5 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

5 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

ilyarderler Nasıl zengin oldular? 2 :Roçiltler Nasıl muvaffak oldular? Bugünkü günde Roçilt ailesinin elinde mevcut para hâlâ bir milyar altın franktan fazladır Maamafih iptidasında, bir çok milyonerin » yaptıkları veçhile kaba ve hileli usul- lere müracaat ettiler. Aücak zamanlarında olsun daha sonra olsun bir istikraz ele geçirmek için büyük me» murlara para yedirmek ah- vali tabiiyeden olduğu" ci * hetle bu hareketleri mazur görülebilir, “Meyer Aimçel, “Kasel, prensinin sarrafı olmadan evvel “Hes, sara- yına Danimarka istıkrazla- rini temin eden sarraf Her fön Vahter isminde biri idi. Fon Vahter elde etmek istediği | istıkrazı kendine verdirmek için © * Kasel ,, erkânı harbiye azasını, na- aırları, o ceneralları (o itmaa mecbur olurdu. Bu masraf. lar istıkrazın yüzde ikisin - den fazlasina bedeldi. *Na- poleon,, harplerinden sonra ayni usul tatbik © edildi. Müntehip prens ile aktolu- nan her muamelede ümuru maliyeye bakan dört mü - düre ikramiyelâr ve birçek hediyeler: vermesi icap ediyordu. Muvaffakivetin sırrı Prensip itibarile “Röçilt, te aynı yolu tuttu. Fakat bunu daha ucuza yapmanın yolunu bularak “Hes, pten- sinin itimadını celbetti. Mu- amelâtta lâzım olan hile ve desise “Roçilt, lerin yükselmesinde tali bir va- | zile gördü. Hele yükseldikleri zaman tesiri görülmez oldu. On. ların müazzam mali mu- vaffakiyetleri tasavvur tar- zındaki maharetten veya hüsusi teşkilât yapmağa istidatlarından Ziyade ze- kâlarından ve psikolojile rinden neşet etmiştir. Di. ger insanları istihdam da ve onlardan menfaat çıkar. makta fevkalâde maharet sahibi idiler. Buradaki bü- yük kazançları, sür'ati inti- kallerinden ve iyi; vesileler- den güzel istifade edebil diklerindendir. Bir gün ba- ron “Meyer Şar Roğçikt, e spekülasyonda muvaffa. kiyet, kazanmak için ne yapmak . icap ettiğini s0- ruyorlardı. Kemali zerafet. le şu cöyabı verdi: -— Bundan basit bir şey var mı ? “İnsan Obörsada soğuk suda banyo edermiş gibi hareket etmelidir. Ça- bucak girmeli ve daha çabuk çıkmalı... Ancak “Roçilt, ler tat- bikat sabasında gayet basit olan bu yolu tutmadılar. Bilâkis vaziyetlerini sık sık değiştirmediler, Kıymet ikti- sap edeltilecek evrakı bü- yük. kârla satmak zamanı gelinceye kadar sakladılar. Daha sonraları küçük ban. kerlere karşı tefavvukları, ellerinde kesretli | ihtiyat akçesi bulunduğundan en güç vaziyetlerin müşkülâ- tına katlana bilmelerinden- di. Bu tefevvukleri gittikçe büyüdü; ikinci ve hatta kısmen üçüncü batınlarda “oki kardeş ve akraba “Ro- çilt, Ter elele çalışıyor ve lüzumu halinde. yekdiğeri ediyorlardı. Aile sermayesi, lâzım gelen noktada töksif olunuyordu. Böylece beynel- « milel mühim mâli “tran- saksyon, lar yapmakta di- ğer sarrafların kâfesine ga- lebe çaldılar. Eğer her şeye rağmen “Roçilt,, ler kendilerinden sonraya büyük bir eser bı- rakmadılarsa, eğer “Rok- feller, ve “Fort, gibi kü- yük bir sınai şubeye hâ kim olmadılarsa, eğer hiç bir yeni hükümet ve ya müstemleke tesis. etmedi- lerse, hiç bir mühim keşfe delâlet etmediler ve millet- lerin mukadderatına tahak- küm ( etmedilerse bunun sebebi kendilerinin sırf bankerlikle — iştizal etmiş olmalarıdır. Onlar — “Morgan, © gibi bankacılık “delâletile kıy- metli bir unsura vaz'ıyet ederek bütün bir sınai şubeye ve ya bir takım demir yolu şebekesine hâ- kim olmak yolunu tutma- dılar, En garip noktası şudur ki, “Roçilt,, ler. beşinci ve hatta altıncı batına kadar mühim bir serveli muhafa- zaya muvaffak oldular, Bu Servet ailenin saldığı bütün kolların mevcudu hesap e- dilirse bugün bir milyar altın franktan fazladır. On- lar yalnız paraya para do- gurthakla iktifa etmediler, âynı zamanda bir asırdan fazla bir müddet servetle- rini nakit şeklinde hıfza muvaffak oldular. Bu mu- vaffakıyet, “Roçilt, âilesi- nin en büyük mahareti addolunamazsa da her hal- de şayanı kayıt ve işaret bir harekettir. Son -——— Idam cezası İngilterede kaldırılması düşünülüyor İngilterenin avamkamara- rası İdam Ocezâsinin | Ilgası meselesini teklif için bukö- metine bir hı tayin etme» sini kararlaştrmıştır. Dabiliye nazırı M, Klay- nes bu münasebetle irat etüği nutukta son 100 sene zarlında idam cezasını ilga etmek meselesinin parlâmen- wda 18 kere münakaşa edildiği halde uncak Bir defa ekseriyet kazoadığım, bu ekseriyetin bir reyden ibaret olduğunu söylemiştir. Bunu müteakip M. Klayens asıl muhim meselenin idam cezası yerine hangi czanın ikame © Olunacğı O meselesi olduğunu beyan o ederek bunun tetkiki lehinde oldu. gunu ilâve etmiştir. Kumandan Kentverzi Avrupa:| bu hattaki boks ve İnt likmaçlarına bâşlar- Uzunca bir yaz tatilin. den sonra spor hayatimi- zın > geçende: İngilizlerin limanımızı ziyaretleri esna- sında girdiği faaliyet dev- resi gittikçe şayanı dikkat bir. cöreyan takip etmiye başladı, Önümüzdeki cuma günü futbol likmaçları baş- liyor. Sonra: gene ayni gü- nün gecesi ve onu takip eden pazar, günü gecesi boks sahasında (yabancı kuvvetlerle mühim. bir te- mas yapıyoruz. Uikmaçlarının ilk gönü Fenerbahçe ile Vefayı, Ga- latasarayla da Beykozu gö- receğiz. Ve bu ilk müsaba- kalar bize birinci sınıf ta- kımların bugünkü kuvveti hakkında bir fikir veren ilk karşılaşma olacaktır. Takimlar geçen mevsime nazaran bugün ne haldedir, Eski oyun sistemlerini ve kabiliyetini muhafaza edi- yorlar mı? yöksa yeni bir zanışlar mı var? İlk günün karşılaşması bu itibarla çok mühim ve çok meraklıdır. . Gelecek cuma da altı kulüpten diğer ikisini göre- ceğiz. Bunlardan biri Be - şiktaştır. Diğerine gelince, ya Süleymaniye, yabut da İstanbul Spor. Bu iki takımdan hangi- sinin birinci kümeye geçe- ceği önümüzdeki hafta için: | de takarrür edecek, bu suretle Beşiktaşın ilk rakibi |l de anlaşılacaktır, Boksa gelince, bü hafta | cereyan edecek maçlar hak- kında Selâmi ve Sarangâya karşı döğüşecek, Franki ve Petof isimli ecnebi boksör- leri hiç tanımadığımız için bu hususta şimdiden bir şey söyliyemiyeceğiz. Eoks heyetinin tetiği İstanbul mıntakası boks heyetinden: Cumâ ve pazar geceleri o yapılacak — boks maçları tamamen hususi mahiyettedir. Teknik ve organizasyon hususatile da- hi alâkadar olmadığımız tebliğ olunur. Fenerbahçe artık Sftad- yomda oynayacak Fenerbahçe o müessisleri, kulüp erkânından bir za tın hakarete uğrâması do- layısile badema Stadyum- da maç yapmamağa karar vermişlerdir. Bu karar mucibince de Fenerbahçe son aylar zar- fında Stadyomda maç yap- mıyordu. Ahiren memnuni- yetle öğrendiğimize göre, verilen tarziye üzerine mes- ele kapanmış ve karar geri alınmıştır. Fikstür yapıldı Mıntaka futbol heyeti dün akşam toplanmış ve likmaçları fikstürü (tayin dal ihükümetin, Cenubi Anye.| etebiştir. tikada 4 cümburiyetin, Şimalf Amerikada o 8 O bükümetin Idam cezasını İlga ettikleri | zası ilga olunduktan sonra silâh balde birinin de onu İadeye teşebbüs etmediğini söyle- |dın meb'uslardan LediAstoridam miştir. Oksfort mümessili Ser O- man idam cezasının ilga sına muhalefet etmiş, şimdiye mammamamamesnansammnele imana kadar silâh kullanmıyan bir takım hırsızların da idam ce- kuliknacaklarını ifade etmiş,ka- cezasının derhal ilgasını İs- temiş, nihayet bu meseleyi tetkik edecek bir komisyo- nun teşkiline kurar verilmiştir. birinci sınıf İl Dünkü © bulmâcamızı halledemedinizs? o bugünkü halledilmiş “şekle bakarak yeni bulmacamızın Sırrını meydana - çıkarabilirsiniz. Bunun için aşağıdaki tarifeyi tatbik ederek üç beş dakika meşgul olmanız kâfidir: 123456789 ODUNU KEN batedilecek yeni şekli Soldan sağa: 1 — Bir akşam gazetesi (7) 2 — Çabuk yanan odun(3), Almanyada bir ne hir (3). 3 — Var (4), büyük ka zik (9). 4 — Boru (2) birdenbere (8), bir âza (2). 5 — Cenişlik (2), nota (2). 6 — Nota (2), sergi (3), nota (2). 7 — İş için kullulan (4), bilgi G0. 8 — Aptal bir hayvan (3), barsaklar (3). 9 — Ankaranın en meşbur yeri (7). sey OO ANUMU Ne istanbul emvali metruke müdüriyetnden usul, yeni kaybedişler, ka- İl Yeşilköyde Şevketiye mahallesinde istasyon caddesinde Tİ mümarali maa oda ve bahçe dükkân 300 ve 940 ve mahalde mahalde 7 numaralı maa bahçe dükkân 9 nümaralı dükkân 90 ve aynı mahalde Bulvar caddesin- de 1-1 mükerrer numaralı 4 kıta terla mahalde “Hat boyu. caddesinde 6 numaralı dükkân 78 ve üyni mahalde Bulvar caddesinde 19 numaralı maa bahçe ev 790 ve eyni mahalde Arslan sokağında 10 nü marsi maa bahçe ev 720 ve 6 numaralı ev 240 ve 8 numaralı ev 600 ve mahalli mezkürda Köyiçi mahallesin- de Dibek sokağında 1-3 numaralı ev 480 ve Ümraniye mahallesinde üçüncü sokakta 6 numaralı ev 36 ve 14 numaralı ev 96 ve 16 numarali ev 60 ve yani mahalde güvercin sokağında 13 numarali eyin “60 lira icarı sene- vileri üzerinden bir sene müddet ve hükümetçe talep I — Tabaka (3), kök (3). 2— Meşhur bir şair (4), hastaya verilen şey (4). 3“- Düz yer (3);'cela (3). 4 — Kuşun ayakları (5). 5 — İçilecek şey (2), ye ma (2). 6 — Kurnaz bir hayvan (5). 7 — Öna (3), Romanya parası (3). 8 — Erkek keçi (4), yüz(s). 9 — Hayvan ayak kabısi (| (3), hissettirmek (3). ayni 100 ve ayni Asri Sinemada Frans Lehar ın eserlerinden iüktebes ÇAREVİÇ gayet Hiks ve muhteşem filmin ilk irsesi, Gayet zengin sahne ve sabi mühtevi olan bu eserin baş mümessili marul genç aktör İVAN PETROVİ Petrat Balalsykası filmin traesi esnasında Leharın mejbur eserinde ann! edecektir, Tenettüslet “ NİNA PETROVNA filminde san'atının en yüksek derecesini iha tuk olan BRİGİT HELM apkın bütün heyecanlarını hissederek misli görülmezmiş basit otmakis BE. ribef gayet kuvveti bir'rol vücuda getirmiştir. Önümüzleki perşei akşamı çağa suvarssi olarak MAJİK SİNEMASINDA Meşhur ÜNİTED ARTİST firmasının büyük ve parlak yıldı LUPE VE OPERA SİNEMASININ elyevm rae etmekle öldüğü AŞK Zambağı Üçüncü sesli filminde mahareti san vekâranesile, garkıla! kusursuz telâffuzile bütün sinema meraklılarını kâh israk tamamen teshir etmektedir. Zijal Viyananın Seat Etyen kilisesinin büvük orğlarının Icrayı ahenk er” sesli ve sözlü muazzam bir fillndir. idürerek kâb ama Ee Koringriffit ve Vikt r Varkofi tarahından temsil olandan | Ledi Hamilton ileal harikaların barikesığır. kârı küçüş Hüseyin Bey ve beyeti temsiliyesi tarafından İstanbul Alemdar sinemasında 5 Teşrinsani salı günü akşamı büyük bir müsamere tertip edilmiştir. Kanuni Ahmet Bey idaresinde saz heyeti sinema: mönoleğ, komedi, temsil, var. yete, sulu, raks, teganni, fan- tezi sahneler, yukuunda tahliye eylemek şertile 24 - 11 - 929 tarihine müsadif pazar günü saat 14 de müzayedeleri mukarrerdir taliplerin “e 2.50 Resabile teminat makbuzlarile Emvali metruke icar komisyonuna müracaat eylemeleri, Anadolunun ber köşesinde birer çocuk » sarayıma vükselmesi İçin HİMAYE ETFALİN ei beklediği. yardım. Son bahüi Balosu Kadısiy iskele zerinde okanta, gazino Aile dans salonuf 7 Teşrinsani Perşembe günü akşamı sasi 18 den sabaha kadar devam etmek üzer€ bir balo tertip edildiğini Mmühterem müşte” rilerimize müjdeleriz. i Büyük fedakârlıklarla o müdüriyet güzide caz takımile beraber İstanbulun tanınmış V€ yüke ri Duhuliye ser Gi Muhammet 20,000 00 Mardinkapısı haricinde Soğuk punar sokağında Dink ebniyesile yeri N, 11. Hududu: Yemini tariki am Yesari, Su harki arkası İskender paşa vakfına sit Değirmen cephesi su harki ve ta- riki am; Diyarbekirin Mardin kapısı huricında odeğirmenlerden Soğuk puner mevkiinde vaki hazineye ait cins ve evsafı yükarıda yazıl maa müştemilât bir bap pirinç dinkinin bedeli sekiz taksitte alınmak üzere mülkiyete pazarlıkla bir mah müddetle temdit kılınmış olduğundan taliplelerin (917,50) nispetinde “temina akçelerile maan defterdardarlık makamında müteşekkil Komisyona müracaatları ilan olunur. Nafia vekâleti yollar u- mum müdürlüğünden: Balıkesir vilâyetinde Balıkesir.Eiremit yolunda 85 - 40 metre tulünde betonarme Güngörmez köprüsünün. kapalı zarf vsulile ve temdiden münakasası (0 Teşrinisani 929 Pazar günü saat 15 te Ankarada nafia vekâletinde miisteşar- lik makamında müteşekkil komisyon tarafından icra Kılına- cağından valiplerin « müzayede münakasa ve ihalât kanunu ile olbaptaki şartnameler tarifau dairesinde hazırlayacakları teklifhamelerini makbuz mukabilinde vekâlet müsteşarlığına tevdi. eylemeleri ve şeraiti öğrenmek üzere İstanbul Balıkesir nafia baş mühendisliğine ve Ankarada yollar umum müdür- lüğüne müracast etmeleri lâzımdır. Proje ve şarınameler Ankurada yollar umum “müdürlü- günden 15 lira bedel mukabilinde almabilir. Münakasıya iştirak edeceklerin ehliyet vesikalarını berayı tetkik “ yevmi münakasadın Jdakal sekiz gün evvel Ankarada yollar umum müdürlüğüne tevdi eylemeleri meşruttur. Evkaf umum müdürlüğün- den: Guraba hastanesine yevmi lüzumu olan (80-100) kilo ekmek münakasaya vazedilerek teşrinsaninin on altıncı cu- mârtesi günü suat on dörtte ihalesi icra edileceğinden talip olanların şeraiti anlamak “üzere ber gün levazım idaresine ihale günü de İdare encümenine müracıatları. de angaje etmiştir. fs) best olup umum aileler" 037 Teşrif - edecek uhtere | celebilir. Tri e men dan uşağı çocukları getirmemeleri rica olunur ği DECA | Teyrinseni Persembe günü akşamı 58 Zİ çi Yelkenci VAPURLARI | Karadeniz Lüks ve Süre Postası