— 4 — VAKIT 29 Mart 1930 WAN mam a — Türk ve Sul ir Kaç gün evvel! Atinadin gelen bir telgraf: haberi vakimı Koyuyorar: Türk: sefirinin Yünan- istiklâlnin.| Sadti Etem yüzüncü yıl dönümü münasebe- | Bey için ce- tile yapılacak merasimde" Hazır | miyet' fertten bulunacağını haber veriyor, bu | asıldır. hadise (© münasebetile. Yünan Bizise ferdi hariciye. nazırının (o beyanatını, | cevaplardânbir bazı Yünan gazetelerinin meşri- | içtimal' netice yi bildiriyordü: Daha sonra almak için su- ir refikimizde ver Yunan | şeşş, N Bare eli olam bayani | srmyi Türk - Yünan: döstluğunum EA Zaruri ve: şayan» arzu: olduğunu | Şeklindetertip söylüyordu. etmiştile. Mâa- Bu iki haberi okuyan ve:bu- | mafik' Sadri nkü. Türkiyede yaşıyan te- | Etem Böyise © Sodri'Blem(i. kkı ve zihniyeti iyi bilen bir insan iğin, hayret edecek şaşa- cak hiç bir nokta yoktur. Türkiye, Kendi | töpraklârmı haksız» bir” işgal: altında: bulduğu için bir müdafaa. harbına: girmiş ve bütün . dünyanın . zannı, tah- mini: hilâğnan büyük. biri zafer kazanarak. osmanlı. saltanatına yanım. bir istiklâl ile. hüküm sürdüğü: bu: vatana tam: bir ha- kimiyet. vermişti. Bu. zaferden sonra bütün dünya hükmetti ki Türk, en m vasıtâlarla giriş» te bizi tenvir ediyorr “Kadın insandır. İnsan—mes- lek adârm--- siyaset adamı 4-his adamı -- eştir. Bugünün: kadını. bu. sıfatların hepsini. almıştır. Her meslekte muvaffak olan kadınların sayısı bir hayli yekün teşkil eder. Kadın âliim,. kadin san'atkâr hiçde” erkektemgeri kalmamıştır. Madâmr (Küri )' âlim, (Jörjsant) ..— nl” gelmesini rl a o | Yükarıda | iğimiz bu örina * adârm olarak | seri vali gi ener — ye. | dövirlerindeki' insanlara: pek alâ ni'bir hakikat' anlatacak kadar beliğdir; Türk milleti emasrt' ve en hakiki manasile' bir-sulh: mil- letidir. birçok milletlerini, tefevvuk: etmişlerdir... Kadımn içtimai ve siyasi insan” telâkkisi ve onun hüfriyete müstahak ol duğu: düşüncesi: pek delikanlı bir fikirdir. Bündân evvel' kadin bir nevi” insaniyet! hariti süs: te- Avrupanın birçok milletlerinin: başında bu- lunanları bile, his ve: sinir: hare- | Şaik" edilirdi kete getirirken: Türkiye düm ken. | © gap egim uzun tecrübelerine disile harbettiği bir milletle esas- itimat terbiyesine" mukabil İle e ya dım geçen asrılarm elinde köz teklenmiştir. Oha insan diye değil bir et lokması, ve ilik bir nefes diye bakılıyordu. Halbuki “Bu hadise, bu zihinijet Osman hile Türkü, sinirile hareket eden şarklı. ile aklı: selimle. harekete gelen: garplıyı biribirinden: ayırı- yor: Harp-kahramanı' olam Türk, ayni zamanda sulh kahiramamdir. hürriyeti ile baş: başa yürümek tedir vw ” —İ Onur işim bugünkü kedin ye La ele olm m çi i ine nir ili) Meb'üslnktan sonra HâKtmlik| dedir. Asrımız kadina diplosmasi Hikimlik, HE? ve ci yenir Gir aşti — Hâkimlik de şimdiye kadar siyasi" haklar zümresindem ad- dödhiğor; Kadimar hikim mıyorduk o Teşkilâtı Uoesasiyenin intikabat' fashndaki tadilât; do» layısile bu hakkı.da verecektir. Üzerinde tevalikuf” edilecek: Şimdi" meslekte ve siyaset ha- yatında kadın. erkek gibi. çali- şıyor: Siyaset ve hayatım verdiği tecrübelerle erkeğe dalin: sami- mi; daha iyi arkadaş: olabiliyor. Ben kadının erkeğe nazaran eksik. iş göreceğine kani olan- mesele, yoktur. o Mesele yakın bir gün meselesidir. Tabi mernmunsumuz? lardan değilim, meselâ Fenlan- diyadan. 17 mebl'us, ve bir na- | 3 MART 188) pm Limni adesinden gelen” mektuplara nazaran, buse- ne Bahrisefit adalarının kâf. fesinde olduğu. gibi orada dahi. kış şiddetli: olarak mü- rur etmiş olduğundam yirmi; beş bim kadar eğnam' telef olmuş ve şimdiye kadar şiddeti bürudet ile. yanmış. olduğundan baki'kalan Hay- varıatım dahi telefinden havf nümeyandir. komünist fırkasında olmak üzere 33 kadın meb'ustur. Ho'andada 4 kadın nazırdır. | Rusyada. 67 kadın. meb'us, bir kadın: sefir 31178: kadın muhte WE şuralardar fırkayı'temsil! eder- ler: Tera komitelerine girmişler- dir. M. Amerika cümhuriyetinde | hükümet parlâmentolarında 174 * kadının siyasi hakkım ileri sü- Anketimiz Her erkeğe: nazaran kadin' nedir ? Bügün Sadri Etem Beyin ce- | renler mütemadiyen muvaffak oluyorlâr; Kadınlar erkeklerle müşterek terbiye almağa: başladilar; bina- enaleyh artık bizim için yalmz siyaset değil pek âlâ fikir arka- daşıdırlar: da. Netekim. hersene darülfünudan; liselerden.yüzlerce kadın” fikir yoladaşı çıkıyor: Ve bin bir © & biribirlerini tâmamlıyorlar; Bunları söylemekle: memleke- timizdeki - bugünkü.kadın hayatı nın pek'tabii ve tasavvur ettiğim şekli; bulduğunu: söylemek. is temiyorum; Bizdeki kadın vazi- yeti şudur: Kadın: bazı yüksek: kabiliyet» leri meydana çıkardı. Ve hatta kadın hayata atıldi, kadın amele kadım avukat, kadın doktor, ka dın: hoca, kadin daktilo, kadın muhasip; kadın. tezkâhtar, kadın dişçi; kadın: eczacı, kadını dük- kâncı; kadın: memur var ve bunların: miktarı. gün. geçtikçe de bir" hayli: artıyor. Hayatın: bir: taraftan kolların dan tutüp.iş Hayatına atmasına rağmen müğssese- idare edenler- den pek: çoğunu. anıyorum müstahdemlerinden pekde mem- mun: değildirler. Niçin?” Şunun için: düne kadar: memleket: pek | kurunu vustai' idi; bumun yanında kadın ise birkaç'defa dahakurunu vustai' bir: vaziyette idi; o çünkü kurunu vusta erkeği hiç olmazsa bir cemiyet içinde idi. Mühare- beler ve toplu hayat: onlara bir hakkında bır şer sahibi oluyor lardi; halbuki: kadin: Karemde her şayden uzakti: Kadmla erkek arasında: binlerce yıllık mesafe vardı; Kadin, henüz iptidâi bir aile hayati ve'onun kültürü'ile yaşar. Ken erkek'yeniş birimperatorlak harsı yaşıyordu. Erkekle Kadın arasındaki bu fârk erkeğin lehi- ne, kadinin aleykine idi; Etltek- lerin cemiyeti kurunu vustadan asrımiza geçti, Kadinm hayatı dâ muasır zaruretlerle asrileşti. İşte bunun için Bugünkü Kadın mes- leğe girdiği halde meslek man- tığım iyice kavramış bir. halde bulunmuyor, (müstesnalardân bah- setmiyc-um). zira girdiği bayata henüz eski harem dâireleri man- tığı ie bakıyor. Meselâ bu manlığa göre ka- dın âcizdir, zayıftır, bir erke- ğin. muavenetine muhtaçlir. Ve İ yegâne kuvveti erkeğe karşı cinsi nüfuzundan istifade etmek- tir. Harem ve selâmlik devri için bu mantık pek tabii idi. Fakat bugün hayat ve iş ka- dından da erkekten de ayn iş mantığını istiyor. Bu.mantık şudur : Hayatını işine uydurmak ve dünyayı böyle görmek... Ha- yata giren kadin, ne zaman meslek hayatında, eski kadinlik telâkkilerine değil, iş kuvvetine ve maharetine istinat ederse o zaman muvaffak olacaktir. Kadınlarla bizim rabıtaları- mızın en Kuvvetlisini' müşterek hislerde aramak bence biraz fazla safdillik olur. Hislerimizi yalnız kadinlara hasretmek mümkün değildir. Me- selâ yalnız fis ve bülya saliasın- da Kalan sevgilerimiz anamız, babamız, kardeşlerimiz ve arka- bilgiler veriyor; havat , Ruhi Beyüzdelterindern:34 Acaba ne oldu ? “bizimkinin nutku tutulmuştu. Eveledi, geve? ledi,. fakat bir şey. söyliyemedi! ,, j Genç: oraya: gidince; bir; iki şaniye: dürdü;. sonra ağaçların | arasında: döndü; ve binaya avdet etmeğe" başladi; Biz: hiç: bir şey söylemedem kendisini. takip: edi- yordük. Salona” girdiğimiz zamam tek rar önüne geçtim ve oturmasım emrettim; otürdü;: dödim ki: — Bühçede işim: var: dedin, halbuki ağaçlar arasında: dolaş- maktan başka birsey yapmadın. — İşim oidi; — Bundan ne: çıkar? — Küçük: ziyaret: — Ne'gibi? Anlamadım. Uyuyan ve yürüyüp Konuşan gencin. ağzı sustu,. cevap ver medi; tekrar. ettim: — Nasıl bir ziyaret? — Yirmi: ili semer evvele ait bir hatiramı ziyareti. — Sem kaç yı — Bem; kimim — Yani bu: genç: vücut. gz m ben: odeği- Yanımda: duran ve muhavere- yen; im birisi: Ke. o dei imi Diye» bağıracak: oldü; susma- sım işaret ettim veötekine' sor- ” Arkadaşımın. yüzüne“ baktım, zavalli: adam Heyecandan sapsarı kesilmişti. — Cevap ver, Dedim. — Ne cevabı? Refikâm' bun- dan beş sene evvel vefat'etmiş» ti; kendisini! çok; severdim, bir daha evlenmemeğe alıdettim. Gencin ağzı şimdi pek iyi çe'res eğdi. İ — Evet, dedi, ilk evlilik se nelerimiz en aziz hatıraları, — Ya öylemi? Karısını se” ven ve bir daha evlenmemek ahdinde bulunan sadik bir zev masıl' onlârr unutur da Bir iki dâkika için olsun onlan ikiys etmek k: i Bizimkinin nutko: tutulmuştür birşey: söğlü 5 ben 2 yliyemedi; söze — Peki'ama sen: kimsin ve bunları ne salâhiyetle soruyorsun? — Her gece ziyaret etmeni bana verdiği: salâhiyetle, — Kimsin öyle ise? — Yanındaki müsaade ederse söylerim. > N:.. Beye baktim, eli ayağl titriyordü; zavalli adam nerede ise emen yıkıliverecek. — Yahu ne oluyorsun ? Diye bağırdım: — Bırak azizim, müthiş bir azap'içindeyim;hakikaten karıcığır mo'kadar sevdiğim halde, bu ci* heti hiç düşünemedim; cidden hata etmişim. Kadın sesi mukabelede bu" lundu; — Evet N.. Bey, size ayni hisle merbut olan karınız da bu hatanın azabını çekiyor. Arkadaşımın söz söylemesine meydan birakmadım: — Nasıl azap? -— Nasıl si zat Te eaeliei sa haty: bie — Yani? — Yani... kızardı, Başını önüne! 4 Bunu: N... Bey Bitmedi — el gn Sucunun: felâketi. NMsbmutpaşa yokuşundan aşağı iniyordum.. O aralık oradan geçen iki gezginci esnaf” lüyordü: al mr . birbirlerine söz attılar. Biri sucu idi. Birisi şeker, kurabiye gibi şey er satıyordu. Sucu, kur rabiyeciye diyordu ki: — Allah versin, bugün seni günün! Hava senin keyfince gi” oyan, ruhunuzda büyük izler bi- rakan hadiselerin geçtiği yerleri mesel çocukluğunuzun geçtiği barap eve çektiğiniz tahassür hissi: aşktan daha mı. aşağıdır? Hissi: rabıtalarımızı; insanlara hayvanlara, taşlara, topraklara Bi'e teşmil! edebiliriz. Kadının en orijinal sıfatı. bü- tün dünyaya nazaran (erkeğe eş) olabilmesidir. Eş; his-ve fikirden ziğede tabit olan faaliyetin tabii neticesini almak: içim yapılan. fi- ziyolojik: Bir şirkettir. Bu şirketin şartları kadinin ve erkeğin bir- birinden: hoşlanması, adelelerinin birbirini idin. Bence ideal Kadın şudur— Mes- lek arkadaşı * şiyaset'arkadişı fikir arkadaşı ıs arkadaşı * eş, Ta. diyor... den biri adüediyordu, Halbuki düşündüm, bu soğuk” karşısında kömürcüler ve ü , Aptülfeyyaz' TevfikBey kim bilif nekadar sevinmişlerdir. “VAKITINTAK Vi Cumartesi Mu pece #9 15 Güneşim değerşa. 5A9 — bahşı: Arm leşi: İZ — bhşi 17 Namaz vakitleri saheb Oğir İkimi | Alpan «e tene 1537 iran zer Bugünkü hava Bugün, Rüzydr .mülehevei! , açıktır