Artık havalar H. Ef. güneş nelere dikka Güneşin hangi ışığından hayat ve şifa gelir, kaçtan kaça kadar güneşe çıkmalı ? Çocuklara ve kızlara güneşin tesiri ... Medeni âlemin her tarafında otu. Pe İnsanlar erkekler, kadınlar, — Fa ) t bilhassa kadınlar — Dinleri ne o- olsun artık bugün müttehiden gü Me tapıyorlar. Herkes (kendisine Mahsus bir tarz ve şekilde güneşten is Madeye koşuyorlar. Hele denizden çık in sonra, güneş ışığile ısınmış kr uzanmak, vücudü güneş ışık altına arzetmek (sıhhi bir spor, it bir zevk haline gelmiştir. n Pakat bunu böyle körü körüne yap ak doğru değildir. Onun için güneş ba nedir ve bir vücuda neler yapar Nu anlamak İcap eder, Yay meş ışığı muhtelif tullerde şua dan mürekkeptir. Bizim gözümüzle | Ürdüğümüz kısım, her hangi ri Benşur vasıtasile ayırt edebileceğimiz N Mimi sema renkleridir. Bu görülen üçler arasında kırmızı şualar da var ” ki yazım sıcaklığını o temin eden havayı ısıtan budur. re insanlar, vücutlarında bir kır İik hissedince ve yahut ileride vü- arının sıhhatini koruya bilmek için Aİ bir güneş banyosu yapmak is eng ve bu surtle güneş (o zerratının Di ilerine şifa getireceğini zanneder h Halbuki güneş ışığı içinde bize şi- Verecek. olanı, gözle göremediğimiz Suadır ki adına (Cltra — Violet) Nip Gözle görülmiyen bu şuu, ha de vermez. Halbuki derimizi ka- Lo ve kanımıza fazla cereyan ve- & bize şifa getiren bu hıhhat şuar- Ne Ultro — Violet şunı, güneş ban M. yatmış olan bir insanm vücü. W Ü ta uzaktkan bombarduman eder, h, #esamattan içeriye bir miktar nü. ea O zaman kanımızın içinde Ny !k mikroplarile mücadeleye me- ay, olan (Küreyvatı beyza) kendisine ad ve kuvvet veren bu ışığın gelme Mi m fevkalâde sevinerek derhal ha iy » faaliyete koyulurlar. Bu have ali doğrudur. Orada (o toplanan ty, ler bu hayat veren şuar doya X içerler ve taze can bulurlar. k ,,©$ banyosuna son derece riayet Yü, © bundan memnun © olursunuz. Da b eildin kararması, vücudümüzün “Biz bir şey almadık, bize verdiler , Berrin Namık H. anketimize gönderdiği cevapta bu fik “ Kadın, erkek cehalet için ve kitap lâzımdır. , kle türk kızı olmaklığım gösterdi. aevzu üzerinde fikrimi arzetme- Ma sevketti, Yalnız aile hayatımız Yara yatımız hatta iş hayatımızda k yorgunluğu sebep esas ve sa astalığımız teşkil eden kitapsız. İsizliktir, Bence kadın terakkisi kocaman bir sıfırdır ki kadın ad Hint kadınları Milliyetperver zengin kadınlar nasıl süsleniyorlar tamamile ısındı banyosunda tetmelisiniz? (Ultra — Violet) şuama karşı bir mü- dafaa sistemidir. Vücut lüzumu ka- dar bu şuadan aldıktan sonra karar. mağa başlar, Bu itibar ile sıcak memle ketlerde bulunan insanların ne mik. tarda Ultro — Violet hücumuna maa- ruz olduğunu düşünebilirsiniz, Şehirde yaşıyan insanlar içinmev- paya bu güneş banyosu faydalıdır. j Fakat ifratına gitmemelidir. Yukarı. Ida zikrettiğimiz şuam faydası bilhas sa verem bâsili ile buna mümasil ba- silleri imha etmek hususudur. Hatta tiriliyonlarca verem basili camdan bir kap içersine konulup güneşteki Ultro - Violet şuama arzedilirse bunların üç dakika içersinde kâmilen mahvolduğu görülür. Güneş banyosu yapmak için muva- fık olan zamanlar sunlardır: Öğleden evel saat 10 buçuktan | Hibuçuğa kadar.Öğleden sonra saat 3 ten beşe kadar. Bu saatlerde (Ultro — Violet şuai lazami şiddettedir. Bundan başka saatlerde şunlar kuvvetini arttırır. Viole eksilir. Güneş banyosuna ne derece rlayet Hindistanda (Gandi) nin idare ve Jetmek suretile ve ilk gün 15 dakikadan, riyaseti altında ilerliyen milliyetper- | fazla olmamâk-- üzere - başlamalıdır. vörlik cereyanı gün göçtikçe etrafma Vücut yanıklıktan ıstırap duyarsa der ğ hal terketmelidir. Günde iki defa ban, bo Tok “rkekler ve kadınlar toplaiıak yo yapmak muvafıktır. Banyo esna, | tadır. sında mutlaka gözler gölgede bulundu Bu cereyana uyanların en başta rulmalıdır. |dikkat ettikleri şey, malüm olduğu veç Güneş banyosunun israfı ve Suj İs-'hile, İngiliz mallarıma ve kumaşlarma İtimali tehlikeli olduğunu da unutma- boykotaj yapmaktır. Bu sebeple erkek malısmız. Zira vücudün, cildin müda ter Hindistanda dokunmuş” kabi bir faasmı yıkıyarak Ultra Violet vücudü sağ bürünüyorlar.! bülsbtitüin istilisı altına alırsa © zaman | Kumaştan oranları: . İbir takım hastalıklar ve humma teylit Kadınların elbisesi de bundan pek zi- ledebilir. Genç kızlar bilhassa bu hu-| yade farklı değildir. susta çok itinalı ve dikkatli davranma Fakat debdebe merakı ve moda her hıdırlar. Zira bu şua (Sui istimaii iü vi ibi, Hindist b renklerini bir daha avdet etmemek üze api a Md gi? N meyigeik sile milli cereyana uyan zengin kadınların re fena halde bozabilir. Mi “Lİ Küçük çocukların baş açık ve omuz bile yakasını bırakmadığı için zengin- ları açık olarak güneş altında oynama |ler Hindistanda dokunmuş kaba bir sina müsaade edilmemelidir. Başları.'tanda örülmüş bir nevi ağır ipekli bir na geniş kenarlı bir şapka (giydirip o muzlarma enli ipekli bir mendil koy: | 'muk muvafıktır. kırmızı Ve Ultra ta ve onunla süslenmektedirler. S.S LL Sb» | mül neticesi değildi. Senelerce için için bizi kemiren bir ihtiyaçla, salim bir İfikir metin bir gaye İle bu mevkij ka- zanmadık. Biz bir şey almadık bize ver diler, Kadınlara hakkı hayat ve hürriyet bahşeden kununu medeniyi, erkekler tatbik etti, Kafesleri onlar de bu işleri yapacak kadın cemiyetleri irde bulunuyor ler veren eserleri güze çarpan bir cemiyet yoktur. Biz dans ettik likör içtik etekleri. mizi kısalttık saçlarımızı keslik Avru onlar bize benzemezler, biz yuyamızı| pa kadınları gibi giyindik, Zafer şen kendi muhitimize kendi adetimize göre|likleri yaptık. Fakat cemiyetler miting kurabiliriz. ler teşkil edip hangi yola gideceğimize Pola Negri enternasyonal bir ka. hangi mukaddes gaye için çalışacağımı dındır. Zevk ve eğlence, şehvet, ihtiras) za kimler olduğumuza dair mecmualar ve aşk için yaradılmış bir mahlüktur,| çıkartmadık kitaplar neşretmedik. Onda bir aşk mevcuttur. Fakat ona hu Ben miktarı yüzü geçmiyen asri ha böyle deyiz. Bizi islâh için zaman kumaştan milli kostümler yaptırmak-! Bizi dairelere onlar sevketti. Yoksa biz| mevcut değildi ve henüz büyük faide-| Köylü kad ınları üşat Köylü, kendisini candan seveni İ sever ! Kadın birliğinin irşat seyahatine hazır- landığı şu sırada bulunmak lüzum Bundan bir müddet evvel, Anadolu nun içeri kısmında bir kazada memuri yeti olan akrabasından birisinin yanı: na giden genç bir kız, bir arkadaşım bana oradan gönderdiği bir mekktup- ta diyor ki: “Burasını ümit ettiğimden çok gü- zel ve çok rahat buldum. Meyva bah- çeleri, akar suları, ormanları olan bir kaza merkezi, Akşamları gezmeğe de çıkabiliyoruz. Tabii yerlilerle temasta bulunmıyoruz hep memur aileleri bir aradayız. Aramızda toplanmalar yapı yoruz, akşamları buluşuyoruz.. ilâh... Yalnız benim değil, belki de bir çok larımızın aldığımız mektuplarda: din- lediğimiz “Taşra,, hikâyelerinde buna benzer sözlere tesadüf olunur. Memleketimizin birçok yerlerini do laşanlar görmüşlerdir ki oralarda me mur evleri, “memur Mmahalleleri,, isim li ayrı kısımlar vardır. Kasabalıya, köylüye (nazaran bir kaç derece daha münevver olan memur ve ailesi hernedense, kendisini yerli den bu suretle ayrı tutar. Ve bunu tabii telâkki eder, Bunun sebebi köylünün memura Karşı çekihgöri o davranmasından mi, yoksa memurun köylüden çekinmesin- den mi ileriye geliyor? Bu, tetkike değer bir mesele olmakla beraber bi- zim bugünkü makalemizin mevzuu ha ricindedir. Sebebi ister yerlinin memuru (ya- baneı) telâkki etmesi isterse memurun herhangi bir sebeple yerliden içtinabı olsun, muhakkaktır ki ortada böyle bir! ayrı seçim vardır, Ve bu ayrılıktan da İbence, kısmen münevver telâkki edebi leceğimiz memur mes'uldür. O, her ça reye baş vurarak, her vasıtadan istifa de ederek yerliye, köylüye (o kendisini sevdirmeğe çalışmak mecburiyetinde. dir. Ancak bu muhabbet (o sayesindedir iki köylü, daha muntazam, daha sıhhi ............... Terakki mahdut bir kısma inhisar edecekse terakki değildir. Bize şunun İbunun mes'ut olması değil umumun İ hayatı kütlenin bahtiyarlığı lâzımdır. Fakat bugün içtimai cerihalarla ma. lâl olan bu kadın hastanın başında o na şifakâr olmak ıstırabını bir parşa teskin etmiş hangi hanım doktor var? Bu dertler için kim sarfı mesai edi İyor? Bütün memleketin duyduğu gür İve cesaretbahş bir seda mevcut mu? ha kaldırdı. İyır... Ortada bir hareket var kadınlar İher yerde görüyor fakat onlar şeklen İ terakki etmiş insanlardır. o Dimağları bilâkis kafes arkasındaki masumiyeti de kaybetmiş ne yaptığını hedefi ne ol İduğunu şaşırmış avare mahlüklardır. Böyle bir sari hastalık bizleri ke- mirirken izdivaçtan saadet (beklemek huzuru kalple evlenmek imkânı var mı? biribirini görerek aylarca nişan: durarak evlenmek beyhudedir. Çünkü iher iki tarafta yenilik ve iyi görünmek aşkı veren tek bir erkek değildir, Ken) nrmlar için söylemiyorum ben bin bir) hevesi yapmacık ve saygı mevcuttur. bazı tavsiyelerde unu hissediyoruz Yazan : Sacide Mukaddes bir hayat sürmesini öğrenecek, ilmini olmasa bile irfanını (o yükseltebileck- tir. ... Bu satırları yazmamıza sebep, ka» dınlar birliğinin bir müddet sonra köy; lere irşat heyetleri göndererek köylü ikadına yeni rejimimizi tanıtacağı, on- ları imkân dairesinde sıhhi ve medeni bir hayata hazırlamağa çalışacağı hak kında duyduğumuz bir haber oldu. Bir kutup seyahati gibi önceden w- zun uzun ilân edilen bu sefere çi- kacak hemşirelerimize tavsiye edelim ki köylü tarafından söylemek için ha lis ve samimi bir surette köylüyü sev- mek ve bu hususta onu (inandırmak lâzımdır. Yukarıda mevzuu bahsetti ğim mektubun sahibi olan genç hanım gibi onlar da “tabil olarak Oköylüden ve yerliden ayrı,, yaşarlar, nasihat ve Irşatlarını bir vaiz gibi yapıp köylünün tam hayatına girmezlerse elde edile cek faydanın pek büyük olacağına inan mak mümkün değildir. Gerek erkeklerden, gerek kadmlar- dan kuvvetli ve imanlı bir gençlik küt lesine ihtiyacımız var. Bu kütle, her fedakârlığa katlanarak. elinde, yenili- gin, cümhuriyet mefhumuuğa, smaş'ale sile köy, köy, kasaba kasaba dolaşma- yı, bir angariye, bir fedakârlık değil, bir zevk tanımalıdır. Ancak o zaman köylüye kendilerini sevdirebilirler, Zira köylünün akliselimi hepimizin tasavvur ettiğimizden daha kuvvetli ve kudretli olduğu için o karşısındakinin samimiyetsizliğine tahammül edemez. Vatan işlerine samimi olarak kendisini vakfedenlere karşı ise kadın ve erkek Türk (köylüsünün nasıl bağlandığı nı son hadiseler gayet beliğ bir suret te göstermiştir. ————— — Hizar “Sonra,, Tomân tefrikamızı nsonu müindericatımızın çokluğuna mebni bu- gün dercedemedik. Okuyucularımızdan özür dileriz, ! >... 5.0... ler. Bizim henüz içtimaf terbiyemiz mefkuttur aile hayatımızdaki bozgun- luğun sebebi parasızlık kıskançlık ve modadır, Bir baloda bir suarede her dam var lıkla giyinmiş değildir. Öyleleri vardır ki tualeti ödünçtür. Öyleleri vardır ki evinde tualetini asncak bir çivi bula- maz nadiren zengin nadiren o cemiye. tin müsterih davetlisidir. Öyle hanım lar vardır ki evinde aç yoksul bir hiz. metçi hariçte mükemmel bir Parisli ka dındır. Biz bu avare kadına bakarda (kadınlığımız hayli müterakkidir) de- riz. Aşk bence Leylâ ile Mecnuna ait * /mahdut bir hastalıktır. O isim altında dolaşan his ihtiras heves veyn zandan ibarettir. Saadete gelince o hüsnü te lâkki eden heves gören insanların hale ti ruhiyeleridir, Kadın erkek hacalet içindeyiz. Bi zi ıslah için zaman ve kitap lâzımdır. Hiçbir zaman seri âni bir terakki mü- | My ele tutuşup onun içinden ze | Bayaş ve hareketlerimiz için ya- *mleketlerden nümune almak a » İhlar başka toprağın başka mu- h baska İklimin mahsulleri, On kt yaradılışı, telâkkileri Yrıdır, Biz onlar gibi olamayı di ihtiyacıdır. O susamış susadıkça iste diği membalardan içmiştir. Biz Türk kadınları; kafesleri kak dırdık dünyayı arkasından loş gördü. fümüz kara peçeleri kaldırdık. Uyuştu umuz köşelerden aydınlığa doğru fır. ladik. Fakat bu serbestiyet tedrici bir tekâ meşekkat İçinde çocuk emziren fakir Biribirlerine iyi taraflarını gösterirler, Şimdi boş yere biribi aile kadınları, modanın peşinden, feci! Bu asri izdivaçlar çocuk oyuncağı ol) rimizi alkışlayıp tebrik etmiyelim. Ka ve nakıs düşüncelerle boğazından Sih-|du eski izdivaçlar kadar umumi değil. falarımızın içi süslendiği zaman sile hatinden keserek sürüklenen hanımlar! dirler.. hayatımız da düzelir o zaman mes'ut Anadolunun bağrmda yaşıyan, çıplak! o Kadın, erkek; biribirini itmam eden oluruz. ayakları bastığı sivri taşları dikenleriliki nısıftır onlar başbaşa terakki eder-! Eğer ben yanlış görüyor aldanıyor hissetmiyecek kadar sert dişi reçperler)ler. Bugünkü kadın bugünkü erkek ay|sam eğer ortada eser mevcutsa ne ka» için söylüyorum. ini derecede ve biribirlerine denktir. dar bahtiyar olacağım!.. Berrin Namik kemmel olamaz. Şii