yılık U- yi memur 043 gür reisliği" ers ilerle ışlar len Se, BR pk Gelerçk cmartesi okuyunuz Sinema ve edebiya Yazan: Suut Kemal YETKİN ÜZEL SANATLAR No. 27 e kadar lm NE vin mırız. Bir Jurcuğun yavaş, yavaş açılması Semi ye aş miş, olmanı “e ibik eni ye Hile bilmez, günlerinden sonra yemişlerin! a bir ba- siyolar poe Kimi la arasından a taşır. PUR lim me ndan bap ka dün yaşadığımız bu İİ ekriz yek ve mağvarbeyreları m e ye v Ölümde, hayatı b bilme katılaşır, ağırlaşır; kurşun külçesi, bir ağır tortu gi- wn ge bir mesafenin derinli - ğine Güzün tattığımız güzel ler ve o sonu gelmi miyezkmi ei umıyan, bitip, bitip, yeniden bağlı yan sicak parıldayış ve sönüşler böyle midir? Ağaçlıklı bir yol bo- ken dallardan yağan ayak. iç ve meyvalar gibi renkler di gunlaşmış, ışıklar da sıcaktır. Ha Yada görünmez eller, sanki İ ME ve AR wreliyen Toni kızlar gibi nağmele, zafer ve & Selamlar ya- dliğün, bir j ırlarız. Sanki şu ağaçların nlar gine opr bik e Pan çıkiverecek, ve Şu pınaı önünde, tüllrimi dallara esveren | Nümfe'ler, eşsiz rakıslarına başlı. Yacaklardır. Güzel, her şey güzeldir. Gözle- rimiz en çok güz aylarında güzeli illerin en duy- €rişecekti üşünürüz: bu kararmış göv.| m mniyet “ve #iikân ne büyüktür! gönlündeki ei öde yn Siyami ve Bele: topre 3 > va, şair bi in beer iii iy duy. sir 1 ğa İnsan ve sanat hakkında: VII GÜZ AYLA * Yazan: Selâhattin BATU KARAR AA A ELAA fidan gibi güzelleşen ve sonunda püyuk bayanların elüiyek ye yar riyle kararıp katılaps mişaml b ir ağaca yıllar, w harjar içinde de gezecek, yemişleriyle doyuracak ve bir kahı ir yi- gli gibi bütün değişen Klm re, bütün büyük rüzgârlar göğüs cektir. di m m asırlar bitmiyen ba - yaşıyacak, adı diller. rn 2 ize ne düşünceler ilam e Büz ba uzayan Bük ayarda “kendimle e Heri bitmiyan çırpınıp ve yaran rinin hâtıralarını yı tz me- “yi e götürüp ir 5 ratımızda, OUA ir boşlukta ai uzayıp gider, Bu yollar han- Şi ballalere çeke, bu merefriede ötesinde hangi âlemler vardır? yollar içinde bizim yolumuz ie pi , bizi e, hani yi bahtımız ne olacak- tr? bilemeyiz, buldmayız. Şüphe siz olan bil olmuş, yaprı olm bilmediğimiz bir beldeye Bir adım daha yaki yz daşmışızdır. Ve bu men - ilden he enzile, bu noktadan angi mesafe rüyeceğimizi kestiremeyiz... üz bizi bi bir başlan. . gica getiren mevsimdir. Bu başlı - yan yeni yol önünde, bir kapının önünde gibi durur ve düşünürüz. Ve de yl de, ei müpali ve en derin düyle > BUGÜNÜN v PİYASA ROMANLARINDAN : ULUS YEŞİL iy k ER sanat eserinde olduğu b romanda. da geli Ve muh teva arasında kesin Gınırlar Çizi. lemez. Ancak eserin müicemmel 0- labilmesi için bu iki unsurun bi - Rez e lenmiş ve kaynaşmış ol ektir Şekil - üslüp itibariyle roman- gin, düzgün ve “yaramaz. lini' teşkil eden mesele terkibedilmesi, e romandaf yaşında gelir. inde roman ileri ele al ileri | gelir, İyibi akim vakaları süratle gelir sadece okuyu- cunun “Acab. Periz ne olacak?” gibi en bi Tree atlamazma dayi me kene İş enik ker Halbuki ak Li 2ilE NE meri esi terek bir tarafının ince tahlili Yaparak okuyucuya 'daha ileri geniş bir hayat görüşü verir. Böy. le bir roman okunduktan dişiliği m k rtiya kaydiğa Acaba her roman bu vasıfları taşır mı? Hele bugün memleketi- mizde roman adı altında beli e okuyucular yayilan Kitaplari b cağdaki gen geniş ölçüde değerler var mıdır? Nihayet bu romanların okunmalarının, tutun- ln ek gali lardan birkaç Tanesi tahlil orum vermiye e çalışacağı. Tah iv ye tnkiimize “Yeşil Işıklar” la başlıyoruz. EŞİL Işıklar romanı kahra » manımn &ğzindan anlatılan bir İran m ir, manı bi- si a ti ağaya A ın köşke — ür ra Sahir, Sinâ- rü e Sina Bez m a eder. Burada ir, Sindy sevdiğin arkın e Sahir, bir buçuk yel Binaların evlerine gider. Fakat Sinâ ile ara- e zi Tükettiği Adam ET yılları içinde on en çok fışkıran edebi kol nasımsa, en ve: ml biz mi İng ayebilrle Güeci BN m e wporler, BÜ yapida bu Mlüyoilirden:&N tamer. ra ei Bu cesareti “Yolların Tükettiği Adam” adı tabımdan, ay e a ye başta gö- len birinci hilcâ; mc satırlar bize, tatli bir ifade sanat- vey o Hemen il yanıta Karş hörgiye DUNMEĞUMUAN baarriğar gey m elim ünler ve öz bir dilin intıbas kalıyor. “Gelenler dizi dizi, akh kas ral Jini çiğmiye se İyi birlikte toprâğa sari uk gi geçmeğe, Emine, her sümanli e ge pe lmağa “geldi, gidenler gitti.. Gi ağladı.” (Bayfans) “Oocul engelle asılır gibi yüklenince da- mas, şe uyudu.” (Bayfa 86), Bu dil z ir ifade içinde bize tattırıldığını anlamak için “Yolların Tükettiği Adam”« bütün okuyuculara salk veririz. arge vren'in, içinde sık sık halk tabirleri ve ata sözler tan güzel Türk: si ve anlatıştaki samimiliği bu sanatın en büyük ve sorlu yok: olduğunu anlatıyor. Hikâye çi furmaları canlı, tasvirleri aşılı” dur. Beçtiği ir en çk köylü, memur, tçiletir.. Turgut Evren'de i ao olanlarına, küçük insanlara doğ” ir i Adam” şehirdeki birkaç kuruşunu çu anasına, ası toprağına dönmek için yollara dişen ve tükenen Ki ikanlısının , “Emine'nin Alı ” nda bir Köy kadınının ndan alm ehil A e ED e gi de müheedi, Gekie ağn eye elleme bir gün münefir giden ihtiyar köylünün gelini ve şehrin b: rafından gördüğü Deni lük “Sihirli Kutu”'da erime ülgi ve gisi, “Garip Kuşun Yuvası” nda bi m acılı nasibi, İK kadaş, ve Dadaş Dur: Sayar rılmaştır. Hikâyecl öyle anlıyorus ki kalemle "renklediği b mekte onlara karşı kalbi acıma duygusiyle çarpmaktı ra gre zi Sarar: - insanları 8 mir, sonra | : Süleyman 'KATMAZ | Siemen larındaki münasebet kardeşlik gp amam LAN Bal Bü mekke rm Tai a öper. “rüyalarım dolduran tatlı Hulya - varı bakıkab.. olamibahtiyer. bir ; para ve mevki - sahibi önce sözi ona bıraktığı mektupta. zoriyle Amerika'da tahsili görmüş esiyle evlenmek 20- mea fakat onu unutmı- Sahir, paloşunu bile eza aşkasının. kız Sahir'den af diler. önce kız. li Yakar oni Şile yarışları ve “ülevden dudakları" mn verdiği bu seye da; affeder. sonra inmekte; ee mlumert bir hayak yaz şamaktadır. Ölümün yaklaştığını mek e mi Saanen a ile aim GERi saim EE pm en” Genre Ga A Bulu işin ta. Bu apk yakın ve gerer ençlik, Mi esadüf anı alır, öyle içi maddi &« ser bunu önliyemez. Ni: - hayat, seven kimse, sergilninin dizlerine kapan e çılgın gi bi ellerine Pei a ayar ona aşkımı bildirir. İki perişan başı göğsü 8 çekim — alna ılık bir İ tn her eği dete göt vi da kızın medyumu hi diz ir niye ağlıyan yalı bir dlenelir. gin. Mahle koşturun in GARA ee, gp ayak m yüzden e e Sahir de bu aşktan başka ve yy üşümek kadar bir hale gelmiştir, Bir aralık ile evlenmek İçin para kazanmak külfetine gidin görüyo - iy Evren, Kesik Kol,Usaklaşan Şesler,Geken Toprak.Rir Aşk Hikâ- | ruz. Fakat dayısının mirası her şe. hikâyelerinde sayıf bir teknikle yn —— iz e yi al Ne yazık ki 8'nin - sayı Ömer Seyfettin'in, mutlaka sürprizli bir metice başkasiyle evlenmesi bütün haya- aksak tarafını benimsemiş. » Hele Bir Aşk ei m ne ka-İ tını, yeş hayat bağı olan aşk a msuzdur, Kendisine verdiği uyku hapı yüzünden Gem kadınla | yıkar, hu sebeple onu hayat ve in. gece "geçirmeye imkân bulamayıp uyuklayıieren 0, Dumum sanlardan kaçan, inziva, süküne odağının Jeafani, bra şipesi olarak: lr kt yari yere Me göm hikâyeyi bu hal düşürür. “Çocuk Elrsisv” ndaki mi kâğyeleri gibi tabil maktan Bir veren m Evren'in yeni n beklerie. — R. Ş. ere laşma: le bize masını İşaret gıpta edilecek azla güzel hikâyeler eserlerinde daha kuvvetli bir tekmikle karşımı. ötmek isterdik. Kuru ol ve ölüm arıyan bir insan haline getirir. Hatalı onu lateğine ka şi Bu aşk, Sem de > adan akm sin mehtaplı ein gezilir, sevişi , Mürebbiyelerin çocuk büyüt. köşkler- yapar “itina le hazırlanmış” see ida m Gene © kadar hâkim bir emme mlm in ge- / lerini değişir, Şarta. geedek attan ayırır ve irt çapaklar eridiği uhteşem salonlarda, Nile geldiği, kahramı leye girişmesi gerektiği yerde. bir denbire mucize halinde Boğan bir tenadlf her gayi halleder, Babrs mani mücadeleden kurtarır. Bu su- retle roman: leğrer lendiren onun dinin ze daa ye pa ve mayan yapm e yale Kahramı yapmak hayatın hali yl in bu aşktan e iş a Kmdir, ari Yalnız bir m köşke geldiği za- man al gitm henüz kö - mışlar. Sahir onlara yetişmek için istasyona gider; ik koşarak tren kali ük üzeredir. çk Mn > le ayaklarına kaj vole adete kalabalik. Yard Sini. haştalıkta meğe giden Sahir'i gö Ne ii aman onlar da evden sıkmak &- deredi ece gi Zal biraz değişi “olrum diye na eklenir, Görülüyor ki gerçek hayattan, gerçek yarlardan tamamen ey lan ve yapma bv'hayat gözleri bu manda yegâne âmil aşktır. Pa- uğrunda mücadele edilen değil, baslt ve mucize ka- Sakata e vir ai bilinden ap, hayal, veya ferdin bağlam yakın insanlar dâ öldükten sonra m ve yorulmaları tarafa Bank ve Sahir gibi ) mizi eee İri Ama de- sl ver. ki rom: zoe makele değil; eme Tomancının insan ha- da görülmyen, uydurma va- kalaris beğ m e okuyucuyu aldatmağa haki midir? doğru. Romancı, rom. larında insanlığı “Zapata denk 14) Yeşil Işıklar; (Roman) Ke rime, Nadir, İstanbul 1951, « 78, FAK, -