4 Mart 1944 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

4 Mart 1944 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

yayınlanmamış e GUZEL SAANAAYILAŞR. mM... oku ÜNL i Tall” Sanalin kendi dünyası Nea haber veririz. No. 43 İCE yüzyıllardanberi “Badolu, e alaka gözler Karanlık Yazan: Rüştü ŞARDAĞ ln talihi mepsini aynı deko da yanyanlar pi ri şarki ollasında aym hayat içi örülü içimde sa e yaşatmaz mit Zorlu ve etin hu yalçınlaşân erinin Büyük Birkis e a vi caba nda mine denir. Aşk bu edebi- ağır Ne bir sanılırkı içek, il Ne Bulu e her tür güzelik Söylenmiş sayısız türkü- ler ayni alın yazısı konar ptalihsislikler v0 şikâyetler Sevgili, halk şairlerinin gidlir. Sanki aşki bütün yanl, çiçeklerini onun un dört yanında a- çar. Bu arada biyik sızıltı ve bti- Yük acıları doğuran ana kaynak da odur: “Bu garip gönlümün nesin sorar- ön De anlatmak ii le "az bazi > gelim a Yalan sösü çürük fikri slm Ya sen yardan ya ben meşe şi a Bulutlara emek yar sd piya a ağla gül İli sağl dağ dünyasına inmeğe kalkı. o mi? unda, şairlerinin . gözle ür birer sevgilileri var miy- Onlar Göğe ülerini böyle “bi in Bazan sevgisi e ürü ULUS ANADOLU'DA MEZAR ABİDELERİ ü âbi pici bir lü <öğii ei imi i günkü vi verilekilecek en zifelerdir. a esi glardanberi dünya mezar Ar sinelerin en meş hurlarini, en lerini güzel toprak miştir. Kolossal ölçülü le birinci gelen Misır'dan en büyük ve en çok ün salan me- zarları ile Anadolu göze çarpmak- tadır. Kastamonu, Ankara, Eskişeh arasında eski Frygia, pan 2 A ya'ya ait olup, Mi Ki ri yıha yan Ho çağla sonuna kadar küm. sürmüşler Kayalar üzerine oyulmuş saarlanla Mala DA nadolu'nun yerlerinde serdi yığme “pecikleğ halinde bu Batı ir yıkma i bir tef ii Birinelai ciktir. Höyük ise her tümülüs türlü rahat kılmaz: 208 ünlemi öder. Seni kane Kandan deği elm eni candan. sakımırım., evheri rdüğü zulmü anlatmak davi: yulumur. Okuyan he öç özlerinin bir kısmı eski şeyler- ir “Der Nehani duy ahi amanımı Günkü çime > giribamıme” inde iki mısra, Bona dürlü dürlü siyan eyledin.,, Nihani İnsan oğulları, geni erki ii ve çağ vardır Re Ma sa € midir? mal Çağlar am a tamir iş il kapal ir kücük çağ ak GE ei ai Şaire, çe çocuk tarafları ie değiştikçe tekrar edecek — Pe ia hi ma. ydi: cenm Behi görse yoldan çıkar yan 9 d Gönül suyu gözlerimden akıyoı Ah ettikçe eğimde kan Genemi gön. yaşiyl. yanunlar Kora line ml leri Ayrı Gelen geçen garip ölmüş desin. ee yaka b aşvyiz ler ii Man oem m gider hn gider” Karacaoğlan sevgili için du- e Sg girerek sanatı” taki da — Sevgiden aslan, doğmuş acı ve Gurt Güzelemeler sk ailen sevgili e te alarmı Üç hi Köme sk zayii Şii bas hep birbirine ben- Elbet de iel lem na den, arından bir şey- Fakat yüzyıldır halk şiirini alev. gibi saran bu derdin. kökünü içti- mai ve iktisadi hayatın seyrinde aramaktan başk ME e ii sit daha düşünmeye baş vİ Mi dudaklarımı oynatır, sa- mezl Kin akordu bir terme Bözlü güzel er. Fakat 2: ağına pek uzak yerinin nunda her türlü kaynaşmanın be- X Sonu 6 me, (1) Halk | şiirlerine, ğa için, endiliimiz. noktalama isaretleri koyma - e terek ettik, saklan, dı ki üçük iz sizi Ea ii beat a Bae > olduğu bildirilen intepe" ıkacak* kadar azametli - A“ 'NADOLU, bu çeşit tü- ülüsler yanında e m Jan “Kubbeli Mezar” lat den de zengin ve çok ilgi örnekleri haymynfe. makinalar dır, İstanbul Müzeleri Umum Mi dür Muavini Prof. Dr. Arif Mü fit Mansel, çok orijinal cok li son eserinde Anadolu'nun bakımdan Di olduğu to- Hi belirtmektedir. . çen hos'ta yapılmış beniz ie e reldler” Abidesi Kabartmaları, bu âbide mimari fikir ve taneli b bakimindan 'altancı MA/rdAkl akya; mlpartarmımı tür Avaı. âöı Maraz bu kısım içinde saklı bulu. yordu. NADOLU'mn “en büyük ezar Abidesine Ki nie an Hal Milâttan önce 350 yılları zi il satrapı “Mausol ve karısı için büyük bir Hür. yaplırmağa başlamıştır. Fakat yan Hin erip Mu pon e ik pulmarı, ve eseri süslü ve heykelleri işle- 1) Dr. Arif Müft Mansel, Trak» nx Ma mezarlar. iin Ta Tih Kurumu yaymlarınden) A: Pi i YAN mmmş en nr e sm e yanımdaki anin iy isi önül > keltraşları enli Bu pöyük ge şaş önem na nr vi hâi uk e alel. ür yerime Da de arak ge alir, Boirüm an b af yanın yedi çin çağ eğim sai vi Türk küçük sanattan büyük aka, geyiği — Knadilüya gep lip burada yerleşen Türk Biye Orta Asya ile Anadolü'yu rine bağlamışlardı. Bu limitler Milâttan sonra onuncu yüzyıldan beri Orta Asya'dan Anadolu yay- lalarına kadar bir tek zevkin bir tek iradenin hâkim olduğuna en güzel isbattırlar, ELÇUKLU Türklerinin “yaktı bugün Bodı MN birkısmı alli ei m'dal Yenin çime kası da bizim in Kabir görüşe bağ DK 3 taşar ri ven göre bu A gil i aşağı © bim yukarı resmedilebilmiştir. U tip eserlere son. bir örnek olarak Viyanalı - “ların 7-8 yıl önce ortaya çıkardık- akınındakt büyük- meydana Çe ayri sü Böyle fakat cok büyük kıyı güzel ve orijinal örnekleri Ban in devrinde Anadol Sanki hmmmdan içe 2g rm im Anadolu şehirlerinin artık biyik mezarlar yaptıracak gücü yoktu. Bu devirde İstanbul. Müzesinin “Ağlıyan kadınlar lâhti” tarzın - daki sütunlu lâhitler geleneğini devam. ettiren “Sidamarra” me - yerli er Tam çocuklarıdırlar KONUŞMA Tabiate dair..: ABIATIN da gizi olduğumu biliyorum. Ama insan gen imei yüzükle sevemiyorum. mg gn denilen şiirlerden bunun (şiiri böyl epik, göztorel ayırmak, one yanların işi, Güler te ie Ke a aki söylediklerini samrlar). haber verme: göz alabildiğine us: severim, "Ağaçları, kuşları, fundalıklar arasında ies ince suyu seyredebilmek için kırlara mii olur. Hele sahilde rm, Akşamları güneşi görmedi kenarına gitti- den yelkenli! tiği sahilden doğan ölem: ai kanları ral Büyür pankek > Yarka ir erçevedir. gide mısraları böyle değil. Onlarda içten gelen bir sesi, in mak kabi beklerler. Bağenmaliniz. ini gana. Gaie'ye. gn tabiat” x olduğu gibi tasvir eden her eser elbette güzel olur. Sisin onları beğenmeyişin nis Blm Kırları anlatan mısraları da sevdiğimiz olur. Ama pek öyle İçten sevemeyiz. Ne bileyim ben, onlarda bir bayağılık, bisi insanlardan w- v bir hal buluruz. lat gerçekten güzel midir, bilmiyorum, ama güzellik bizim wa sesleri, renkleri, ekleri vw Se rağ gelir. “Güzeli a iri kolayliklara göhüür. re Tom, he geyim kaynağı olm bu yı, ihmal ederiz, sesimi dunmac oluruz, Abdü rrezzak-Abdi Ef 57'A Yazım: Ali Süha DELİLBAŞI YRAMIN dördüncü günü kl 7 m birçok ye yalanan. ölen olmup; ml dali ne Hamdi'ye bir vehim gelerek in alar sakli ekil mişti, İşte Abâl, meydanın böyle ce va bir halda alarmlar gök hi ğibi irin aniyan” iç aşağı değildi, fazla olark Türkçeyi iyi ve düzgün konuşmak gibi bir'me- ziyeti de var: ları peşekâr. ; iliki Ki üçüncüsü yan idaresindeki Osmanlı Bm Yazın bu üç ke Kadıköyü'nde, o Kuşam, Yokurteu Papazınbağı, ;ambaoğlu salaşiı m : ii Hiylie EE

Bu sayıdan diğer sayfalar: