22 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

22 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Ame Kv ye rikanın Teksas eyaleti dehşet içinde 1 YE 7 aç NS A YMY Hapisancden kaçarak mcinlekete dağıldı Iouston ( Tezsas ) 20 (4. 4.) - Hapiz sanede bulunan 150 mevkuf diğer 40 kadar mahpusla 3 gardiyanı beraberlerine alarak kaçmaya muvaffak olmuşlardır. Kayıtla- rma tehlikeli işareti konulmuş olan 40 fi- rariden beşi ele geçirilmiştir . Gardiyanlar “vak'a yerine onbeş kilometre mesafede sag ve salim olarak bulunmuşlardır. Fransızlar Fastaki isyanı bastırdılar © Paris, 20 (A.A) — Harbiye mezaretinin tebliğine mazaram, Ait Yakup mevziinin ablukası tamamen kaldırılmıştır. Atlas tarafla- rından gelen yedi sekiz hazirandanberi Ait Yakup önünde top- lanmiş bulunan kıyam erbabı dağıtılmıştır. Rabat, 21 (A.A) — Dün Jeneral Niegerin seyyar kolu Ait Va- kup mevziine varmış ve böylece kıyam hareketinin son safhası © kat'i surette halledilmiştir. Bu muntakada şimdi tam bir sükün © vardır. Tayyareler, kiyam erbabının son gruplarının Townfit ve Tazarın istikametire kaçmakta olduklarım görmüşlerdir. kantonda bir facıa Londra, 21 (A.A) — Gazetelerin Hong Kongtan istihbarna göre Kantonda bir hastanede bir infilâk olmuş ve bunu yang takip etmiştir. Otuzu hastalardan olmak üzere yüz kadar telef — vardır. Bina tamamen harap olmuştur. Pariste mali bir rezalet dahal Paris, 20 (A.A) — maten gazetesi bir Amerikan maden Şirketinin eshanında hileli ispekülâisyonlar yapılmış clduğnun keşi edildiğini yazmaktadır. Küçük tasarruf ğın on milyon- larca ziyana uğramış olduğu söylenmeki Adliye bu hileli manevranin amillerini takibe karar vermiştir. Atinada büyük bir yangın oldu yyl, 21 (ALA) — Pirede bir yangın olmuştur. Hasrat m mesal kongresi Paris, 20 ( A.A ) — Beynelmilel mesai heyetinin 4 uncu e b Amer Kongrede otuz milletin murahhasları # iş anıyor Londra, 20 (A.A) — Mührühas lordu ve işsizlik nazırı Mister Thomas bu gün şimendiler (okompanyaları murahhaslarlle > konuşmuş ve ingiliz demiryollarının inkişafına âit plân hakkinda miülrakerelerde bulunmnştur, Makdonaldin Amerika seyahati Vaşington, 21 (A.A) — Başvekilin reisi cümhur M. Hoover- le görüşmek üzre Vaşingtona seyahat etmesi tasavvuru karşısın da M. Makdonald ile Davesin mülikatı tali bir mahiyette kalmış fır. İyi malimat alan mahfiller bu ziyareti hemen hemen mulak- kak addetmektedir. Hariciye nazırı M. Stimson, İngiliz seliri sör — Esme Hovard ile Londra müzakerti hakkında görüşmüştür. Fa- kat her Li de matbuafa beyanatta bulunmaktan imtina etmiş lerdir. Eifganisfanda bir hadise Londra 20 — Simlândan Royter ajansına bildiğine güre bir © İngiliz zabiti ile bir askeri doktoru Elganistanın şarkında bir » Olomobli tenezzühü esnasında taaruza uğramış ve telef edilmiş o lerdir. v ; âdet etmişti. Elleri arkasın- o da, bahçe duvarının: bo- yunca ağır ağır gibip gelir, » bavada leylek sürülerinin uçluğuna bakan kırk ka k natlı bir leylek mahzun. luğu ile memurların kafile kafile, işlerine gidip gel melerini seyrederdi. Ali Rıza Bey ötedenböâri kahvelerin, gazinoların baş “düşmanı idi. Memurluğu zamanında (o mütemadiyen “nedir bu miskinhaneler efendim?.. Elimde kuvvât . olsa bunların hepsini ka. patırım,, diyö sözlenmişti. Onların işi, ekmeği ve evinde rahatı olmıyan za- vallı Otekaütler için ne © Bulunmaz teselli köşeleri oldağunu şimdi anlıyordu. Evvelâ Çamlicaya | yahut MMA AŞ gr ŞI AN “Yaktın 22 Haziran 1929. z tefrikası : 14 Üsküdar çarşısına doğru yaptığı uzun yürüyüşler es- nasında kır kahvelerinde dinlemekle başlamıştı. Son- ra yavaş yavaş çarşı ve mahalle kahvelerine alıştı. İlk zamanlarda kendi ken- dine bir köşeye çekilerek gazete okuyordu. Buraların daimi müşterilerine karşı duyduğu ( tiksinme hâlâ geçmemişti, p Kat'iyyen onların arala- rına karışmamak azmin deydi: Kendisi buralarda biç bir zaman seyirciden başka bir şey olmıyacaktı. Neler görüp işidiyordu. Öyle yaşlı başlı erkekler vardı ki evlerinin iç yüzü- nü hiç sıkılmadan anlâte. yorlar, karıların çekiştiri- yorlar, çocuklarından dert Yaprak Dök Matbuat cemiyetinin evvelki günkü kongresinin merkez hey'eti tathabına alt. tahsilât veren iki refikimnizin neşriyatında iyi te- lâkki olunmamak htmali olan bazı noktalar gördük . Matbuat ailesiritn ahengini muhafaza et mek bizce asıldır. Bunu olduğu gibi yazmak isteriz. Matbuat cemiyetinin 15 kişilik bir hey'eti merkeziyesi olmak ve biç bir taraftan da yeni intihap telkini olmadığı helde, mutad hey'eti umumiye içtimaından istilade ederek yeni bir intihap yaplırmayı faydalı bulmuş, ken- di raporu ile hey'eti umumi yeden yeni intihap istemiş, intihap yapılacağını da gazetelerle resmi ve mükerrer olarak ilân etmiştir. Geçen haftaki içtimada inti- hap yapılması bundandı, Yalnız ruzname srasi intihaba gelince- ki saat İyi; oyan gazete cilerin çalışma zamanını bulmuş tur - baza aza intihabın başka bir güne bırıkılması teklifinde bu- lündu; ekseriyetin değil nmumik yetin Himadını halz olan kon gre relsi reye koydu; (ekseriyet tnühabın şimdi yapılması tara- fında; intihap yapılacaktır. ) tebliğinde bulundu. * İntihap başladı. Kongre zaten 63. aza ile açılmıştı; O vakte kedargi- denler de vardı. İntihap başlar yınca tehir tarafında olan arka- vamıpı filen protesto çe kildiler. Bunlar mevcudun ek- seriyeti değil akalliyeti idiler; ve zaman darlığından dolayı çekilmedikleri, | beriki odada toplanıp münakaşa etmelerinden anlaşılıyordu. Salonda | intihabın neticesi 35 arkadaşın reye iştirak etti ğini gösteriyordu ; 63 zat ile açılan bir Içtlmada bu rokam ekseriyet olduğu gibi, nizamname zaten asli azanın yarısından bir fazlasını müzakerenin açılması için kayt koyuyor, müzakere de- yamınca mevcudun ekseriyeti de karar ve intibabakifi geliyordu, Demek isteriz fi, yapılan ini hap, obstrüksiyon yapanlar 25, yanıyorlar, ne yediklerini, batta bazen, hiç yiyecek bulamıyarak aç kaldıklarını söylüyorlârdı. Bazıları o mütemadiyen tavla, iskambil, oynuyorlar, arada bir durarak öğza alınmıyacak küfürlerle birbir. lerine — sataşıyorla, sonra hiç bir şey olmamış gibi oyunlarına devam &diyor- lardı. Hatta bir gün, vaktile büyük işlerde bulunmuş bir tekaüdün dayak yediğini görmüştü. Ali Rıza beye göre bu adamın bu rezlettön sonra artık insan içine çıkamama- sı, hatta arından ölmesi lâzımdı. Halbuki ertesi gün onu ayni kahvede, hiç bir şey olmamış gibi, tavla oy- nar bulmuştu. nizamnamesi iktizasındandır. Mer- cut hey'et nizami müddeti bitmediği daşlardan bazıları, | des | hikâyesi 30. 35 de olam intihap ma Kazananlar şunlardı : Hakkı Tank, Etem İzzet, Abidin Daver, Ahmet Şükrü, Selin Ragıp, Relik Ahmet ,, Ena Tahsin; Mehmet Nurettin, Reşat Nuri , Sadri Etem, Burhanettin , Tevfik Necati , Al Fuat, A. Suri Burhan Cahit beyler. İsühap muamelesi tamam olmakla, bu arkadaşlardan orada hazır bulunan sekizi, ekseriyet şöyle dursun, akalliyetin bile reyine kıymet verir düşüncede oldukları için, bazı arkadaşların reylerini kullanmadıklarına ba karak onlara bu fırat bir kerre daha kendi ellerle ve derhal Hakkı Tarık beyin tek- ririne imza koyarak, Etem İzzet Selim Ragıp, !Relik Ahmet Enis Tahsin, Mehinet Nuret- tin, Sadri Etem, Ali Fuat, beyler istifa ettiler ve bu sebebi ça zikrettiler . Zira merkez heyetinin yarısından bir fazlası istila ederse intihap yenilenmek katdadendir. İşte evelki intihap ta bundan oluyordu. * Bu intihaptan evvel hususi bir sebeple bir namzet listesi hazır- lamak lâzım geliyordu. Gezete- lerde yazıldığı gibi, başlıca bir değil iki liste hazırlandı . Bu iki İistenin birinde, evvelki kazanan listeden Hakkı Tarık, Etem İzzet , Abidin Daver, Ahmet Şükrü , Selim Ragıp , Refik Ahmet, Ak Fuat beylere iüveten Ahmet Kadri, O Alı Naci, Senih Muammer Bey- ler merkez heyetine namzet gösteriliyordu; Asım , Mahmut, Necmettin Sadık, Yunus Nadi beyler de haysiyet © divanının namzetleri idi, İkinci Üştede Ahmet Şükrü, Abidin Daver Ah Naci , Senih Muammer, isimleri müşterek olarak yazıl aştı. Evelki günkü intihaptn yan- İş olarak biri öbürüne galebe etti diye gösterilen iki İste işte böylece terekküp etmiş ve ser- best, umumi bir mürakabe ali- kam alında yapılan intihapla gene evvelki kazananlardan Hak- ki Tarık, Etem İzzet , Abidin Evvelâ dertleşmek için adam arıyan bir iki biçare- yi dinledi Sonra yavaş ya- yaş âhpaplar çoğaldı. Maa- fih gururu devam edi- yordu. Başkalarını her zaman dinlediği hâlde kendi der- dine: dair “bir tek kelime söyliyemiyordu. Nihâyet anladı ki bü kahveler işsizlikten ve aile dersizliğinden doğan izt- raplara karşı sığınılacak yegâne mabedlerdi. Onlar da olmasa mütekait için ök mekten başka yapılacak iş kalmıyacaktır. ei Ali Rıza: Beyin de niha- yet bir kahvesi ve sekiz on yaşlı tekaütten mürek- kep bir gurupu oldu. Ne Ali karar heyeti Istanbul 12 inci ilk mektep muallimi Meh. met Ali, G. Antep asliye mal» kemesi zabıt ketebesinden Ab- dullah Ziver elendi oğlu Ak kiş, Çebeli Bereket muhasebei hususiye başkâtibi sabıkı Ab dülkerim efendiler: hakkında evelce verilmiş olan devlet hirs metinde ademi istihtam karar nı reletmiştir. SAN karar Heye riyese linden : İngiliz muhiplet cem!- yetine (Odahil (o olmasından bolayı Heyett mahsusaca hak- kında bir daha devlet hizmet ve mücssesatında ademi istihdam kararı verilen ve işbü karara İtirazen heyetimize müracaat eylemiş bulunan mülga babi Âli sicili ahval tetkikat kale mi birinci sını hülelayı sa- bıkasından Ali Kemal Efendi irae € adreste buluna" mal ir, Tetkik (edilmekte olan evrakının ikmali O tahkikatı için kendisinden bazı husu- satın istifsarı lâzım gelmekte olduğundan elyevm nerede bulunuyorsa adresinin heye timize bildirilmesi aksi tak- dirde mubarrcr itiraz ve iddiasının mesmu olmiyacağı beyan olunur. Daver, Ahmet Şükrü, Selim Ragıp, Relik Ahmet, Ali Fuat, beyler kazandığı gibi bu İlsteye ilâve edilen Ahmet Kadri, Alı Naci, Senih Muammer beyler de kazandılar ki birinci listeden (15) inden (10) u böylece ka- zandığı gibi gene birinci İste- dir ki intihap esnasında ikinci Bisteden Mustafa Ragıp, Hüseyin Avni, Vasfi Raşit, Ahmet Hide yet beylerin aldıkları reylerin ekse- riyeti bulması da birinci İlste esasını iltizam edenlerin rey vermesile bu tafsilât, eğer kazanılmış bir liste aramyorsa onun hengiliste olduğunu göstermez mi? Ne hacet, müsavi rey alanlar arasından tekrar intihabi açık reye konan ve bundada ekseriyet kazanan “ Fuat bey o bangi listeden id? Hakikatte Matbuat cemiyetin- de böyle bir iki taraf olmadığı, iki tarabn 15 mevkide 9 ismi müşterek namzet olarak kabul etmelerinden anlaşılmaz mı? yapsın ovak'aların önüne durulamazdı ki... Bunların hemen hepsi geçinme cihetinden sıkıntı çeken ihtiyarlardı. Hayat- ları karınca gibi mütema- diyen - çalışmakla geçmişti. Fakat akibetleri nedense karıncanınkine değil, ağus- tosböceğinkine benzemişti. Tekaüt aylıkları, günün ihti- yaçları karşısında devede kulak gibi kalıyordu. Bunların ekserisi temiz namuslu adamlardı. Fakat bir kısmı ( “Elimize fırsat geçtiği vakit neye çilma- dıkl,, diye hayıflanıyor; bir kısmı, “Çalamazdık. Fakat mâdem ki sonu böyle ola- caktı vaktimizi daha hoş ta mı geçiremezdik ? geceli gündüzlü çalışıp çabaladık; N 1 ümü SO ak © (EE | ek (| Dahilde | pe ya Bir intihap | pr Lİ Şayanı hayret bir teşebbüs En canh mevzu İktsat siyasetimiz 10 sardık cığara kâ-'İkfısat meclisi encüme- ğıdını. nasıl kaçı-/”” racaklardı? Sarayburnu antrepolarında bir cıgara kâğıdı kaçakçılığı meydana çıkarılmışur. Bun- dan bir hafta evvel İsken deriyeden A, O markalı Ba- bar biraderler namına 20 sandık ecza gelmiş, bu san- dıklar Saraşburnu antrepo- suna çıkarılmıştır. Sandıkların © muhteviyatı talk omamindeki bir nevi podra imaline mahsus tozdur. sandıklar antrepoya teslimin. den üç gün sonra Bahar bira- derlerin o komisyoncusu bir beyanname ile gümrüğe mü- Tacaat etmiş, Deyanmame mü- fettişlerce tetkik edilirken bu malların menşe şehatedname- lerinin olmaması ve diğer ufak bir ikl nokta nazan dikkati celbetmiştir. Bir memur vasıtasile san- dık sahiplerinin ağızları aran- mış, mal sahibi sandıklar muayene edilmediği takdirde mütettişlere (200) lira rüşvet vereceğini söylemiştir . Bu haberi alan müfettişler şüphelendikleri sandıkları 6Ç- mışlar, tamamen (muayene etmişler, fakat talktan başka bir şey bulamamışlardır. Bu vaziyet karşısında an- derepo aranmış, ik san- dıklarına benziyen ve ayni numarayı havi bulunan diğer on sandık daha bulmuşlar ve bunları açınca yığınlarla kçak cıgara kâğıdı ile karşı laşmışlardır. Talk sandıklarının sahibi bulunan tüccar kaçak cıgara kâğıtlarının kendisine alt ol- madığını iddia etmiştir. Tahkikat devam etmekte ve pek kurnazca olan bu teşebbüsün falili araştınılmak. tadır. Postacılar Dün toplanmaları mukar- rer olan posta ve telgraf memurları o teavün sandığı heyeti umumiyesi ekseriyet olmadığından o müzakerata bulunamamış ve içtima 10 temmuza tehir olunmuştur. kendimizi limon gibi sıkış- tırdık,, diyorlardı. Ali Rıza bey kendi gibi onlara da için için acıyordu. Fakat sözlerine hak vermi- yordu. Hatta bu yüzden ufak tefek münakaşalar bile oluyordu. Bütün bu şeylerden bir netice beklemezdi. Ama vakit geçiyordu yal Ali Rıza böy, yeni arka- daşlarından ucuz alış veriş usulleri hakkında bazı fay- dahı şeyler öğrendi. kömürü, eti, yağı, zerzevatı nerelerden nasıl almalı? Yalnız öğrendiği üsullerin hepsini tatbikâ imkân yoktu. Çünkü esnafla lâübali ol- mak onlara kâh aksilik, kâh dalkavukluk etmek lâzım geliyordu. Bunlar hiç bir zaman âli Rıza beyin ağır Yazan: Reşat Nuri bu hafta toplanıyor Âli ikusat meglisinla Niya- zi Asım, Selâhattin, Vehbi, Muhtar, Nurullah Esat Dey- lerden mürekkep ibzari ko misyonu bu hafta ilk içtima” ımı aktedecektir. Bu içimada Anadoluda yapılacak tetkikat için seyahate başlanacak gün tesbit edilecektir. Alâkadarlardan biri . bu mesal hakkında şu malâmety vermiştir. “— Al ikosat meclisi bu devresinde: genç ve yeni Türkiye için en hayati ve en canlı bir mevzuu tetkik edecektir. Türkiyenin iktsat siyaseti nedir ve ne olacaktır? Bugün bütün milletlerin uzviyeti, diyebilirz ki iktisat siyasecine İstinat eder ve bütün yapılan, yapılacak olan işler buna tevfik edilir. Bu- nun neticesi de bağsız ve dağınık bir tefekkür yerine sistemli ve toplu bir tefek- kür ve iş kaim olmasıdır. Türkiye hakiki milliyetper- ver bir memlekettir. Binaen- «aleyh iktsat siyaseti de buna göre tetkik edilecektir. Bu itbarla ikusat meclisi aza- larına bizim tarafımızdan bü- yük muyaflukiyetler temenni etmek düşer, » Yarım asır evelki VAKIT 022 Haziran 187) Şehremanetince arzu olunan ısla - hatı ciddiyeyi mü- zakere ve icra ve haftada iki gün da- irel Emanette içti - ma efmek üzere $ zattan mürekkep bir ıslehat komis - yonu teşkil olun - muştur. * Kira arabalarile yük nakli ve binek beygirlerine yeni - den bir tarife vaz. olunmak üzere ok duğu mesmudur . tabiatına Ouyacak şeyler değildi. Bir gün uzun za- man belediye reisliklerinde bulunmuş bir arkadaşile çarşıya çıkmıştı. Zerzavat alacaklardı. Pazarlık esna- sında kavga çıkmış, dük- kâncı eski belediye reisinin elindeki okabakları çekip almış: “ Git işine ihtiyar. Sen alış verişe değil eğlen- ceye çıkmışsın. Paran yoksa çayırdan ot topla da onları yel ,diye adamcağızı göğsün. den ittiği gibi zerzevat küfele- rinin içine yuvarlamıştı. Ali Rıza bey utancından yerin dibine girmiş, bir daha kimse ile çarşıya çıkmağa tövbe etmişti. 2 * Ali Rıza bey tekaüt ar- kadaşlarından hemen hep- sinin evlerinden şikâyet et- tiklerine dikkat etti. Demek . 1Bitmsek)