Sokrat'ı eçen hafta intişar eden “İn- san Ruhu Üzerinde Gezinti- elerini temenni * Ziya Başara Mdür; 2 — Her fel ne birinci tip tari- medine orijinal bir mize gaze Nİ ağ ii beliren bir tezahü sını rica ede 3 sanar mu irkiye'de bazı im ve fikir münakaşaları- sm Ziyi m mevzuunu, gayesi e den hümanizm a Ba ? damatları. reyamı siyle ismi sık kl zl a gelen bir foylesof, bu ta- mısı Ri tipleriyle karşılaştirı : re Maliye “ ikilikçilerden uzak kalarak tam le garplılaşmak istiyor. O halde yapılacak şey, uy mak istediğimiz garbın davranı- takibetmekten ibarettir. Or- alıkta, beliren bu - nda, dönlüp, , nihayet Devleti de alâkı . 1979 - 1932 senelerinde lâtin ede biyatına, eden bir sevgi, 1889 - inde yunan €- tel anal iebiyatiyle hemhâl oldu. Maarif gn mia arseli SASİ bu alâkanın işaretleri arasında- dr. er memlekette olduğu gibi bizde de felsefi hümanizm, doğrusu “Las Humanletdes” Sk teşkil ede , büyük. İ er bulunuyor. Bu muha leri (1) Bk. Mustafa Şekip Tun ei n Da Mat. ölesi ası, Bİ, o liabevi kültür ve medeniyet: ğı e e i panışı vardır emleket, program (EL) EE e rdan hoşgörme, den tileket sent Sİ Senai anlaşıl iş kültürle ve bül şi z1de irin harlelade h il bir da görülür. Dün; it ve zalim olurla! imla İzi adetini mi Hoşgörme li Zeo nek işgal alon orkestra. Aşkım). “Kol Nidrel, yan Halk şal Yi misaller bide Hint sibişetin de iri; bette bulunduğunu gösterir, İlmi kanaatlı rip rüyalar; Üs atanlar başka fikir ve kanı a iyeli göstermelidir. Aksi takdirdi lnşalarına yol açılmasıdır. Bun: benimsedi! HOŞGORME e TAMSSUP anlar mırlar, Bunlardan biri toleranstır. Eskiden buna tesamüh denil- z — : E $ i 3 ğ g cihet bi Hakiki hozgörme, nl ve insani en fikir ve 00 m ER e ne kam celi ilardı yeileri “üniter A eme hoşgörme kabili; ei, ehli erit kanaatlerini mahdut ve tek cepheli über den alan kimseler dalma müteassıp olurlar. Eğer müleassıp bir a e ei ve Ama derin aluran, Jig layan nin ereği ünyaca meşhur ve güzel bir başka bir mezhebe möns lüğün saade E BE çk bi re yetişmekten ileri' gelir. noksanlığı kendini beğenmi l eden herhangi bir şahsın tenkide tahı slememesi ve tenkidedenlerden intikam alacak fırsatlar “gözetme pp, grama ge şart okul haricin. e e e 6 5 n mevki! ersresmeesseçoe Yazan ; seressesmeeosee Prof. Dr. FINDIKOĞLU | Erlâtun'un mudur, Sokravın mi- dır? Felsefe ve ahlâk tarihçileri- ne hayli sayfalar yazdırtan müzmin tarih meselesini bir tara- fa bırakarak, onları Sokrat'a mal edenleri ül kabul etmek suretiyle bizdeki hü- manizm meşguliyetleri arasında 'a ve şahsiyetine hususi bir e rk Gi luracağım. Pm, ilmen od, “Ahlâk tarihi, isimli eserinin birinci eildinde bütün ahlâk dok- trinlerini metafi i iye ikiye ayırdıktan, Bilâtun ile işti felsefi live yarat 1 için, “bu eze- li çeşme EMİL lüğü gör devrinin sonla ve derin sayfasına geçiren bir mi böyle düşündüğü gibi, rifesinde Sokrat'ı, İstanbul Üniversitesinde- Ke Siklet merkezi yapan kl kıymetli felsefe profesörümü- ztn, Mehmet Emin ile Mehmet İz- zet'in kutsi endişelerini de bu nok- İLİN DERGİLERİ iii Bilgiler Okulu til İLİM AKÜLTELERİMİZİN yüksek e © nen si © dergiler çikar. maktadırlar. Bu dergilerin hiz » erli yazılarını önden yüksek ik sahibi Bütün ayenlarım - ak hipmllakın ilgilendiren konular e raşlırmalardan ve buluşlardan ha- a Müesseselerimizin çıkardığı İ- in “dergilerinin gerçekten bu hiz- meti Bizce'bunun tek sebebi “değil, sebepleri yardır. Bunlardan bizi er ek a m ei dergileri yaymak ve okutmak İ- cin, çok boğalar gerekli tedbirle- ri almamakta olmalardır. Bu mü- gi piya ar KA dö tılmasını ve kabil erir » sa- olduğu lrgilerin satılması için yeter tedbir değildir. Bunları çıkaran milesseseler dergideki yazıların tim, t ve yaşadığımız 7a- mından önemini gösteren makaleler yazdırtmalı ve bunları gündelik gazetelerle, haftalık ve On beş günlük mecmualarla neş- Tettirmelidirler, TA ki bir iş sa. hibi olan aydınların, üzerinde 8- ULUS Eİ raştırmalar yapılan konulardan haberleri olsun. tgilerin gen lt için MEK yaziların ilimle ilgili aydınları » an uranacak mahi - Ml ii “orijinal” a tiva ederi gilerdeki maka) m EN orijinal, sözü müphem bi işi güzel ei Tarzda e bu ilim dergilerine girecek zıların iki ölçüsü olmalıdır : D eriyerek alp, Sİ sahsulü olması, 2) Tı enciye verilecek der- sin bir parçası şeklinde yazılar iksek kültür sahiplerini dergi maz. İmza sahibinin e dergilerde yayınlanması faydalı KİRLER hit e nanlarda asıl makalenin “gerçekten bu ie ib ban eli ya konan meseleleriyle | ve ini im b era lerinde yer vermemelidirler, LİM dergilerimizin. satışını azaltan önemli sebepler - i de yüksek tahsil görmüş AMAN Ek bazılarının iş sa hibi olduktan sonra çıktıkları zitlessilağ İS ve ilimle, Mgilerini Kaybetmiş olmalardır. Bir leseseninde. gökiüğrel olma ve Pe A Me e esseseye bağı kalmaki edebilir. Bu bağlılığın birine alk En malariyle, ek iyi in geliş- e ei ari AN masım Özlememiz, onun memle- #* (Sonu 6. ncı sayfada)” tada aramalıdır. Hrant. kad” rosu içinde Sokrat niçin bu kadar mühimdir? Ben bu ara doğru uziyan im Sr mz bir noktasma işaret edeceğim: Bees Manen lele SeN 1âki un elde edilmesin- den çol bu “elde edilme, ameliyesinin mii ahlâki pslko- iojiyl tasvir İşte Türk hümanizmini ça kâğıt depolarındaki kâğıtlara ve matbaalardaki harflere yunan ter- cüme meşriyatımızın bir hayri 0- lamıyacağını şüphesiz saymak 1i- imdir. Sokrat en bas seler karında 'ratia kondisini ene eni e e bae) r. H. Fikret KANAD e ilerledikçe türlü türlü meziyetler ka- ıda hoşgörm: anlaşmalar »kmaz ve cemiyet hayatı olduğu nemeltizim. kanaat taşıyan fertlerin farklı Mi mesi ek e olacaz telek edil Dirket else ti ikin Algimikln,. etiaf ve ge- ve şahsiyetle si a, ilgilldi. sup, muayyen naat- iban iki ve hoamlke şl ya ve hayat telâkkileri dar bir zaviye Si heykeli hiç bir üzüntü. sup olan vatandaşları ezmekten ahdut kanaatlere feda eden zihniyet enmiş insanlar arasında da ç adamlarının sathi ve şartı okullarda türlü talebe müna- ühim şart ol ricin- lan çeşitli ikleri mevzular, kal ak bük eielerin çi 1oğE! İ iselerimizın gelişme şartları evlet Relslmiz, geçen hafta gonunda. çalışmalarını. bit D a m alma e pi yy üzerinde düşünmeğe ER Si inin yet Bir mutuk söyler mişlerdir. Lisenin memleket ölçü- cola amorti rel ike çüsünü öğre- emr şelerinin gnd anna hr llesmmene 5 rn bie gli: b Hıtzıralimtn Raşit Öymen Öymen özlerinin başında “lise öğret- meninin memleket kültü cümleleri ve siyasetçilerim! ye kadar dn şündürse yeri e Millet bütün- düğünü askerlik mükeenyel sk bi herkes için farksız bir vazif ve birlik temeli olan v8 fakat ha 2 atılacak ve orada rol alacak emmiyeti “yardır. in bütün milletçe am a gn belli indiğini Ki de vE sevindirmektedir. * Olmıyan kaza- larda ve vilâyetlerde orla okul ve Kk ısrar karşısındayız. Halk Partimizin Kurultay dilekle- ri, ve halkın gönüllü yardım tek- feri, bunun canlı. vesikalarıdr. e ğa bir lise ve me için ayrıca suali açmadan; talik aim, Ke Kili, Aldağ nin ve kültür mahsullerinin bir memlekette yayılması her şeydön çok bu tahsilin orada iza belde in bol mik- yle bir id- rake ve bu lâraki besliyecek ilim TR alya e enin teklerini sempati ile ve dikk takiyillrelei ziyan vanlı. öğretim ve liseyi nı ında, m. ilim, WE bitirdiği gün, hayatı ir di ne bakmıyacağı aş belâ- sm tulduğu sanan bir sonra nasıl pas tuttuğunu” hatır- Istiyor. “Kültür,, gene bu pedag. söylediği gibi “üzerine her rel arzusunu ve aşkımı, ha- t taze ve uyamı mâk yoluridan yürümeliğiz. Bu da iyi öğretmek, doğru öğretmek, bi- FİKİR HAREKETLERİ Milletler Meet Pari iri > AE 2g IE bakılınca milletlerin dan kaldırılmasında iki ma b geldiği gö- rülür, Birinci cinsi teşkil eden vas” taların ayırıcı vasfı ortadan kal- dırılmasına — uğraşılan millete me ve zorla vasıtaların bağl arıdır. Kn ala a a e yurdunu e yabancı, - a m m ri bir kurtuluş için savaşmak veya hâkimliği altındaki bir o milleti kurtulma / yolundaki isyanların bütünü yoğaltan olayların yelerinden ibarettir. ÖÇETTİRME; başlıca üç şekilde görülür: ya millet; boyun eğ- şu lanların başka dlyarlara Deil 2 — Hâkim boyun eğ - dirdlği milet ea yaşama şartlarını öyle ii fun o mübadelesine girişirler. Bunun üzerine bü- ik halk rının ken- 1 istekleriyi inde © yaşı yageldikleri, fakat artık kendile- adıkları top- eğime yapılan ahali müba- esi ile biz İLLETLERİN ortadan kal- dırılmasında kullamlan İ- kinci vasıtaların — ayı vasıfları bip dertlerin. Sağ enzeştiril re lr tinkine benzetmek suretiyle ilin ln derler. Başlıcaları şunlar E — Benzeştirilecek milleti par- aşak ayırmak, — Buemilleti iktisat Me getirmek, e nt optima teşvil e bakı - eştirilecek milleti hâ- kl © ni talak benze siyebileceği yrağı- e ileti de bu bayrağın altma çağırmak. ENZEŞİRİLECEK., mile parçalara ayırmak; coğraf- yal topluluğunu gom ve kültür birliğini dağıtmak — suretiyle İki e ayal topluluğun. be MR ee ME ren lüne geç liği şu güzel nekle gi önünde canlan- Gmk Ri anil lg güvene, ei art ye sna getiri len genç mes gi liğin yürej da. ak, Aden kaynıyan öğre pala hili. kesen etnik şeritlerin hasıl ol ğu görülür. Avrupa içlerine th orduları gönderdiğimiz 70- larda bu orduların geçecek - iyük tabii yollar üzerinde Yazan MENE Reşat Şemsettin SİRER *k göçmen kolonilerinin irsi ei SEÇ e gelmişti lonzeştirilâcek milletin kültür se ni dağıtmak için bu milletin ullandıklar eb imz bem bulmak mümkündi t e e a Hâkim millet hasına giren ti ve bunun neticesi olan doğurur. Hâkim ile tâbi millet a- yakiağild ileri ği me meydana gelm: törlerininkinden fazla olmuştur. “İLİ benimsetmek ve maarif vasıtalariyle tesir etmek Wide. İakinnei. yayma da katıldığı takâh eşme laylaştırırlar. © Oğrenip 'kullanmağa © başladığı — iKİnci dl © vasıtasiyl m en millet âdeta y di sahibi olan millet gil Dil ve maarif; bir cihi zeştirmenin bütün diğer lerinden ihet onların boyun. eği üstün ol “ resinde İl yarımadasına, talya ve Galya'ya göçen türlü Cer- men kavimlerinin bir yandan bu memleketlerin hâkimleri haline geldikleri diğer taraftan da otok- tonların daha yüksek 1, kültür ve medeniyetlerini benimse. üihleri sırasında “Türk yurtları 0- lan orta ve batı Asya'ya gelip hâ- kim olarak yerleşen Mogoll kendilerine naza bilir, Bu misaller dilin, kültür ve öğretimin benzeştirmedeki. rolün nün önemini açıklarlar. mailletin geçmişi ile bi al alya el öğüdü. recek hütıralarının körletimesi va im ekiş lt demi e rendirirler,