rkez Heyeti 9da genel lâde olarak 1 rica olu aman büyük. diyanet işle- Azası Harun, in Batırbay- bi a dığı dileri nm: i Erg şam anl ın yakın ake a kutlanmığı iler dilme ADRES © Üniver. tıkar, Ja Cemile; pile 4 te pile. Gece Cemil > m Jeket ast gram VPL) “Madame in izahı (2), rl unsöz Fanny, den vala; non (vals) tazin şarkı; da;, yi arı ve ajans v orkestrası, a” ket saat resti. »). see Istahan' mar © D “küler wi - Ölüm varı tiyatro giyerleri ta- Senfonik. 4 (e) 21 ve konuş” m anın netice v kapanışı Edebi Meslekler Suuf Kemal YETKİN iyatı 150 kı Kar | Kitapende Hakanı asr GÜZEL SANATLAR Ze) g8 sasaMARadiiidreran! iResim side ri Malik Aksel Fiyatı 150 kuruş Her kitapçıda bulunur No. 12 Anketçisini b U la n Em lar gi 0 eseri o öbürü d e takke yin. “Her güzellik ir 1 dışı o şeyin laa oldu yarin e inan a filinden, onun go - m hareket etmeli diyen- ei EA EN Her iki göl rip tarzı biribirine etme gir a yarı e lgili birçok emmeli met mal N imki Ne yi e e süretine vaz “Sanat eseri zerindeki düşünü şa iline tabi tatulda > Kanu bi uzda görmek- teyizt sanalçimı yaratma Kazak 1 ielaylal, sanak lat nin geçirmiş olduğu safhaları bize kim ema nı Bn lam diler igretebiliz ie Ke li muşmaları, de, ia, - e romancı İsa - dir: ex birer aleti, Bura ar) inu, Planbertin. ae uplar) uni, Goethe'nin nala olan Gözmm amı, anriae'in. omancı ve ir manlar) imi, & ide! psikolojisi 7 panik” za rini, Proust'un Le a liEdBAy ai in verm i tahlillerini misal olarak hatırlat - . Fr enzer vesikalar ii ia memeler 4 m meseleye (bir anketçi »i e yi şlıklı bir yazı e iki isi” İz“EF ann rından e ii gin m inin laz zaman söyle- ir Da a Romanları: ise onlarin izi bile görülmez. vi yoktur. zda sorular Yazan:s Suul Kemal YENİN | 'U*yokluğun tesirleri ak olsun ğe ve bi iz kaynaklı dan fas yelelerini. eme vi m yıl önce yazdığım yukarıda en yazıda baza sorular ha hak konuş ma) başlığı rularımı 4 Kürüncer yılldlka hencetini gektz in lr Hosta grmiicenine indim ve (Boğaziçi mehtapları) oni peikejojik tecrübele- Hiiden taplidiği cevaplezım büyilk bir zepkle okudun. e ini bulmuştu. Harman'ın a ii “bie iğim İesazi isine rada eek etmeği bir borç & irin iketine devam etmesini Bİ ira Gi okuya #lişme- ULUS." ( MUSİKİ KONUŞMALARI YALAN “Ben temsillerle söz. söylüyeceğim. Iki bin yıl, üç bin yıl geriye göz- Yerimizi gevirdik ve emelleri ko. gördük. Bir kapıdan eski “Yunan'ın ecetiziâe, e sını © çat tüngüründe esrarlı Di gö- zen İnsan; gemisini yapan Nuh, dün- e a eme çak, bağ Ni meyvesini koparmanın cezasına çar- pılan ilk insan, o meyvenin acı özün- den tadanlara bu cümleyi: bağışladı. Alıahamızı yarattık. ayaz yac yattık. Yalana iucağımızi açtı, va a an kemere yüyküe Ger,” baylar e ika iş e e ların peşine sına girdik, İlâhlarını “yaratan insanları düşü- ğa. Hakların taştan. meterdan evler yapanları, Ee ta im eser tütsü Sie lafı düşünü- ni memeli tertibediyor, imi nağmelerin ve raksın See kendini bırakıyor. Ve yalvar, ir dec bilmece Ressam, şair, veya musiklei, bize 'üyasını anlatan arm ve sanat Ahmed ya SAYGIN © eseri bir tehassiirün, bi << li al KERR aynı ruh haletinii ik vi ılar onda“kendilerini bulacaklar- tadına varanlar, gerçekler dünya- dır, Ve mademki “m: ie İle Mhz sından böylece imi Tina ser Tef bab gi ğa nın inan pi li çarpan- na, ve telkin edilmeği bekliyon eli lar, ia Şuvarlana lere vedâ etmek lâzımdır. İşte yap işi Eyi göçü - yorlar. Onlara teselli v pyar. Öyle ime bulduğu en güzel Yalan, peri masalları kılığında ço- cukluğumuzun dünyasını yapıyor; e oluyor ve bir rilyanın sezi. her şey myiimaa | a AN yel ir baz Daimi paz ir tacelik var bu sabah İç mizde; Çiçek açmış, ır yayılmış dal. lardan, Kuşlar ve ağaçlar sarhoş Eer şey.momnun yaşamaktan. Talak şarkılar dolar gözlerimize; m Maviliğini dökecekmiş zibi yi tülmüze.. Y ların kapısı açılacak, ve “anlı zak, diyar diyar tl O 2 . GOKRU ENİS REGO | katı d şinden öteki rilyamn sezişine koşu. e parçam üstünde renkler ve çizgiler, yahut sıra sırk dizilmiş ul nülden gönüle akan nağmeler, bizi “rüya” âlemine götürüyor. Ve gü- nün birinde, ne kadar aldanmışsak o sakin, uykuya dalıyoruz. man, şuur altında gizler miş vi amak” denen kuru ve katı mefhumdan u- man resmin maddesi sadece çizgi ve yen, pürin meddesi sadece lime Fakat etten ve kemikten yapıldı- ğımızı mai mümkün mü? Bize naza, bi en acı, en erceğii eid e Minyatürlerden Batı ve . e rem ının EE çizgilerin, ötekin DİL konuştuğu. il ei dünyaya gözlerimi az minyatürün ren da » kiliseler im. gibidirler, plâstik res iflâs etmiştirler, bütün eşya, kendine has olan en karak izgi, $e en parlak rez giyle varmak İst: di liğin rüyasını yaşatmakt Hikâye İN inle nı imıyan bu minya- türlerde çizginin ödevi, renklerin huülarını tejin ederek. eşya stilize edilmiş e ulaştırmaktır. » Minyatürlerde çizgi, r mükemmel şekle resimde de- de almağa lüz eede, Abdülkak Hi vekeceki aydınlatıcı bir cevaptan bizi mahrum bırakmıştır. Çoğu Fam romascılar, bağla. deil geleceğin bir ol düşünerek e Stendhal'in “ben 1880 yılında anlaşılacağım,, sözü ia deride R N # : zi büyür mancıların çoğu, bilerek veya Biz miyerek, dalma gelecekteki bir 0- ye kütlesi için yazmışlardır. San adını bilmediğim vi Gizle; dad ed dik- kate alır da, soral ben zırladığım sayıda rarsa, bir ar ki, bu sahada bundan büyük hizmet de olamaz. Eki Türklerde E Y KEL SKİ Ti li ol dün heye hehüz. bir e sanat tarihçileri li Yaller Castagnâ, Borowka ve Grar “ki giderin akik yle e son derece zenginleşmiş bulunmak- tadır. Asya'da Kingan dağlarını ie nara nda bulunduğuna a rek vesika meycut değildi rülen fikirlerin tarihi bi iğ le de tevafık etmesi er den bu görüş tarzının yanlışlı kardır. Tiinel fikir bu heykellerin Hun- Yara ait olduğudur. Pihakike, BE yek Asya'da vevgerek Avrupadz Hakimiyet ales b bu heykellerin il b Tar kat gerek araştırılan Hun mezar- larında. ve gerek « Kayıtlarında bü in böyle hey- 2 Tarkiml görememektey. Melen Mer ürdağt eye göre bı Ne r SI ile; Sin "tarinlerinin bir lav- vimleri Yazan: Hüseyin Namık ORKUN ınletın Avarlara ait olm pek kabul edilemez. Çünkü bu heykellerin bulundukları yerlerin ası da bi kasinmde Avarlar azl, bul. mamiş, diğer bir kısmında da Za bülukmuytsk. Öyle biz KEvEN bulmak icabeder ki bütün bu hey- Kellerin bulunduğu eraziye şamış ve bı wilez'in de pek e olarak yaz- dığı gibi Türkler: U heykellerin Türklere ait olduğuna En Vi ie serih- sm tir: Gin terier ve gi - dan VII inci yüzyıla kı Ee türklerin mezarlarının üzi kel diktiklerini kayisi. Filhaklka Orhun nehri Tümü eti kı lerin dikilmiş olduğundan bahset- mektedir. Bu ti hususte gık Yümatı ruguls » vermektedir. üzyılda Mogollar nez- d, Lonjumel gibi sefirler gönderlldi- Ki mrada Fransa Kıral Safnt-Louls “de Rubrugüls'i göndermişti. Bu zat seyahatinde lerini yaz miş olup bu si esinde Ku- man edebiyatı Selâhattin “-iphigonla Tau "teniyle yeni bir sanat eseri tır. “İphigenla Ta- uris'te”nin mevzuu esas hatları ile Grek mitolojisinin bir efsane- sinden Elen ordusu- a lena Troyayı zapta giden emnon”un alda- ii ve geli im İşigeniş'nn hayat ıstırapları ve ie pre yıllar boyunca batı sanatı ilham kaynağı olmuştur. Bir- çok ünlü sanatkârlar, bundan duy- lukları derin helecanla, sözlerden, len birer dü tarihi kazandırdılar, İte yim ds 1 'nn artık sanat, senle olarak, Bütün imani le devrini tamâmlayıp kapadı lenilmiyen. KE elimi b Se mke an ii İphigeni g8 > ; z # # # ie kızın, o kendisini çışını kinle serer kaçışın tanrıların arzusuna uy- e oluğunu eğer Atena vermemiş olsaydı, kendisini alda- tıp kaçan kıza. yaman bir ders ti ir ziyorlar. Yalnız mii ere oz bir kere 1779 da büyük “Gluek” un bili lerden ördüğü” fildişi bir dü ıkrar dikka- timiz tanlanıyor. se İphigenla'yı gömü ruz. Fakat onu, berrak gü nen bum içimizde Gk bahsederken Mena Hindi veyada —. yayorun Bu serer glikşe an v TENKİD — TAHLİL Türk edebiyatında yeni İlphygenia Wauris' te. laşıyor. İphigenla'yı aralarına alıp zak bir dayama rümüşten. #a- rlar. yal cehaletin mülü bulunan duyuş ve düşünüş dünyasında iyiye doğru bir ihtilal yaratmıştır. Bu insani şuur ve idrak, eserin bütün havasına hâkimdir, Bütün kurtulmasını öğretecektir. Bura: eserin en karakteristik tarafını teşkil vi Apt a gelişini etleriyle ze se- bep ve neticeleri arasında- ki münasebetlere bakmayıp, ohla- kabul eden anla- Bit izekler ape Temseileriin hAtıramı asri muza kadar uzanan yemişler ve- bir eser pi , derin bir kor- iğ ei ük 8 lerinin bahçesinde, © yapan den e analar zn ye Ve ebedileşirken gi anlat emen dalma bir hacım İlizkoniy- 4 karğılaşırız. F AKAT esas itibariyle minya- ği mad- dir. bayunca irili bulunup, ustadan :vrederek, kaide hal Ten yi renk bilgisi, bütün. er ağ türlerde açıkça (görülmektedir. Mor ül araları, a Baklan gram Here dar, Mimetresi alarm - Kip. makta halin 3 nemi | erme attır. Geçiş Pass duğunu ve doğulı ola | elena nee ele vi desi ii ie “başlı başı, İ 4 rolünü die Delirtenlerdendir. im na bir kıymet Ifade ettiğini söy- | önce Apolinaire, Vaureles, Ary, s Hyecek ve plfstik resmin minya- | de ve ressam Mauris Denis'nin m yönün 4 eme vi ne çarpıyor. O tabiatın, dünyam | in zın benzerliğini hiçbir vakit. feda ağa çalışacağız. gölge ile resim). sa da nl si üyeli Reibezeiin 4 ii ilgisi olmıyan tesirinde Kaldığım onlara bakarak yaptığı kopyeler- den alıyoruz. Hint ve Türk min- yatürlerinin bir kısmını Kendi re-'| sim tekniğine göre değiştiren, bir Kısmımı da aslında olduğu gibi kop- ye eden Rembrant bu resimlerde- kl kıymeti ilk defa keşfeden Av- rupalı olmuştur, Kendi üslübuna göre değiştirerek yaptığı bu kop- Yelerde minyatüirlerin çizgileri yal- gölge ile hiç e 18 Teramuz 1943 aldıkları hacmı da ifade iğ ni kal kiş le i mız formu değil unda, dimi nee bütün resi By lerde bir m zemin bulunmasi değil mi ir IN İf bu Nm ne yulan he; Avrupa Se AŞAR MA Ha inci yatına; alli il KEM eee raya İ iyelerde yapıl: 5 z | e e ni Hipkısa dır. Aradan bi geçince ifa e 7 arr. 2 e çi : moya çaren ileri na atmışlar ve makin: Jormlan; yaratmağa kal malar. lg büyük ları, lom rir. 1910 da yaptığı "7 a tabiatı lerinden © hayat karar. e erime yat İİ üşüyor. Yağı çalışamıyor * in lay > ie veriyor. Os mun denenlerinde, tütün sesim çağı renin çizgi Ö kanferanapdır. el in azariyelerini bize on keşfet geye. Oran, anla yışla yapılmış çıplakları pek meşhuru ablatiıya etmemiştir. Zaten o Kübizmden de 1 8 handesileştirmek tl bise yepyeni bir dünyanın kapısını üymuşlardır. m ışuyla. gani yi Mn BOŞ Dim saydı İphigenla, yalnız bir devrin a olarak, adı ve hâtırası zama- de Mi BA a ite yak, olmaktan mam Kure bile, hasıl bize kadar” gelebilirdi? sl bize n a ei ka a irilip yaşa- dl SeNi İk yl, onu içi- mizde değil, kırılmış, yosun tut- müze- dayuşla canlandırıldığı için dalma kapanmış Dir Kütür. safhammın dünyası yak e a 797 "İphigenla Taurls'te” « Be- Düştü kabuk gibi Umut e İpek gibi teltel si Bir ışık içinde akan Tâhattin Batu. Manzum drag, Am kara » 1048, Fiyatı £ Mad / Bir kara Sabatinda | terti Dili ir m bir iz. Gi bir e | ovdum, yüreğimde yatan garibi; EE sabah Şu ufkun ya a İçimden işime dök -emiz; belirsiz; ın gülüyorum. * Bu sabah sütünü emdim sevincin; Me a ii eğril li a Kemal 8. GÖĞCELİ