ULUS i. Necmi Dilmenin tezi Başı 1, inci sayfa jik en bu iy için apak altları kadar 5 deta yer yüzünün derinlik. v ari çıkarmal yi rin eli mii min ültür e e buni ih ve sp şa sie ei ve en pi olarak, ih acan ıyın profesör *, 9 Mi m 1935 de kara rai tarih - dil - coğraf- a açılma töreninde verdi- rih dersinde, şöyle ifade et. ti: ül üksek kültürün ilk be- ri dı değerli yabancı bilginler de teyid et- a ER in klâsik olarak tanıdığı ilk rin daha ilerisine doğru vee e imi Seksiyon toplantısında Profesörlerin tezleri İstanbul, 21 (A.A.) — İkinci türk tarih kongresinin vav seksiyonu bü sa: bah 9.30 da B. Hi e > toplanarak mu! zevat ından yapılan be adl iş elâ Dr. Hâmit Koşay Alacahö- yük karya neticeleri ında seksiyonda bir tebliğ yapmıştır. Tarih kurumu adına iie Alacahöyük haf- tiyatı hakkında mükemmel bir e ve- Ten bu iie Dr. Hâmit Koşay, 'umun burada nasıl iyat pi ne kadar etmeler yerel ki anlat- miş vE meydana çıkarılan dört kültür devresiyle bun ahi m dEEn mima- ri katı ve bulunan eşya hakkında iza- at vermiş ve bu hafriyattan elde edi- len neticeleri saymıştır. ön sonra College de Prance de Pro- histuar (o profesörü 'abb'n Brenil vru) rika arasında ilti- sak noktası b m mevzülu bir irad etmi; e kinaz Türkiye Gine ei m devirde diğer mn kültür münasebetlerini: n ba a ”— harlyan şematik mnenşcini orta Asyaya kadar götürmüş- r, Müteakiben, Prof, Dr. Şevket Aziz Kansu'nun “Ankara e civarının Ei histua iy yeni buluşlar, evzulu onda görüşülmüştür. Profe- a nda A bem Eti iğ mi türl adına yapılan hatriyat mahi İn > iinde Arada çe: tezi ya sör ni yapmıştır. Bu projeksiyonlu ebliğ takdir ie tir, > hükümdar: r kurmu! me ai e dün her tarafım; Miş olan bir alla ee DE il tür eserlerinin adını ve bu eği re bağ- 1 fikir sistemlerini birl api VE içlerine girdiği ra da yaymı tar e bu prensipten hareket e il an ilk kültü; sin 2 yanan araştırmağa kı Mim bunun ra dünya kültür dille- rının strateji İe olduğunu ifade ei sonra Boğaz- köyün stratejik vaziyeti ve Etlerin si yasi strateji ile seen uyanık- lıklarını anlatm e öm tezi Bundan sonra söz alan Prof. Han- car, türk tari ğı ar eolojik araştırmalar yesim tâkdir- lerini bildirdikten sonra i müna- lüşŞ ve Tini kurmaktaki büyük ve esaslı rolünü | eski Anadolu tarihi çizili bir teori halin: e ortaya koymuştur. sebetleri teşrih etti, ii 5 PE Başta Anadolu'n nun ve ale Güneş - Dil teorisi Sİ ald Well ineş - Dil te: güistik. görüş, rüş, iki yim bezi Akar Taü an in w Sinde türk gençleri Türk Dil kurumu irem ei ler lerl ta olduğu öncü Türk Dil Kurul elerine de mihver olmuş tu. Bu neşriyattan elde el e Sh son olarak Bükreş'te toplanan “Con- il imternati, pologie et archeolo torigue” e arka: Necliik, niye bu medeni. Yeti idrak m hay: iz ve e tevsinde ila le Ye duygu ve inan, “Güneş” a en yüksek ku bulmak ina- K olduğu Ki er erit inden biridir, “ Eski mim inanları üzerine de- her tarihçi, Mezopotamya'da, Misr'da, eski Hivte, eski İran'da, eski İiklerini ERİR Anadal: ri eserleri Kafkasya ile niye "edilir e bazı ihtiyatlar tavsi- > ediyor B Burunla beraber kanaatine ük tedfin tarzı ile ayr: Cini ei tarzı bariz uuygunlu! eti de tekarrür edi- kop lenin ein dedi. in tez dinlendikten sonra seksiyon saaat 12,30 da toplantısına nihayet ver- miştir. w 'da, hasılı dünyanın her yerin - ŞE Tarla ber ordanda güneşe, aya, yildıs- Tı e birinci prensipi Tile dolu olan şu mi izah ve İSPata hacet bile yol sipi, bu hakikatten ilham almakta, kültür ai “güneş” e aid olarak ği lanılan bir ana kökten doğduğunu kabul etmektedir. lem bütün va izi pe Bir Sile tür diline esas olarak konkre ve abstre bütün genel mefhumların bu kaynak. doğmuş olacağı tabiidir. Al€ kate - goride toplanan bu Game eliniz - broşü me yazılmıştır. “3 rla birlikt ü- neşi bütün na e tanıyan onunla insan, birleş- tirmiş ve benlik ke munu gene bu €- sasa bağlamıştır. ürk dil ei bir kere “güneş” i şuur ve İdrake dayanan insan dilinin ana mefhumu olarak e ve bütün ge- nel imami buna bağla: eld sonra, ni w nra bütün öteki isen arı ie im ilkel adın fonetik emi az - pişi İsi şanlığın daha rl ayırd »tle- edilmedi ir diz işare rine refakat Mi müphem haykırışlar Vek insan dili ola vk almamız yacağına göre, bu seslerin “güneş” id- aki devresinde aldığı ilk net şekil, “ağ” fonemi olmak icab eder. O, Bu fonemin vokali olan “a” gırtlağının çıkarabildiği net seslerin en basiti ve en kolayıdır. Sonradan zaman ile bu vokal . isem im kendi- sinden na geçmiş, vO- si başlıca ene li eğer olarak, “u, 140, ©, İ, Ü, ö” gibi değişmelere de uğra- ar. Ana mefhumun ilk konsonu olarak al ven Iz ve “ İm g” adını verdiği - iz “E” ilkin “a” vokalini uzatan RA biri işaret Sg nra - elemli ai ve konson le tem: ve bu zi ik birçok değinir uğr eze değişmelerin ilk safhası “ğ” may e “v” seslerini iu le gö ölür Ke an lar yet dört ka 21 konson doğu ök kiye ifadeye makla beraber bir yandan da bu ie ımlarda bir çok nüansları göster. meğe hizmet etmişlerdir. 'eorinin ikinci p ipi İşte türk v e İkinci pren- e a r vokal ile birlikte ek olarak da e tal mânalar alma- an Bu ek mânalar da yedi grupta toplanm ktadır.,, alin icimi: Dilmen burada tah- ta başına geçerek içiçe e resmet- miş ve kosonların ek mânalarını yedi grui mm ae demiştir ir 7 bulunan “m, b, v, p, ek lala doğrudan on "ego, yani “ben,, mefhumüunu e kök anlamının alk ettiği il a w ana ye yi yi göstermekle. Bun kib e ç grup, psikolojinin ihr. rin b bağlanması ındaki en yeni görüşlerine emi ana süje veya objeye yakın veya ki : pek a olan ia a ki bun! sırasiyle “> $-6, Sc, 2-5, 1” ki a anlamını sonlar, bae im a müsbet mefhumları kur. va a ob- teri ınlamlar gelire getiri; anl jeden wi: de ei dan başka bütün bu sah VE ren in gok ağa bir “E” yerine de geçerler, “ '£, kosonları yapıcrlık, yap. örreslik, yal ve z olmaklık amli. sonu, ifade eyi etimun e sani bir nokta ve; Bada te ve temerküzünü ile. © düre, “e, E ii ik silimi ük alarak terasil et- mek, yahud kelimenin imenin mânasını tamam- liyarâak onu e. tayin ve ifade etmek rollerini yapar İşte bu yedi grupta inek ek > naları her başındaki ana anlamı ile peel yapılan ele lojik analizlerle in üzerine, bugüne temin eğilememiş yepyeni bir ışık ve. rilebilmektedir. Şimdiye kadar bir ke- Timenin neden dolayı şu veya bu mâna- yı ifade ettiğini izah eden hiç bir ana- kadar hiç bir suretle liz metodu ortaya konamamıştı. Hal- buki Güneş - Dil teorisi bu e m canlı bir szleri bere ediyor. türlü ya hut biribirine yakın mânalara gelen ke- limelerin de -aynaktan doğduğunu e çıkarıyor, Sİ. teorimizin doğrul ve ber türlü nazari delilden iri mektedir, ri kelim: Tbrahim Nezmi D üneş - menin e tı tarihi nasıl ayı ini göstermek > bir kaç misal vereceğini söyliye- 'niden tahta başına geçmiş, ilk EE “ârf kelimesini tahlil etmişti ütün Avrupa irk ve dillerinin ana kökü diye gösterilen bu “âri,, ke sinin sanskriti ve zent illerindeki sez ma- nalarını Avrupa eserlerine dayanarak v yemi sonra bütün bu mı türkçe “ arık, er, ermek keli- a doğduğunu ye eti imes e nci misal çk kelle eri dük İb- men, bunların türk Yi az laç kabilinden ri ği avı ie a termiş, orta Ana- nda bunlar e lerinin de aynı sonra bunla. si, e a en rı türki ke, my karşı arak keli nı adı emiri e ear TE, Keltin selt okunuşunu da ayrıca ül zl iz bunu da bir ii türk ii eleri İle ir gün evvel ve selçuk birliğine tırlatarak selçukların geldiği dil leriyle de e ğını izah e ca tah- 'karşılaştırdıkta! profesör Pitardın das mi dair mez 1 mıntakanın ki bir türk kelimesi olduğunu anlat- 1 Son sözler İbrahim Necmi Dilmen, tezinin s0- nunda demiştir ki: “Bu bir kaç örnek güneş - teo- risinin tarih ve lı analiz etmekle nasıl i * hakikatler ortaya koyduğunu göstermeğe kâfidir. saynedei lerim. roma- a yarma. las! ş olan srnlrin de Hirklürden a 5 ğu, yarım danın garbindeki Aöl si ki len m danm nisbe edildiği, y iskidlerin Mir. Tü dinavya ya götürdükleri hasılı tari ve rinin a- nalizleriyle klieik: tezi m Ort e kolaylıkla anlaşılır. “Türk tarih ve dil tezlerinin bu €- Tele e. yıkan SW e isimle: T üzerine m kurulta- yn ür beki ni bir ö- dev Gel “Bi il se prehistorik ağ len; e EM buluşlarımız, üksek dehanın, yalnız himayesi daimi imam, ün imi irşadı, daimi faali; sd iye- ti sayesin: Km o türk in xurumlarını ve Me ni ev lerimiz e Sözü gitirmeden bu kürsüden onun yüce ai enin e sonsuz Şi Tarımı EE. Lord Londonderry Berlin'e gitti Londra, 21 (A.A.) — Eski hava na. zırı Lord Londonderry, tayyare ile e line hareket etmiştir. Bea Ape le cral Görengin olarak hususi surette birkaç gün kalacaktı, Yugoslavyada manevralara 1 (A.A) — Kupa rape e ik > olarak otomabille rn susi trenlerle nakli- ne ir ia nl askerleri coskün bir e e : Ey a İtalyan bahriyelileri Tunusta bir hâdise | çıkardılar Tunus, 21 (A.A.) — Birkaç günler beri limanda bulunan Americo Ves. eb gemi ire şi pi karya çıkarak faşist aleyhdarı gazete idarehanesinin bulunduğu binaya ansızın hücum et- mişler, bütün gire ee e nihaj; endisi aa ir Dz siğerlerin e hâdis eler üzerine halk cephesi mensupları hâdisesiz cereyan eden nü. ie tertib eylemi işlerdir. aten gı esinin meri 21 (A.A) — Tu yan yelileri tarafından çıkarılan hâ- dine mr tiyle Maten gazetesi di- Sek ie kipi tevkif rl Re rın arasında iki bahriye iti namzı di vardır. ais adli e va ba Tanmıştır. oL duğu daha lü en imi 7 kasd dolayısiyle be vukua gelen v— pek 'p gemile. Bin ine beri iri olan itleri şere: Lai resmi geri bırakılmıştır. Sovyet Rusya'da kurşuna dizilenler Moskovu, 21 (A.A.) — Havas Ajan. sı bildiriyor : Mahalli gâzetelerin neşriyatı sa edilirse, 4 ağustostan 4 eylül el e kadar geçen bir aylık müddet 2 ai 183 kişi ihanet, casusluk veya a cürmiyle una dizilmiştir. ıntakasında Diğer taraftan federasyona dahil cumihuriyetlerden beşinin reisiyle o- nunun İl 1936 dan beri azlolün- uştur. Barselonda memnu silâhlar Barselon, 21 (A.A.) — Katalonyada umumi intizamı ti emr murah- matbuata bir tebliğ vermiştir. ir. B kâindir. Zabita binada bir ühimmat ve EM kıtaa- d üniformalar bulmuş! ei İspanya maslahatgüzarı İstanbul, 21 (A.A.) — Ahiren İs- B. na gitmek üzere brelek etmiştir. Kayıb kutub tayaresini yi Me öelri sa kaldırmıştır. ve salim olarak Kana- danın şimal ii ıdunda yere inmiştir. RADXO0 eşriyatı: — 12.30 13.15 Plâk: isi ve halk kıları. 13.15 - 13.30 Dahili ve harici ba. berler. Miğimi 19.00 ii pik b m - 19.30 musikisi ve hali arı (Hüs- e ve m 19. a - ri Sa- yat. 19.45 « 20.15 Mah- or! program ve İstiklâl marşı i