FİKİR HAREKETLERİ No. 11 Kalkınmanın şartları | Dek Frp | AY İRMKA, bi adele e ma siner yy uzun bir ıklama dı arasındaki inci asır. vuku Mithat P: irk milletini “gaflet uykusundan, durma teşebbüsleri, mahdut bi re- için tam müsbet bir netice vermemiştir. Kuvvetli bir uyanmaya delâlet aça Mapa lee iy 1514 alya muharebeniin Seli. Je neticelenmesi yüzünden belli ME, kalkınmaya vali öne sönmüş ve Ain ederi altinda, im dâva- olan İki ii mümkün olmuş ve hakiki kalkın- ma -& başlamıştır. iyor ki kalkın- manın birinci mahmur! korkakhığa çoğunluğunun içten Tetine nail olmıyan malapların 'da muvaffak olması mümkün de- Bildir. tarihinde rastla - liği, millet uzvij tün olarak tehlikeyi idrak etme- mesindendir. UY doymamış bir un gözünü a: etrafa kal kınmanın diğer bir şartını dü- şünmeğe ve incelemeğe götürü- yor. Biliriz ki kalkınmanın bir m: ra muvazi olarak müsbet iimlerm gelişmesi ve büt faaliyetlerin sonunda — mahdut ir zümrenin değli — bütün mil. a ve rahatlığa kavuşm: a milletlerin bu sahada nı deren erlediği düşünülecek olür çalışma tempomuzun nasıl ol- man lâzım geldiğini kolayca kez irmak mürkümdle. Biz hiç | Dir müsamahaya ve tereddüde mey- e ei kazanmağa ktu, ii terakkide parasızlık ve fakirlik büyük bir mâna ifade et- mez. Devlet baba iş hayatını or- ganize ederek herkesi ıymı yaratılması İaymetler. 199 1 sahaların aki tikçe v7 yarıyan kay- 'umhuriyet devrinde bir mağ Ekme em exsemiş — bulun rağme, ırlamasından ne de taşımıyanlar vatandaş olmalarına ve hızlı İş ler görmelerine intizar etmel hude. olur. Mânevi cephenin en mühim kısmını ahlâkı irade ve karakter teşkil: eder, Ahlâki karakter kal- mbereğidir. Teşkilât. insanların elinde lâk ve karı ir, ları va- zifede fedakâr, hayatta çalışkı pamualu yapan kvvet budur. iz hiç bir inkılâp kökleşe- mez ve hiç bir kalkınma bunsuz muvaffak olamaz. 'NSANIN ahlâk ve Karakte- ni temel üçe yaşlar. ikleştirmek, gençleri küçük bü- m ari Geyiliyebek e e mdır. Bunun sağla ise yüksek me eğ Da ge prerisiple enç ruhlara aşi İaküakil nabilir Da m ideallerin temeli millet “ sevgisi dir. Millet sevgisi ruhlarda ne des Tece kuvvetli ve derin olursa ka- Takter © derece sağlam olur. a vw nihayet yok etmek de milli Kel kınmamızın esas şartlarından b' ridir. TTARİN İETZE'nin derin gö: moktal nazarı umumen teberdir. Beşeriyetin tefekkür ta- yenip da de ültür “skn he ve ojeli esasını tedir. Tarihi tefekkürlin bütün tarihi, tarihle halihazır arasındaki bu TIBBIMIZ IP tarihi, “ yalnız. hekimler için değil, bir devrin tarihi k istiyen her ay- da inikâslar yapar, buz si rarittir: Tıbbi görüşler ve düşün. devre damgasını basar, her türk telsef: lerine tesir eder, Bu sebeplerle devrin tıbbi zihniye- ULUS DÖNEMEÇ OKTASINDA Dr. Sadi IRMAK ın sonların: de kimya ve biyoleymin ağ ve £ür ir gelişme göstermesi, hücreler zaar: Süller lm: tababiie beratı devre yen ea eter e. tap analitik bir ilim haline , insan vü- ün vahdet zi "artık eski- ere doğru yurün Giügide ii bir mr görüşü do- Kuyor: lar öyle bir eyimserliğe götürü- yordu ki hiç “görmeden lece idrar raporuna, dayanılarak teş- Ne rm onabileceği ve tedavinin ta- Kiedenlecği zannı husule ge- bagimli. ye gerek Çünkü hayat hâdiseleri, cansız danla olaylarıyla ie Hyun KAV etmi ye Fn e ai ri içim bu maddelerin kendilerine kan yoliyle gelmesi bir Elele! langıçta mahdut sayıda oldu- Bu ii olan hormonların nevi gitgide artmaktadır. Hattâ Bier'in hormon ifraz et- biiyet vaziyeti her tasavvurun 0s- tünde girift bir şekli almaktadır. Şİ büsbütün muğlaklaştıran bir cihet de şudur: eskilerin yalnız kafa tası içinde tasavvur “ttikleri . ruh o mârkezlerinin Adeta küçülmüş” birer nümunelerini belli ilmak müm- yy tan ayrıldıktı dahi bu lr mabede aleti. Bu icre ruhlari; ülvt rahiyet elimmdndk gayet sıkı irti- patlar Diş Bütün bu et eee tababette reka ie sine tar is eden ve yalniz tahlile dayanan bir aa ve ez Onun için zamanımız tıobi, a ornatlaytığı Y: pakiaya Sabi lunuyor. Yolun biri analitik usulün devamı ve daha fazla incelmesi, galadan Balli beller olar. ci yol tababette hel) kül Hikeri, total düşünce yasi e lhkki etmektir. Başlangıçta her ye dı... a Zan rl ke li tabak düşüncesi muzaf- fer olan fiziğin, kimyanın, modern bütün bulguları boşa gidecek ve tababet yeniden tamamen amprik devreye dönecek. Hakikatte bu düşünce bir vehmin mephnilyat Çinin yen elan. et af dınlar kta olan yazı rrilata kaçmamı- çe isin pu mühim bahsin ancak, il vi sına işâret edebiliriz: 1 — Bütünlük tababeti, tahriş mefhumunu yeniden ortaya koy- muştur. «Tahriş üeviyetimizin mevzii mi karşı gös- Sanil emi dm. talk Bunun Sönteşrin ayı içinde bir Tiyatro sayfası İçin hazırlıklara yi Bu yeni sayfamızda va ak e üni bulunacaktır. Allerji, dediğimiz aşırı hassa- Mya halel dali Sile da- e ih. hep dahi “ialeridir. Birçok hantalıke ları, uzviyete yabancı tahrişler vererek şifalandırmak da müm- kün olmuştur. (Protein cisimle- tedavi gibi). Amilleri, bazan kim- Ünye lan çok sd küçük dozlariı mler eri Muayyen bir dozda bir has hik gn bir madde, gayet Küçük” döndü verilmek > şartiyle bastalığı indir aynı şifalar iie Böylece meselâ iyodun ağı hastalığı gayet Küçük Eve ları, meydana getirdiği hazal Küçük eter dozları tedü- una tababetinin sık dıe me mein sağlamak müm- eg em taraflı olarak hüküm sürdü- dalar ancak ha gibi müessirlere az vet ira rs tini vücudun aklarını ©- insiyı bn ie — tedavide ondan fay- 5 — Lâboratuvar tababeti he- el me dığı yeni istikamette hapla, öm ee gl vasıtalardan çok Kişi bir fayda aramaktadır. Bu misaller daha çoğaltı slime aşi ip üzüm Bürülkyarğe. MAR çi yıl zarfında âdeta Önünde tıbbi düşüncelerde in gelmiş ve gelmekte olan esaslı bir istihaleyi'tebarüz ettirmek- Biz, bu Iki istikametin birbiri- De mt ve telifi imkânsız şeyler kanliz. İnsan vücudu ikametin me İçimi bir yazımızda latacağız. re b gi da insanı eee kendisini Dak cak olan bi a siller boyunca see getirdiği manevi değerlerde değişiklik ye mağa, cesaret edememiştir. Bun ilmin ve BUHRANILAR ve mere iz Mis i Vr rün tür sz Gabi Fal ay a Dm e yadan insan hayat Tanlar kalkmıyor. er tk ttA bunla ın arti ir Homonkolos 2 nakl eri anları iç değişmeleri il dalma birincisinden geride ve tar, anan en #ptidal gartlar içinde Eı gür madde ile ce- madde kar: d İnsan sebetlerinde, ona dan dolayıdır değerler ve itür laik tekniğe mapa xn geren yavas, Adeta Sari bii lar biliriz gin yol araştırmaları bull sonuçlar her türlü hurafenin ve mietinizmin aleyhim dir. Böyle azı duygu- iariyle ve bazı hareketleriyle bun- ME m tdi “bağı kalmiş m görülür. Ve öylelerine -astlanır ki bunlar; “ben Tâboratu- ara girince objektif metotlarla çalişir ve. araştırmala an rımın bütün ei 'de kabul ederim. Fakat iboratuvarın dışın dugünkü tekniğine göre dünyamı :erinde yaşıyan anlar doyuracak ka- sürenin in yaşaması için diğerinin ortadan kalkmasına veya aç kal- masına ihtiyaç yoktur. Amerikalı vE ŞİMDİKİ ZAMAN samimi münasebeti teyidetmek - tedir. O,; bize dalma tarihi tetki- kın nihal manasının halihazır anlatmak olduğunu, ayı zaman- da ancak kendilerinde yeni bir kudret hissede ir malzeme olarak bi Ma e Şe sikle Bolingbro. atudy and “30 si Matory” İml abm ba tırlamak kâfidir. Bu tarihçi için esasında Gi bakı; apak şörümiyen e, EY ir Köyene altıncı yn öteye geçmemek- tedir, Onâ göre halen Avrupa'ya Hans EREYER den Cemil ia 5 Con Ziya ŞANDEY hâkim ol siyasi ve sosyal &is- ti zinciri se ve şartlarım hakikaten e ya ver takibetmek ve beşeri lan her şeyi tarihin mâna , ei ğe almak arzusun. mi tarih sistem- is için de böyledir. Polybigs'um bae iman ei e maktadır. İz ba yüzden ir dedik BE” ik devi iruluşu, Civitas - Du cam elinin) oluşu rüriyet Şu- er “ün edilirler. Şu halde tarih ne ve yüklü ri göre mala zir meseleleri veren tesi- ri altında kal Kizi e ade rinlere mk a yalız geç, mişte cereyan tari hadine. lerinin arasındaki o münasebetler değil, aynı zamanda bu münase- MR ikbal ür ms bat menfi, ister se olsun) insa aliş yeri erik. ayr Dir die Km m »:melere 3 her devir ri bul eri Yön bunlar müşterek bir mâna akışı içerisine alinmak- ta: bir kelime ile (daya tarihi) adır. Hiristiyan tarih fı yeti yeğeni vaffak olm cendi emoliyetizik “an ek w” er beyle tep rl. nazarında, yelimetz erme raki tarik ik #erlyişlerinin cak ve çok amış ve