3 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

3 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Fransa ile bir dostluk muahedesi mi Çi , bunu tartacak razi ve kantarı henüz lar bulmamışlardır. O su meselede hük- zi bir adalet 1, indi ve keyfi bir mizandir. Adalet ise indiyata istinat edemez ve etmemelidir. Eğer kabil o- diler ki bir eser gayd ahlâki olmak için 325 dirhem: gelmelidir. “Ve bo sikletin dunundaki eserler sdlüki ve fevhinlakiler ee ri ahlâkidi; O takdirde biz hikâye ve yahut roma- nımızı yazarken bu terazi- nin gözüne koyarak o dir- bemin fevkine çıkmamağa çalışırdık. Fakat ortada ne böyle terazisi de; bir dirhem ve ne de böyle bir terazi olmadıktan son- ra çıplak ve müstehcen için âdil ve hakiki bir mmiyar bulmağa çalışmak abes ve bunu bulduğumuzu zanndt- mek ise safdilliktir. Sonra unutmıyalım ki bütün bunlar bir telâkki- den ibarettir. Hususile öyle telâkkiler ki yalnız sabit ve müstekar olması şöyle dursun bu telâkki ayni şehrin yârım saat uzak bir yerinde mubah ve yarım saat gerisinde ayıptır. Fikrimi izah edeyim: Büyükadaya (gidersiniz; üzerinizde güzel elbiseniz ve ayaklarınızda Justrin iskarpinleriniz, kemali ser- besti ile iskele başından bir eşeğe biner, merkübu- nuzun kulakları ile hema- benk ve hemhareket olarak ayaklarınızı sallayıp yolu- muza devam edersiniz. Kim- senin ne size gülmesi nede bakması Ohatıra gelmez. Halbuki ayni adamın ayni kıyafetle Beyoğlunda Tokat i Tiyan oteli önünden geçmesi, Yeni Çıplak ve müstehcen nedir m nl ve yepyeni bir dünya te- ve en bile geçmesi -müsteb'attir. Gürülse tumaraneden kaç- Modadan | mış bir deli diye tumaraneye İ sevkine kuşuşulur. G yor ki telâkkiler, ayni şehrin yerim saatlik mevkilerinde biled klikler gösteriyor. Ve görülüyor ki bu mevni etrafındaki telakkiler çok mütehavvil, çok müteharrik ve seyyal olmaktan kurtul miyor. Hem anlamıyorum: Çıp- lak ve müstehcen neşriyat- tan maksat nedir? Bu'nok- tada yazı yazanları ikiye ayırmak icap eder: 1 — San'atkir. 2 — Alelâde muharrir. Bu iki sınıf arasınâ birdu- var konulmalıdır. San'atkâr muharrir için hiç bir vakitte hadisatı karileri için bir kuvvet mâcunu şeklinde telâkki ederek. göstermek ihtimali yoktur. e, belki “alelâde muharrir ,den fazla eserinde açılır. Fakat sureti mutlakada iddia ederim ki onda gayri ablâki bir kasıt yoktur.Kastolmayınca cürüm de yoktur, Sonra gayri ahlâki hikâ- yeler diyoruz; umumhane- leri dolduran şürü sürü kadınlar üzerinde bir etüt yaparsak onların ekseriye- nin ümmi ve cahil bir takım kadınlardan ibaret olduklarını görürüz. Esasn bu kadınlar bir hikâyeyi anlamak şöyle dursun oku- mak kabiliyetinden bile mahrumdurlar, Meselenin çan alacak noktası şudur: Exlâzlarımıza sağlam bir terbiye verelim. Bunu yapmadıktan sonra gayri ahlâki esörlerin onlar üzörinde menfi tesirlerini mülâhaza ederek bir takım takyidata kalkışmak mana- sızdır. Okuduğu bir hikâye | ile terbiyesi sarsilacak de- recede xzsif seciyeli olan | çocuk, esasen evvel ve ahır sukuta mahküm de - mektir. Düsün köhne ve rişakâr | medeniyeti yakılmıştır. Kar- " şımızda yeçyeni bir âlem Maliye vekili B.M. Meclisinde neler söyledi? Resimden edilen Ankara, (A.A) B.M. | Meclisinin bugünkü Içtimaında yeni gümrük tarifesi kanunu müzakere ve kabul edilmiştir. Bu Kanın neşri tarihinden Üç ay sonra muteberdir. Kanun mözakeresine başlarımazdan €w- vel maliye vekili Saraçoğlu Şükrü bey şu beyanatta bulun- muştur: «Elendi» Vüksek meclisin nazarı tasvibine erzedilen tarife galtmunuz olduğu veçifle 332 senesinde tanzim edilmiş ve tatbikfne başlanmıştı. İlk tatbike Tiren tarifemizde devletimizin tat- bik etmek İstediği hariçten üt- ' hal edilecek olan mallardan bü- yük nisbet ve miktarda gelen yüzde 15 — 20 arasındaki kıy- istısna mevat Mmetleri üzerinden vergi o vere- bilmesi esası takip edilmiştir . Ziynet eşyası addedilen ve mik- darları malüm bulunanlar bittar bi yözde 20 gön fevkinde bu- liman “mispetlerle tarifle kane muna dercedilmiş bulunuyor, Ve bu farilede üç sene için tecrübe ve tatbik edilmek üç gene sonra tecrübelerin wete- 'İ «ği metiçelerden istifade edi lerek taslıih edilmek esası üze rine ve bidaenaley muvakkat bulunuyordu. Aradan üç sene geğlvce bir kararname ile bil müddet temdit ettikleri gibi milli hükümet tarifedeki rak krmları asıllarile tezyit ederek | tir. kevvün 'ediyor, Bırakınız istediğimiz gibi bağıralım, istediğimiz gibi düşünelim im. Artık fikir. lerin tordaya girmesi za- manı çoktan gelip geçmiş- Göz döndürücü bir dev adımlarile yürüyoruz. Dünün bir çok köhne telâkkileri, yerlerini bugünün taze ve çayyit telâkkilerine terketmek mecburiyetindedirler, Yok- sa ezilecekler, hürduhaş olacaklardır. Dünkü çocuk, bugünkü çocuk değildir. Onun göz- leri yepyeni bir âleme açıl» mıştır, Bırâkınız o, karşısın- daki (âlemi, karşısındaki sür'atle, cenneti © gözlerinin bütün hürriyetile seyretsin. Bizim kafamızı sıktıler, körebeler gibi gözlerimizi bağladılar, Ne oldu? Dünyanın met ve cezirleri önünde aptal ve sarsak çocuklar gibi ayak- larımız © birbirine dolaştı, Sarsaklaştık ve sendeledik; Bari çocuklarımız bize ben- zemesinler | Sel bastı Yozgat , 2 |A.A.J— Birkaç günden beri devam eden şiddetli yağmurlardan yeşilova kasabasını sel basmıştır . Bir çok “evlerle hapisaneye sular dolmuştur . Bir Bir köprü ve'bir er yıkılmştır Mezruat kismen sular alında kalmıştır . Nufusea zayıst yoktur. Yarım asır evelki VAKIT 3 Hazirm M7 “Birkaç yük Sima? Önpeli bir kadın derunu köprü va- purlarından Unka- panı önünde ken- disini denize atmış isede bir tersane sandalı tarafından kurtarılmış ve ge- ne geçende ermeni milletinden biri da- hi kendisini köprü- den attığı halde anın dahi çıkarıl dığı işidilmiştir, Haziran Petit Parizien gazetesi Bu husustaki müzakeratın Pariste haber 1.4 ) — Petit Parisen gazeteşi Türkiye - Suriye omes'eleleri hakkında hasıl olan itildfın tevlit edeceği en mühüm neticenin Türkiye ile Fransa arasında yakında bir dostluk muahedesi suretinde tecelli edeceğini ve bu baptaki veriyor Paris, müzakerenin Pariste cereyan eyliyeceğini |3m yazıyor ve makalesine şu sözlerle nihayet veriğor: ( Bu suretle Türkiye ile Fransa arasında epvelee dostluk ve itimat esasları üzerinde kurulmuş olan eski münasebat yeniden başlıyacaktır. İngiliz intihabatı neticelem dikten sonra Berlin, i (A.A) — Cemiyeti akvamın Madriteki içti- manda İngiltere hükümetini Sör Awsten Çemberlayin in. temsil edeceği Londradan bildiriliyor. Bu keyfiyet M. Baldüvin in hiçbir suretle şimdilik iktidar mevküni törketmemek niyetinde olduğuna delil teşkil eder gibi görünüyor. Berlin, 1 (A.A) — Moskovadan bildirildiğine göre İngiliz. sosyalistlerinin galibiyeti Soviyet matbuatının kısmı azamı tarafında İngiliz muhafazakârlarınca soviyet- lere karşı vücuda getirilen cephenin inhidamı tarzında telâkki ve tefsir olunmaktadır. İzvesiya gazetesi İngilte rönin harici siyasetindö bir tahavvül vukua geleceğini keşif ve tahmin ediyor. Londra, 1 (A.A) — Liberaller bir çok muvaffakiyet daha kazanmışlardır. Son intihapta rakiplerine galebe çalân liberal namzetlerin yekânu bu suretle 56 yı bulk muştur. Cemiyrti akvam içtimaima doğru aktediyoruz ? ceryan kedeceğini | ğ muhtelif maddelerden me- akti | Roma, 1 (A.A) — M. Grandi, Akvam cemiyeti mü- zakeratına iştirak etmek için Cebelittarık tarikile Mad,idö gitmek üzere “Biancomani, yapuruna binmiştir. Berlin, 1 (A.A) — M. Von Şubert in riyaseti altında Madritteki Cemiyeti akvam içtimama iştirak edecek olan Alman murahhas heyeti o pazar akşamı yola çikacaktır. M. Siresemann Madride çarşamba günü gidecektir, Çin Cumhuriyetinin ilk Reisi nasıl gömüldü? Pekin, 1 (A.A) — Çin Cumhuriyetinin Reisi Sun Yat senin güzel kokularla doldurulmuş na'şı bügün bronzdan bir tabut içine konulmuştur. Tabut çinliler için bundan böyle bir ziyaret yeri olması muhtemel bir dağ tepesinde inşa edilen metlene götürülmüştür. Pekinde bir balta muazzam merasim yapılmıştır. Merasim tabutun ms e bitam Huanştan. A Alayda ecnebi memleketler EZ) VAKIT EE ha “ Ş e H. tahki kikatına sit evrak İzmirde tetkik olunacak, talep ve | kararnâme yazılacaktır. © Kadıköy Elektrik | şir! Emanete yeni bir i teklifte bulunmuştur. © İnkılâp müzesi ha- | zirliklrima deyam edilmek- ; tedir. : Birkaç gün içindo bir- $ Vilâyet inzibat heyeti dün 4 memur hakkında muriyettön “ihraç karan vermiştir, © Otomobilciler grevi dün de devam etmiştir. Emanet noktai nazarında ısrar etmektedir. © Yakında İstanbulda bir meskükât müzesi açı- lacaktır. çok eski gazete ve mec- | yonlar satn mua kollek; alınmıştır. yy “. ni Otomobil grevi UÜ tara Şoförler arasında Diğer taraftan otomobil sihipleri piyasıya çıkmadıkları iki gün için şolöi ret vermediklerinden şolörlerle pat- vonları arasında da bir ihtilâf çıkmıştır . Bir çok şoförler şayet para verilmezse sürmektedirler. sahile başka bir iş tutacal Yapılan #ahminler Bütün bu vaziyet otomobil sahiblerini grevi daha fazla watmıyarak bir iki gün içinde tekrar işe başlıyacakları hükmünü verdirmektedir. Şoförler diyorlar ki Şolürler, mensup oldukları cemiyetin kendi haklarını aramadığını ileri sörerek müstekilen harekete karar vermilerdir. Haber aldıhımıza göre, şolörlerle srasını bulmak için bir formül düşünmüstür. Bu formüle göre, (6) silindirli lâks otomebiller için eskiden olduğu gibi 40 kuruş antre , 15 kuruş kilometre ücreti , 4 silindirliler için de 20 antre, 15 kuruş kilometro ücreti kabul edilmelidir . 6 silindirli otomobillerden maksat o 6 kişilik böyük otomobiller olmayıp gene üç kişilik , fakat yeni sistem otomobil lerdir . Bu teklifi ne şoförler , ne de Emanet kabul etmiştir Fakat son dakikada haber alındığına göre , şoförler bu teklilin kabulüne taraftar görünmektedirler . İli şoför Adliyede İki şolör adliyeye verilmişler , isticrap edildikten soyra serbest bırakılmışlardır. cemiyet Emanetin takel uamına İ8 siyasi mümessil hazır bulunmuştur, Bulgaristanda feyezan Salya, 2 (4.A) — Pek şiddetli surette yağan yağ- murlar Razgartta ve Bulgaristanın Şimali kısmında fey zanlara, büyük hasarlara sebep olmuştur. İki kişi boğul- muylur. Mısır kıralı Avrupaya gidiyor Siracusa, 1 (A.A) — Avrupaya gitmekte olan Mısır kıralı Fuat buraya vasıl olmuştur. Ford Rusyada neler yapacak ? Berlin, 1 (A.A) — Moskoyadan bildirilbiğine göre seriyi ülkeler seni amitenia ÖN meliron dolar keyi inetinde kamyon, otomobil ve traktör teslimi ve Rusyada vücuda getirilecek olup senede bir kaç yüz bin otomobil imal edecek olan mü'çaddit fabrikalar inşa ve işletmesi hakkında Eord paüessesiyle bir mukavele akdeylemiştir. gümrük kanunu müzakere edilirken bir kanunla de bunun bili müddet temdidini kabul etmiş tir, Arzettiğim gibi ilk tarile- miz yapıldığı zaman ithalâğtan almak istediğimiz resimlerin büyük miktarı yüzde 15 lie 9 arasında bulunuyor, Ziynet eşya- si eddedilen diğer kısmıda de- rece derece vakıa yüksek niş bette tâbi Aululuyordu , Diye biliriz ki o vakıt tarileyi ya: panlar ithalât emtiasının yüzde yirmi etrafında çok yakın do- aşan nisbet G de bir #e simi almak istemişlerdir. Aradan seneler geçtikten sonra bilhassa umumi harbin zaruri neticesi olmak dolayısile eşya kıymetinin mütemadiyen artması, diğer taraftan paramızın kyme- #inim ynülemadiyen (azalması #akriben vüzde yirmi nisbetinde resim «limak istiyen devlet resminin yüzde altiya kadar inmiş olduğu bir o vaziyete koymuştu. Milf hükümet bu ara yerde açılar mesafeyi tamir) edebilmek için zamanın werği | gümrük rüsumu aleyhine çaliş- | masından mütevellit “zar: bertaraf edebilmek için yaptığı tetkikler ve hesaplar neticesinde! tarifede Omünderiç rakamları bazı emşallerle darbetmek s6- retile yeniden tarifenin ilk günü konmuş olan pişpet ; dahilinde bir resim almak esasını “akip etti. © zamandan “beri gene zantanm mütemadiyen çalışması neticesi * tarilenin dik öthalât emteası Üzerinden almak iste- diği zesmin derecesini yüzde 12 ile 14 arasında yeniden indir- miş “bulunuyordu. Lozan mut- hedesin * devletimize (vermiş olduğu © serbestinin o xmebdei olapık olan önümüzdeki ağu» ios içinde gene bir tarife kanunu memleketin ihtiyaçlarına; daha uyğun, memleketin menfa- Atlarina daha uyğun bir şekide tertip ve tanzim oylemeği bir vazile gdinen hükümetiniz teşkil ettiği komisyon marjletile sene der# » beri çalışarak arzettiğim gibi tarileyi ilk mebdeindeki nisbeti muhafaza edebilmek ge- yesinde idi. #omisyonsenelerce| çalişti (memleketin o muhtelif mösssesatı ikhsadiyesi ile femasaj geldi, memleketin bülün ticaret odalarına müracaatelti. Bilhassa bunlar arasında İstanbul ticaret odası yalmız başıia memleketin menafiine en uyğun gürdüğü bir tarifeyi İerlip ve fanzim etmek o suretiyle komisyonun “azifeşini azami derecede teshil ettiği için huzuruduzda teşekkür, etmeği bir vazile bilirim. Tarife! kanunu ve onun rakkamıları hakkında cereyan eden münaka- çaları ve yapılan propagandaları hakiki noktasına getirmek zaryı- retinde © olduğumez için şu bir kaç cümleyi buzurumuz- da tekrar elmek isterim, Tarife rakamları ilk yapıl dığı günkü isbetin etrafında bulunmak üze yapılmıştır. #ddin edildiği gibi mubalâğalı bir tarite değildir. Unutmamak Mizundır ki yaptığımız birçok hükümetlerin yeni aldıkları 7 siw kıymetine pispet edilecek olursa bizim aldığımız resime Jer onlar mispetinin dununda kalmaktadır, Savayil çok inki- şal ekmiş memleketlerin biraz ağır bulunuyorsa buda doğru- dan doğruya memletetin # sadi ihtiyaçin ımı düşünlüği- müz ve onu biran evvl demin edebilmek istediğimiz içindir. Bu itibarla onların darifesine mazâran belki hizim tarifemiz daha ağır addolunabilir. Sana- yi iliberile bizden dalın dun olan devletlerin bir kısmından kiymet itibarile dundur. Sani- yen darife ilk yapıldığı için hükümet we devlet buudan me almak istemişse biz sadece o miktarı almak için tesbit etik bu tesbit edilirken bir kısım sara - yimizi etmek hiwaye esasında temin ettiğimizi umüb ediyoruz. Sadece vaziyetimiz himaye et- mek olmağı detlet varidatının bir kısmını demin eden itizlğt ii “bize vermiş oldu- Eu imebaliğ dalma gözümüzün önünde kaldı ve fabil olarak bu tarife tertip edilirken mem- leketin iktisadi #irtiyaçiarı oldu- ğu gibi mali üitiyaçları da göz Önünde “tutuldu, Muhtelif komisyonların, #mubtelif des süslein Üzerinde senelerden ri çalışmak istedikleri meclisi âlinin cncümeilerinde bil-ssa çök rağbet gören mul- telif encümen tarafından izin uzadıya ve aylarca tetkik ejik di. Tetkikin vermiş oldi Mice yammediyoruzki meml: menfeatini her cihetle siyanet edecek bir dereye Ankara; 1 CAA) — Bü kab, edilen gümrük minden mualtr: teşviki sanayı için kanunlar!8 resimden « #stisoa edilen ve edilecek mevat ve hayvanı Türkiyenin “bir noktasında bir acnebi goprağına geçmek şartile diğer yoktasını gele veyahut gcogbi menileketler çıkarıldıktan sonra giviğ memleketin gümrüğünden dr şan çıkmıyarak veya mu kat kabul wsulüne tâbi two lap mabiyeti asliyesi biç d€ Hişmeksizin azan bir sen LA karalı 4 imei yazıl armızılar. |