Önümüzdeki: haftalarda bu sayfada okuyunuz “e Ke edebi in — Sinema, Cevat Memdu Me — Sanatçı ve mizah, Refik Bpikman — Tiziano Vecelli NEMİDE EL SANATLAR Yazan: Halit Ziya Uşaklıgil 3 Yeniden basılarak satışa çıkarılmıştır: No. 28 7 Cercen Sanatcı > Mumzr Cenin ERÇEK mat” ve “alya” ın liz maya mun güneşinden olduğu kadar a alan, çok defa da güneşin altında bulutları, bulutların altında güneşi teren Melâhat, Özgü KARAR AZ bir. hisse $ tela nüm eden kimsedir; yarattığı eser- © çesine patlıyarak, feryat : 41ABT Jerde sanat dünyasının yüksekleri..— bazan bir gikdyet gbkz ne çıkar, tanınır, bir isim yapar, makburyet die glbi yukardı alkışlanır ve şöhrete erişir. O ha © aşağıya, la ü söruyortzi sinden genkst Dul -. mezlandün SMA e in anda © mak, alkış toplamak için - bayırın eteğinde bir bir parıldıyan. dünyasının zirvelerine çıkmak 1s- — denizin siyahlıkları içinde şurada «olarak b an te e yla bir © Burada işıldıyan Bu'siyalarda yük- re devam. Kabiliyet olduğu v ini yarat. © sek şeylere meftun olmuş gözler” öz ymm ii see hel sam hn düşerek her şeyden vazgeçiyor, Jai hatta şöhretini bile feda ediyor tiretin B en güzel cevabı, Ser - kları.... ti-Fünun devrinin en büyük nA- Şiri Halit Ziya'nın “Mal ve 'Si- HADI yah” (9) kahramanı Ahmet Gemi Vermektedir. Eserdeki bu “Yeni ir” 0 baka. on oüşele rülmeyen rini duygularını inceliyelim. m Ahmet emi dan geindeni” eçti?. Arkadaşlarının “mu - erlerinisi vari aye diye allıklar een patınız. taya çıkamadı? O za - 0-630 çek annatgınm 16 hayatı g itün incelikleriyle aydınlanacak, tesiden Mir gaya, ham de gi bir gaye ie. e som O p ye ulaştırmıyacağı anl inde ORUM kd De kadı m tebrik HMGET Cemil, ümitler İçinde © gen başka bu Ad üniteli? ie ni la ELM nabilirdi? O, buna hayatının en mr elena güzel parçasını feda etmiş, genç- irdir. Daha mektepte iken bir. yiğinin en ateşli ruhunu vermişti kimya tabımın üzerine başımı duz Onu şimdi matbuat alanma atarsa Yor. gözleri ötede, siyah tahtanın gieylerin içine bıraktı fakat üzerinde unutulmuş, yarım kalmış pe olacaktı? Bunun zevki ne bir. cebir muadelesine dalar, fikri Gy, gürecekti? Bir hatta, belki on iyor ayal imi Geri Rae Siğil AR ün yem Y 1 emeller peşimde dolaşırdı. BÜ. yan için unutulacaktı! 1da sevimli vin arkanı kaplyan emel, “pi. beş günlü Bir SEYE del miz 30. 10. . Sönmez e erek e ne tahkirlere hedef olacak, ne kıs- Ve me e kançlıklara rastlıyacaktı? Gözle- ağu yeri bi Asmini ii Bir gün e ZE rinin içi, sizi temin ettikleri şeyin saddesi No. cak a düfen bir. kitapçının — aksi ile gülen birtakım adamların nur. Önünde durduğu zaman, mektep. o “bu ne ulvi şiir?” deyişlerinden — akm ör Geli deh © baml Bşüyecdiri ezelim. dürlüğü al biribirine yy Bist - ler bel ge Gi nasıl ümitle- ğünden: Ah, işte o göğsü rinin gerçekleşeceğini sanmıştı. © 29-11948 | W Pi lemki artık Lâ - ik ek-, mla iyor, ma ptan kendisine bırakmıyorlar ve bütün 2) lira. Ve o aşk rüyam bir yalandan başka > Faz bir şey olmuyor, buna me lüzu yun ir vardı? ve işte bunun için Ahm: Cemil eserini sobanın içine atarak, hareketi son derece hodbin bir ha- eket oldu. Neden? ee derece hodbin bir Di du, çünkü o yalnız ken- ULUS Dokuzuncu u Hariciye Koğuşu ix) 'ATIMIZDA birtakım eni özle ve in- se ay a — ike timi arm a bu özlü kitap bir an en aa hisleri Mi aca den çıktığı gün hir doktorla ev - Jenmiştir. nin kontrolüne bir gün olsun uğra- mi halsiz bedenin küçük sahibi ame- liyat için Dokuzuncu Hariciye Ko- İ rüştü ŞARDAĞ ARDAĞ | uşuna yatınca. Evet kahrama - nımız hastaneden çıkmadan önce Nüzhet ilk zamanlar pek ısınama- ktor Raj ğı Del gıp'la evlenmişti Bu doktor Ragıp'la Nüzhet evlendirecekler. Paşa onun hak. kındı li bir hüküm sahibi ol - ğun da. Küçül ramanın korkusu geçmiştir; ve şöyle anlatır: “Nüzhet iki defa salondan çık- girdi ve ikisinde de gözleriyle dışarı çağırdığı halde yerim- kal kadm ta. yeni başlıy ilgisizliğini göstermiştir. s1 ıktan akraba, büyümüş de kahraman gülmüş, hisli bir hastadır. Bir mafsal yalnız kalmaktadır. İlk ateşli bı yavaş yavaş bacağım ke- ık duyguları, onu rastgele sağa © mir: “Fakat en üyük tehli - nedir; niha; az ramı ürüm kılan bü - tün a me dyurığar bii imiştir. Üstelik Nüzhebi de se- Ml arel vala yepy a yapam ai kei e duğunu anladığım. için baktım: Konmuş iki yaptık, (demek en üst raftan bir İç ie Bim) ve çi- meonği yarenler, kikak teala barla rafı var. Hastadır; hasta- Bi bir tan eler biraz kendisine çevre olur. Bu ne çeşitli sahnelerdir. Ve hep- si de hastaya mb kadar kenet - e şimdi de köşkten bir sah- “Arkamda hafif bir ayak sesi alleler, biribirine Kenar mahı ufunetli ner Bibi geçmiş, yan tahta ır yağını gibi Tomancı sık sık kahramanına yer ve çevre değiştirerek, her çevrede yayi bir akis bulan, her çevreye vag Mm ii meyve- pl lgun çocuğu renk- Jer'durur. Şimdi ll halilari Yöre: GREEN Ve alı hsiz bir annenin e »windeyiz. Şim- d Kimim syn Erenköy (1) Yazan: Peyami Safa. Re - simli Ay neşriyatından. i ; siri ii derkisier yeli e ii a u i f i 1 bii hayatını yazmak istiyen ve bunda muvaffak olan bir sanatçı- nın & ık ke deği, in. 9 Sanlığındır. Ahmet Cemil, kendi > “sema” sını değil, in- Sanlığın “sema” sını dilşünecekti, buki bunun için kendini fazla imei siyle hayata vermişti. Öyle ki, nun üzerine çıkmak, Se imak değil, onun içinde eriyfi Ki T- diyordu, Gerçi aşkı - eğer buna bin erleri (PL) La mi Fakat imar ima aşk denilebilirse, çünkü Lâmia'yı ; il ni emek © hiç öpmemiş, sözünü bile alma - gr “üye bir gmuş, eli eline değmemiş, hat m yapmak “yor ya 9 yakl olan ağabeysine de onunla kadar görülmüş olan şeylerin hiç © evlenmek istediğini söylememiş - Gali » iyecekti! Bir şey KL, ve bur ban çi ünçer) ima (vals), kıralı (8 ito'nun ai” iden gitti o), şöhretin mlet,, ope Ce w wn baygınlıkları yayılmaya baş - o mil bu hodbin ruhiyle karamsar - Myor, © sâf ve taze ruha hayatın hin düşmüştü Bu ruh hali gitgide spor hare ük mihnetleri yavaş yavaş soku - o onu “siyahlar” a bürüdü. “Mai” . Hoyat mübarezesi... Daha © bir gece ile “siyah” bir gece ara- onbahar sf ina ye güneşi o kırılmış Ba” sında geçen ömrü nasipsiz ve baht- in m bir veda © siz kaldı. Bir “baramı olmas” &l - tuvarındaB yi e zül lp gidiyor: O vakit tında gelişen emel çiçekleri bir ser ” neticenin kara bulutları.” İşte o “baram dürü siyah” m altına gö- we eser bu ei bu eserle ipi met Ce. O müldü. Ahmet Cemil gerçi bir sa- dü hiç olmazsa ar programi . i -« makça değil nk içinde: ire si İn mp mark, iler e gn ayaklarının * altına — atılacak”, iyon b > i —— im değil, re kendisini birden yükselmi e e e w cek ve Eİ bi an'a ai sun. —i end bugün parçamı üzerinde ni Saadet güneşine "kavuşturacak biriyim yalak aaa bit. bir alet yapmıştı. Bu ten “ “ rkadaşlarıı inde okundu £ adetiyle sanatçılığının da sönece- kleri e tahir edildi; fakat Ahmet Ce, Ei tabli idi. Gerçek sanatçı göhre- 1 ve sansi ai hayalde tanarvur eti gö Ü değil, eserini Gügünecek, serin. Teti bulaş den bir şey beklemiyecek, onu bir orkestra gayeye ulaşmak için yaratmıya - İğ cak, gâyesi bir eser yaratmak ola- çakiyle ri em ARİ caktır. O, bu Yi Zayeye eriş» lerin Rs İVA. çürkü bunun içi oeerini or dkten, eserini yözeltıllnn eli ın fanteğl taya koyması, onu yayınlaması lâ- © ona çocuğu gibi sarılır. Bir baba, üser,, OP #imdı. Bunu da ancak malikler z ldızni * İçinde, saadetinin güneşi altında © sa olsun evlerin düşünmüştü, ve bu düşüncesi bir — içine atamazsa, gel çi m “baran elmas” 1 andıran müzik asla bütün varlığını içine işlemiş #esleriyle gelişti. “Kah, kalbin en © olan eserini, her evdiği opar ktaları İlyormuşca- © ve çok beğendiği eserini yakal gına deruni, pe, sanki sekik; Ah Gerçek manatçı sanat duygumunu yoo Dir tesir feveranına inikâs et beşeri duygularının üstünde tuta. p cak, eserini hayatın ve saadeti (9) Halit Ziya Uşaklığl, “Mat nin üstüne çıkmracak, gerçek'sa « kapanı e Siyah” milli roman, yeni tabı o adetini İse eserinin gerçekleşme - 1998 Hilmi Kitabevi, arıyacaktar, “Kendin Seç Dağında, j hayatında masalın iri Di pl ön sürmem gönle il göümeslik 1. duygusunu, ede- biyatı üzerinde ıe kadar durulsa Bizde çocuk edebiyatının bil- hassa Cumhuriyet. devrinde verim- örüyoruz. Bi olduğunu göri aşta Per- rault'nun ve en'in masal - ları olmak üzere birçok masallar dilimize çevrilmiş, birçok masal - “büyülü bunck ve tile elde edln nf ne kadar temelsiz oldu - ye görecek, aksine emekle, Aha teri ile elde edilen nimetlerin de ne Kadar stirekli olduğunu öğre - necek, emeğin üstün değerini ru- huna. sindirecektir, yaşındaki Gülmen, Tezer Taşkıran'ın masalını biti - rinelye kadar el bırakmadı, linden tan sonra da teki eline aldı. Okurken duyduğu de - rin zevki, etrafında en küçük bir gürlükü “ittiği zaman sinirle a) Bu hususta etraflı bir bil öl edinmele atiyenlere, Prof, Bab” ri Büz p tkoloji ve ee ee 2 labında oyun « roman mm mta başlığım taşıyan bahse baş - malarımı tavsiye ederim, > vermek Için şu birkaç ren kendimi t va raçların arasından, renkli renk- * Yazan: Tezer TAŞKIRAN Resimliyen: Turgut ZAİM Maarif Ankara, 1943 — Matbaası; Fiyatı: 75 Krş. şinden ve gözlerinde okunan alâ - ak görür. £ Kadan anlıyordum. Kendisine: — Kızım, Yıldız'ı ım Işık'ı m sevdin ? dediğim zaman : m abe den sevdim. uni misin li a e vw bekle miyor değildim. EENDİN Seç Dağında masa- nın dikkatedeğer bir tara- a - ey Le ni sözleri merakları - nı büsbütün arttırdı. Kendinseç'e ulaşmak ve 0- i, bin bir kokulu çiçeklerin yanın- başlarını, sayan ayakların Hinlettiler. Tam kalkacakları za - man suyun dtbindi Kenâinseç artık Orman görünür, bakın, Sizi orda denerler, Allanmayımız ekim, Bir ân evyel di ei b an, yük e hayat eml a N Tay al li iii eyl de öranecektr in Seç Dağında masalın - rma Tug Zaim desenleri ve renkli re: rinde nasıl durmi Bu resimlerle masal eli öyl bir yakınlık, vardır ki, Bu resimleri dikkatle gözden yiye e in çok sevdim, renkler ne eni , > deyişini — hatırlıyorum. Evet, T. Zalm'i, kapaktaki resimde, ve esimde bilmekle beraber, , elden gel - miyor. Masalın resimsiz olunca, tesirin- NE ne kadar kaybedeceğini, resim- olunca me kadar kazanacağını, iadenin no, Bakdü). siğmi çıka» ine göntürmekteğir. Ço Taşlınan'ı ne kadar övsek az- dr Pe irani gocuk masalları- ik baskılı yr ei da resim - ina düşün il FIKRALARIMIZ vw MEDDAH HİKAYELERİMİZ para memurla. Eh kine en sağırışı sizce malüm Kendinizi mi sanırız: Çünkü tamdır TANI okuyan bir dilencinin, anahtar hal- kas satan kör ermeninin, mendil Satan acemin, fıstıkçı arnavutum, sigara kav ve sa - tan “.. di muntazam adımlarla a7: görü - Ten sırık hamallarının, balya çiğ- Benmesin diye feryadı koparan Sapan Ni b rücü beygirinin, bir Araba- sının, velhasıl köprüderi geçen her nevi insanın, eşyanın sesleri, gü- in ii vi i | Hiz ili ti epi ii ii İl il SİK ii İ i i diki di ama Me e kül.