Kııilaşnıu ' 'e çocuklar “ak Estirgema Kurumu * yok - dim - için a bi diyor ki: — Di Bi bayramlarda b zi dolaşma ve kutl, Böyle yapacağımıza, bu pa - » hiç olmazsa yarısını olsun “Çocuk Esirgeme Kurumu” n Mun bu buluş ve & Biribirini seven ve sayarlar görüşmek konuş - verelim. Kuru « eği pek yerindedir. kutlaşmak için bayramları zler. Gereksiz bir yorgunluk, gereksiz bir Ycanma, soğuk soğuk havadan civadan Onuşma yerine yurdun bakım bekliyen Yavrularına yardım etmok elbette ki da ha doğru, daha sevap bir - iştir. : Bayram bizden pek daha çök çocuk- arın hakkıdır. Bu hakkı orlara sadece Rezme, eğlenme olarak değil, randdi yar- dam olarak da vermeliyiz. Eski çağlarda '&T eyi ve ileri gidişe hemen homurda - Nan ağızlar vardı. Şimdi anıyorum, kur- Can derilerini oyilik kurumlarına vere- Tim donilince nasıl olur? Diye söylendi- lerdi. Fakat Ulus bu işi çabuk kavradı, Anladı ki bu deri bağışlaması da yurdun Sınırlarını ve çocuklarını korumağa yar- edecek, homurtuyu susturdu. ve #lmdi her yıl bu yardımı etmekle yürek- lv_ıı kıvanç duyuyor. Bugün o gün değil- dir. Geri düşünmüşler de bugün ileri düşünmeğe ve ulus kervanıma katışma- Za alışmaktadırlar. Onun - için - Çocuk Sirgeme Kurumunun bu eyi — düşünce Ve dileği kendine kolay — ve çabuk - bir Onay alanı bulacaktır, Bayram ziyareti denilen kapı — tok - Makçılığı İle kutlaşma diye ettiğimiz sı- Ntilr ve tatsız yarenlikleri şöyle bir düşünürsek nasıl tuhaflaştığımızı anla - "_l- Artık sevği ve saygılarımızı da öbür #idişlerimiz gibi düzeltip normalleştir - Mmeliyiz. Buna da kalbur üstü yurddaşla- Yımız önayak olmalıdırlar. Bu işi yapa- lmek için, yapanların birib'rlerini kut- lamış saymaları ve gücenme duygusu- "a kapılmamaları yeter. Ben kendi payı- a kalbur altı olduğum halde öne geçi- Yörum, ve sevdiklerimle saydıklarımdan dileyorum: Bu kurban bayramında ve önümüz - dekilerde ben kâmseye gitmiyeceğim; Onlar da bana gelmesinler. Dolaşış tuta- Tit bu işe bağışlayıp armağan edece - beni sevenler de bunu benim n Saygılı kutlaşmam saysınlar. AKAĞÜNDÜZ ——— Bafranın tahta köprüsü beton yapılacak Samsun, 25 (A.A.) — Bafrada Sızılırmak üzerindeki 600 metre- Tik eski ahşab köprünün yerine be- ton bir köprü yapılması düşünül- Mektedir. Bafra ve Alaçamdan Yılda 3.000.000 dan artık tütün el- de edilmektedir. Bafralılar kilo 'aşına bir kuruş verilerek köprü- Tün yapılmasına yardım edecek - erdir. Firari Arif Hikmet tâbiyelimiz: karıldı , Bergamalı f çerkes Arif Hikmetin tâbiiyetimizden çıkarıl- Ması Bakanlar Heyetince karar - Aşmıştır. den Mii—u—ş.'ırlur komisyonunun toplantısı . Müsteşarlar komisyonu evelki Sün ve dün Başbakanlık Müsteşa- ;ı Bay Kemalin başkanlığında oplanmıştır. İstanbnl - İzmir liman müdür - lükleri kadroları Maliye bakanlığında teşkil e - 'en bir komisyon bütün İstan - ti ve İzmir liman umum mü- ürlüklerinin 3 aylık muvakkat Gtçelerile yeni kadroları üzerin- © çalışmıştır. dil, Ş Ankara Halkevi Temsil Ko- Mitesinden: 28 2030 şubat perşembe günü saat da “Has Bahçe,, piyesi oy- aktır. tü Gf’i-f-ek istiyenler 27 çarşamba ':"“' saat 17-19 arasında Halke - d 'nden girme kaştlarını almalı - irlar, I Ç Bakanlar Heyeti toplandı Bakanlar heyeti dün Başbakan İsmet İnönünün başkanlığında toplanarak çeşidli işler üzerinde görüşmelerde bulunmuş ve bu iş- lere aid kararlar vermiştir. Galata köprüsünün ayakları çöküyor İstanbul, 25 (Telefon) — Ga- lata köprüsünün Eminönü cihetin- deki ayakları kısmen çökmüştür. Tramvaylar buradan geçerken zor- Tuk çekmektedir. Köprüler mü - hendisliği köprünün Eminönü a - yaklarının yükseltilmesi için tet - kikata başlamıştır. Fransa ile ticaret anlaş- ması feshedildi İstanbul, 25 (Telefon) — Altı aydanberi tatbik edilmekte olan türk - fransız ticaret anlaşması hü- kümetimizce feshedilmiştir. An - laşma hükümleri perşembe gü - nünden itibaren tatbikten kaldırı- lacaktır. Bu hususta bugün Güm- rük ve İnhisarlar Bakanlığından şehrimiz gümrükleri baş müdür - lüğüne tebligat yapılmıştır. Sörler Japonyaya mı gidecekler? Istanbul, 25 (Telefon) — İs - tanbulun muhtelif semtlerinde kız okullarını idaer etmekte olan Sör- ler okullarını kapatmağa karar vermişlerdir. Bunların Japonyaya gidecekleri haber verilmekte ise de bu hususta henüz verilmiş bir karar yoktur. B. Cemil Cenevreye gitti İstanbul, 25 (Telefon) — Üni- versite rektörü B. Cemil bu akşam Cenevreye gitmiştir. Orada üni - versiteye aid bazı tetkiklerde bu- lunacaktır. Tütün tüccarlarının toplantısı İstanbul, 26 (Telefon) — Tü- tün tüccarları perşembe günü ti- caret odasında toplanarak tütün devir beyannameleri usulünü kal- dırmak işi etrafında görüşecek - lerdir. Uluslararası feminizm kongresi İstanbul, 25 (Telefon) — On sekiz nisanda Yıldızda toplana - cak olan uluslararası feminizm kongresi hazırlıkları devam et - mektedir. Uluslararası kadınlar birliği bürosu 12 nisanda şehri - mize gelecektir. İstanbulda difteri aşısı İstanbul, 25 (Telefon) — Bu- günden itibaren ilk okullarda ve mahallelerde kurulan aşı istasyon- larında çocuklara difteri aşısı ya- pılmaya başlanmıştır. Mimar Sinan ihtifali Büyük Türk yapıcısı için bir kitab ılilll l'ıîllll)'()l' İstanbul, 25 (Telefon) — Bü- yük türk mimarı Sinan - için 31 marlta büyük bir ihtifal yapıla - caktır. Bu merasim için şimdiden hazırlıklara başlanmıştır. Sinanın bütün eserlerine dair şimdiye ka- dar birçok kayıtlardan malümat çıkarılarak mükemmel bir kitab neşredilecektir. Merasimde muh - telif teşkilât mümessilleri, halke- vinin yapacağı program dairesin- de Süleymaniye camiine gidecek- ler, orada söylevler verilecek, bü- yük türk sanatkârının değer ve e- hemmiyetinden — bahsedilecektir. Edirnede de ayrıca merasim yapı- lacak, bir heyet buna iştirak için İstanbuldan Edirneye gidecektir. Ruhani kılığın kaldırıl- ması etrafında İstanbul, 25 (Telefon) — İ - mam ve papasların mâbedler dı- şında ruhani elbise giyemiyecek- lerine dair olan kanun ve talimat- namenin neşri üzerine katolik ve rum papasları kılıklarını değiştir- :ııık için hazırlıklar yapmaktadır- lar, Ruhani kurumlar içinde yalnız sörler kanuna uymak istemiyerek ülkemizi terektmeğe hazırlan - maktadırlar. Sörler ruhani elbise- yi çıkarmak kendileri için kabil olmadığını ileri sürmüşler — ve Fransa ile İtalyada mensub ol - dukları yerlere müracaat ederek talimat istemişlerdir. İstanbul Halkevinin çalışmaları İstanbul, 25 (Telefon) — İs - tanbul halkevinin bir yıllık çalış- maları hakkında çıkardığı bir bro- türe göre, son bir yıl içinde 41 kon- ferans verilmiş ve bu konferansla- rı 79775 kişi dinlemiştir. Veirlen 38 temsilde 15.000 kişi hazır bulun- muş, 12 koönser verilmiştir. Hal - kevinin Beyoğlu ve İstanbul kita- panelerinde bir senede 52699 yurd- daş kitab okumuştur. . Yerli mallar : piyangosu Çocuk Esirgeme Kurumu ve Türki- ye Milli İktesat ve Tasarruf Cemiyeti menfaatlerine olarak çıkarılmış olan yer- K mallar — piyangosunun ikramiyeleri dün Noter Bay Veli'nin ve kalabalık seyircilerin önünde çekilmiştir. Dün bü- yük ikramiyeler çıkmamıştır. Bugün de devam edecek olan çekilişin neticesini yarınki sayımızda bildireceğiz. DU YU LA R Hava durumu Ziraat Bakanlığı meteoroloji enstitü- sünden alman malümata göre, son 24 saat içinde Trakya ve Ege mıatakalari- le Ortaanadolunun Afyon, Uşak, Ispar- ta çevreleri ve Akdeniz mıntakası yağ - mur halinde yağışlı geçmiştir. En fazla yağış Edirac'de 38 milimetre ve diğer yerlerde iki ilâ 18 milimetre arasında - dır. Doğu Anadolusundan maada yur - dun diğer yerlerinde en düşük gece su - hunet dereceleri sıfırın Üstünde kayde- dilmiştir. En düşük suhunet, sıfırın al- tında Kars'ta 26, Erzurumda 15 derece- dir. En yüksek suhunet Manisada ve İz- me, Çanakkale, Bursa ve a derece kaydedilmiştir. Dün Ankarada sat 14 de haya sı - caklığı 8 derece idi. İran afyon murahlaslarına ziyafet İstanbul, 25 (Telefon) — Şeh- rimizde bulunan İran afyon mu - rahhasları şerefine bu akşam Türk ve Yugoslavya müşterek bürosu tarafından bir ziyafet verildi, | - ranlı murahhaslar bir haftaya ka.- dar Tahrana gideceklerdir . İstanbul saylavları adına yemek İstanbul, 25 (Telefon) — Vali ve belediye başkanı bay Muhid - din Üstündağ, bu akşam Park o- telinde İstanbul saylavları adına bir yemek vermiştir. Samsunda grib dolayısile mektebler kapatıldı Samsun, 25 (ALA.) — Sıhhat Ba - kanlığının emriyle bugünden başlryarak on gün müddetle grip dolayısiyle mek - teblor kapalılmıştr. . Maliye bakanlığının bir tamimi Maliye bakanlığı istihlâk ver - gisine tâbi stok mallardan dolayı tarhedilen vergilere karşı yapıla- cak itirazların tâbi tutulacağı mu- ııı.ıılı hakkında valiliklere bir ta- mim yapımıştır. Maliye mütehassısının verdiği rapor tetkik olunuyor Maliye bakanlığı bir taraftan mütehassıs Bay Algantın vermiş olduğu raporların tetkikine de - vam etmekte diğer taraftan da bakanlık teşkilât kanununu ha - zırlamaktadır. Harici ticaret istatistikleri Harici ticaret istatistiklerinin limanlar ve kara hudutları itiba - rile tertibine karar verilmiştir. Bu hususta istatistik umum müdürlü- ğü iktısadi tetkiklere uygun olan bir cetvel hazırlamış ve bu cetvel dahilinde istatistiklerin tutulma - sını gümrükler umum müdürlü - #üne bildirmiştir. SAYIFA 43 Bibliyografya .. » e .. Türkiye köy ' , iktısadiyatı Türk köyünün, büyük türk devrimi- nin en yakın amaclarından biri olduğu- nu kim bilmez. Soysallık, bayındırlık ve endüstri alanlarında 8-10 yıl içinde ve- rılan amaçların yanında, türk köyü, im- kılabın güclü ve yapıcı eline hasretle, fakat inancla bakıyor. Türk inkılabersz- nın yarattığı büyük eserlerin en büyük- lerinden biri de, yarının türk köyü ola- caktır. Anadolu devrimi, dünkü neslin olmaz diye yemin ettiği en olmaz alanlarda en kahraman ese Kalkınması en güç diye süylenen türk köyüne, aynı inkılabcı yarın kurtarıcı — elini uzatacak ve Anadolunun toprak köyünden, endüs-, timiz, demiryollarımız gibi, yeni bir e - elerini verdi, ser yapacaktr Fakat, inkılabeinin, yani gi ve inanc ( dir. Dünün bilim adamı, bu mev raşmayı hor görürdü. Türk devrim en manalı taraflarından biri, müspet metodlarının ve bu arada köye & selelerin, yeni neslin düşünüşünde düğü saygıdır. Müspet ilim, türk devriminin bir bay- rağı oldu. Günümüzün ilün a: larından müs pet ilim motodlarının kavrandığını ve artık uzun çalışmalar sonunda verdiği eserleri görmek, her yürdsever için ea büyük kıvanc oluyor. İşte İsmail Husrev'in “Türkiye Köy İkusadiyatı,, müspet ilim metoduyla ve uzun bir çalışma ile meydana gelmiş bu “örnek - eser,, lerden biridir. Türkiye köy ekonomyasında yetirim şekilleri ve yetirim münasebetleri, tpkı Anadolunun morfalajisinde ve iklimle- rinde gördüğümüz mozayik — manzarası gibi, muhtelif karakterler gösterir. Köy iktisadınım inkişafında hüküm — verecek olan bu münasebetlerin bir defa topog- rafik, sonra da tarihin seyri içinde ge- çirdiği değişiklikleri ve aldığı şekilleri geniş bir materyele dayanarak ve muay yen bir metodla işlemek ve bu esaslar. dan yürüyerek yarının porspektiflerini yapmağa çalışmak, muhakkak ki — türk köyünü içinden ve yakından tanımak için yapılması gereken ilim çalışmaları- mızin en büyüklerinden biridir. İamail Husrev, bu bitikte, bu göniş materyel yığınına dokunmuştur, ve kitaben en kuvvetli tarafı da, yeni bir alana, yeni bir metodla ilk defa girmede lâzım olan bu cesarettir. İlim eseri, bir memleketin en güç ye- tişen meyvasıdır. Bu meyvanın günümü- zün güç beğenen zevkine ve İsteklerine cevab verebilecek bir olgunluk ve evsaf- ta yetişebilmesi için, sayışız faktörlerin hazırlanması lâzımdır. Enstitüleri, labo- ratuvarları yeni kurulan, materyelleri ve mahezleri layıkiyle tasnif edilmemiş, ilim kadrosu henüz zayıf olan yurdu- muzda, köy ekonomyası gibi sayısız dal- * ları ve budakları olan bir mevzuu, ma- teryellere dayanarak işlemek ne demek- tir, bunu ilim adamları çok eyi takdir ederler. İsmail Husrev'in kitabını, bu zorlukları göz önüne kayarak okumak gerektir ve eserin ancak © zaman hak- kanı vemek mümkün olur. Kitabla mümkün olabildiği kadar iş- Tenen her mevzu üstünde burada tahlil. ler yapmağa imkân yoktur. İş bölümü- nün köyde dün ve bugün takib ettiği inkişaf yönü, iç pazarın geçirdiği oluş safbaları, derebeylik artıklarının karak. terleri ve bunların tarihteki -kökleriyle bağlanışları, doğuş ve ölüşleri ve türk köyünde teknik devrimi karşılayan eko- nomya münasebetleri; ve nihayet kapi- talizmin inkişafına muvazi — olarak türk köyünün iktısadi varlığında olan deği- şiklikler bu kitabta, her düşünen adamı sürükleyen bir vuzuhla tetkik edilmiş- tir. Kitaba, materyelin ve mevzuun çe- tinliğine rağmen bu vuzuhu veren, kul- lanılan metodun bütünlüğü ve aydıalı- kıdır. Muayyen bir metod ve görüş nedir; ve böyle bir görüş vuzuhu, ele alınan bir mevzuun işlenmesinde, hâdiselerin kay- dında, sonra tasnifinde ve nihayet ma> nabdır? Bunun değerini, İsmail Husrev- in kitabında en eyi görmek ve tokdir et- mek kabildir. —Dr. Salâhattin BATU