— VAKIT 10 ŞUBAT 1931 — — ıı m——— << | Musiki Bahisleri | rl .. .. » le Münürün Konserinde > “a isi Esatirin bazı tılsımlı hazineleri! © Üçüncü kasım gönül, Emine, ço» haftanın matbuatında sık sık| yardır ki sarfedildikçe artarlar. Gü-|ban kızı parçalarından (ibaretti, meselesi mevzuubahis oldu. Buz.) sesleri bu hazinelere benzetebi-| Ben, bunlardan bahsetmiyeceğim. tidden yerindedir ve mütefekkir jiriz. Dün ak ö i i şam (Melek) te bul Yalnız en cömert öolanlı bile b bu bahse temas etmeleri çok| hükmün bir hakikat olduğunu gör- İları sükütla karşıladığını ve Yebğn 199. Seni nefyediyorum, Sebe oğlu! — Ohülde seni nefyederim. Seni di/nızı başınıza alarak rahat rahat otu- YAZAN: Ömer Riza yar diyar süründürürüm. Irun. Yoksa akibetiniz fena olur. tahavvüle uğramış hiç bir iç./ha güzelleşmis sesile hepimizi ken- müsasese yoktur. Her cemiyetin dimizden geçir olmuş ve cemiyetin yeni Elek. me etmiştir. nadir görünüyor? i © Ahlâk nedir? İçtimsiyatçıların tet- a tarif ettirelim: hareketlere bir kıymet veriyoruz, konunu, localrını, koridorlarını, görüyoruz. İşte, ahlâk bu kıymet.) her yerini dolduran secme kalaba- » Bizim ahlâki ahlâki dediklerimiz. de çirkin gör.|lan büyük bir san'atkâr hebetile İmüz hareketlerdir. dan bu şitabın karşılığını istemiyoruz. Yalnız şu noktayı iki bolar, t etmek istiyoruz ki beşeriyet ie ahlâki vicdan ürerinde uzun i n TAN salon perde perde loşlaştı. İnce bir din hâkim olmuştur, İyiyi kö- zil sesi çınladı Son öksürükle ve b bundan tahzir etmiştir. lu bir sessizlik ortalığı sardı. Ni | © Fakat, ilim inkişaf ederek beşer ze- Genç san'atkrâ sahneye çıkınca!” yam ye viedanıma tasarruf ettikçe nasılİbir el şakırtısıdır koptu. Henüz bediiyat.. V. &. dinin hâkimi/halkın ona karşı bir borcu olmadı- kurtularak müstakillen beşeri| ğı için buna, bir minnet ve şükran müessese olarak mütalea ve tetkikltezahürü değil, uzun hasretlerden yorsa, ahlâk ta dinin nüfuzundan| kurtuluşun bir şevki gibi göründü. 4 9 da beşerin malüm meleke.) | Mes'ut tanburu, Ruşen kömen- (eeri ile kabili tetkik ve izah hir mevzu) $€8i ile onu takip ettiler, Küçük bir! yi görülmektedir. —— yoklayışı, Merdin bir e MW Bugün için artık, şuna din iyi ve; «sesi demeoçenini hüzmeli ki iü. iğ pr army alır sa bir hicaz dolaşmşasından sonra Müktesep hissi ve zihnf vicdanı. Tanburi Ali Efendinin hicazdan ii takdlirile iyi veya kötü diyoruz. (Hasret öldü) şarkıssına girildi. veya bu fiilden çekinmiyo- içbi: 'atkâ fi O fili gayri ahlâk! ve yahut ka- emirin — ığımız. bedil hislerle barışmaz bir Suphi Ziya Beyin Uşşak şarksı © bulduğumuz için yapmıyoruz. İda ayni vectle çalınıp söylendikten ölâkm bu telâkkisi lâyik telâkki-/sonra (Dede Efendinin) hüzâm se- » Ve teslim etmeliyiz ki devlet işi Jmaisi o güzel, o kıvrak usulile ça- din işinden, talim vetedrisi dinilmdi. hangi âmiller tesirile ve İs dini O mebdelerden, vahye ndeki fikirlere, hislere, ve ameli üörküleri lere istinat ettirmek lâzımdır. Jlanık : Mesele haddi yatında hiç kolay ve değildir. Hislerimizin en ince ve Hi bunlar aklın ve muhakemenin tesirikeman bu fasılda biraz tufeyli ha- erimeğe mahkümdurlar. Fa-İlinden kurtulamadı. Sonra; kemen- bizi mahakemeye sevkelmeden evel çe varken keman yersiz kalmıyor *imize hâkim olan bu hisler, men-|mu acaba? Nitekim onlar da bunu fi itibarile kimbilir hangi dinin ve|sezmişler ve biri tizde iken öteki ka iy hangi itikadın bir telkinine bağ.|badan çalmağa karar vermişler. Bu ; ider? gayrete yağan ii ei tuhaflı ME Münevve; ğı kurtarmak kabil olmadı. Ni k e an Bu kısım da billâr bir fıskiye Ki şini| , vu Kim : Sir türlü havsalasına sığdırmıyor, hu.) gibi yükselen nefis bir meyanla cid- Wu muvafık bulamıyordu. Bunu ken den dilberleşen bestenigâr şarkıyı : İnce çirkin gören zat bu görüşünde ötekilerden ayırmak lâzım. Zaten Ni all bi bir sebebe is biter bitmez binayı sarsan kıyamet NE iç bir sebebe istinat etİda onu diğerlerinden halkın nasıl! Bmiyordu. O, mazinin binbir çesitl ayırdığını pek iyi gösterdi ve tek- b imleri altında düşünüyor ve duyu-İrarlandı. i © “yordu. Bu telkinleri medeni ve makul hi li Şir süzme ameliyesine tâbi tutabilme- WW için bu zatın varıh kafalı, ilmi gö- Yüşlü, temiz ve ince duyuşlu olması lâ- ii sımdı. X Şuurumuzun altında yaşıyan vel Mizi en doğru görüş ve duyuştan mah- e, hırakan bu telkin ve tesirlerden ig labilmemiz ve medenf ve lâyik MW Sir ahlâkla türk cemiyetinin gıdalana. Silmesi dçin mütefekkirlerimize, san MikArlarımıza elbette büyük vazifeler © lüşüyor. a — Biz bu kısa yanlarımızla ancak son Ül Şülmlerde gazetelerimizde, rs :'muala- © mızda temas edilen bir mevruu unut MW urmamak ve bugünkü türk cemiyetinin W nahtaç olduğu Jâyik ve medeni ahlâk © zerinde nlâkadarlarının. ehemmiyetle Bican Ef. — Ayol Maruf B. sen ba! 7 ii , lir, dük. (Münir) geçen senelerinkin-)beliğ bir hüküm old © Ahlâk kadar ve ahlâk! telâkki kadar)den daha olgun, daha işlenmiş, da-İmek lâzım. m Bu neticeye var- k kamil, ilmişti devrinde, şamil bir ahlâk telâkkisidıktan sonra, insan kendi kendine | Kersençenin li Gla ikaz Gi ye Ki nabızlarını bu fasılda ti niçi aziz sah'at-| dinledik. ü ki ielâkkiler yerine diğerlerini ika|kâr, kuyruklu yıldızlar gibi böyle az ayrılan © lt e e ni u ,.. İZiya Beyin koşması ve ona nağ j Bir senelik zaman onun sesi Üs-İlerden dilber bir Hüseyni köprü ici k dahil olan bu mevzuu yine|tünden bir cilâ gibi geçmiş. Sonra rarak arkadaşlarını geçiren Mes'u- Yaptığımız iş.| (Melek) in kocaman parterini, bal-İdun kısa taksimi derin bir izle hâ, Hi gönül kukbeğlade ediler ve #hamları bir kısmını iyi bir kısmını)ralıklarıı hulâsa altr ile üstü ile eklarei; ki üremi le dediklerimiz) lk ta şahittir ki, o, kendisine hür-| hali çıld ibi al ç merrup gördüğümüz hareketler, met, muhabbet ve fedakârlık duyu- dikiş ruhların er memişti, O canım ruhlarda yaşyor. Bu mukayese karl (Yemeni) ye başladılar. Daha ilk AhJAKt vicdanın teşekkülü tarihine 919'N' abin karulığını ite (mısrada içime: “Bu da bitecek, bul gğnüm noktasına yakıyoruz. Atimizi gece de ömrümüzden ; Cephe cephe sönen ampullerle |endisesi gamlı bir havı din seçtirmiş, şu ve bu harekete n yerleş Gi LE ederken gelecek programlarda da- İyi veya kötü dedirtmiş, guna teş |Sonra derin, heyecanlı intizar do: ha itinakâr ve daha cömert olmalar)" K lik , ç.lihtiyaç tabildir. Uyku esnasında kan en korktuğumuz için bu ha- ire yaa v Lİ vücütte deveranını yapar. Adale elya-| yaftaki zehirleri atar, dinlerin istinat ettikleri prensip.) Vi (Artaki) kanunu ile karıştı.'ru yürümek isterler. Niyotonun meşhur kurtararak münhasıran aklın Şarkıların beste kabiliyetinden bah|üç kanunundan birincisi olan atalet setmiyeceğim. Çünkü Münir en bu-|kanunu şöyle bile birer bedia/küvete maruz kalmadıkça sükünette-bu İyapan kudretile onları kanatlan-|lunan cisimler sükünet halini ve ha. dırıyor. Yalnız şunu söylemekten)rekette hulunan “cisimler hareket ha-'cdeceğimizi İlân ediniz. İstiyenler wi imi alamıyacağım. Onun sesillini muhafaza eder,,; İşte tramvay ve simle beraber gelsinler, istemiyenler v ime kadar nüfuz etmis) ik; sazdan m ve Ayrı|yolcu meselesi bunun tatbikatından bi. burnda kalabilirler. Biz ise yarın hare. im. Onun hu hareketini yanına bırak. yaş ve görüş tarılarımız vardır ayrı pek kıymetli olan kanun vejridir. öyle ili — Ne yaprsan yap, fakat ben sö zümden ve akidemden vazgeçmem. — Sana inananlar, seninle birlikte hareket edenler var mi? — Elbet var. — Ben seni ve onları mefyedece- Zim. Fakat sana mühlet veriyorum. Git arkadaşlarınla konuş ve tövbe et. , > Arkadaşlarımla görüşürüm. Fa- kat tövbe edeceğimizi zannetmiyorum. — Görüş ve bana neticeyi bildir. Sebe oğlu kalkıp gitmiş; ve başlıca adamları toplamıştı... Bunlar onun ta z a vd San'ada ayırdığı üç yahudi-idi. İetima Konserin son türküsü bitince, |ok mühimdi. Sebe oğlu hareketinin bütün mukadderatı konuşulacaktı, Se! »n”'be oğlu, arkadaşlarını tenha bir yere) ara namesile sötürerek onlarla görüştü: — Dikkat ediniz. Bugün işimizin bir Dördüncü kısım, en güzel, en cas tanbu- (Zavil) şarkı o Suphi silinecek! yuzün tayin edeceğiz. Ben bugün Ali gölmüş”| ile görüştüm. Ali, bizi istemiyor. Bizi taşıdığımız akideler yüzünden bir yere tebrik sürmeyi istihdaf ediyor. Ne dörsiniz? Kerras oğlu anlamak istedi: — Bünun asıl sebebi ne? San'atkârları hürmetle ını temenniden kendimi alamıyo- (— Ona secde eden ve onun tarafın Re. dan bakılan adamların hali. Hakkı Süha — Sebe oğlu sen bizim sürülmemi- ze razı mısın? 7 — Sürülürsek ne olur. Gittiğimiz Bbg yerde çalışmız . f m — 0 halde memleketimize sürülelim ADIN UYUNTIM “rel ve Yemene dönelim. a LA — Orada ne yapacağız? Oraya ası) Yazan: Salih Murat okan gere Ni eni te ği > , o İnslaşır. Bugünkü hüviyetimizle döner. an TETİYAÇ VAR MI? sek dindaşlarımız arasında ne yaparız Adale elyafının (ve vücudün diğer| ve onlara ne deriz? İyisi mi başka bir ısımlarının). dinlenmesi için uykuya yere gidelim, — Nereye? — Mısıra dönemeyiz ve Şama gide ina lâzimgelen gıdayı tazeler ve el. meyiz. Muaviyenin yakında Basra ve Küfeyi ele geçireceği şüphesiz. Bana kalırsa İrana gitmek ve orada dolaş- mak en mükemmel hatlı harekettir. O DURANLAR NEYE ÖNE râda Haricileri de idaremize alır ve on YIKILIRLAR? ları anbean kuvvetli tarafa karşı hare Bu bir atalet meselesidir. Tramvay kete geçiririz. Bu sayede hem maksadr- YÜRÜYEN BİR TRAMVAY BİR- DENBİRE DURURSA AYAKTA i Bu üç şarkı programın ilk kısmı| yürürken ayakta duran yolcular da|mıza ve mezhebimize hizmet eder, hem kurtarmış isek ahlâk telâkkisinilidi. On beşer dakikalık bir fasıla-İayni süratle giderler; Tramvay birden|de rahat rahat yaşarız. Bunu kabul müte-|dan sonra heyete -(Nobar), kema-|bire dürünea o süratlerile ileriğe doğ-|ediyor musunuz? — Kabul! Hepsi de buna muvafakat etmişler- söylüyor: — “Mukabil/di. Sebe oğlu talimatını erdi: — Arkadaşlarımızın hepsine hicret ket edelim. Sebe oğlu bu talimatı verdikten son-; Arnavutlukta ki zelzele ra hemen kalktı ve (Ali) nin yanıma git- Arnavutlukta Köprüce havali- |ti b dd a ez istemi- i yo re sordu: vie e zelzelenin yap- |“ yövbe eğecek misiniz? tığı tahribatın hayli mühim oldu- | | kb Glen seli eli. ğu anlaşılmıştır. taki, Kiliseler ve müze binası dahil — O halde buradan çıkıp gidiniz! olduğu halde şehirde 700 bina — Nereye emrediyorsunuz? yıkılmış, ahali kırlara iltica etmiş ve kendilerine Italyân tayyarele- : “la 3 i iloçı, (er vereceğim. Orada tâm bir sükünet rile ilâç: ve yiyecek gönderilmiş- içinde yaşamdığınız takdirde en şiddet tir. Zelzele nüfusçada zayiat mu- | yi takibata uğrıyacaksınız. Ben sizin cip olmuş, 6 kişi ölmüş ve bir habis fikirlerinizi meşr ve terviç etme. çok kişi yaralanmıştır. nize müsade edemem. Onun için aklı. sut altında bülundurulmanız için emir- B — Tuhafı da neresi biliyor mu- a İnmeleri ve çalış<aları lüzumunu) sun, çoğunun isini kümes hayvanı Ve| OB. — Neden acabal 1 ebartiz ettirmek İstiyoruz. işi bıraktıktan sonra ortalıkta .. tuhaf kn ismi. Bubrâli caddesi çiftliğe dün- > Nâzım AH tuhaf isimki gazeteler türedi. idü, — Sabata gidiniz. Sizin orada tatas- e Banana #aaaETaN ei | Bican Efendi ve rüfekası : Yeni Gazeteler | | oSebe oğlu kızmış, fakat hiddetini saklıyarak cevap vermişti; Fakat siz bütün ikbalinizi bize med- yun değil misiniz? — Hangi ikbalimi? Ben bütün nik- betimi size medyunum. — Bizim en aziz, en kiymetli arka- İdaşlarımız sizin uğrunuzda canlarını feda etmediler mi? — Bunlar kimdi? — Eşter, Kinane, Mehmet. Cemel kahramanları, Sıffin kahramanleri.. — Bunlar sizin arkadaşlarınız miy- dı? — Şüphe mi ediyorsunuz? — Bu dediğiniz doğru da olsa ben sizin dalâletinize tihammül edemem. Siz batıl bir din çıkarıyor ve beni bu- na alet ediyorsunuz. Sözün kısası, bura dan çıkıp gitmenizdir. — Buna itiraz etmiyoruz. Fakat biz sizin safınızda ölmeyi tercih ederdik. — Ben şizin bu yardaınızdan müs- tağniyim, Sebe oğlu geriliyerek (Al) son sözünü söyledi: — Baş üstüne, Ertesi gün, büyük bir kafile Küfe den çıkıyordu. Herkes bu kafilenin an- sızım hareket etmesinden hayrete düş- müştü. Bunlar kimdi ve niçin gidi- vorlardı? Halk arasında bir aralık bun iârın putperestliğe döndükleri. ve o yüzden nefyolundukları şayi olmuştu. Birkaç yerde toplanan halk. bunlara hücum etmişler, bu yüzden mühim bir arbede vukubulmuş, kanlar dahi dö- külmüştü. / © Anenk zabıtanın müessir müdâhale- si sayesinde Sebe oğlu İle avenesi şe hirden çıkabilmişlerdi. Sebe oğlu ile hareket edenler, belki hâdise bu idi. Kendisi, YAli) nin halkı onun aleyhinde tahrik ettiğine kani ol müş ve İçinde ora kin bağlsiiye. Sebe oğlile hareket edenleri'belki bin kadür virdı. Bunlar daha fazla bi le olacaklardı. Fakat Sebe oğlu'kendi avenesinden bir kısmının şehirde kW masmı istemiş, onun İçin kendi kafi- lesi pek büyümemişti. Sebe oğlu Küfeden ayrılarak takip- ten azade kalır kalmaz Meymün oğlu- na dönmüş ve Acı acı söylemişti: — Alinin bize yaptığını gördün imü? — Size çok hakaret etti. — Ben de ona ne yapacağımı bili. çıkıyorken mam. Yakmda görürsün. Sebe oğlunun kafilesi, yolunda lerledi. Günlerce devam eden yolculuk- tan sonra Sabata varıldı. Sebe oğlu, yo'da uğradığı şehirlerin herbirinde kafilesinden birkaç kişi br- rakıyordu. Onün maksadı avenesinden birkaç kişinin her yerde bulunması idi. Onun için Sabala varanlar pek fazla değildi. Sebe oğlu şehre vardıktan sonra her şeyden evvel oradaki haricileri a, radı, Sebe oğlu onların bütün sırları- na vükeftı. Bunları bolmak içim selâm iyerine: — TA Hükme illâ Wlâh. l (Bitmedi) retananmnveraasa seerese eee atana sanat eu İ f İ © Maruf B. — Neden'olaenk? Çabuk İçabuk uçabilmeleri için