaleyin ondokuz olmuştur. Bugün İstan- bulda yağmur yağması mühte- meldir. Dün İzmir, Trakyaya bol yağmurlar yağmıştır. Merkezi — Anadoluda yağmur yağmıştır. Silihtarağada bir ce- set bulundu Dün akşam saat 6 raddelerinde Silihtarağada çivarında sahilde bir erkek cesedi bulunmuştur. 24 yaşlarında, üstü başı temiz olan bu cesedin hüviyeti meçhul- dur. Keyfiyet jandarmaya ve e haber verildi- kasmen memurlar sekiz dereceye ayrıldı Bu kanuna göre, arzu edenler altıay | zarfında istifa edebilirler Ankara 18 ( Husasi ) — Askeri dereceler şunlardır : Birinci ferik- ler birinci, #erikler kumandanı livalar lethukuk muşaviri 4, alay kum: danlığı yapmış mirlaylar, divanı temyiz azaları 5, miralaylar, bi- rinci sınıf askeri memurlar 6, kay- askeri makamlar, ikinci — sınıf memurlar. 7, birinci mülâzımler, altucı sınıf 7 inci askleri memurlar 12, zabi vekilleri, - sekizinci sınıf aske vinleri 14 derecedir. ile asli maaşlar şunlardır: 45, 40, 35, 30, 25, 20, 16 askeri 28671213 dereceler 3, ve 5 inci derece ir 23 dereceli rbi kadar maaş alacaklardır. Hâlen yeni maaşlardan n zabitlerin hakları mah- ile derece maaşile velsil Ankarada bulunan zabitlere mes- ken bedeli verilir. edenler istifa hakkına maliktir. elektrik fabrikası | memurlar 13, askeri memur mua- inci dereceden itibaren sıra maaşların Suncu — derece 'asli maaş 2/7,8,10,1linci dereceleri t cedekiler 3/2, 14 çıkan yekün | | inci, fırka | üçüacü, livalar, | divani temyiz müddei umumisi vekâ- askeri memurlar Tİ, mülâzimler | 150, 125, 100, 90, BO, 70, 50, | lira lar ve bu dereceden tekaüt edilirler. | Nazif, Kemal Şefik ve Kemal | darını Galatasaraya bu tarzı kabüle | Mütevali hücümlerle ilk devre bu | süretle nihayetlendi. İkinci devrı | Kuponlar it Galatasaray Avusturya maçı Viyanalı futbolcular şehrimizde yapacakları üç maçın ilkini ka- zandılar. Dün sabah İstanbula gelen Avusturyalı oyuncular aynı gün yaptıkları maçta Galatasarayı üç bir mağlüp ettiler... Ayusturya takımı şehrimizi zi- yaret eden bütün ecnebi takım- ları oyuncuları gibi vücut ilibarile oyuncularımıza tamamile faiktirler. Maça beşi yirmi geçe “fütbol federasyonu —sabık - ikinci — reisi Hamdi Emin beyin hakemliği ile başlandı. Galatasaray — bir hafta evel * fener maçında sakatlanan Mehmet Farukinin yerlerine Vahyi Rebü, Şadi ve Leblebi Mehmedin yerine de Muslihi takıma almıştı. Bu tadilât takımın oyununu hemen hiç aksatmadığı gibi takımın mü- kemmel bir oyun oynamasına bile amil olmuştur. Oyun tarafeynin mütemadi hü- cumlarile başladı. Daha bidayette” düzgün oynamağa başlayan Ga- datasaray ilk anlarda Avusturya kalesi önlerinde hayli tehlikeli olan — kalecileri — elindek — topu kaçıryor bu suretle takım hesabına tehlikeli anlar yaşatıyordu.. Viyanalılar — çok seri oyun- mecbur. etti. Top kâh galata- saray kalesinde, kâh Viyatalılar kalesinde dolaşıyor. kuvvetlerdi bir müsavat hissediliyordu. yirmi beşinci dakikada Galatasaray ilk ve bunu takiben ikincı golü yedi Galatasarayın hakimane oyununa başladığı bir sırada Muslihten aldığı güzel bir pası Şadi Viyana kalesine kadar — sürükleyerek Galatasarayın — yegâne — sayısı yaptı... Beraberlik ümidile fevkal- âde gayret eden Galatasaray, bu mükemmel — oyunu neticesi daha Ffazla sayı yapmadı ise bunu bir az da talisizliğinde aramalıdır... Burhan ve Rasimin aynı zaman- da topa çıkmalarından dolayı vakı olan büyük bir hata Galatasaraya bir göle mâal olmuş artık iki ta- rafın büyük gayreti bu neticeyi tadil edememiştir. Avusturyalılar çok temiz ve çok güzel bir oyun oynayan takımdır. Galatasaray dünkü oyunile bu mevsim zarfında İstanbulda yapılan maçların en temizin ve kendisinder beklenilen en yüksek bir oyun | östermiştir. meriyete girdi Kuponlar itilâfnamesi mucibin- ce itilâfnamenin tayin ettiği faiz miktarını hamillerden yüzde kırk kabül ve tediye edilen parayı al- dıkları takdirde itilâfname meri te vazedi addedileceğine na- zaran” Maliye - vekâletine — gelen ümata göre hamillerden faizleri aldık- * Hudut Haricine dis Lobof vaziyeti nanında — bir - şehsin görüldüğünden