istikbali Yazan Kom yem | Kir mimari: eskidenberi, jeometrik, stereometrik gibi sade ha- si, m gekilerine ve bu şekillerin terkibine inhisar etmiş olmak- la yi Türk mea mikâb, menşur, mahrut, üstüvane, ehram, ya- ; hatti in © dö: rt köşe, altı köşe, sekiz köşe, daire asla m küre irkedilmiyen esas şeki ir. Türk y a klâsik sanatından tamamiyle ayrı sanati, 2 - Romi olarak, diğer zenginlikleri Eresidee stereometrik esas şekilleri muha- etmektedir. i, Yunan - Roma klâsik faza kadar, bütün yabancı ler arasında mahiyetine içten bir sada- at göstermi türk neslinin mo- çabuk benim- u itibarla, yeni ti Ni at, Yunaı sütun an- anesini Kk sadece b hacim şekil lerine ve bu şekillerin tertib ve terkibi- a ayini ve daima türk nı teşkil etmiş oan stereometrik yapı sanatıdır. Esas ei başlamak suretiyle yapı sanati- bir pen aima genç ve m kalanı tekrar kn olduğu i- . i yapı sanatı, stereometrik şek» le li olar v çok ei ne hâs bir satıh sanat etti miştir. Gerek eye pi se seramikte sathın dekorasiyon” Him el ki suretle, e, ruh güze! bir eser halini almıştır. Bu çok yükse! olan satıh sanatı, *aşçının, heykeltra- ş nz demircinin , seramik- r m hattatın elinde tekâmüle varmış" Kendine yakınlığı olan modern yapı Sanatına, li bir surette satıh üzerinde ışılari trik bii RR uvaffak olduğu takdirde, tarihi bir Yukarda: lerinden, v tibde bir mimari nümunesi:; devir kapanacak, inhilâl ve yabancılaş- mak devrinin son ei eleri de ortadan kaldırılmış olacaktı Mimarinin rene kombinezonlariy- e bünyevi kuruluşu maalesef öğretilir şeyler değildir. Bu husüs, artistin ruh Klâsik cephe mimarisinden bir nümune gal Mikel Ancelo tarafından yapılan kapitol ime Sütunlar (Atinadaki Akropol'ün) motif- at, türk mimarisinden bir nümune; kubbe, sütün tezyin. büyük r. Bu kud- ret, artistle bike rs er ne ka- dar uyandırılrsa da - im ve terbiye ile de e dilem mez, Bu ruhun genç türk mi- mar neslinde eni hiç şüp- he yoktur, h sanatına gelince, bu cihet, yalniz münferid bazı kimselere boğl değildir. Bu , yüksek kabiliyette , bir münasebetle önce bundi bahset: tmiştik, Satıh sanatının, ser: sie ere, eki e lere ie d , türk da € değil, ko ni eserler mey- dana ai im gayesiyle türk stili üze- rinde m bir mefis sanat şubesine muhtaç se me se vesile ile söyle- » mille. tin azminde yi ığı için, mutlak su- rette başarı! ı lâzımdır; İstanbul. anat z ütün şubelerinde a mİ vaya a e bir tekâmül göste ii dana gelmesi için, m ni SE 25 5 kademisi de bir bütün imarisinin istikbali bugün a başka bir yerde olup yol ve pe olabilir, Onun işi, sirliğiye mayı emreder ve, gecikmeye hiç ta oktur. r: madem ki örmüşler, biz de Gi aha fazla şarkılar vie Karman ei bir bayan ha- i sazın ai bir kek- m ei şarkıdan, türküsüne, ondan bir fol Nesi trot AKL geçiyor. sg g g kmaması ve her şeye damgasını vur- bil miydi? eli rende ve temin etmek, EE doğ- ribirlerini atlatı ih yacı, ölesi daha saat eliz itiba- ren istasyona akın etmeye sevkediyor. Fakat trenin kapıları ancak e bir saat evel, akat bu bi- onlar küsür. tekinin bile kullanılmadı- LE PE - iğimi timanını amda üç kişiyle işgal etmiş olan bir adam, kompartima: sonra medeniyeti mpartimanın teş) li bir meyhan: halle gelişinden anlı ankırının ucuzluğunu bilhassa be- lirtmemek için insafsız olmalı. Ankaradan beş saat mesafede, hayatın ne kadar ucuz olabileceğini anlamak i- çin lütfen Çangırıya a kedi Ge ora- daki ucuzluğu bir e Bir kahve veya gazi suzi bir şişe maden ay ile, iki gazoz, bir kutu kon- bi Rİ Ev kiraları gibi, yiyeceğin her tür- üsü sudan ucuz. Dönüşte, bütün Çankırı gene istas- defa, e bir gün geçirilmiş ol maktan doğan e Gl rastlarsınız. vel bu istasyonu dolduran a rum, B ia demiyor mın son derece yerinde olan tenezzüh im in e beni bulunduğu inkâr e i? sallanan mendiller arasında & ğir a ha in » Çankırıyı An- karaya ba; muntazam şose, dömir- yolunun e uzanıyor. Yurda hayat ve refah götüren bu iki medeni- yet vasrtasının böyle yanyana uzanışını seyretmek insanın içini hazla dolduru- OE. ggönise yolculuğun en büyük kısma ran önüşte kompartimanda şen vı bar insanlarla yol arkadaşlığı simdi e kikaten büyük bi iyet. e! beri: ti hteviya- tiyle birlikte bütün onlarda kendi lerine arzedilen mahsulleri son lokma- sına kadar tam: ek, se 5 ie vasıtası halinde yol alıyor. iz 12 ye doğru, gerçi yorgun, fakat bre bir gür veçirmiş olmaktan evlerimize dönüyoruz. YAŞAR NABİ Elâziz (Hususi) — Bura dır. Orta mektebte okuyan ta! r. Ort talebe: merkezinde bir ilk çi tür dai; | Elâzizde kültür için emi bei de lise açılmasını çok İLGİNİ airesi: hareketleri da çok canlı bir kültür hareketi göze çarpmakta- > nin mevcudu 600 den fi ler mekteb vardır. Nahiye merkezlerind lerden ço- unda da, ineketeb yek? Bunuzila Büke büz meveni mekte is çocuk. ları okutmak hususundaki büyük ise karşılayacak mikdarda değil. lir. Elâzizliler, orta mektebte okuya! uklarının & ahsillerini ilerletmeleri » Resmimiz Elâziz kül. 3-7-1937 —— Bir geziden çıkan notlar l