16 Temmuz -ZAMAN— Sinan hakkında Bay Şapolyoiı;ı; bir mektubuü Bay Şapolyo Koca Sinanın Hıristiyan Türk- lerden olduğunu sözde ispat ediyor Baküü ÇÜledep ) çıkan sin - Türk olmadığını noktal me Korkusiyle, bi cihetle Bay (Şapalyo) nun yazı Birkaç satırla tenkid etmiştik. Bay Şapolyo bu iddiamıza Sinamın Mimar Hirsitiyan ve Türk olduğunu iapata çalışıyor ve hattâ yak vesikalarla mia Türk oldoğuna inanınız) diye bize bir hitapta bulunu: 'veren Türk oğlu Türk Koca Sinan bunlardan da - olabilir. — Fal Mimar Sinanin Müslüman olu- gu bizi alâkadar — etmez. İrkan Türk kanı taşıması ve Türk költürile yetişmesi bize bir igeref kazandırır. Müslüman olmak Türk ol mak demek değildir. Osmanlı imparatarluğu içinde nice Müs- ümanlar vardı ki, bunların irk- ları Türk değildi. mevki yapmak iste- İ verdi. Mamafi ağa Tüzam ERre Biz, kanı kanımızdan, dili T A ümizden, yüreği yüreğimiz- Çönkü bir sizim ae e n dörtentırla bahsetti len, — kafası kafamızdan ve mun müribince - ancak Türk ulusuna da — yararlığı moktasından bir insanın büyük. Tüğünü ölçmemiz lâzımdır. Dünyanın ilk tanıdığı veilk büyük medeni insan Türktür Bizim tarihimiz, tarihten ön- Bissenaleyh mektubunuzun onda dokuzunu feda etmemiz lâzımdi. - Bumu ceki devirlere kadar gitmekte- dür bırakıyoruz, ZAMAN Gazetenizin 8-Temmuz-935 günlemeçli sayınızda (Günde bir kitap) sütununuzda Bursa Halkevi tarafından - çıkarılan Bu engin beşer tari de 10 uncü asırda Müslüman olduktan...O tarihten önce da- habüyük medeniyetlere sahiptik Biz Müslümanlıkla değil, Müs- dümanlık Türklükle öğünsün. (Uludağ) mecmuasına ait bir | — Müsjüman olmadan Kaldede tenladinlek aka ha. . | Sümer, Elam, nadolud AaKu- Gazetenizin bu — sütunu ile muk, Hattili, Kaşşili, Subarto, Luili, Muska, — Tirako - Fu Lit, Sart ve Eti'likler gibi za- man, zaman devletler kurduk.. Asyada Hun, Topa, Uygur. Göktürk Avrupada Atillanın kurduğu büyük Garp Hun devleti, Avar, Kuman devlet- lerile, Ege denizinde — Minos, Miken adalar ve İyon mede- niyetleri, İtalyada Etrüsk me- deniyetlerini islâmiyetten ön- ce kurduk.. Bu medeniyetler di sedöniyetinü ber zaman alâkadar olurum. Hiç bir gazetede olmiyan bu önemli işi, her gün yapmanız Anadolu okuyucularına kültür hayatımızı haber vermektedir. Buna memnun olmamak: elde değildir. Kısa tenkitleriniz de faydalıdır. Bu sayınızda Uludağ mec- muasında yazdığım (Mimar Si- man nerelidir?) yazımı tenkid ediyorsunuz. Buna darılmadım. Memnun oldum. İç Avadolu yazıcılarile alâkadar gazetesi sahibi Bay Ve teşekkür borçtur. Kısa tenkidiniz şudur: “Bir de Behnan Şaplyo namında bir zat tarafından yazılmış (Mimar Sinan nerelidir?) vn vanlı bir yazı vardır. Bunda muharrir Mimar Sinanın ekseri medeniyetlerin anasıdır. Yukarida saydığım Anado- ludaki Türk devletlerini kuram Köknatürizm dinindeki Türk- lerdir. Anadoluya Peçenek, Ku- man, Oğuz Türkleri de sonra. dan gelmişler, Anadolunun pek eski Eti Türklerile kaynaşmış- lardı. Rumlar ve - Ermeniler, Anadoluya çok sonra gelmiş- lerdir. İsadın “ havariymandam (Sen Pol) Anadoluyu Hiristi- yanlaştırdığı — sırada bu yerl Türklerin bir kısını da Hiristi- yan olmuşlardı. Fakat bunlar Türktü. Dinleri, âdetleri, ırk- ları ve yaşayışları Türktü. 10 uncu asırda Mâveraünnebir Tür. kü, zalim Arap kumandanla- rından Kuteybe Zalim tarafından katliâmlar ve ağaçlara insan asmak, Türkçe konuşanların dillerini kesmek, mallarını yağma etmuk şartiy. bizi İslâm yaptılar. Türk Garbin efendisi olmak istedi. ği zaman kütleler halinde is- İâm ulusu Arap - yarımadasını ve Anadoluyu eline alarak, Arabi haraca bağlar İşte Mimar Sinan Anadolu- (Rumluk) isnat olunduğundan #ikâyet edildikten sonra bu çok büyük mimarımızm aslı huristiyan olduğu fakat hıristi- yan Türklerden olduğu iddia olunmaktadır. Buna delil ola- rak'ta/ bilhassa / devşirmeliği ileri sürülmektedir. Yine - bir yerinde (zaten Mimar Sinanın Hıristiyanlık isnadı. aşağı yü- karı Rümluk isat edenlere hak verdirir. Çünkü Rumlar, (Madem ki, Hıristiyandı, o hal: 'de Rumdur.) diyebilirler., diye yazılıdır. Mimar / Sinanın — Türklüği üzerinde bir çok münakaşalar oldu. Buna sebep Sinanın (Sai) d şairo yazdığı (Tezkeretük benan) adlı kitapta da devşir- ve Haccaci me kaydeder. — Anadoludan | nun en eski Türk kavimlerin Müslüman Türklerden de dev- | den birinin neslindendir. O bı. girme alındı. Kayserili Sinan ' ristiyan olmakla Türklüğünü Basın kurultayı- dan sonra Yabancı ülkelerde Ba- sın ataşeleri ve flimlerin gireti işi a verdiğini veşa verece aolamak İztedime genmek kabil — ölm 'mın Genel Direktörlüğünün (Mat- buat umum müdürlüğünün) bu ku- imizle yapılan neşriyatı geniş- İetmek. Basın Genel Direktörlüğünün bu günkü bütçerinde meşriyat ve pro- paganda fasli için ancak 35 bin Tira gibi az bir para vardır. İleri: de bu fahsisatı 200 bim | kararak, gerek teşkilâtini, gerek M gevişletmek ve yabe ketlerde vücudu zaruri ve olan matbuat atagoleri l çühdam etmek İmkânına kavı çaktır. 2 — Bazın birliği teşkili sure tiyle — matbuat — müntesiplerinin imedlekt ikişalarına, — gaze- Gi kursları, gazeteci seyahatleri kortibi ve salre gibi - ve arı ve neşriyatıar bilmek için, yayım işlerini düzelt. mek ve bunu, küvretli bir teşki Tâta raptetmek. 4 — Radyo neyri Jâbimza yakışır bir tarzda inkişa- fına çalışmak da Ga ödevleri radyo'prog- etmek için göyle yamları tanzim galışacakt A — Tezelden memleket ih- tiyacına uygün küvretli bir rad. y İstasyonunun ve tali gebeke. Terin B — Mükavela Ömüddeti- bit- mek Üizere olan Telsiz Telefon Şir- İetinin yerine bir devlet organı- sin geçmesi, © — Gerek kürülacak İatacı gerek progeam bilirse de, işie İcabına göre bir miktar devlet bütçesinden de yare dim edilmesi, 5 — Basın Genel Direktörlüğü, diğer alâkadar makamlarla müş- tereken memlekete sokulan Filime Jeri kontrol / ekmektedir. - Memle- keto getirllen filimler mahdut bir kaç ithalâtçı tarafından seçildiğin 'den, bu kontrol nihayet menfi bir kontrol olmaktadır . Bir tar kontrolun — müsbetle taraftan da İthalâtç etrafındaki — rekabetler Sile pahalılaşan ucuzlatılması ve bu yüzden harice Ççıkan dövizin azaltılmmsı için filim İdbalâtının bir devlet inhisarı har Tinde idaresi düşünülmektedi 6 — Başka memleketlerde duğü gibi bizde çelışan - yabe mubabirlerin bir teşkilâta bağlan. izaa düşünül y (ve kanında gezen asaleti ga- ip etmemiştir. Sizin dediğiniz Rumlar mademki - hiristiyandı, © halde — Rumdür! diyebilir- ler, diyorsunuz.. O diyecek- ler Anadolunun eski tarihini bilmeyen - bedbaht insanlardır. Anadolunun — ortasında - Rum otokton — olamamıştır. — Siya- sal bir akının mahsulleridir. Onlar yerli halk değildir. Anadoluda Hiristiyan Türke st yenidir. -Onun için sizi şaşırtmıştır. (Kamâl Atatürk) ün açtığı yeni bir çığır da budur. Türk tarihiTetkik encümeni azasından Bay Hasan Fehmi, bu tezi sikalara bağlamak üzere "Si- , Kayseri, Ankara, şeriye kuyudatinı tetkika memur e- dildi. Bu zat aylarca bu ku- yudattan bir çok vesikalar topladı. - Birkaç tanesini de bana İütfetti Şunlardır: 988 tarihli Devamı (Kayseri — biçrt ir vesika: Oldurki 6 ncı sahifede ee Kadı Yeni Plâjlarda giyıleı Nafia Bakanlığı Sular Umum Müdürlü '" ü Art- — fırma Eksiltme ve !İıale Koınıs- ” yonundan : Ankara civarında Kırkgöz menbaından Gazi orman çiftli. ğino demir borularla getirilecek suyun ameliyat ve Iaşaatı | 3.7.935 tarihinden itibaren 15 gün müddetle kapalı zarf vsulile eksiltmeye konulmuştur. “İ15,055, metre tulünde tah min edilen bu işin keşif bedeli *108799,43. li Şarlname, plân ve diğer evrak süretleri “5MA, de Nafia Vekâleti Sular Umum Müdü muvakkat teminat miktarı "6 690. 19.7935 tar Vekâleti Sular Umum Müdürlüğü odasındaki yonunda yapılacaktır. İstek'iler arttırma, eksiltme ve ibale kanununda yazılı vesi- kalar ile beraber Nafia — Mcelisince - müseccel — müteahhitlik ehliyetnamesi veya bumun Noterden musaddak - süretini Ve şimdiye kadar bu tesisatı yapmış oldukları mahallerden teah- bütlerini hüsmü suretle yapmış olduklarına dai lerden verilmiş vesikalarını ve 16 ve 32 inci teklif ve teminat mektuplarını — 19/7/935 - tari Cuma günü saat 14 de kadar Sular Umum Müdürlüğüne ll gukikiinde veAGLdr TÜT AA 1EĞ “2490, No h kanunun - tariflerine uygun - olucaktir. #aT Yüksek Mühendis mektebi arttır- ma ve eksiltme komisyonundan: Mektep için “2800,, kilo silivri yoğurdu alınacaktır. Tah- di t “18,, kuruştur. Mecmunnun tutarı olan “450> lira ae ğ ça darAPETEM, örmek üzere hergün eksiltmeye gicmek için de 17 - T. H4 G Komlaadla. nti lari ll olamln ( n e BAA Ve a el larında İvni modalar büküm sürmekte- | dir. Bu modalardan en fazla | rağbetimevcut olan pareo ile |ile Diafea denilen tarzlardır. Bunlar hakkında sayın oku: a malümat ve- Pareo gayet zarif ve kiv- rak bir tuvalettir. bu. pareo evvelemirde kısa ve ancak belden aşağısını kaplayan bir mayo ile giyilir. Mayodan sonra —ön tarafı fazla yırlmaçlı bir etek ve aynı kumaştan bir kemer ile siki bir. sürette tüti Bluz yerini tutanaysı kumaş- 'tan kolsuz, göğsü Vve arkası biraz açık bir nevi cepkendir. Pareo modası sön zaman- larda Fransız sömürgelerinden biri olan- Tahiti adalarından gelmiştir. Bu plâj kostümü yabut tu- 'daima fazla renkli ve alacalı kumağlardan yapılmak- tadır. Tam Tahiti tarzının ih. yası için kollara, kemere ve ayaklara deniz kenarlarında bulunan çakıllar, minareler ve sair kabuklardan mürekkep bilezikler takılmaktadır. lur. 'at Tahakkuk Müdürlüğünden: azılı kazanç vergisi mükellefleri mensup oldukları maliye şu- ve kislilyevn yılına ait beyannamelerini hesap mütahassısların- için göstermiş oldukları Hicari ve şahsih yuvalarında aranılmış terlerini getirmek için tebliğat yapmak kabil olamamıştır. Hu- 'un 86 ci maddesi delâletiyle kazanç kanunun 45 cı maddesi itada gümrük karşısnda Hüdavendigâr hanında hesap mütahas- 1mı gelirmedikleri takdirde kazançlarının re'sen takdir Parco hakkında Bayanları- Tophane Haj ,mîğf"“";_"’j:::: VS dleği Ticakkigük ndresi İkametgâh adresi yade esmerlere yaraşmaktadır. İncu — Galata Kutuhan 1-3 — Yedikule Kürkçübaşı Hüseyin Dinfon' denilen : diğer pilüz ğ ağa Ma. Vahan So. 6 buvaletine gelince: Bu poreo: eu — Kılcali Mumhane No- | Beyoğin Firazağa Liva S- Par BKi | miko H 10 padaplos han No, Düteo, aşağı yukarı Afçi. |'Sentası Galata Firenkyan han227 Galatada Firenkyanı han 227 kada Ginelerde yerliler tara- Çelala Hetektatu $ fından geyilen ve bubu diye ci Mümhane caddesi selkai aüi yE alalapı, giNkERi dltinlakinalıtak; |V Mankaks eti V4 CA DĞ di Diafea — mayonun Üzerine (: veke- - Mumhane caddesi Mu- — Pangaltı Rumeli caddesi N.45 geyilmek Üzere biraz — şeffaf, radiye han K/2 N/İ4 beyaz müslin; organza; imp- |oncu — Hovakimyan han K/3 — Arnavutköy Gümüşyan hanesi rime den yapılan böyük - bir Vd — — Hovakizıyan han 2728 Beyoğlu Tepebaşı Horasanci mantodur. Mantoya — bir- ko aparlman kolta ilişik bulunmaktadır. Bu | ——— — — — ——— kokolete çene altından - bağ- lanmaktadır. Bu kokolete faz- Ja güneşten yeya — Dil Kılavuzu — HİSLİLİK — Hassnsiyet HİSSETMEK — Hizsetmek HİSSİĞ — Hit HİSSİNE - DOKUNMAK — Müte. hatis olmak İÇKIRİK — Şehka HİDDET — Hiddet HİDDET ETMEK — Tehey ' BİRDEN—Cümleten,kâmiler heyetile S1 — Cümlesi, kâffe, kül HİDDETLENMEK —Hiddet KİNÇ — Gaya, buğa, kin BIRILTI — Harhara BİRS — Hu ĞÜÇN ÖNÜNDE — Alıme: Ü YIRSLANDIRMAK — Tehevvür z ettirmek, ihtirasa düşürmek HIRSLANMAK — Tehevvür et mek, ihtirasa düs- mek 'LAŞMA — Mühasebe NK —Avenk, salkım S—Hleves SrECAN—Heyecan İCANLANDIRMAK —- Teh- HIRSLI — Mühteriz HIRSIZ — Sarik, HIRSIZLIK — Sirkat HISIM — Akraba faya Uygun “ayat kumaştan Bir Çanta ve eldiven kadın tu- valetinin en esaslı teferri ek BISIMLAŞMAK — Paydayı kara- bi ©i Cei GDMA. aet Ü Cpr, — geykal HIZ — Sürat, germi gelinmemektedir. Eskiden çan- | ÇELCİ — Heykeltraş HİZA — Hiza, seviye ta seçiminde — sırf. çantanın | <ELCİLİK — Heykeltraşi — | HİZLANDIRMAK — Tei etmek rengi, biçimi nazatıdikkate e- | AN — Hi HAZLAŞTIRMAK — Tacil etmek haırdı. Eldivenlere gelince bun- | — Hiç HİZLİ — e İanadiye L RES a| BİRSEY —talir HİZMET — Hizmet kte di Bünlar alelak | Blr (vaki) — Azla HOKKABAZ — Şa'bedebaz ekte idi. Bunlar âlelek. | bip (aman) — İlelebet HOKKABAZLIK — Şa'bede ser siyah, beyaz renklerde; | OLMAZSA — Lâakal HOŞ — Latr deriden veya po dü sbed den Hilâl HOŞ DAVRANMAK-Lİltifat stmek L yapılıridi. Maksat elleri Ha HOŞ GELDİN — Hoş âmedi örte HOŞ GÖRME — Müsamaha _—M