rare met, 3 ggi'isi ayı bu- sia #tan, e ami g' Gelecek pim Sez elin Z o man e die yüzymlida İngiliz romam — H. Namık e Macar romanı Air öle: st evler Şey MEKKİ Up Prof. Suut Kemal alk Yeşilkö; “3 3 vr 19.8. 943 - İli 7 ya UŞAKLIĞIL MUGİL Balzac, Stendhal, Flaubert ile baş- e Zola, Dü Gürer il Bunla! bizde bokayeilik e hikâyecili- ginden bir renk, ve lisan al- di Kemalin ürürülerek girmiş» ve Pe. beinrelerle oldur. lerinden ziyade Ahmet yeleri beni cezbedi- yaşlarına ünen bendim. Bu hikâye merakı bende tabiatiyle hikâye yazmak emelini uyandırdı. Kendi kendime ler geçerdi? Bunların hiçbi yazmadım. Tik hil fır. Satını İzmir'de birinci defa olarak ayriresmi bir gazete tesisine mu. vafak olunca bulmuş oldum ve (Yal, bir şir havası-vardı. Lis (Hizmet) de, ilk nüshasından baş- p: 5 lıyarak (Sefile) isminde bir roman il, ROMAN NSEKİZİNCİ asırdan başlı- yarak bugüne kadar edebi- bir unsuru olmuş herhangi bir sanat göstermek tarihte miş, bir devir için müyesser olmamiş- tar, Belki son merhalesine varnığ Bugün. ilm, ni; denli, e lâsa herhangi bir fikir ve yahut mat ima tali inek 1 tiyenler: bu şeki masına sak. lanmışlardır. Son zamanlarda, az hissedilmek- le beraber, dram, biyografi, ro- manse tarihe doğru, belki rom. temi kadar vir kamağ bağa sinmire Dram, belki insaniyetin gençliğe dı taze bir hamlesi- m. on bet temi lara rağmen, gene bir roman, dünyanın her kıtası da: sayi dülerde kaniş akıa bilecek bir kudret gösteriyor. Ni- e e bu kat m e hâkim inş li iş günlerde de, ii da insanlar Ral? masal, efsane, romans, hep roma. nın geçmişteki birer basit şekil- a bar Günlük an mike ikea söylenmiş bir hikâyedir. Ve-ni- da, adı dar değişime, ekin amil ei ani A AN m teşkil edem pey, hi Kâyedir, diyoruz. Hikâyeyi doğu. ran şey ve hikâyenin mevzuu ne- dir? Hikâyenin hâliki muhayye- şadığı kâinat, H SANATLA SAYISI USUSİ ULUS Halide Edib - ADIVAR sidir, yani hayattır. E. O'Nel “Garip bir durak" dediği, yanl değ. i, ve ölümden son- a ebedi meçhulün arasında” kida ayy ipe lip vel Yak aki Manda ıymak İste: iin mik ve iti. retini ifade etmeğe çali- mim rçi muhayyile, bütün insan- Ger: ların derece derece sahiboldukları vuhayyil rus kıyafı ürer ide ve Temel nlcek bugünki muştur. GM DEŞİK ER , KVTL asırdan itibaren, hi- Romana dair Suut Kemal Yetkin'e| 7 MEKTUP Aziz dostum. Romana dair yazmağa dâvet ederken beni hayli güç mev: kle koyacağınız. hür. halde dü- şünmediniz. . Çünkü andan bahsetmek, kendinden kömüşmike tır. Hepimiz hayatımızı aZ çok bi Tomana benzecmeğe çalışan m seleriz. Cemiyete uyup uymama. e muz. dali bir romandan -— geniş mânasiyle bir e melirazari sağır. Bun ze kendimi ileri sürmeden nasıl cevap ERDLKMELAZ İnsanlar, birçok şeyler hakkın- ri hükümle gil mi? ei tabii, benim de ii mi 'dan geçti. Fakat “Roman,, C e 7 inci sayfada ) ROMAN HAKKINDA eni roman kütüğüne bir A a hüve ettikten bugünkü insaniye. din hemen büküm fi ve ruh Za aliyetini o kavrıyabilecek (binbir şekli verebilmiştir. RBIN Tomamı, bizi bilhas- 8a son yarım asır zarfında kavramıştır. Muhayyile bakımın- dan Şark'tan çok şey alan, nik bakımından tek- Garbı temsile ça- miştir, denilebilir, Gerçi, Fransız: Em Sütün dünyaya piri olagak değil. cılığı ulaşamamıştı yetmeyen pie epin - Aciz kanaatimce - ni Hi — Fikir tecessüslerinin. hu- luğu dolayısiyle, hayat de- in her tarafına, her gizli köşesine Barunlırim sokmaktan memeleri; ism'leri ii Biye Bü m hatta bi ter fikir tabutu olabile- için; ceğini gorduk. 1 şekilden EM iyle alâkala- m Hamlet pe Telniu un Dağa şeyden | evvel keni eşi doğru E nasiha- e değişmez bir kiymet olduğunu sezmiş amel nihayet yp km, man ape rı başa geçirmiştir. emar bu ve diğer kuvvetli noktaları ne suretle ro- sanatı henüz genç olanlar için f: dalı olacaktır, o kanaatindeyim. ami mektebi en parlak devresinde idi, Edebiyatta ROMAN Kazan : Abdülhak Şinasi HİSAR N güzel”sanat öserleri sanatkârların duydukları bir yarı ilemi kei me olduğu gibi roman 'da böyledir. saşe seküri yahut ressam olmak istidadiyle doğdukları için musiki veya resimle uğraştıkları gibi muharrirler de yazmak ihtiyaciyle d dukları için yazarlar. Bu kabiliyet onlara dışarıdan verilemiyeceği gil Kendi buldukları ve uydukları sanat kaldeleri de haricin idi buyrukla- : Roman, toprakta biten bir ağaç gibi, içeriden dı di hususi üsaresiyle doğar, köklerin tarak ipa Göğü pü DE ce ek gölgelerini gl değil, nesir olarak yazarsa, yazdığı tiytro- Mi in alma, ve. mmasur gl seyahat. ih, a nekten çok kere dar romana büyük hikâye ve Fransızların ine de küçük hikâye deniliyordu. Fakat is meşrep rerl şiiri ml kaldesi yok, İç bir. tekniği MANIN yok, m AE alaz gi asi in e in yok tur ve hattâ denilebilir ki menşei ve tablatı bunların olm: si ki kısa, orta, uzun ve dar li ni arın in Yeşi ei yi, da ani süMim) hi miline oluklar. RI herkes st işa ve cip iri de de hip bir kayda tabi değin ye om se le pek İR. yerde okumuştum: Bir gün çocuk Stevenson öm vesine: “Anne, bir insan “resmi » yaptım, şimdi onun ruhunu ya püyam ma ni r mi bilmi vena köre rine gerçekten ruh vermiş. olma- EE o BE duruyor. öyledir, önem, kahramanla, garçak deliğimin > imalar > gi hatti onlardan daha çok. düyü- yen, duyan, dldinen, sein ve e luyan bir takım varlıklardır. On- ların da bizim gibi yaşadıklarım, angimiz dü- oanlilklar, pükün gerçekleri e asıl kendi. lerini yaratanlar onlar “Sis” vardırlar, Unamuno, için ye hele romanının o kahraman 3 z 8 ruhunu aydınlatan bu gibi şü Gl ri m Bu el de güzel bir misal emi emre a yazdığı bi taşlarından ei plandan zâklüğrmğa. oaret edemiyorum. Uzaklaş onu iri aşamayacağı an, elim in ve ona bü - dün ölümünü Bütün genişliği iin. de artık veremiyeceğimden Kuyorum,” * Suuf Kemal YETKİN KARARLA VGONUN sanat. düşünürl- ri bu iratları. birer me natçı fantezisi olarak et- mekten çok uzaktır Bu mal erçel bir dakik olsun birbirini bırakmazlar. Sala vin, Duhamel'i yıllarca birçok To- manlarında takibedip durmadı mı? İtalyan romancılarından © Annie Vivanti, İ. Divoratori 1) için ye a lr ig 1) Annie Vivanti'nin bu romanı H. Cahit Yalçın tarafından Yır- İlk roman dinleyicileri a Sabri Esal Siyavuşgil MAN, all cümle ka Rötre dünyası $ı bir makalede bu gerçeği nı Ze belirir “VA şahıslarını bü- yer e ye Onla- ra istediğim şekli verdim. Kadın- za, Geleli, nee m. Hoşur mu itediği gil lu. rg e m a. an kahra, ati kadar belki de ondan da ba eek e rçektir. Maurlac da İta'yan türlü dü- ndan hiç rami yeriimiyen ei kendiliğinden bi şahsın bazan ci sıraya çıktığını, romanın Sa ( Sonu 7 inci sayfada ) ROMANCILARIM N okumağa geç başla- çocukluğumda “bek övüyordu. A, Jar yaratmaz, birtakım ihtirasları, um bana o ede. Ç0.0OK AŞk iktirasını önceleri Mer çat, Tomanina, o şairin liselim tur. Kabil gine inanabilir miyim ? Okuyup hoş lansam bile mutlaka e me ile okurum. Hani şu üstünlük kayla maz vin günü sn hiç emme işl rür, eri lik hayatı boş a gesi yi kitaplarla vakit geçirmeği sevmem, e Saray'a Mimi z çalışm; rar Koman okuyabilrdim, KAFIŞA > otu; Bramazcayı oldukça e ela "da ncak beni başka tiyatro eserle- ein'in, Flers ile Caillavet'nin hemen bütün yaz- ; Edmond Ros- mu, Aiglan'unu, intaine'ini. ezberle- Hervieu” halletmeğe yi ei kekeme bayılırdım.. O © yıllarımı hatırladıkça dövünürüm: tallle'ın, Rostand'n bayağılıklar baş rna hayran olmakla “geçirdiğim saatlerde neler, neler, okuyabilir. imi. Ama geri Tari, dek edebiyat Böretmerlerimiz bizi pe gerçek güzellik zevkini uyan- simler deği onla- ereceği Yi da şüp- etli Bari bie kendi şiirlerini aye e ee ia tek EEE beyti ini d yatro Kabın okuduğum. sevemiyordum. ei e şahuların yayaları ME e UzuR seyi gisi A im: za Yürin LAffaire rom. tim: ci menccaw'su.. O yazarın bütün eser- leri gibi manasız sz ei ama, bir tiyatrocunun çıktığı için olacak, Sekili Sera gelmişke Sils'in en tamn- iyi vir ap ia için deki, ma dünyada sanat- mi Berin ekl medi giz mesi De m güne'acığa vurduğu halde, Tevfikle Refik Halti rakeki yor mu İR gün geldi, romana alış tam... Fransızcadan (başka yapana, dl bilmem, onun için ön- mancılarını okudum. rinden romanlarına gectim, bile Maitresse'i Le Bon Plaisir'i Ee heresse'i kurken büyük bir zevk duydum. Yenin e sanmı mi; imi rum da hatır. lerdir. edebiyat bugün de, en yün yüzyil şa- ıçmış, birçok yetiştirmiştir; ama sonraki eserle- rin niş birinde bir Moliöre komedi- Ve ir ini, ne kn yim İm b e #