onder antares lüm unun kerimez m, Onümüzdeki haftalar içinde çıkmak üzere'bir TİYATRO SAYFAMIZ. yeni Mar tanınmış ve siye yeye bulunacaktır. No. 29 ie 1D iel Ml hızı. saatte elli kilo ii bona bird di mada bir tecessüs ve kaba bir va- zuundan başka bir Halbuki bugün, bir zamanda yaşı- in işaret ol zün rolü sadece bir maktan ileriye gitmez. Sinemanın bir v: hareket ise, Bbür vasfı da zihin çabasını ge- il seyircinin pasif olu- ile yetinmesidir. Tiyatro için yi yağ eylen esi vie metne aktörün jestini ve mimiğini eklemek suretiyle zihni ası ye nedir. Koltuğunuza gömülüp perdeye b Uyanık bir rüya için kafanızı yormıya lüzum yok; zihin çal olay işe, yalı bir uyun Akan dre; ol muştur. rdligi Zevk- aram teke ipini Slaj el 'n manzarala- rı Aynı zevki sinema sunuz. Hayal karin siren © önünde durmadan yasım e rın yedinci e teşkil eden sinema yalnış en rağbet gö ren bir sanat imamış, Zevklerimize ve Sli da tanir eden çanı bir Yazlik olunup tur. Estetik görgüsünü sinemada iaşe ie bnm otrafında loplamak anan ti- Sm ae bazi “boylu tası izleriz do romanlara rağbet et- miyor, Tayyarede seyahate al- ic için tren seyahati ne şü aynen Yane “leriyle maceralar yaşamıya alışmış bir ie Sinema tekniğini sahne eserlerine ve romanlara tatbik etmek husu. da tereddüt Pei sur. Sinemanın tesirlne ilk kapılan, edebiyat nevi tiyatro olmuştur. Eski tyatço, yı emanın za- evvelki © hareket #izdir. Hareketsiz tiyatro toplar; lr İmparatorluğu bir 0 içine, bir kavmin mukadde- Tatını mâbedin bir köşesine, ve bütün bir aşk ve ihtiras faciasını bir sarayı arır. Halbuki si- tiyatro gibi toplıyacağı yer- in özleri, .mül edemez air li tiyatro artık düşüncelerin ve duygularım. tanlili ile vaklt geçirmiyor. Buna he yorulân kala e de yem Yatlar ermektedir. kolaj. arar e ipi kalan tiyatro, tablalar Kalbed pür si ye ” ra “takibeden tabloy: diz iti bağla siptirlmekdedir. » De İL balim ve piyenl damn selale oyununu UN v gil zin * önünde canlandırmış ee tesi. iğ gören romanların başârı a iyor Muyuz? Bu hal, bu manların fim gör e Eöeter. Mez e» Romalns'in Dono- SİNEM Bİ | — Yazan: Suut Kemal YETKİN RARRARANLAZAR &o Tonga'sı film gibi tertibedilen romanlara pek güzel bir örnektir. ıposi kibeden tablolardan teşekkül edi- Şer elan Passos'un. “Manhattan “Tran, Ve “42 imei kat; gib Toraman bu filim mimarisi apaçık görülür. Bu romanlar, e kay. ui oan e oyununda — gösterdikleri ustalığa em ağ ren 0 ikkate değer tarafı, yal perde üz larda olduğu gibi tesndüflerden gelm. Ün kanala inami eni en kai boy dağ bir val rada mekten kendimi ala- pamı geli- yer güre rn eye kova- mn geniş ve sakin yz ftali gibi, bir kaz gibi neşe... HİR de “mi tesirinden 7 kurtul Olaylar Mamma ye el m çaları türlü görünüşlriye, duyu. luşlariyle aynı nda ifade et- meğe çalışan, aklın Biriz sahi gan öldukel lama işaretler . payan dinamik ve ve bentekik şiirde nasıl görmi yağ e sbiyatımı edel a esirin geliner. aym mızda, e bir testi Bu tesiri 1 roman şa- hıslarının bir olan düşkümlüklerinde, sinema | yaldız. larının. yaşayışlarım marazi bir şekilde özleyişlerinde görüyoru: Romanda muvâffakıyetin Sırrın kompoziayonla, mevzi. birliğinde değil de, yalnız vakanın e yali bir yaman li m a Zor tarafın yörenin kadar hatsev: Fina a olân aşırı bi umut, aki bareketsişliğin yerine ha- reketi. ei Hye hayal oyun- bü tul senar an güzel sanatlar arasında ma odur, Milletler & ir iş M ULUS U 5.1 SANATÇI we MİZAH ANATÇI emiğiyeti duamı bizlere yaklaştıran a yk ye in küçük r e çabuk fotografa ben 1s beraber, ken, hemi in büsbütün le kendini gösteren bu nevide kâyeler, bazan da ağızdan Tİ Kağan ik en Dâr. seteride. gid» başka bir yüz- m hi dinliyenler üze- rinde hiç bir iz bırakmadan geçip giderler. Fakat insan, herhangi bir inatçı duğunu hayretle e mizi bi bir tafatım bize yaklaştırmakt görür. Dünyada natçi hikâyeleri arasın. ik a bihassa müzisyenler için kini, e MA e ie yerinde, böl © kadi ii müzisyen zümresin! dostluk havası içi damla aiğmlün müzik sanatçıları Ji bg AN bi Biülyler salalak 20 şerler. in başka bir ki üyeler, dünya: uhitiyle dışı olamıyan i, az çok bir nde tenkid ba - ağıza dolaşmaz 5 bi iyeler hangi cins ve ne- e olsunlar, bilhassa Birçok mesleklerin, insat bini yalak mesleğinde olduğu a receğine bal müz! ran ie e aş olarak gösteri UNYANI başlı NIN müz günlük yaşayışlarım, galarını sathi garnili Bİ miyı kılırsa, bi tanınmış belli O ik kave nevi hırs, bir nevi iştiyak diye de vasıflandırırlar. Bu itibarla, hele müzisyen için, 1. tehâldedi büyük tehlikeler önünde; sevilmi - yen insanlı Anında, Sikici peri ların veya insaf- 15 münek 1&ki bunal- rin elindi ma sıralarında müracaat edilecek İ; birlelk yer, yalnız. ki, birçok © mi de iyice lerinden. birçoğunun mizahtır, halbu- da, mütecessis, müz si veya titiz kepi alman ye > sak ei onlar gibi düymi - yanlış b şey deği e içinde 1 incetiyelln a payi ün - mizah ve bir ii geçen asrın başlarına dönelim: 1810 senelerine doğ- ik bestekâr. Beetho- Tu, vay enin line ia elbirliğiyle Ka Ai larına ulaşmış'olan büyük üstat, gitgide artan feci bir sağı de, im erd aci ettiği meslek sahasında Mrdlkü ve. gey tanderdlakeğona. e aynı zamanda yel. seli dı li» rl makta; yeti sanat dışı Bu değişmenin ed yıp yade bir konudur. Aymı #ümi aşka başka derle uble edilmesi bu colaylaştır- işini ke lebiyata. yara- geline, Yula 3X1 1048 geyemem Yazan: Diet i Cevat Memduh mduh ALTAR 5 büyük müvatfakıyötlere bile pek o Ye e Üstadın bağlandığı bir gey hatlı Berthöven kendn? hilmi olark seçmişti ona siğane ger taraftan bilyük üstat tam bu sıralarda, kendinden enaz yirmi yaş büyük olan şair Goethe'ye bü- tün kalbiyle perestiş ediyordu; ço- cukluk yıllarındanberi, fikir ala- arasında mühim bir şöhret elde et- miş bul Bettine Brenta sirf Beethoven'i tanımak için VE yana'ya geldi; onunla tamişti; sa- natkârın eşsiz: dehâsı karşısında sarsıldı ve bütün inkişafını yalnız. Goethe'ye borçlu olan bu Hassas gibi > zusunu alevi Resmin dili İİ rim ni Onirizm ve Sürrealizm tamamiyle mantığa, Sildi dayanan bir resim anlayışın- dan, bir dokt “doğmuştur. e dei e kitaba uymakla kuru > hiktan 9 koma yanın yollarını rilyalarımızın ve vak hallerin 28 eğ rak. onları ate imei ir. loneiin rare yar. A age ai miz mi hazırlar. Survago; bir mimar gibi yapıcı saman- | da hisleri yal is 4 altında bi inanç gi ile toplanmışlardır. Bunlar primi Me ze pl Hi eri ye klein ve bir tek vü cut olurl Eşref ÜREN Gap Sesin ia ile hazin, Biri kulak verir, i 1 ii sardı, çözüp, EFSANE. Bir ukjam sessizce balköna uğra Yorgun m ariel ani at yağmura dinleyemedim..” Sie beni EĞİL yavağçacık kalbine deki: anlıy: an gi © (9) Şairin yakında yayınlanacak olan “Teselli, adlı kitabından. m m m a kadar, bu aristokrat şairin has - kançlık m açıl maktan İĞER taraftan Bedthoven'de 1510 senelerine doğru büs- vmün alevlenen Goethe | sevgisi, Bettine'nin de yardımı İle artık babamin ağa bir Bal Miri Hele büyük emar iyatrosunun e rine, büyük şairin Ezmont'lar ad s rini bestelemeğe başla - ması, Welmar'a büyük bir hâdise olarak aksetti. Egmont basıldı; her halde Goethe'ye şurası muhakl aristokrat Goril e, RL har. yaar Işte e Tez malla: len birin- eğe Her iki Gstet 'Tephiz ci daa tanıştıkları varda. la U gerçek hikâyeler, Beetho - vi ve e hakkında, hal tercümeleri oku- ma üzüm Le kalmadan © bizi mizacına zahmet kâyeler, b sev ab Jere ulaşırlar ve bu sanat büyüğü- ne insanı hudutsuz bir alâka ile bal mezler, haşin mizaç İçine en büyük e iie mler, anın hikâye- Diş Dir mu - bam e söylediği gbi; “cet oven biltün kalbiyle, bütün neşe- gülen bir ğe utu”. şk ran “candan gülüş”, temiz bir in- D sevgisinin mini. başka şey değildir. inasi ÖZDEN madı. “Şinasi istemiyenler 'LÜMÜ kim. ister? Şuurü- muzda ve şuur ötemizde her kemiğimizin Jstiyen, arzulanan; hırslı acıkışla- mızın ve iç güdülerimizin düğüm- yali olan şuur öte- mizin bi sarılışıdır. yük sevgisine ve sonunda ik sevi iz i i ph ii ; # iki il i iş Hi 8 a : : ,