SAYFA 2 İnsanın şerefi | edenberidir ki insan, Öt mahlukların en şereflisidir. çün- ep 1 bundan yi ama, el iliği gan düğü “gibi kötülüğ ş g. g Şu h Z kimden dolayı değil, ann ir i düşünme- sinden dolay: ari TON n aklın sa > a karşılaştırıla- bilmesi ve ndür ; demek isterim, humunun var slime ii için m k mefhu n da bi ol m iz likte eli olması, birbiriyle bedi rak el güc çı- kaabeekleri yrı birer dü- şönc aması, Or- ibi oan lima "Görüyoruz ki ii iki çok e lk yatlarını temin e birbiriyle münasebette bulun- maktadırlar. en büyük refi ferd ferd ayrı olarak de- “ya anilari Yarı , birlikte mütesanit olarak, EA yardımlaşarak yaşa- asındadır. Yardımlaşmak olet ar aç kurtlar gibi birbir lerini Mere yerler, bütün gördüğümüz terakkileri orta- dımlaş- manın en temizi, en eyisi bü- tün bütün bir sosyetenin ferd- lerine şumullenec bir yar- vi dır. Bunun en açık, n doğru yolunuda (Kızılay) müessecesi bulmuştur. ei zamanında pü Bati manı da bize en yakı en şefkatli, en candan İl re hangi birini saya- ım? Hangi biri böyle bir ga- Vi bir veya iki sütununa sığabilir? Onu anlatmak, onun yaptıklarını Mz dökmek için yüzlerce, binler: yapral koca kitaplar yili lâzım- gelir. Türk milleti ( Kızılay ) ın hizmetlerini, , &yiliklerini elile tutmuş, gözile görmi ar “bilir. Onun için, elinden vakit, ona her türli ktan ki nun, hiç bir gün kapanmayan kapısında daima imdadını bek- leyen yurddaş elleri yardır. Ağlayan Ki a onun eyiliğile gülümseyecektir. (Kızılay) Tü; sel öz ilede den sayılacak kadar türke ya- ındır. Onun bu kış kıyamette üzünü karnını odoyorduğun OrUZ. Yolunuzun önünde el açan- lara vereceğiniz on para, bir — Ne güzel bir gurup seyrettik. Güneş battı, a li kalırken parlak bir ay doğdu.. 1 ümüfsüz kalanların imdadına yetişen Kızılay, gibi 1 rtmsi dünya kas” Kia K ızılaya üye olunuzü KIZILAY 03 İLKKÂNUN 1935 PAZARERTESİ GÜNEŞ-DİL Teorisi göre delâlet gi &nlam nedir? nsur- larına e ve ei unsu- run böylece ki 'ya ek mana- larını kardan e analiz ta- mam demektir. Ancak, bir de her lee veya bir iki rin mürekkep parçalara Zverilen manaları,” Türk dilinin engin varlığı içinde benzerlerini ariyarak kontrol etmek muvafık ge da-göre bir kelime nin ni yapmaya çalışalım : TOP, RAK imenin etimolojik şek- lini bulmak Vi düsünelim : İlk harf “4, dir. Bn harf doğrudan. eee başa ge olmaz. Çünkü “Güneş - Dil i, ne göre köl iç bir za- üş”vokal bir “0, al çi Bunun yerine koyalım : “ot,,, Kelime bize yabancı ve “ol, sözünün dilimizde iki : biri ateştir ; istan ullan zamanlarda ateş yal ak- Türkler ni, me m sali sayılan ateşi hergün tezi ek için en temiz otları topla- muhafaza k kaddı bir vazife ii Ancak, “ot,, k e doğ dan doğruya in olan slm maz. Çünkü kök tür,” ne de ii Sadi gi a o e vi -kot--op* şim bu era ai 0ğ: Ana köktür. Asıl a n- zoe ye tecessüm ettiren ağlar” oğu— ” ge m p olan süje objey Li ki yer yü N kid ibi ve faili olan objede e ten ibarettir. (of) kelimesi de Türkçede doğrudan doğruya a- teş demektir (1) (1) Kainusu Türk Lehçeleri, i; Radlor,i;Bütün yeli fesyonel dilenciyi sevindire- mez “ile; fakat on iş — zılay) verirseniz, o, oi paralarla birleşerek ys dolduracak para NE ve yüz- lerce, binlerce, on binlerce za- wnlli kalmış türkün yarasın, merhem olur. Türk ( Kızılay ) türkündür. Onları birbirine da- ha sıkı bağlamağa çalışalım. Kâzım aş Duru (3) op Ek sahalarının mer- kezini temsil eden eğo dairesi- ne dahil eklerden biridir. Bura- a doğrudan doğruya süje veya objenin kendisini anlatır. (04).sö- e delâlet ettiği şateş) met u ke 2 sine taalluk eden ob-- ii lerle (4) n 2 her gi bir vee veya & li kök mefhumunu te Soo temer- üz ve istikrarını ifadeye yarar, p © z (5) 4 k, eki, hangi hir imi #amazlıyan; tayin ve ifade eden, isimlendi- ren, kel a ği âmil rolünü yaj Bi bir eki 0ğ-4 ie op or” Oyotoporak ,, Etimolojik eli li temessül AR prensipal kökle kaynaş- mış, başı li ki Kip ile (4) üncü cüzün okalide fonetik icabi olarak ei li “Toprak” şeklini almıştır. Toprai üzerinde ateş te- arrur eden bir Toprağın anında ll bir ateşten ibaret olduğu yolun. daki fenni hal Kin > ik insan- larca malüm rin gn bir tarafa biraksak bi toprak- tan ilk edilen ital düşün- mek, bu mananın ne kadar esaslı ve a olduğunu göstermeğe kâfidir ; Güneşin sıcaklığını, bu ie verdiği hayatiyeti ne alan,onu masseden, o saye içinden Eee e fışkırarak ii ağaç, ibi mahsuller veren öy “Türemi Bi e de bu masadan çıkmı: a sümejik Di rini karşılaştıralım 5 a o. 4) A w E or # Sk e rek or ki — arada) yokallerin incelmesinden ya gösteren ele- emerki Tri veya sonrâ e ibarettir. — İçine; doğru ; inildikçe vi 8 oğul gundan ; korunup ısınılabilecek e mağara- lar bulunması ve arın dışa- e maa a MidA sıcak Topraktan çikan ot ve ot een ateş yakılması u sayede ısınmak imkânının didi edilmesi. Hangi bakımdan düşünülse, ilk insanın gözünde “ (toprak mefhumunuu MİO) ve atağa ilgili olacağı gör “To, il “ sözlünün Anadolu nun bir çok yerlerinde “forpak ,, te il m e Manası aynı- dır: Bunun etimolojik şeklide a (1) (8) GE. Len o ot t * or -“op -- ak Eh vi pi tan tek ayrılışı #gi cüzülerinin yer değmesin ibarettir, rak, şekli kelime- Kelimenin e ayan denilen “Terre denilen — Türap kelimeler “ia bu son kelimeye pek yakın olan “Türbe,, ve “forpai elimi etini şekilleriyle alt alta yazi 1) Burgda ana köke “ Çoğulma , a e ani, Ke © 4) e a Toprak : Torpak aiduğünu göstermeğe kâfidir (4) Oğ, eğ, üğ: hep (v.*-ğ) köküdür. Manası güneş ve teş ” ını vermektedir. “83, ve “4, / Burada ekler yerlerini Kk e birlikle arlıyı /: Op,e; b, üb: hep süje ya obj gelen eklerdir. “Ateş,, mi nu Mi ii e pelerin. wehep(. kr) ekidir id öekar ini ii ia ve tesebbüt manalarını anlatir. Bu- nunla ateşin bir yer YK temerküz ve tekar ifade edilmiş Olur. 2 niş si eğ" İşte bu mefhu- u tam yan, tayin ve ilade ölen isimlemiren ektir. İşte - Dil Teorisi, nin analiz a bu kadar. basit, açık velojik bir metottur. Necmi Dilmen ni İşte burada yan yana gelen İki (e) den a 5 rolüyle © ola rak alınmıştır. di yazimızda bunun sebebini e z (2) Buraya bir (et) Men se- bapleri güdü: Arapşadı gibi Türk dilinde sona gı olardan birl il&-biten-s şekillerinde sonradan düş 3 ii a vir bağ) demektir ve (arka) a Kamus tercümesi iza) sözünün türlü göküllerini Kaydöderken ( (türbe, terba, türeba) çe da gösteri. yor ki bunlar sondaki ekin sonradan düştüğünü göste Bİ Bu el kelimesi Kamüs cümesinde sadece toprak“ anlamına oi vak gösterilmektedir. Bunun şimdiki an- Tamim bu etimolojik şekilden nl öl için burada “ana köke — vine e ten çıkan mefbumlardan — <ışık; kıymet, hayat» manalarını le Bu halde ie) içinde” ışıklı, “şerofli, kiymetli bir hayat sahibini saklıyan' yor demek olur. Kimi sözünü de bu yolda analiz edebiliriz. Kelimenin © (etimolojik “şekli şudur : w Ğ (8) Tin (iyAh; ir. «Güneş» ten çıkan hanların ee dirilik, - varlık anlamlarınad (2) ay: kök mefhumunun'kehdinde tecessilm- ve teklli “öltiren" süje veya objeyi gösterir unsurdur. (Ah ay an. He e yar gama, dirilik. “va iz tecelli eden süje v şaş vo- — düşrek Tin (Hay) şeklini almış: ir. 3) At: yapıcilık: anlamiyle kelime- nin slam a 8on ektir. (Ahssaygat at — hayat) göni atrliğin, san bir süjeden tecellisi ai tir yi yat) an manası du bundan Soryelerii karşı Japon - Almanya anlaş- ı yalanlanıyor J görüşmeler yapıldığına dair olan ni ri katiyetle yalanlamakta- Ateşemiliterinin Von m e kani e mz epi da iie olunmaâktı hayır işlerinde o sizin is