yene kat Okul. kipi için ihayetine rinde po- eumarte- iar yapı- s1 İnşat enmişler- a mutlu ada pilot- ç kıtanın plldirmeke osuna gön unda teke vlisi Vag me tese ka hüküm omitesiyle nca in z saat ayarı ram (PL), a “Maw m. (ikin m lar, n Orkes « Aşkın). i Methm dyo Salon devamı sekt saat a orkestrmn in). 1 ve ajansı ati). :k - piyano nayer, Ca- a Edebi Meslekler Suuf Kemal YETKİN » Fiyatı 150 kuruş Her kitapçıda bulunur No: 10 ERÇEK Sanargı ve Wilhelm Meister ERÇEK © sanatçı o kimdir? Sanatı sanatla uğra. matı ? e Melâhat ÖZGÜ e a ŞAHANE ni ledi yim yerde muvazene gözüktü, Ahenk fikri muvazene fikrini ortaya koydu. bale muvazeneli bir insanım este. rakt özleyişi la çi ürlüğü, rejisörlüğü ve sahn Hi” (1) adı altı ken bu eser, aslının henüz daha ilk ek e beraber (2) sanat ala- dahi üzerinde durdu - sanatçıdır, ve larak ne “kilde elinde | Bu boklin elirimeğe çalışırken; kah. yn olarak çizecektir. e e ie eline sanatı $e- e EE nda. ylrümek ie atılmış değildi yen Ve eki 2 bu alanda Dr z e yalanına olur Oltu ir. şekilde sanatçı olacaktır. Bunun il be rdu. Fakat e e e adı. O, mua, e ole gren FE ideallerinin tahakkukunu tiyatrodan iç o. Sa iy . ve tiyatro için değil, hayatın bütün imkânları orada yizübaği içindi. O da bir sey tem- »*k istiyordu. Fakat | gerçek dünyada deği, şel gözledim lem Bir dünya demek olan hem de ol mıyan dekorlar içinde temsil etmek istiyordur. LI 'İ hayatı sanatta kav. | rini biliyetinde bir insan için im- ıyan bir şeydi. Wilhelm. gi asla hayatın güzelliğine ezdi; günkü. güzellik ancak mu m ii Bunun için de şüphesiz in- Bi iii İri ikta, ii bir iman den önce lar ve inkisarlar içinde bu iyi, vi ii okan igeem Wilhelm, gerek o gir. Kendisine en yakin olanı ali nasıl olu memiş, sanatta, kendisine en uzak mi Dm, (Sanu 6. ıncı sayfada) yor da doğuş dağı halde, ba Dai az kav biz tek belirmiş ve bü e Ki İsteğe rağmen sa (1) Maarif Matbaasi T94f e » Baidu Tercümeler, Al n klâsikler Eseri İLHELM sanatçı olamadı; O Meisterin Öğrenme yıl günkü. Ün an belir. (Lehrjahre). Bunu Goethe ilkönce dem nin ord. Bu onu tamamiyle değiştirmek mecl ziyetinde kaldı ve ikinci zenme Yılları” adı altnda 1796 eml e Ş luk Yılları” takibetti, İlk gl meme Med ie 1gro yılında meydana çıkarıldı. Resim Tenkidil: ve“Sanat konuşmaları, hakkında birkaç söz EA Yazan : Şahap Sıtkı SEREN n bir en kendisiydi. Ve ek bir a değil, bütün kabiliyetlerini birden geliştirmek istiyordu. Böylece Wilhelm'de bütünlük fik- #l hâkim oldu. Bütünlük fikri, ahenk “Bir yandan öğretmenimi dinliyordum, ir yandan pun ka 4 eren Öeikmdeki ram etinde ti e 1. Hi lişünmeden kurşun kalemin ucunu önce bir delikte, sonra di e dön-| dürdüm. Böylece iki delik, iki göz oldu. İki gözün etrafına bi re çiz-| a, Sonra bu greleri küolik biz yerim date ile birlemtisiim. Bu da bir gözlük oldu. Ertesi gün bir burunla bir ağız yaptım. İki kulak ve biraz da) saç ekledim. Daha ertesi gün kurşun kalemimi biraz daha bastırarak çizgileri İeştirdim. Kalemimi çizgilerin üzerinden a tekrar geçirdim, Resminl tp üstünde derince yivler oluverdi. e veee ön gördü, beni cezalandırdı. Bir gün de babama siranın tamirine ait masraf puslası geldi. Babam ilir, belki çocukta bir sanat istidadı vardır, dedi. 2 z e — Ric e bir istidadı olsaydı, bu bana sıra ta-| mirinden ç: ei Mi lala Ben bu satırları M. G. Hulsman'ın eserinden aldım. “Resim ve ressamlar tarihi” adlı AXk Kimin eline bir kurşun kalem verseniz, o, bununla mutlaka bir resim) çizer. m a e resim yapmamiş bir çocuk hatırlıyor musunuz? endil. ıpmıya istidatlı görmiyenler bile, yalnız kaldıkları) aman, Ya yin cu si ii üstüne, yahut oturduk! a mn şeyler çizerler. - Ne de olsa insan zaafı - vi res- zel bir tarafını bulur, bütün resmi de ena kei ii Bİ İlk bir içgüdü, bir heves, bir temayildür. Kolay, Büz ir. Herkesin in içinde böyle bir arzu vardır ve bir bakima izel Sörüm ür, Amal basit, en iptidai sl bile olmuyan insanın, gelişi güzel artıklariyle, e dair fikirler yürütmesi, fuzuli, birf ir 2 in öyle kolay öğrenilir, kolay anlaşılır bir ta- el e bir iki year niemek. ii — din -| ii ekliyerek, tenli 1 yaz-) pk le ve nafile ie ULUS UZEL SANATLAR”EZ MUSİK U koca dünyamızın da e limak bir ndir b duğu sayısı bilir 80- na ie âlemler. Kendine ba Gölü bale güneş, ge- celere bürümcük ışığını serpe ay.. Bir zamanlar Ganj suyun kenarında yalar gi N dünyaya ca, ruh güvercinle- si halkara ağar, ven in mizana, Biz. sam gök kubbesinde iş sırme lar, iş Sir ler belirirmiş., be yin ğlar keşfetmiş, üş. Kâinatın anlar. sezmiş- leri” ve günü birinde, köşeli m Pal a yol gilerin sırlarını anlatmışlar. APRE EE dedikleri şeyin ömrü de pısı da meçhulümüz değildir. 5 du, göğün ışıklarını ufa- rl Bir ara li hap- sedip, senuzlakların Güğümünlü çözmiye w rasan İnsanlar, bir de yn e men i de boynundan yaka - Kamalı. Te » ARE âle - iki, , bilinme- dik Ki Koala Iİ KONUŞMALARI Ahmed Adnan SAYGIN KAR yeli relen yasın ruhlar iriye az eriyor. Nihayet, ha- ledikleri mmuammala- n âciz, bir taraftan gelenleri karşılıyor, DME tart dına kendini ve yat ve ölüm di Tı kavramaktan dam, gidenleri uğurluy: çekmem KEDİM Allah'ı bize sunmuş ve ar mi gelir? Belki de Fa ın. dediği m ar sözlerin, Hivimii Di e i bize verilme Fakat bunları bırakalım maddeye daha çok yaklaşalm. Ni Kendi aylarımızın. dağitim eşe elim: Şimdi bi yeter. Belki, tezahürlerindeki mümkün değil; ölemimizin. 2 “nicin” i çözmek m den gelip Sr kei arı” yabiliriz. Öyle ise menşurumuzu İçimizdeki âlem ışıklarına çevirelim, Ba miiyuz BİSE bugil rd Jığından yu m götürüyor. e Ora ai radadı, eski Oo Yunan oradadı iti Jr, Musısllar, çölün baygın şurundan Hindistan'a, ki ralardan batı illerine ulaş biriz Bu ne demektir? İlk anda anlı yoruz ki, tek maddeden yapılmış, e söyle, alli v6 dünde velin pe ve vere cak sesin b çizgiler, Tasi Alemlerde baş- evheri de bulunduğunu Belki bizim işık- mey ii ie ei verir, larımız Se onların bilinmiyen çizgiler Geliniz, sizinle, iç Alemimizin örtülerini birer birer a e kendimizi olduğumuz gibi gö - nl izümde her Nin a tembel, kü yer ova; bırakın artık gemi, Karşımda büyük külçe bekliyor işlememi. Başımın içinde bir Dışarda fırtınalar kök söküp dal kırıyor; Ben yumruğumla sade başıma vurmaktayım. Her yandan otlar gibi destanlar Ma Ben kendi çorağımda tepinip durmaktı Anlı O oymaki Bi Taşlârdı “Yürüyüşün pm d sokak Boşuna; e sade hiç” çekiç ık taşlara bak da üz lduğum büyük b NO İtına me lana beni, o kopacak di ın kendi mahvrmı mı hazırladım ilizü? lar: Başımda işlemekte elimde duran çekiç. Behçet Kemal ÇAĞLAR Gl Fiyatı 150 kuruş her kitapçıda bulunur 4 Temmuz 1943 İnlara'da Aslan ie, ler Ağ dımda. ir ane lr Büyük ie kadaşlık si klein aşka b İstemin 3 Ekrem AKURGAL” ni ve yanındaki hanı, rn w di önü açılarak yeniden. güzel Kİ a ine borçlu olduğumuz “Kale, nin girin JA ŞEKLE gokülmur görününleri ara « adar müzesini ziyaret len EY Ye EDESTEN müzesine girdi « ve havı rr amelin ilinin önün. Si Ka ininde dene ye Beşer aslan” 33 air günlerin EE e — bir aslan heykeli ile karşı karşı a gelirler. 7 Anadolu mi geçek yana ve mini araş ü m yi çağda a) ollukta önü- üze çıkarlar. İnsan tasvirlernin, iye e e şeyleri kalmı- yan ılunmadığı, * gözüke in, çoğun, arkeo- Meğiirir şu are ur çanak Gele den bile aşağı kalmıyacak bakan yönündeki kubi dakinin VE ön Ee yaka mış nın sırtına. bize ipucu yeren bu asla eri e a si Belediye işaret” memurunun ri öyük'ten gel > mundan “ayrılmıyan' yefalı asla mez m eler e daşları için Eti eseridir derler, a- y kac ma ii delikli. Basin bir hit kapağının üst rak dei nz öyesinde, Eat devri > ii ra vi in arasında yer alan, An- A iyiki alli bugün EE Gn mi yerimiz.» sağım çöreceksiniz. a, kene disi le ikkim ebelik iel ik dan birer örnektirler. Bunlar bir za- Ankara ve dı - ki çağın bir İle uslüp ve iş leniş bakımından. sanatların te- sizlerin. gösterirler Böyl A ece Ankara'da Di paratorluğu,, gağının Börünüğler, tehdit dolu ven Ki Ze iel e randan salan unu rahatsız eden saygısızlara k: » SI inci yüz ie rını vi zl nl rm e şı bekçilik a dü zi ii las e nz — çe an de z eme si diyenler de yor. ktu Onlari İstmbul ve ve çi - mun da doğru olmadığını dil yerinde olur. Selçuk ana Bör- Mek len Enopmlya Müzesini ka ak bir zahmette bulunmak ge- Rim evinin İkala ğa inci yüzyalndan 8 önel ei örneklerini / ise e e Mia Bahçeden geçip yapının ar- ” il Tuz. 12 inci ve 1$ üncü yüzyıl Sek berer nie Si ra sak aslanlarım gelince onlar Eta çapraz an üzerine Tafya Müzesi bahçesinde Tardır. lar ve ine. dikilrlr. Avinklağı ma im — vi Ankara'daki aslanlara hor İelerini gelene geçene gösterim mayınız. Onlar geçmiş şanlı m icünü du, ri ii rin bize kadar gelmiş ağır başlı ve ın Roma aolanların asil mümessilleridirler. Selçuk aslanları kiç bir zaman mezar bekçiliği etmemişlerdir. On- lar ölmüşlerin ruhunu değil, yaşı- e GA ayak alkan k- Resmin dili mama Başı geçen sayıdı B“ İka ll ee zorunda bırakmasalar, ar- tık yalnız yabancıları saya- — Ne! Fransa'ya bu kadarcık iyorsunuz? em romanda değil de on- bir stler memle- ee e ea Terli mia kii iel, yur- duğur. Yabancılar (Montaigne'e, Pascal'a, Moliâre'e, Bometi ye, Racine'e karşı kimi çıkaracaklar? Ama, buna mukabil: bir Fielding veya bir ( Cervantes'in yanın da bir Lesage; bir Defoe ile kı- ısında bir Bal yal ee ren sında bir Princesse de Clövet nedir? ii Bununla beraber, mademki yal- nız Fransız lam seçme- e Ee izin var, e Clâves'i m tap için ö ie Miraz duymuyorum. Ona katk a vE Roman Bourgeois'yı mı?.. Ahi neden Furetiâre Moliğre değil, Tavotte da Monsicur Jourdain! KKK Şimdi de, mademki bir Mol/ Flanders'imiz yok, Manon Les- cait'ya eceğim? — Belki ir kan do- laşıyor... manın kar- Tl eni dina eni çok, hem ka Deyi İN le em daha i- — Ama okurken baylı göz yaşı Andr& GİDE'den ÇEVİREN: A m e Önce küfaşln tasin otiozdi, kalbinle de tesir etmesine daha kolay. razi olurdum. ominigue'i (3) almakta tereddüdetmiyorum. Bu kitabın öyle güzel bir sıkılgan- liği varki, ondan bahsetmek bile bana saygısızlık gibi geliyor. Yü- ge Dep deği; dostça bir ki . O kadar içten konuşuyor ki, dekan bi akarken kedi konuşuyormuş, yahat da artık be kabir si ta ihtiyacı kalmamış EB g9 bi el Mİ e hiç sui elemen bla VER biyatçıdan ziyade bir sanatçı ola- rak kendisi gösteriyor; kaleminin bütün ya e kal. binin öz meziytleri K#4*X ALZAC'ın hangi romanını B tercih etmeli? Nasıl etmeli de Balzac'tan bir tek eser seçmeli? Za Comddie Humaine (3) biz bütündür; cnga yalı HER e ha olmak, Kötü bir hayranlık ol İnsan Balzac'ı yirmi beşinden m okuzialı; sonralar bü ip gök oluyor. Onda insan, bazan Aa pin Mei GE arasından rızkını aramak zorunda Kalıyor! Ustelik her zaman veri- len eme sözleri bile önceden dü- iştür. Sahislarının kalıplan- mış şahıslar oldukları söylen: öylenmiştir... Biliyor örnekle Üre — sisli onların na: du sali vü gördl ği kitap bada, z .ON FRANSIZ ROMANI > sonra hiçbir tefsire gi- meden Madame Bovary'yi (4) e eli e münakaşa deyip götüre- bilir e Başk gölete Mak: yaram m. ia vir “dei bi ard sbi sevdim; elimden düşürmediğim biz ki > SADULAR Jiri yapa esaslı okudum! a anmada. vi eri kafamın en mal saril mn alfa kiş yele, çit nak oldi gün bile Flaubert'in, Ee e tartma tenkidi uymak kadar bana acı a Mw yoktur. Me- e ona dair, ban ta iğ n bir yazı oku- dkletta, dei elki de pek o kadar bakir im zak Ama yal: atin iahiyetini kavrami; one hu delalet ortaya koymakta gö terdiği ihtiras gene bir almaç kle Gri “in de Flaubert'e verdiği değerin, besle- diği sevginin tersyüz olmasından başka bir şey değil. Madam ** şimdiden e sesleri - ora karşı yükseltenler, © Germi - zal'den e bahsettiğim işi - ne diyecekler? rab tince kimbil is Bununla bak ettiği (Sonu (a) Manon Lesoaut, Siracettiz Murat Uraz tarafından tam, Fik- rez Adil tarafından hullse olarak dilimize çevrilmiş ve sırasiyle Hilmi, Suhulet, İnkılâp kitabe asılmıştır. eri tarafınd (2) Demi Ji yüz saralından Taseime edilmiş, Hilmi kitabevi tarafından basıl - Mi (3) Balzac bütün eserlerini bu umumi isim altında toplamıştır. (4) Madame Bovary, Ali Kâm Akyüz tarafından tercüme edilmiş, Hilmi Kitabevi tarafından basıl- miştar. dâmi (5) Germ aroğlu tarafından ilan emi ve im hulet kitabevi tarafından hasıl Fk Resimde “ism,,ler eli mi © bizim z lü babalarımızın ilim, sanat, zen - İçinde! ginlik, güzellik dolu saraylarını, has- a yaşadığımız. yirminci #anelerini, üniversitelerini daha doğ- | sizde Eİ rusu bunların kaj eek e ve e iye ni rak bekliyorlardı. Tİ aslanlarına gre on - Bedesten Mü ği bir ai yücel Bögiklöp de inn eni iki ina dıvardan çıkar gibi, ge- | cağı Teni el ve onda hürmet du; diyecekleri anı begi Selçak in m uk yındaki bu. cosit “kühik, ifade ile, Et salanlarının hendesi — hacımlar: Sam ti vak AĞAÇ 1» dn anlat gizli derdini ağaç! Belki bozar sükütu düşen bir yaprak, Toprağa izli bir sey faıldıyarak.. Kuşlardan ve insanlardan saklı kalan, Yalnız rüzgârların anladığı lis. ada yi deli yağmur, kei ek lir Di serpilen nur... Ki e yen kanşık y ollar, Bilirim, şikâyetin hep bizden yana Dilsiz yaratmış seni o ana. Ağaç sö; gün g: söyler diyar e vi ün, lin müsün? Baki SUHA