1 Haziran 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

1 Haziran 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

mamaya ye $ ar; Türing kulüpler kongresi m A YA EE EZ Üst tarafı birinci sayıfarmızda ekilir sarayında küşat Kongreye şehrimizde bulunan bütün murahhaslar iştirak etmiş ir. Saray salonu kesif bir i kitlesi ile dolu idi. Bu arada Şükrü Naili Paşa, Vali ittin Bey, Polis müdürü Şerif Bey, Abdülhak Hâmit Bey, Hakkı Şinasi Paşa görülüyordu. Tam saat 14te Dahiliye Ve- iz Şükrü Kaya Bey beyeti hitaben (Fransızca olarak şu nutku irat etmiştir: ler, Beynelmilel Turizm Merkezi Meclisinin yedinci heyeti umu- Miye içtimaımı açarken size Tur- kiyede beyanı hoşamedi etmek Ye bu devre için İstanbulu içti- Ma yeri olarak intihap ettiğiniz- dolayı hararetli teşekkürle- timi beyan eylemekle bahtiyarım. Burada inkişafına çalışacağı Mix iş bize hoş görünen bir iştir. Şu birkaç günü, içinde geçire *ek olduğunuz muhit, gerek heyetinize, gerek her birinize samimiyetle hüsnü kabul Bösteren müsait bir muhit ola- “aktır. Bugüna sizi misafir etmekle bahtiyar olan memleketin, turiz- Me anasırı esasiyesi noktai na- Yarından (o tamamile (elverişli bir saha teşkil ettiğini de ilâve *tmek isterim. raktıkça medeniyet terakkiyatının gittikçe daha zaruri kıldığı iktisadi, iç- timai, harsi ve siyasi mütekabil tebaiyet esası üzerinde tanzime, Yanaşmadıkça tekâmüle, kuv- Vetlenmeğe ve inkişafa muvaf- fak alir; Müşterek ve Müçtemi hayatın bazı icabatı ki iptidai insana taham- Tnty gelecek olan bu ica- Yakış ae deni insan, içtimai ha- bir feda ile telâfi ettiği tabii kabul kârlik gibi, bilâ itiraz için eder, Cemiyetin efradı bu abii bir hal almış bulunan icabat ve fedakârlıklar, in- Yet Veya beynelmilet cemi- esinde (kitleler Veya milletler © için (daha . ve binnetice tahammülü Bun güçü görönmüşlerdir. Bu- sün ki, Efendiler, herkes ie tanınmış ve kabul hapy bi bedahet olan müte- i beciyet esası e ağır > seyre ve çetin bek inkişafa olmuştur. Harbi umumiden, dünyayı her- mMerç eden bu kıyametten, umumi ve mevzii muka- içer sahası bir çok batıl fi Ve kanaatlerden temizlenmiş uyordu, ve yüklenilen bü- fedakârlıktan sonra bu gibi dr tekerrürüne (mani ğa ve beynelmilel cemiyetin ferdi olan devletlere im- derecesinde bir ittihat ve i mesai nizamı verme- tuf bazı manevi müsaade- ları kabul ve tahammül daha kolaylaşmış oldu. mi tecaüz, bitaraflık ve buri hakem, mevzii ihtilâflar Kellog misakı itlak olunan Pten feragat umumi taahhü- te bu zihniyetten doğmuş- * Âlemşümul mahiyette oldu- Tar daha kuvvetli ve icra olacak federas- Mah, kirleri de ayni telâkkinin ik ii izi f z# # $ * e Efendiler, Size beynelmilel cemiyet önün- de milletlarin, milli cemiyetler müvacehesinde fertlere nisbetle inkıyat altına alınmalarını daha güçleştiren ve inzibata tâbi tu- tulmalarını daha geciktiren se- bebi söyledim. Bu vadide şayanı kayıt bir neticeye vüsul için ihtiyacın zaruri fakat gayrı kâfi bir unsur olduğunu kabul etmek lâzımdır. Tamamile maddi olan bu meselenin halli için ona bir dâ manevi mahiyette bir amilin inzimam etmesi lâzımdır ki bu amil de karşılıklı tanışma ve anlaşmadır. Yaklaşmak ve bir- leşmek için birbirini iyi anlamak, anlaşmak için de mütekabilen ve en geniş şeklilde yekdiğerini tanımak lâzımdır. Efendiler, Turizm kendi sahasında yürü- yerek tabii vazifesini görürken bu gayenia husulüne de hadim olmakta ve bu suretle beynel- milel müşterek bayatın inkişafı ve milletler arasında uhuvvet ve ittihadın teessüsü ve bir ke- lime ile ifade edeyim, sulbun mukaddes davası için birinci derecede bir amil teşkil etmek- tedir. İşte efendiler Türkiyenin milliyetperver ve terakkisever cümhuriyetinin hâr milliyetper- verliği (o içinde samimi (bir sulh ve beynelmilel anlaşma ve kardeşlik siyaseti takip eden hükümeti sizin hasrnefs etmiş olduğunuz ve kendisinin de munis ve hoş gördüğü turizm gayesini bu nazarla müşahede etmektedir. Şu halde “size turizmin ve onunla bü kadar şayanı takdir bir gayretle iştigal edenlerin bu memlekette en hararetli bir ka- bul göreceklerini söze başladığım esnada söylerken boş bir kom- pliman yapmış olmuyorum. Sizin Türkiye için ne olduğunuzu söy- İedikten sonra Türkiyenin de turizm noktai mazarından size karşı neyi temsil ettiğini düşün- düğümü, ayni samimiyetle, söy- lemiye müsaadenizi dilerim. Arkasında binlerce (senelik bir medeniyet bayatı bulunan türk milleti mevcudiyeti beşeri- yenin geçirdiği asırlar zarfında derin izler bırakmış olan sair müteaddit medeniyetlerin, esas- larında, rücu ettikleri bir memba teşkil eder. OEğer biz eski Mısırda, Babilde, Kaldede, Çin- de, Hindistanda, İranda yeni nazariyatı (taribiyenin gittikçe tevsika temayül gösterdikleri bir geçimin nurlu izini buluyor- sak bu milletin balen zahir veya henüz gayri mekşuf asarnın, tanımak ve takdir etmek ihtiyacı şedidini duyanların merak ve alâkasını celbetmekten hali kamı- yacağı muhakkaktır, Buna şunu da ilâve edeyim ki Efendiler, dünyanın en büyük medeniyetlerinin bu memleket ile az çok sıkı rabıtaları olmuş- tur. Onlarda baki kalan eser- leri insaniyetin medeniyeti hazıra anasırı esasiyesini kendisinden aldığı çok cazip bir birlik teşkil etmektedir. Turistlerin Odikkat nazarını celbetmiye lâyık şeyler maziden bize mevrus eserler ile tabiatın bu memlekete bahbşetmiş ol duğu misilsiz güzellikten ibaret değildir. Tarihin en eski devir- lerine doğru namütenahi uzanıp giden, gözlerimizin önünde bir | diğerine yaklaştırmak için çalı. | içtiman bittiğini söyliyerek mi- e ds diğğtğe > 1 heee emi: YER Ale iye ie çok amal ve icraatın manzara- sını geçiren bu asırların tevalisi yanında zaman mefhumu itibâ- rile okadar kısa ve ehemmiyet- siz, fakat başarılan işler noktai nazarından o kadar böyük ve güzel olan şu birkaç şeyi de kaydetmek gerektir. Bugünkü © hudutları içinde, kendisine şekil yermiş ve üze- rinde kendi bariz izini haketmiş olduğu milletle tamamile müte- canis bir kül teşkil eden Türk toprağı topraktan beşere, esaslı bir bususiyet arzeden mütekabil bir hulül ve kaynaşma manza- rası göstermektedir. Son on sene zarfında sarfe- dilen fevkalbeşer bütün mesainin takip eylediği gaye toprağı mamur Ve zengin bir hale ge- tirmek ve ayni zamanda milleti terakki ve refaha iriştirmek ga- yesi idi. e bu süretledir ki cümburiyet tesis edildi. Büyük şefimizin yüksek ilha- mından doğan fevkalâde ehem- miyetli ict mai kanunların neşrile ve bri istihlâs teminine girişil- li Sizi bu eserin temaşasına da- vet ediyorum Efendiler. Turist için bu kadar kısa bir zamanda başarılmış bir ihya eserini mü- şahede etmek ve bilhassa, bir tuilletin o mevcudiyeti, Üzerine müstenit bulunan ietimai bün- yenin istihalesine bu kadar ko- laylıkla intibak için ne yüksek bir istidada malik olduğunu gös- termek kadar enteresan bir şey olamıyacağı kanaatirideyim. Bu kadar cazibeler karşısında “eminim ki, türist, henüz tamirine ve turzıme rabat ye müsait şerait (dairesinde açılmasına muvaffak olmadığımız üzerinda seyahat ederken biraz konfor Onoksanına O tahammül edecektir. Bu münasebetle şunu da ilâve etmek isterim ki Cüm- huriyet hükümeti gayet liberal bir zihniyetle tanzim edilmiş olan ve ecnebilerin Türkiyede seyahat ve ikametlerine müte- dair bulunan yeni bir talimat- name neşretmiştir. Turizm nok- tai nazarından bu kolaylıkların haiz olduğu ehmmiyet nazar- dan her halde kaçmıyacaktır. İşte, Efendiler, sizi büyük bir meyil ve muhabbetle karşılayan bu muhilte resmi makamların, iktisadi, içtimai ve siyasi noktai Dazarlar ve ablâki ve ihyakâr gayeler dolayısile eserinize atf- edilmesi lâzımgelen ehmmiyeti lâyık olduğu derecede takdir ettikleri bu memlekette size yedinci (o heyeti o umumiyniz müzakeralını (O açmak o sureti ile pek sevimli bir vazifeyi ifa ederken meşkür Omesai ve Türkiyede saadetli ve zevkli bir ikamet temenni ederim. Reisin cevabı Şükrü Kaya Bey uzun uzun al ktan sonra reis M. Hemberg bir nutukla cevap vermiştir. Şehrimizde murahhaslara karşı gösterilen hesnü kabule teşekkür ettikten sonra Dolma Bahçe sa- raynı ilk defa olarak beynelmilel bir kongreye tahsisinin hüküme- tin bu kongreye verdiği ehem- miyetin bir delili olduğunu izah ederek demiştir ki: Bize verilen vazife pek mü- himdir. Çünkü biz milletleri yek- şıyoruz. Beynelmilel Turing ku- löpleri ittihadı yalnız Turing ku- löpleri değil sinesinde bir çok otomobileileri, beynelmilel sey- yahin idarelerini de cemetmekte- dir. Bizde bu otomobilcilere sü- hulet gösterilmesine hükümetlerin |£ müzaheretini rica ediyoruz. Bu münasebetle Türkiye Tu- ring kulübü tarafından “Tipting,, meselesini ve askeri mıntaka- lardan o seyyahların (o serbestçe geçmeleri bakkında serdedilen tekliflerin o kabulünden dolayı Türkiye parlemenlosuna teşek» kür ederim. Bundan maada İs- tanbul Şehremanetini beynelmi- lel işaretleri kabul ettiği için tebrik etmek isterim. Birkaç gün kalacağımız bu güzel şehrin İİ) güzelliklerini ve Türkiyenin mi- safirperverliklerini izah için Pi- yerleti ve Klod Farerin kalemine malik olmak isterim. M. Hem- berg gördükleri hüsnü kabulden dolayı tekrar Dahiliye vekiline teşekkürle sözüne nihayet ver- miştir. Kâtibi umuminin nufku M. Hembergden sonra kâtibi umumi M. Düşen şunları söyle- | miştir: Benim vazifem bir sene zar- fındaki mesaimin hülâsasını yap- mak va izah etmektir. Fakat bu iş yalnış kongre azasını alâka dar (Oedeceği için bundan bahsetmiyeceğim. Burada gördüğümüz samimi ve kalpten hüsnü kabulü mem- nuniyetle ve şükranla karşıla- dığımızı söylemek isterim. Türkiye cümhuriyetini bu kon- | greye millet sarayının mnhteşem yollar | ve tarihi salonunu tahsis etme- side turizme karşı gösterdiği büyük “ alâkaniın “açik ve catilı bir delilidir. » Kâtibi umumi bundan sonra Turizm teşkilâtının beynelmilel sulhe hizmetinden bahsetmiştir. Telgraflar Bundan senra Türk Turing kulübü reisi Reşit Saffet Bey tarafından Gazi, İsmet Pş., Kâ- zım Pş. Hazeratına çekilen tel- graflar okunmuştur. Gazi Hr.ne çekilen telgraf şadur: Beynelmilel Turizm ittihadının 24 teşkilâtına mensup mümessil- leri senelik kongrelerinin Dol- mabahçe sarayında küşadı mü- nasibetile yeni Türkiyenin banisi olan büyük Gaziyi selâmlıyarak bu güzel memlekete geldikleri zaman kendilerine karşı ibraz edilen hüsnü kabulden dolayı derin teşekkür ve hürmetlerini arzederler, İsmet Pş. Hz. ne çekilen tel- graf şudur: Beynelmilel kongre murahhas- ları Köstenceden itibaren Tür- kiye hükümeti tarafından hak- larında gösterilen samimi hüs- nü kabulden dolayı zatıâlilerine teşekkür ederek bilhassa Da- hiliye vekili Beyefendinin bu kongreyi açmak suretile ibraz ettiği yüksek kadirşinaslıktan dolayı (omütebassis olduklarını arzederler. Kâzım Paşa Hz.ne çekilen telgraf şudur : Beynelmilel | Turing ittihadı kongresi murahhasları Türkiye B. M. M. reisi Hz.ne ibraz et- tikleri alâkadan dolayı minnet- |' tarlıklarım şeref eyler. içiimadan sonra Müteakiben Şükrü Kaya B. arzetmekle (kespi YY GET EŞ ŞA Ye YY ME e VR PA ME VAKIT. 1 Haziran 1930 — > YARIN AKŞAM 4 ' ELHAMRA Sinemasında # # ESTER RALSTON un temsili p YARAM FULLER Filmi. İlâveten: HEYLCANLI BİR TEMAŞA şehrimizde pek $ maruf viyolenist GULESKO & tarafından oynanan MACAR E HAVALARI sesli, şarkılı ve £ danslı filmi ile danslı ve şarkılı # © Müzik hol numarası, N # (Hamiş: İler gün matine ve fi suvarede muhterem ahaliye £ meccanen nefis DONDURMA- LAR tevzi edilecektir. Sinemalar: Alkazar — Monte Kristo Asri — Kartiye İsten Beşiktaş Hilâi— Aşkın dözibesi Ekler — Sibirya | Elhamra — İlk buse Etuval — Cehennemden firar | Majik — Serseri | Melek — Para ve aşk Opera — Kadının harbe gidişi İl Şık — Yeni Fantoma Alemdar — çıplak âşıklar | Süreyya “Kadıköy, — Seher vakti Bar ve Müzikholler | Garden — Nandi Balet, Bekefi, Br nilz me uu Yunanistanda ekse- riyet kıralcıdır diyo: Bükreştei: Deyli Meyle derilen telgrar haberine gö.e sabık Yunan kıralı (o Corcun Londraya vuku bulan seyahati- nin hedefi kendisinin Yunan tahtına avdetini temin edecek mulâkatlarda bulunmaktır. Fransa o bükümeti kırallığını Yunanistana (oavdetini tasvip edeceği gibi Segitere hükümeti de buna muvafakat edecektir. Yunanıstanda kırallık lehinde ki cereyan gittikçe kuvvet bul- maktadır Bu münasebetle İngiliz meb'- uslarınden OKomander Loker Lampson beyanatta bulunarak şu sözleri söylemiştir: “Yunan kıralının memleketine avdet edeceğini tazammun eden ber iyi haber, onun İngilterede- ki çok olan dostları tarafından memnuniyetle karşılanıyor. Yunan kıralı tahtını terket- memiş olduğu için bugün de Yunan kıralı sayılır. Kıral Corç memleketinde ek- seriyetin o kalbine (hükümran olmakta devam ediyor. Bu ek- seriyet onun avdelini talebedi- yor. Ecnebi memleketlerin bu işe müdahale etmesi doğru değil- dir. Yunan kıralı İngiltere ve Fransada dostları çok olan bir zattır. Bu korkusuz ve demokrat kıralı O tanıyanlar, o Yunanistan menfaati namına onun tahtına avdetini isterler. Yunanistanın başında bulunan ber hükümet, Kıral Corctan istifade edecektir.,, sizene DEMRE safirleri büfeya davet etmişti. Bugünkü proğram : Sonat 10da o Galatasarayda kongre; saat 1430da Asarı atika ve saraylar ; saat 17 de Üsküdar, Haydarpaşa ve adalar ezintisi ; saat 20 de B.A. yat klape yemek, saat 24 te av- et. İZ Ni sd i A 4