İR : seniz... ii ne anat adam dokunduğu ei ei artan ünsüz ayla lap: a eyi seen Yüzünde Ssiğ s olan sanat döeye, beki len bir ca. ir deli Ml ye <a ül raaryeği | edarlani | ai u ica oh “İl koşturan aşktı, Bir gün asıl ce- enn, yeryüzü. yaş ka emin, mi demek am el | ve bir — yüksek ülküsüne il Mi Bir Sananlığın aşkımı ele getirm Edebiyatımızda ye e ha- vey; ndan yü e A ulaşan Aşka ulaştıran sanatın siyer mızdaki yankılarım aramakla du- mız hüznü daha ön a nude söz açaca, muz için şimdilik diğer insanf aşk- ORADANA İsra değip geçmi Kapan: çiçek ( tomurcuğundan bahara girilebilir; bir kü- uğrunda rban tela "keskin bir uya ahret yolculuj uğ »iyatımıza dönebi Bir mevsim içinden, hribar ayvada uğurladım Dolaştım altın gibi uzanan bahçelerde. Gan yerdi ineklerin alevden Mibirbağa; Lezzetten dilim dilim Bir kel Gün bir mevsim boyunca tutuşturdu bağları. Şimdi bir çırpınıştır akan sularda rüzgâr. Ve ben bir nar feerinde Pa ndüm son! ÜZEL SANATLAR No. 38 GEMİ Yazan: ştü. ŞARDAĞ A rez e Talim bej ölüms mi akat kahraman, hem şair, hem Adil Siray'ın evlenmesi için hükümetini devirecek. küdeğ ir İşi aş, bir dosttur; ve Cezmi her şeydir. Fakat me yazık, bir. türlü iii li in gözükm. bir türlü, ahraman, olarak; cebi isa allpağ imar ind nur a halk Şiirin. irindek Baloglu unun bir tek mısraiyle ya tağı Kahramanlığı, Va bir eser içinde yaratamamıştır. Za- ten ger: tadar. dan örnek başvurmak artık içimsenin aklına gelmiyor. Halbuki Yatan Kasidesi diridir. Ve yeni nesil, asrı münharif sidki metten” mısraını, anladıkça sar- sılmadadır. aizade Ekrem beyi de vefah bir baba olmanın, ve evlât sevgisi- nin ölçüsüz kudretin! duyurabilmek için göz yaşları akıtmaktan başka vasıta tanımaz görüyoruz. Kalaba- tağıh büyük bir Kısmına doğruyu, samimiyi salah sanını veren a va onun A serin, ya oraya beni. gek, içiik hasret, © gürültüleriyle başlıyan ve böylece Ta ate pa eren eser, bize aradığımı bir ga insan geylerden haber © vermemektedi 1. — Bir devrin içindeki tarihi fonkei yonu “dışında, Kemal'in — Bilistire #inde sanatın vat kah: ramanlik larını süsliyen | parıltısını © görmemize © imkân | ıktur. Cezmi için de hal böyle Tablonun kendisi yapılmıştır. F (Offici) müsesindedir, ENİ e adımın dolgun yalnız. “li şuh bir kı cudunda bir ve ve Kile: e ağı ar. Tiziano, * diğer “Venüsleri / gibi uyan Veniisü-Venus opüchğe'sin- de de heyeti umumiye, Floran: gilin lkey, yatay, mümani) lerin birbirleriyle tam bir. muva sanar halinde birleşmesinden gan bir bütündür. Kğ ekilde yarılmış e ek iptir. . Kısımlar yr ayrı gösteridikleri halde, me #elâ “perdenin orta kenar çizgi- siyle yatağın üst kenar ve meydana getirdiği dört köşe çeve içine rastlıyan figürler ve eşya, seyredenlerin gözünü sükü- metle bir r Azadan diğerine “çeldir - rağ ger- gmesine e ön plânda uyuyan Veni iy emye eke ka birbirleri; a Vaginal; halinde şekiller birleşti re in a a Ee a katlarla- ral işırken paşanın olu geri ni gözüne kestirir, “bir kaprisle onu elde et- mii YE a e) ressamın anası ve i kovarlar. 28 gi edebiyatında çarpmakta ve eser, ayrılan incirlerde. dı ağır ağır bakırlaşan kapılar, ziz Behiç SERENGİL zemekten uzak kalarak'bir çileyi 4 Sonu 6 nci sayfada ıklarında ve ellere hattâ yatak üzerinde uyu: Eg köpeğin sırtında, arka perde mlarında, yastıklarda ia, görülür. “Bütün bun eme Palinden çı ii geçtikleri yollar üzerinde yarım « tonar, .- ve renk kontrasları © (geçiş - passage) | ara a er SN güzel - © öğr gi zanlan mel lar, Eri ire tesadi perdenin eki gibi kiki bulmuş, fa- ip lm yi 7 el kat bu içten ii p gelen aralar 15 Sİ re im bee yam in aca e ve biz sarsmamış, bizim insanlığını. .| tepki ettiği ufki çizgi tablonun © an önün trabı karşısında pek. | a8 temelini kurmaktadır. Bu dik, lâ mes verebilecek olan tejerine vt çizgilerin arka plân bina Sergüzeşt ve bir işik gağıya inen tezyinatın kenar su DRGÜZEŞİT, Tanzimat | tarımda, döşemenin ufki çizgileri ebktanda Çaki. AŞ, balığı da görülür. Bu daşır, Rumuzüledebinde, | İ- | © er eği ki. si ilinde ve Küçük Şeylerinde ger- p ten ki ir kalem olürak ka- la ie De EE 2 sl 5 İse e 'mak için mal il hile za icatlarla bazan (geçiş - passa- eski raya birçok mk SR gin Re larını da bırakmakla beraber bir | 29) bazan © (Ye b Yarma anak biz ella | Gn Tae içine snr Bu su- müjdesini verir. O devrin hemen | retle tablonun kahramani bütün romanlarında eserlere çerez | (Venüs)teki e A eni kabilinden sokulan halayık, esir, bi ” a yarım ton ve geçişlerle, geriye tipler, sanatın eliyle ya- | “ğu gkmadan ye il kalamam; bir “acı çeken esir, izü sıkmadan devam” etmekte. yerde bir evde görülüp ba; | dir. Meselâ: koltuk altından ku 2 özellikleri tesadüfen göze Garp- m yakın olan bacağın diz - tığı için kaleme alınmışlardır. Nİ- | kapağına kadar devam eden bü. tekim bunlardan biri “Sergüzeşt, | yük münhaninin, arka ba - te de konuya t sade | © konuya değil Sezai beyin bütün b: cağın kalçasından (o ayak ucuna ligine girmiş ve onda ülkeüleşmiş. | kadar, önünü örten koldan yas tir. ci bu eseriyle artık İN- | tıklara yaslanan kola kadar isti- sani acu derinliklerine in. e e e er e ee Kafımaya'dan geldikten sonra ik | 1, tablonun zyehme - Fitmini satıldığı evde gördüğü acılara da- | cuda getirmektedir Bu büyü yanamıyarak kaçar. ii mâ“ | münhamiler yanında, küçüklerinin ceran sahra, 9 evam eder. iş e e of nee bele üste, karında, dizkapal ABLO, Tizlano'da ekseriya görülen iki çeşit aydınlık Çade meydana getirilmiştir. Ay- sü ay ahenkle, bie ahenk bütün lüğü içinde yer alırlar ve her bir Tablenin Kendisi LUS Uyuyan Venüs ÇGisiano V Vecelli: 1538) TİZİANO'NUN ESERİNİN TAHLİLİ kısımda başlı başına ifadesini bu- lur.. Birbirinden oldukça fark - lı bulunan bu iki nevi aydınlığın öh tarafına düşen çıplak, yatak itle yaş enli bu yetin atmosferi sıcak, perd ri. bina: bein imes dir. (Kuvvetli gölgeler - ter) ii cinires) ve Corta açıklıklı mi - telntes) ler doldurmakta - dır. Tablonun koyu kısımlarının ası, yerimde Lek de sienne brulde) koyu kahve rengi, V bazi Sali de (siyah-oöre Jav- ve ocre le Karıştırıl - mış olarak ir Tablonun ör- ta kısımlarına düşen hava : çasında (veri malaşitte - züm- rüt yeşili > Japis lazuli - mavi) (vert de Boheme - Bohemya, ye- ili) hâkimdir, — gölgeler « valeura elaires n kadının cit rengi, (toprak (koyu viş- eyaz İmiş bir (tek dir, Ne açık ve olmıyan( cilt renkleri) miş an arka © kolun boyun altının gölgelerinde irulla palmışi y sani sarı - brun dore ren- E 5 m le e katılarak renklere üçte iki temiz sl adı bitmek “üze erdenin kol ve gu noktalarında irln tatlı Ko- uluklar onun le) tarzının ir, e beyaz beze değdiği yerler ei izde, el- ndâ, göğüste. vi 7 ak kırmızı rengin do- aştığı görül bi ür. i Dalı e aydınlatılmış laklarındâ olduğu — gibi onun inn rşin hususiyetini teş: (yanık kahve rengi - zi ği (mai ) (yeşiilevert? ve Kuvvetli kırmızılarla elde edi- syn Sinsi İmiş zafını «Veni vir all cümbüşü içinde, cudun altında e kanı, ük ş$ çıplağın et- üs)ü — ideal Tablomın şeması 1525 te yapılmıştır. Ebadı x215)'Pa sindedir. 1148 ris'te “Lowure,, müze A5 SER iki ayrı aşık Ve renk ahengi içinde vücuda geti- rilmiştir. Bu eserde de ayn ayrı henkler, bir ahenk bütünlüğü içi- me alınmıştı yazın kızgın güne- rengindeki e brtimiştür. Bi tabiat aabili felt tk1 aydmlık di- bilir. Fakat resimde bu bir ku- sur diye dinsin m tek icaplara uyarı B » Ri Bu table, a im ve beyaz tezatları simetrik d dir, Aydınlık kısımlar tablonuz » a açıklıklar Gr si za birini kaplar, yonda * (simetrik) Uslup. kapal, ine sre esya ir ağırlı ez et - bir e ye yani kendi içi ve e bi Tiziano bu iyinin - poulfpre, baker - se) e kim olduk Bir ahengi, vilcuda: getirmiştir. Bu a enk, rehklerin kuvvetli ve bir- olmasiyle kendisini ir karşıdan kuvvetli su tlan rette Kene çin men, kı men a e pini üze- rine az gölgeler arala Denilebilir ki bu tablo, bir alçak kabartmı za ayı fazlasiyle ir intiba seyirci üzerinde yarat - maktır, İsa'ın üzerine like et ve hürmetle ME tabii poz olarak tam: cephe ve .tam profll vaziyeti, Dim âltın rengini an- sağlar, taşıyanların nar rengi göm- leği ve yeşil elbiseleri ve-nihayet ratmaktadır Tiziano'nun çıplak kadınlarında hil zu ve müzisiyenlerinde hiçbir meşe eseri görülmediği gi yu tablodaki İsa'da da elem ve 1s tiraptan hiçbir eser yoktur. ge mezara konuşu iÇ dişi Vecelli: 1626) * Tablami a.assen 29.1.1944 Gi NDE TİYATRO. Çarss ve de halâ büyük bir Mies Minili halk tiyatrosunun çok eski bir ma- zisi vardır. Hatâ, Hsia sülülesi “DA. 0. 1558” ve bundan sonra gelen ha- nedanlar . zamanında . birtakim hakkında: tam manâsiyle müsbet sikalar yoktur Ba sülâleye ge- yeli bi ronun, orta 0- özle Fi kuklalar; ve m bali griye raları ve Avrupa giymem kıymetli eserle, mştar. lk tiyatrosunun temelini teş- bat şarkıları dahilinde im” ei ve ve gerim Mi pa ekin MA. Bi eğriyi seba ip vesiyle tanimi edip basit bir yatro halimi aldığı gi erini gir gözleri öl önüne serer ve Zaten, şatır. bunlar daha alle mevzularında uvvetli bir arın yük- sahip ol- İşte, halkçı ©- lv ai şekil yeli e Diziyi kıymeti yüks yi in eyl if dam mmm vi © eğe eye gi »mlyen kadı yakit geçirme vesilesi dar, Ay 3 köyler zggmemenas Günkü, terimi verenler diğe iy leri davet ederler. gelen işinden w oyunlar için lâzım lele köyün ilir. Herkesin mali vazi- Yaz “oi e izah edilmiştir. e göyeler. paz erine yiyecek veri ler, Bu hiç bi e ada, ler, ta a ise Sean e yilin. eplyacakarı Bir ri Sabit bir. sahne yeri Oturac de yoktur. Ayak- ist gibi seyrederler. Çin ve şehir tiyatrosunda, -Şekiispir İngiliz ilk ve şehir tiyatro, ber” ikişi de tamamiyle müzik üzerine. kurulmuştur. şek- lindedir. Müziksiz parçalar yok gi- “»idir. Bu müzik Çin'in yabancısı olanlar tarafından aslâ anlaşıln maz. ben- zer hall bir | SCHİLLER MEKTUF UPLAR: Çeviren: Melahat senemi Maarif e iği hapoyama 0, Fiyat kuruş Yazan: Dr. Muhaddere ÖZERDİM zikle ve değişmez bir kaldeye uy- — gun olarak yapılır. Bu sebepledir hne sanatını sathi bir Bi lkaşlarken dir murıkılarını ipitir. göğüelerinin 'kabardığını ve gözlerindeki sevinç Kavılcımlarını görmüş oluruz. O za» man zevki en incelmiş olanlar bile va yalnız özü anlamış er ei h olarak bir icraat bekle diği gibi, en yüksek imkân dahi- Hinde de mi hitabette e ayakta durmaktadır. RESİM