Teşrinisni 27 —ZLAMAN — Paşa T inci saki Kanunun heyeti umumiyesi üze. tinda bu mürakereden sonra mad- Helere geçilmiş ve teklif edilen Huna ağa ke'imesinin dahil olup ol- iardığı bakkında sorulan suale Da- V Kiliye encümeni mazbata muharriri Şükrü Bey t “Kanımun - gözettiği mana # Bir nf farkana görteren ö bi ati n K iksa miytir. Müşterek isimler ne olacak? Kadın, erkek ban isimlerin maet, İlet, Hikmet gibi - müşterek olduğunu banların nasıl ayırt edi İeteğini soran Tekirdağ mebasu Celâl Nuri Beye cevap olarak Da- iliye bakanı Şükrü Kaya - buna sunlleri — daha ak için kanu- okuyacağını dair sorulmuş Âyi cevap vermiş ©' 'un esbabı mucibesi söylemiştir. Kanunun esbabı mucibesi “Türk inkılâbının en açık “öze- Hi vasfi demokratik olmasındadır. Demokrasinin temeli Uusal Biçbir fark yokta, 'Göre görünen mevki ve makam farkları berkesin ühdesine verilen yoktu.O devirde ulus adamları yal- z adlarile anılır, adlarımın başına hiçbir sıfat ve paye eklenmezdi. İltihar olunan yegüne sıfat Türk ulusundan ©' İak z verdiği ende fakat Orta çağda, devlet rejimleri değişti. bununla beraber halk- çılık mefhumu da eski saflığını 've temizliğini kaybetti insanlar arasında esasını kâh dinden, kâh hürafelerden, kâh tagab lüp, tasallüt bırslarından alan — farklar hasıl oldu. Bu süretle mümtaz sınıflar meydana çıktı. Her bir sımf kendine ve nes- fine ilâhi, bayali sıfatlar ve hükaplar izafesine başladı. Türkler kurumu vüstat ce- miyetlerle temasları arasında bu tesirlerden kurtulamadı. O da sınıflara ayrılarak millet içerisinde bir hiyerarşi vücuda getirdi ve kendisine halktan üstünlüğünü gösteren fuzuli bi takım İâkaplar ve payeler izafe etti. Ve bu lâkap ve payeleri #ilinmez bir hak gibi taşıdı ve bunları halkı ve hakkı ezmek için mütemadiyen kullandı. Va: kaa bügün Türk - inkilâbı ve Cümhuriyeti kanun — önünde herkesi müsavi yapmıştır. Bu- gün hiçbir ferdin “Iâkabına ve payesine gö ve sığına- rak hiç kimseden fazla ve üstün hakkı — yoksa da es- ki devirlerin — artakalan — bu lâkaplar ve tabirler kullaml- makla ulusal üyeler arasında eski nf ve tefevvuk hatırs darını uyandırmakta, — mületin demokratik asil / rubunu incit- mektedir. Bundan başka Türk inkılâbım nakıs göstermektedir. İşte bunun içindir ki gelişi güzel isimlerin önüne konular kâh tevki- #i, kâh tahkiri kâh istihzayı ta- zammun eden (ağa, efendi; bey, beyefendi, paşa, hazretleri) gi bi tobirlerin artık Türk cami | — as vasıflarından içtimat inkılâbın zaruretlerin- den olmuştur. Kanunun birinci maddesi bunü tekit için yazıl. | | maştır. | Bunnla beraber Türkler hususi muhabere ve muha- | verelerde birkimseye ve ce- | — maata hitap ederken adın kaldırılması | kalktı “den devam önünde gelmek şartiyle er keğe, ere yani 'er kişiye bay, kadına da bayan dige hitap edebilirler. Bu tabirler öz Türkçedir ve Türklerin ilk devirlerinde kul- lamılmıştır. Tefevvuk ve imtiyaz ifade etmez. Diğer yabancı memleket- lerde her memleketin kendi di- diyle adları önünde kullandan tabirler gibidir. Hususi müne sebetlerde muhabere ve muha- verelerde söz ve yazı arasında kullanılması kanuna ve kanunun icap eden esasa aykırı olmadı- ği gibi başka memleketlerde kullamlması umumiyetle müte- 'amil ve mütcarif olan adetin yerini de dilimizde tutmuştur. Askeri ve sivil rütbeler Eskidenberi askerlik bir mes- deki mahsus. telükki edilmekle beraber son msırda olduğu gibi uzun ve mütemadi tahsil, ter- biye, gayet müşkül ve ağır mümareseye tabi değildi. Her- hangi bir ir.-de veya kararla bariçten bir adamın bu mesle- ğin herhangi bir rütbesine hmması caiz görülürdü, bundan başka maddeten askerlik mes- leğine girmesi mümkün olmıyan nüfuz'uların tatmini için asker- likte tabiatiyle — mevzaubahsı zaruri olan derecelere muvazi üniformalı sivil rütbeler tesis edilmişti. Ülema arasında da ortodoks ve katolik ruhani teşkilâtından iktibas edilen payeler ve dere- celer ihdas edimişti. Türkiye Cümhuriyeti bu rüt- be ve payeleri flen ortadan kaldırmışsa da nihayet bu ilga bir tanmülden ibarettir. Kanunt müeyyidesi yoktur. İkinci mad- de bunun imparatarlukta mevcut nişanlardan hiçbiri. verilmemiş ve hiçbirimiz darafından bu nişanların takıldığı görü'memiştir. Ancak buda aırl tanmüle müstenittir.Halkımızın gör terdiği fazileti kenunen de tekit Ancak müharebe ulmiş madal- bariç olmak - icap “der. Bunun içindir ki kanunun mada. “Yabancı devletlerin buşka yar bancı devlet tebansına birçok e- beplerle “nişan vermeleri vakidir. Cümhuriyetin teessüsündenberi Türk ber iye bağlılıklarından b takınamaktadırlar. Kanunun con fıkrası verilen ve badema - verilecek yabancı devlet — nişanlarının — taşınmanını menetmektedir. Ba nlşanların kılması eekiden de dev et tarafın. dan ruhsata tabidi. Cümhburiyel idaresi şimdiye kadar kimseye böy- le bir ruhsat vermemiştir. Ancak bazı Abvalde devlet rellerine ve hükümetlerinin Türklere verecek- deri işanları reddetmek te müm- kün olamıyacağından istenirse bun. Jarın bir hatıra olarak kabul edi: lebileceği, fakat asla tagıamıyacağı fıkrada gösterilmiştir. Kanunlarımızda ve — dillmizde büyük inkalâplar yapılırken Türk milletinin ve devletinin en çok e( hemmiyet ve kıymet verdiği ve en gok iftihar ettiği sakerlik derece- Terine mit Ünvanlarda da inkalâbın Zidişiyle mütenasip kargılıldarını Ordumuzun ve eekânimizn evren: gel ve mluslar arası baiz olduğu kudret ve kıymeti de'nazarı itiba- ra alarak bulmak zaruridir. Liva, Ferik ve Müşür rütbelerini ihraz etmiş zevata Usanımızda / dersce farkı gözetilmiyerek alehtlak paşa denmesi bir tanmmnöldü. Ba vm şıyan pek çok sivil hatta ağa, paşalar olduğu gibi bu üavan bazı yabancı memleketlerde gelişi zel birçok kimselere verilmekte ve itibasları davet etmektedir. Tat bukt Livahık, Feriklik, Müşürlük her medeni memiekette olduğu gi- Pi bizde de çok yüksek bilgi büyük fedakârlıklarla kan ve ean pahasma kazanmılmış Bu merkilere sahip elabilmeleri, halr oldukları beynelmilel kıymeti mevkilerdir. y, Hanım, Efendi, | “Trakya,nınhe- | zeyanları! Y ünci Sakifeden Devam kalliyetinden behsederken Edirne, eklareli ve Kurlalıda Bulgarlara akla gelmiyen mezalim yapıldığın Bulgarca/ konuştuğu için bir Bul gar babçıvanının fenn halde dövül- Bulgar Müslümanlaştı.. ni koramak dişarıya çıkamadıklarını.. yazmak- a ve Bulgar küçük sanat erbabır. rhal hudut harici edildikleri caklarını toplamak imkân, üründen yöz binlerce leva ilâve e- İasan bu satırları ökürken isuat, 've tezvirin bu. derecen alal erdiremiyor. Bu işler bugün Patagonyada bile olmuyor. olar da — Cümhüriyet inde Bulgar ekalliyeti bu sızlıklara uğrayor ve l ik bir bükümet, Hiristiyan Batgar Kadınların — müslümanlaştıranlara müsamahakâr davramıyor.. Fakat, *Trakya,, gazetesi bu kirli isnatla- hangi sağlam. kaynaklardan İmiştir ? Küçük san'atlar kanumu- 'aun tatbiki dolayısiyle memleketi: mizden çıkan Bulgarlar, CesirMlur- tafapaşadan / geçerlerken - oradaki Trakyalılara Bunları anlatmışlar- ittir Bu işler şu veya ba Bulgarın ö stabkir Galiba mahut *Teakya,, cılı yavaz ve göre bi gırlmağa - çalışıyor. ve. böylelikle Bulgaristanda hemen her gün bi bir facim şeklinde tecelli eden © kanlı ve mücesif hadiseleri örtbaz etmek istiyorlar. Bir bondan üç dört gün evvel köyünde- ö avağıştın “Yasstep ki feci hâdiseden bahsederkcer dürü enleri ve bıçaklananları tasrihetmek — süretile — yaz “Trakya, gözetesi menilek: hangi/ Bulgarın - döğüldüğünü ve gösteremediği takdirde asıl namus- suzluğu kendisi yapmış olacak ve itibarla iki memleket ve kendilerine göstermek mecburiye- tinde olduğumuz hürmet ve mü- babbetin delili ve ifadesi olmalıdır. Binnenaleyh ilibam çok yer Fasisinde kullanılmaman lâznmge- dir, Liva, Ferik ve Müşü: tabirleri )İmaktan sarfınazar bugür b yölcek rütbeler sahiplerinin kaymetisi beynelmilel bir Siçü ile ifade edel 'cin değillerdir. Onun için di imuhtelif dillerini konuşan her mes dönl memlekette olduğu ve Feriklere ve “General,, ve Müşi Türet kanunun mmrddesiyesiyle te- yit edilmiştir. Liva ve Feriklerin derecelerine nit tabirlerle Mülâzır Kaymakam ve Miralay tabirlerinin karşılığı ise Âli Askeri Şüraca tes- bit edilerek İcra Vekilleri Heye- Hnce tardik edilmesi esamnın bul edilmesi daha mu bu cihet miştir., (Bay, Bayan) ve resmi Tarık Us Bay, Bay lerin vermi olan yerlerde. kullar ında me gibi mahzar görüldü.. Şünü sormuş ve Şükrü Kaya buna nlarında, - belge- derinde, mahkeme huzurlar larda, Türkleria böyle Gavan ta- D. li tevfik görmedik. Fa icabi. olarak diyerleri: 'me iltiba etmek için bakikatan bir kelime kullanmak lâzım ge tenimiyan bir zatı çağırmak lâzım | geliyorsa, başka, başka sesler ç Karmadan Ie (Bay) kellmesi kub Tamilabilecektir. Harice gelince, yaban ketlere gittişimiz zarana gör bazı yerlerde Göspodim, memler Edirnenin ba);ramı Birinci sahifeden devam belediyesinde bu mutlu gün şere- fine Ankaradan, İstanbuldan ve komşu vilâyetlerden gelen meb'us lar, kamandanlar ve misafirler top- danmış bulunuyorlardı. — Buradan fırkaya gidilerek ziyaretler yapıldı. Mizaficler yüzlerce kişiden ibae ada misefirlere izaz edil- akeri kıtaların, meke teplilerin ve halkın o0 binden zi kümeleri halinde top- Selimiye önüne, Cumhur a ve Dilâver Bey . Burada şehir ban> donu İsiklâl marşımı çalarken Sez dimiye tetikametinde atılan topların afakı titrettiği sıralarda şanlı ve Halk kendinden geçmişti... Türk - bayrağının — Silimiyenin ilâhi minareleri arasında ihk- kive vımlar yaparak yükseldiği dakika- Jarda halkın heyecar kik edilmeğe değe bulullarla öpüyen narin minarelerla üçüncü şerefeleri aramında dalgala- iyorken aşağıda. binlerce genç, binlerce çocuk ve binlerce insan- dan mürekkep koca bir insan dak gası, hep birden onuncu yıl mare Şan söylüyordu. Nekadar söylendi, söylendi ? Bunu ki remez. Çünkü ; o anda herket ken- heyecandan. tecerrüit ederek. etra- famdakilere bakıyorum Bütün du. deklarda ayni titremeler var ve bötün gözler Selimiye minareleri arasında dalgalanan şanlı bayrağa gevrlimişe. Heyecanlı dakikalar Tiz bir borü ve trampet - sezlle kendimize geliyoruz. Bu. ses bizi ediyor. Açık ve dik başlarımızı bi vaz daha değrultuyoruz. Binlerce inareli Selimiyesile yaşamak- tadır. O Edirnenin sembolidür. ve öpleğkalacaktır. Bir mabet olduğu içia değil, #adece Türk — oldağa AŞİaz, Çüokü; cade Türkün Seydi gibi. tabirler kullanılır. Bunları menetmek eli mizde değildire, (Müsyü) lâkabı ve Türkler süzekeresinde Çanakkale mebusu/ Ziya Gerher senebi devletler tarafından Türke dere yerilecek nişan ve madalya- Jarın kabal edilmemesi mütalcasın 'da bolunmuş, Tarık Üs da ayaı fk kirde olduğunu söylüyerek- harice gidildiği zaman bir Türk vatanda- ginın eenebilerin verecekleri (Müs Yü iâkabını kabul edip edemiye- ceklerini sormaştur. İç bakamı Şükrü Kaya, cek madalya ve nişanların kaba- İünün siyaaf neraket icabatından olduğunu, bunun için, kanunda ya- zili olduğu gibi, nişan ve madalı Tarın kabul'edilerek ancak- tab mamasının müvafık olduğunu aöye lemiştir. Bunun üzerine ikinel mad- de ayaen kabul edilmiştir. Üçüncü maddenin müzakeresi canamında deniz kuvretleri paşala- .cek ünvanın “Amiral,, geleceği söylenmiş 'mun Gzerine bu madde tetkik edi mek üzere Milli Müdafan encüme: Sine verilmiştir. Heyeti mahsusa kararları kiben, heyeti mahsummcn kararları tebliğ etmeyenlerln itirar Bundan . sonra, Milit encümeninden tetkik edilerek ge- len deniz küvvetleri paşalarına ve- rilecek Onvan hakkındaki / üçüncü ide okundu. Deniz #mafına men p Birinci Ferik, Ferik ve Liye Amiral, denilmesi ” kaydile üçüncü madde de kabul olunarı Perşembe günü toplanılmak üzere celteye nihayet verildi. kabulünden sonra kabülünden sanra, n mebusların derken — Bey fikri, bilgisi ven Bir kelime e dehasi varı Bir ses yükteliyor. Trakyar a hatibi. Şeref Bu ves artık eskisi Fakat, genç bir ihtiyar ve ak Aykat/ Bey.. Zibi. gürlemiye kaynaktan coşarak akan billür darın gırıltım İgibi tannan, ince ve ahenktar.. Şeref Bey, tarihin ço gukları! diye başlıyan hitabesiyle Türk çocuklarına kara günleri ba- farlatarak günün manasını anlatı. yor ye yürüdüğümüz Gazi yolunu idenlize ediyor. Orta tahsll tale- Besinden birkaç efendi. güzel nu- tuklar. söylüyorlar; bir bamım kız güzel bir güir okuyor. Bu heyecan'ı dakikalar uzayıp / gittikçe halkın sevinç yaşları bir kat daba artı- gor. Resmigeçit bayramlarda / merailm, belediye önünde yapılırdı. Bu sene kurtuluş bayramının çok daha par. dak olacağı evvelden tahmin edil. düği için merasim yeri Cümheriyet eydaninden. caddeye İedirllmiş bulanuyorda. Misafirlere / mahsor #rikünler buraya kuralmuştu. Hallk azun caddenin iki taraftar. doldür. muştu. Bütün evlerin ve mağara: Jarın pencereleri, balkonları tıklım tiklim dolmuştu. Misafirler. autuk. Tardan sanen'irllklokera “doğru yür küler, Bunları binlerce- halk tar ediyordu. Halkın tehacümü, in- zibatı temin etmekla mükellef bu. Tanan polisi gapıztacak bir derecer de idi. En müsalt yerin veçilmiş ol. sına rağmen buramıda küçülmüş y İribdalerde kumaddanlar, me buslar ve misefirler var. Umuni müfettiş İbrahim Tali ve Valimiz Ördemir Beylerin aralarında Şükrü Nalli, Âkif çe Mürsel. Paşalar. Biraz sağda Nakiye Hanım göze Şarpırorları. Resaigeçit. başlıyor. Hludut taborundan bir kıtaya teşkil ol Üekmetşiklelein el Teten adımları ve göğüslerimizi ka: bartan heybetlerile geçiyorlar. Gaz yet muntazasa geçişlerile tanç yüz. İ gandarma böüğü, çok güzel di rkek munllim, sanatlar ve ortamek-| he di ülmekleplere gelyen Haşta Cümburiyet Gazi yatı, Gazi Paşa, İstiklâi ve Kurtuluş. Yakın tarihi yaşatan canlı tablolar Bu mektebin cana yakın. bir hasasiyeti vardır. Her sene kurtu- ap bayramında bir yenilik Kürtüleş mektebi bu'eenede güzci e canli. tablolar Balinde - büyük harpten bu. güne kadar. geçirdiğin. miz bülün vafkaları 1deolize etmiş, dir. Birl sakat diğeri” yaralı U Türk geferi, Bunlar, umum! harpe ten nanl çıktığımın görteriyor. Perişan kayafetli, hasta sefil köye dülere. Sonra kara günler başlıyor. görüyoruz. Az Şapanlar yeçir yoraz Kadınlı, erkekli efeler; köye Tüleri martlarında ve kağaılarında cephane taşıyan * Kuvayl Milliye Silere İnönü, Sakarya ve Dumlupı . Ve mihayet siyah parçalenarak ” meydana uzla kurtulur bulde, Tenmadiğım yaşlı ve sarvar olunabilir mi. Baştan başa sevinç ve heyecan Edirne işte böyle bugün serapa heyecaa ve baştanbaşa serinç için. de/bayram yapıyor. Solcakılar dolu, parkdlar dolu, bahiçeler dole, endder Ter dolün. Halk, kartuluşunun. bu yil dözümünü her sene bir kat ha artan. bir şumr. ve heyecanla candan ve yürekten yaşamaktadır. Bu gece belediye satonunda mi- salirler geretine bir balo verilecek ve halkevinde müsamere yapıla- Saklırı Bu setirları karaladığım da: kikada balk halâ emenlsiz terahür. lerle bayram yapmakta ve sokak. Jarda. dolaşmaktadı Paris Elçimizin yeni beyanatı T inci sahifeden devam Süst Beyi kemal Atatüeküm aNGN görekleşi ı..şm. olan Tadkefenatız do huzunun begün barış barası içinde — İ ŞeTiyi we gae ıhıııı:.ııaylnıwm l “Kim kazanacak 17 inci sahifeden devam —— Mezmafi Feerilerin euma gü VeT YA Fener takamnda ae de Belil ede ae D | İare e top friğa' ae İ İ müdafle Şrta b SEE MN HN ı bücumlarda : düneeteleri lanaedesi HK TmER dal ra N a D Vöi eyalirnden Tn NĞ bizlenz damrey der e GA yanilel Ticü'kasihda 12 üNtalal B çi başmala gel Si G | e Kökaç eamelarmd NL “çok karmcli bi T ee S di O Mahar NDi Galetamegi gelirisin v Kürveli tarahlıı D GŞN ÜND Tammeaitakiyot b aa labi — Teti tetlik Süyolire Kaledi A Fenar » Galeteteray - takımları aamealerde Ka müabala eg Di Da G dar DA dd rini Fenetbahçe 1-0 - kazandı u Kaçlar ağoğı yakarı tam bir erlik içinde cereynn Ctmişi. ( sekanın kellenırdeli ee Ve son yapıkları Ki meçla Hlrlerina eli aldıkları #eice, Kaftaki maça büsbütün başka Bansiyet vermektedir. eti tebliği 'etmek suretile tarafgir ğini idda eyliyen neşretmiştik. Dün bu bususta Muvaffak Beyden bir mektup aldık. Mümaileyh diyor kiz ea FuLEş Te olduğu kadar hakikati Fatbol heyetini de, ileri meseleleri de beniz Feranm da pek yakır miş olan Hükimiyeti Milliye bunlar Hateerimi sna mahallesinde Sokullu köşkünde sakine Hatice Nadide banımın kocası Mısır da Neks caadde» sinde 71 No. lu püsküvi fabri. kasında mukim Ali Hulki Bey aleyhine açtığı boşanma davar sından dolayı müddealeyhe he rayi tebliğ gönderilen davetiye- nin mümaileyhin mezkür ikar metgâh olmadığından dolayı bilâ tebliğ iade edilmiş ve ilânen tebligat icrasına karar verilerek tahkikat 27-12-934 tarihine mü- sadif Perşenbe günü saat 16 ya telik kılmarak u baptaki 'dar vetiyede tebliğ makamına ka- imolmak ürere mahkeme divan- hanesine talik kılınmış olduğun. dan mumaileyhin yevmi mezkür. da mahkemeye gelmesi nksi halde tahkikatın gıyabında icen kahınacağı ilân olunar. Müderris Dr. Raşit Tahsin Bostancıda Tepe mahallesin de hastalarım kabul ediyor. (5177)