“işasavyur edilebilecek birler Genç müzikçilerimizle konuşmalar: Necil Kâzımla bir saat İstikbal için kendilerine ml pa sayılı genç in den biri olan Necil Kâ elin Baskıalıkla Niçin ekseriya güzel elsi basamıyoruz ? wi Turgud ZAN a kitabları gil VrUPi izel ol e ? Ecnebi ? Ayni tekniği mı TT i kitabların cins kâ- Kitab, kitb! Kitabın faydaları saymakla bitmez n et uz. ilecek ce. Göl aklliğim mn bir e e ağam vabların bir kaçını zikredersek mese. | tır vardır, ve kâğıd cinlerin! si si geliyor. Fakat o bu mevzu vi zerine | k kolay anlaşılır. öğrenmek kabil ol Eğer kitab dün icad edilmiş olsay- | raflı mıdır? mücevherler gibi nadir söylemeyi bile lüzi göri vee zerkizliği ele alm İdi hakkında şö â i- İmidi md kapak, kğ, yazı” ve ere maraz kala ecir Lİ Bilâkis: kitab herkesin harcıdır; bir meseleni vü- | Ee mmirlirde vii red be mtikilemeyi, biç daye, | fe > kabıdan beş on misli ue a habarlar deilim arınki çini haklı göte isin için ça çirkin | zi sözden e misli dha çabuk öğ:|curdc. Aynı kita b yüz kişinin oku 0. ERE maal ll ama cevabı zaman tekrarlıyorlar ününe ablür Bir Ki ya yn gin bir tek yol vardır. Bütün gen “Ne Mei halkın seviyesine üşür çalışmam kıymetler bu yolda yürümektedirler. is görmek lâzım”, pi yüz günlük kıran? ikân Artık ortada halle bir davâ Ve bu aşağı cevabla da halkın iel eğin are ye bulunduğunu sanmı n sizliğini bir mazeret olarak göster Yİ iie mn — Fakat, diyorum, geçenlerde İl larla kitablarımızın sevsiliğii kap- meye çalışıyorlar... Bu çirkin Tarihe e iadesine BAE Hana tanbul gazetelerinde bir haylı müddet e ddelel ime hale Sata KOLA di dırlar de musiki münakaşalarında alan baraj. #esimler, m ve iğ- doğruyu eter Gİlerir ki ie ali nmasıdır. Onu, tabıp hacmi ve işgal ettiği yer “türk musikisi” diye yalnız alaturka Necil, Közim bir kübik modası, vala hiç de | gösterelim. ida uyuyanı elli b | arka Biz gok tecrübeler yep musikiden, onun bugü; iyetin-i zümüzü ağırtmayan teknikle m başı ucunda, bir tiren komparti- | mıştır. Küçük formada bir kita den, istikbalinden bahsedildi. Ente-| ve yorcu bir iş olduğunu tasavvur e- bint pahalı en ii Eee - gü y he dl iektlel muhit arasında bile sik sik dersiniz. İşte bu metodik çalışma 98-| kın elin verm yi zel kabları ii Matbuat U- se Bir salonda, | her fırsatta en mühim bir fayda temin a i bir n ve | Ele ai b e plan ala dk | eder; ukamtya “kar sora... Bir meselenin © vücuduna delilet etmez | parçaları ve hatt m enik iel ğmen, kitabi ürleri, hiç olmazsa yabancı a yüz'a Ya nlük okuma ihtiyacınızı karşılaya mi? pera ilmik çer miş bulunuyor. İne kötü bir manzara arzetiğini anlı d bir ma: gil Ai kitab, bir günlük yiyeceğinize na- Hayır, Biz, bu neviden münaka-| — Opera dediniz; türk operası İçin | yacaksınız. A ek iaiyor Xx ifti çü #alara girmeye taarfdar olmadığımız | € düyüüyorsunu? itabın dizilişinde en ufak bir şa eserler, ha AA raya e kimez; bir kitabı yüz, iki yüz defa o-| müddetle kampa giden on adam, 400 İst Yine ellemsiy et BİTE çekideyi x halde musiki sanatının en| ae alakadar olmak titiz e eğil imi ramlık birer kitabı götürdükleri tak» zumsuz buluruz. Yaşadığımız ek mad tesadüf edilen bir mezi nun için görmeni edelim, mem: denir, | dde Per b icabları davâyı kökünden halletmi yettir. Tab işlerinde kullandığımız leketteki matbuat mektebi açılsın gk, en kefe bir gamer. gelmemiştir. İssiniedilmiş olur tir. Buna karşı ne söylense böle yiz. Opera mektebimizde, ses eleman: | ax ei adam akıl. | — eğer şimdi İyi bi i Dayi ei ile meşgul olmaya ka-| İları yetiştirilmektedir. Bunların iç Ir bilmiyoruz, Hati malşömesi Tike yapı işlerini kontrol e-| ğı takdirde kitab binlerce sene, yani De değil i rıldaktı Tar veren bir genç için tutulacak yol |den bir kaş kı ME im habe kaç tüçarın ri Sabir; en den imâr bürosu gibi — Kitab ğlkm GAL sarma, üne e ül ab y Ja he, satarlarıa kitab ye metmunle. ile deli çalışan | debilir, mukavemet eden az Şey vardır. Amba- Hilimiamıştır. Bir itiyad maksulü mler ielmiliyiz ki Avrupa | id İp vE mıştır. Bir itiyad mahsulü ola e z ç kaşın il e ta Kİİ Maddi bakımdan tarihe uğrayan İsi kâğıdına sarj kitabları Eyfel kâğıdı nedir ? Japon İmpöriai 5 kusursuz eserlerle kulesinden atabilir birinci satte var mezunu namzed arasından an- ein vi saki intihab etmek zahmetine katlanır- fuma, Hollanda, Arch isimleri ile| halkın kitab sevgisi artsın. |pir yer yeni baştan Ya Ve e pdeğilin Bunun tariyeni dar -aman ve nasil meselesi | an ol igin daha bir müddet öeimelmi— isi ni İbeki dememiz icab eder. Fakat bu zaru- bırakırsak, uzun si Sel mu dur? bh , her şeyden önce bestekâr i- gidir. Yeni bi? lk erkin ve alâ-| bi Kasın cemiyete yeni bestekârlar ya- Opera deyince, Sir e elemanlar | a kitab Şehir tiyatrosunda | istihsal "Kör Bilindiği gibi, bir müddettten beri, dünyada bir kitab buhranı . oluduğu Te ii başka e bir şeyle telâfi et- meye imkân yoktu! Ek . Bir milli opera yazılması — sekr, başka © b İşle me maktadır. Bu. mevzu üzerinde “Le Meme li e " fıkrayı yeşretemektedir Maktebin' de maiki terbiyesi verİz “Neşriyat buhranı dünyada umumi İyi yetişmiş öğretmenlerin çok sesli dir il. | ler bulunduğ iy sini kılı 3 5 ie dan habersiz olanlar a zi Son önteriyor, Ge' ni terbiye etmeleri, yarın geniş im mi oi koslovakya bi andır : Bu mi e e le bugünki ii operalarradan e eda EO ar i pedagoji vi i kitab neşredildiği haldı m yeni musiki öğretmenleri Fakat, meselâ sovyetlerin yap. ai çoğaldıkça, meleri ii terleri gi adı manı arta Bir de sahne musikisinin dan ehemiyeti. amala. Sah- İmanlarla bile rası ve oynanması ko- ya ve koroların yeni musiki zevkini un m işin gökle nl yaymak hususunda çok tesiri görüle- a meselâ e vi sureti Ğ ye de 1952 yı viçre kitab ie 1032 de 2.444 dök in de 2.775, 1934 de 2.009 vı rpm ilen Almanyada neşriyat 4 de neşredilen 20.852 taba li 1935 de 23.212 kitab kele « Yabaner Hsanlardan terci bi E lunan sanem — Fakat henüz sahne musikisine senn pu lek oyaanabil ecek "dür, anbul şehir tiyatrosunda Ert Kıymetli tiyatro miiellifimiz Ve- 1 hiç Ik “eta Simik il bir âbide kadar pahalı ve mas-! tadır. uğrul Ez mi, harflerin şekline varıncaya kadar ii Gri be pl geli pacalerie ma Öyle ki maddedeten ikinci ki: he Rutubete karşı biraz hassas olsa a birimiye beriler biz“teraft öl. | Ja ne e ne de sıcaktan müte- raber muhteviyat itiba-| <9Sİr © liğin ami olrak 1 Ai ndir Basit ve herkesin harcı bir | şeyi en büyük bir lüks maddesi haline riyle tamamen. tir, | maşlar ve derilerle İL zi süs bir iştir. Halbuki, kitab e herkes, ni anda en yüksek | *$Yası şekline sokulabi el inanlar don) | üphaneler bir salonun en veni mob- rülüyor ki, kitab, dünya Eşi tabı yazanlar, ona en iyi düşünceler ii eş biliyaikkiz E Mom laz le icad edilmiş en büyük hari mütalea zamanının içine biltün ömür. | KAÖMR. lerinin mahsulünü arkıytırmaya çalı- | Dört bin sene evel icad edilen kitab, te arttırabilir. Kitabın bir başka has- | bu mükemmel çalışma ve pk vas ıda, anlara, ölülerle temasa | sıtasının ehemiyetini farkedemi a gel el imkan vermesidir... Çünkü |müyüz. Ondan bir ay, veya bir bi ihrum kalsaydık, uzun bir pi ka kla bele Seki: 1 ik. Hattâ kitab İ kumayanlarımız bile, Çüs zılan ve okunan şeyler, havadar a, kitablardan ilham almak» lerce tahsilin mevzuunu sıkıştırmak) zl oi oldu; ilmiştir. Bi-| yazıl malik değiliz. sevkini gipiei mahiyet Meb hafif bir yükeliş| ve ve oynanmış olan bu dram, sonra, — Evet. Operamızın kurul te ni p: 3243, hemen her tarafında daha vakıt e işin de Ye ayar 84 a9. a mu- il if profesyonel ve amatörler haenrimz sliorinden gellik Kel labilir. Fa- | kabil 3.1 ei yi eye 2 tekrarlanmıştır. bili | iş de kolay değildi: N ye iş olan şehir ti dar bu vaz yi görele. gildir. miromuz EE ve izahlı kons « Belki | siki pargala baklıycsk b dördüncü eli KER de sn kitabı hat için “Kör” tü intihab emip .nidi pozisyon ma bile göğün YA lâyikiyle Samir elemanlar yoktur. Fakat, tib edilecek bu tarzda izahir müzük ve | pozitörlerimizin Tüzumlu zaman ve y Romaı mikdarı 5.924 dür. Bir se bna değer bir WE li a âfeti Niha Halik mükemmel nin le yaptığı tahribat şredilmesi, ve | şılaşırı Necil 1 kam balik var, Glndaral. ta yedi sant ders Mi mec tün halkevleri için ni aynı esnada diğer kelli kuv- vetli birer alıcr radyo ile bumu kendi memnuniyetle karşılanmaya cemiyetin bün- geçirmektedir : Zi tr em in n ilk ii lik 828 eser neşredil- ei dikimi. b lan bu hissi di miştir ki, 1934 ü ün ayni devresine na- ii örün ruhi İsimli Hali si ii iye tasvir edilmiştir. sekr Bu Babet büyük bir memnu- mili Sl vine unutulmaz ei duymamak kabil midir ? An-İrın idi ve Şi ini hediye pri ikâi se ii landıktan, imkânları nde Km yaratıcı faali- geriden egri işe ve dışa | yeri iş iŞ puls EBE mak üzere ayri ee pa Mep İn beğ nm içinde emin olabiliriz. a aha geniş Mi EN bütün ies silde baş rolü Raşid Rıza ya ve hassas Ni in- m ımpozisyon sahasına hasretmeleri imkânını vererek garb teknikli milli un Kitab istihsâlimiz, altr mil- gok mer celiyim. Garb musikisi tegani | eserlerimizin çoğalmasını. hızlandıra- bile az bulunurken, elbette ki çok da- e (epi era aryaları, şarki iyisini saire) bir © N Eye "| yakm bir istikbalde hakikat olacak hakla mgr mürekkeb salâhi- eden bir meseleye temas tar, ağını yetli bir e amı, tiyatro müellifi de, aynı kat bu terceme| , tiyat ceme emer Vi hami rami İdrak şikâyetgidir. Fakat musiki a da gelişi güzel takib pes sahasında esersizlikten doğan pk asyonların. gi “kasdetmiyorum. Bura- | diğer sahalarla kıyaslanamıyacak ka- mi ei tamamen türk dili- | dar büyük mi iti ipi ZE > Li > a, ti htimamla lerine ve vurgularna #YE vi m yn my RAB edilmektedir, ki bunun ne kadar güğ Theodore Chasseriou (1819 — 1856) Andro mede