25 Mart 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Fiztoloji bilginleri hayatı, inspiration “şehik, — ile bırW layıp ekspiration “zefir,, ile son bulan bir şeydir. Ve bir. Fi'osof: “Hayat bekle mek, ölüm bek'ememektir ,, Diye tarif ediyor. Geçenler de büyüklerimizden biri de “Ölüm en son ve en mükemmel tec rübedir Fakat ne yazık ki, bu tecrübeden istifade ede miyoruz.,, Demiştir. Hayat ve ölüm hakkında | bir çok kimseler — bir çok | şeyler düşünür ve söylerler. Fakat ne olursa olsun ben ce yaşımak: Duymak, his- | setmek, anlamak ve yara tmaktır. Kısa bir ömrün kı- ymetini bilmek de yaşama” nn esaslarındandır. Burada işaret etmek iste diğim mühim bir nokta: Mti- | H beycanın, milli duygu ve milli gururun her şeyden evvel bir mefküre halini al ması , öz yurda karşı olan bağlılığın başta gelmesi şa rtür. b Yaşamak: Şahsın, bünye nin fizyolojik — şartlarından ziyade sosyeteye karışmak, muhitin dertlerile hem derd olup onlar arasında kendine bir gaye edinmek ve bu ga ye,bu ideal uğrunda yılma dan, bıkmadan yürümektir Bazan öylelerine rastlarız ki; bunlardan bir buz soğukluğu duyarız. Bu gibilere ırk mu hit ve an,ne işliyebilmiş ve ne karakter koyabilmiş ise bunların hepsi en cüce bir termometre rakımında eri yor, siliniyor. Avrupaya tah sil için, teknik için giden bir gence ekseriya büyüğü şu öğütleri verlr: — Çocuğum; mesleğin dı şında aynı zamanda gilttiğin yerin içtimaiyatım da tetkik et. Biz geriyiz İçtimai sevi yemizi siz yükselteceksiniz. Hayır sayın büyük, hayır. Türkiye kendisine yeni bir sosyete kurmuştur, Bu orijinal hayatın, bu te- | miz yaşayışın hiç bir cemi yetin yardımına — ihtiyacı yoktur. Bilmiyormusunuz ki; bu benzersiz yaşayış yanın - | da diğer milletlerin içlimi bünyesi sönük'ür Bu tavsiyeleri ellerine bir Pasaport gibi alan gençler gidip Berlini, Parisi, Münihi, görüyorlar ve oraları, onla rın içtimat hayatlarını tetkik ediyorlar (!) Dakik olmıyan bazı ka falar şu bedbaht neticeyi kavrıyorlar ve her - iptidai adam gibi: “Türkiyede sos yete hayatı yoktur. Türki yede yaşanamaz Yaşamak için mutlaka Avrupada bu bir konuşmada: lunmalı” Diyorlar Soruyo rüm, bunların yaşamaktan kastları nedir? — Yaşamağı zevkten eğlenceden başka bir cepheden- görebilmişler Ve yazık Türkiyede Kamâlist cemiyetin realite sini ve manâsını bilmiyenler çoktur. Avrupaya — teknik mevzular gayeti'e gönderilen gençler arasında ne yazık ki; büyük bir zararla dönenler pek az dahi olâa bizim için çok aâdı Bunlar gittikleri yerle nostaijisile dönüyorlar | Fikirlerimi ve — dertlerimi | mi? bulunuyor. Bu ihmal — bütün veciz cümlelere bedel | .-YAŞA | ettirdiği MAK - şu bizzat yaşadığım — fıkra size anlatacaktır: İstanbulda — dostlarımdan | birinin evinde misafirdim. | Bir akşam tahsilini Avrupa da ikmal etmiş — genç bir arkadaşla, bir entellektüelle (D tanışmak şerefini kazan- dım. Bu arkadaş etrafında kilerini avam, misafir bulu- nduğu evi kümes görüyor. Yeni tanışmış olmanın icap çitleri — atlı gözlerindeki o manâları te- reddütsüz ortaya attı. Bayım, Avrupayı gör- | melisiniz. Bizde sosyete bir gazete edebiyatıdır. Bunu Avrupadan geldik ten sonra anladım. Bu ev bir kümes, bu caddeler ar- sa yolu ve bu lâmbalar bi- rer yağ kandili dedi ve An adolunun hangi şehrinde ya: şanabilir ki diye ilâve — etti. O anda beynimden — vurul- | muş gihi gözlerim döndü. Bu genç ente lektüele: Hayır Bayım tahsilini sonuna ka- N dar tarmamlamış — genç ve münevver bir tandaşın yaşıyacağı, ömrünü vakfe - deceği yegâne yer — kendi öz yurdu, kendi memleketi- dir. Göze çarpan gerilikle - rimiz varsa bunları yok et- mek için uğraşmalıyız. Çok — mühim — vazifelerimizi bir tarafa bırakarak Avrupanın hasretini çekmek kadar bü- | yük bir gaflet olmaz. Dedim. O gülerek: Evet bu gün 120 lira bir gelirim olsa bir dakika tereddüt etmez, giderim. Ma mafi tekaöt olduğum za- man hiç olmazsa ömrümün son günlerinde rahat — yaşı yabilmek için gideceğim De- di. Ev sahibi, derhal beni za ruri bir icapla dışarı çağırdı ve kendisinin de bu hale mü teessir olduğunu fakat şayet müdahale eder, münakaşayı uzatırsam pek çok sevdiği | misafirinin incineceğini ilâve ederek susmamı rica etti. İşte *Yaşama,, mefhumu oun mühtelif. cephelerden | görünüşleri ve onu gören- | ler. Hasan Âli Türker Leon Blum Kabinesine — itimat 1 verildi. (Baştarafı birinci sayfada) rice karşı Fransada komü- nistliğin galebe çaldığını işaa etmişlerdir. Klişi hâdiseleri hakkındaki tahkikat devam ediyor. So- na erince tamamen tenev vür edeceğiz. Bununla bera- ber, kolonel Dölarok fırka- sı tarafından tertip olunan içtima, kanuni bir şekilde olmuştur. Fakat buna tah ammül etmiyenler müdaha lede bulundular ve hâdise bundan tevellüt etmiştir. Hükümet, halka karşı ge imek için zabıtaya emir ve rmemiştir., B. Leon Blumun uzun sürmüşltü Celşe, geç vakte Kadar devam etmiş ve neticede BA| iti- izabhatı Leon Blum kabinesine mad reyi verilmiştir. | baş et ve yapağı 'ÜRKDİLİ iLİMİZDEN HABERLER BZT Ğ LK PAA LAİT ADT AAA KKT AU KA OA Koyunları_n Merinoslaş Çaypınar Köyü Yeni tırılması İşi İlerliyor.. Okuluna Kavuşuyor.. Gelecek yifıiliııliııiıiıı de dehil olduğu meriros mın- tıkasırdan 120.000 merinos NSK TAREDE B> Ziraat Vekâleti. geçen se nelerde Almanyadan behe- rini 300 İiraya yakın bir | para mukabilinde getirmek te olduğu Merinos koçları nın ihtiyaca yetmediğini ve damızlıkların hepsi Alman yadan getirtildiği takdirde iklim değiştirme dalayısiyle telef — olacağını düşünerek Alman koyunculuk — ittiha. diyle bir anlaşma yapmış tır. Bu anlaşmaya göre Al man koyunculuk — ittihadı, Karacabey merinos yeliştir- me çiftliğine saf kan 500 Merinos koyunu göndermiştir. Mem leketimizde yetiştirilecek bir kısım koçlar bu sürü için- de doğsan kuzulardan — se çilmektedir. Mükemmel su rette yetişmekte olan — bu kuzularla şimdilik Merinos mıntakası ayrılan Bursa ve Balıkesirin Manyas kazası hudutları içinde Merinos ci nsinin Üretilmesi işine dev am olunacaktır. Bu mınta kanın merkezi vaziyette bu lunan Karacabeyde Alman koyunculuk — ittihadına ait olup hükümetçe istenildiği zaman saltın alınması anlaş ma icabından bulunan sürü nün idare âmiri, — İstanbu! gazetelerinde mütehassıs ol arak adı geçen bu zat ga zetelerin yazdığı gibi Anka- raya Veköletin daveti üze rine değil, hususi — işlerini görmek için gelmiştir. Ziraat Vekâleti Merinos yetiştirme iİşlerinde — koçlar: dan olduğu gibi suni tohum: lamadan da faydalanmakta- dır. Geçenlerde yazdığımız veçhile mayısın on beşinden haziranın on beşine kadar Ârazi Vergisi ne sebeplerle alın- mıyabak. Habher verildiğine Maliye Vekâleti mahsul ver göre miyen topraklardan — vergi alınmaması için yeni bir karar vermiştir. Çiftçinin lehinde olan bu karara göre tohum atılmadan önceki Arızalara şumülü yoktur. — Zararlar, zeytin, fındık ve salr yemiş | ağaçlarının mahsulleri e alâ- kadar ise, ârizanın ağaçların mabsul vermelerine imkân kuzusu elde KOYUNLARI Karacabeyde suni tohumla ma için bir kurs açılacaktır. Bu kursa 30 baytar ve 30 | küçük sıhhiye memuru gön derilecektir. Vekâlet bunla rın harcırahlarını bulunduk ları yerlere göndermek üze redir. Kursa ait bütün ület ler ve sair malzeme tama- miyle hazırlanmıştır. Bu ku rstan yetişecekler açılacak 30 istasyonda suni tohum- lama işlerini tatbika başlı- yacaklardır. Bu yıl tohumlardan 60 bin kuzu alınacağı — tahmin edilmektedir. Suni tohumla mada, memlelse!lııılıdıkl mevcud şartlara göre yüzde yetmişse yakın muvaffakiyet hasıl almaktadır. Geçen yıl ilk defa tatbik edildiği hal- de yüzde 60 bir netice alın- mıştır. Gelecek yıl merinos çalış: ma mıntakasına Balıkesirin diğer kazaları ve Çanakkale vilâyeti de sokulacaktır. 60 bin yerine 120 bin merinos kuzusu yetiştirilmek — üzere tertibat — alınacaktır. Bu mikdar beşinci sene sonuna kadar gittikçe — artacaktır. Merinos — mıntakalarındak! halk, suni tohumlama işle rinden çok memnun bulun maktadır. Geçen — yıl tohu” mundan,faydalı neticeler olan köylü: Koyunun aşılanması için baytarlara başvurmak- tadırlar Millil endüstrimizin — en ehemmiyetli hammaddelerin den olan ince yünleri elde etmek için Ziraat Vekâleti- nib barcamakta olduğu ça- lışma bu suüretle müsbet bir yolda ilerlemekte ve gele. cek için büyük ümitler ver mektedir Birlikliler Ayralığa gidecekler | Ayvalıkta yeni teşekkül eden Doğanspor kulübünün | daveti üzerine İdmanbirliği | 20 kişilik bir kaflle halinde | cumartesi — günü Ayvalığa | gidecektir. Birlikliler — Doğansporun pazar günü yapılacak olan resmi küşadında bulunacak lardır. O gün her iki takım arasında hususi mahiyette bir maç da yapılacaktır. | bi | şılması verginin terkin edil i mesine emms olacaktır. kmamiş olmasının anla edilecektir. | güme birincileri | da bir çok zevat tarafından On beş yıldanberi geri kalan okul bugün güzel bir şa- kilde tamamlenmak üzere bulunuyor. köyünde — beş dershaneli çok güzel bir o kul yapılmaktadır. Okulun büyük bir kısmı tamamlan mıştır, Bazı ufak tefek aksa- miı yapılmaktadır. Çaypınar köylüleri oku lun bize harici vaziyetini gösteren birde fotoğrafını göndermişlerdir. Binanın ci dden güzel ve ihtiyaca uy gun olduğu daha ilk bakış ta göze çarpmakladır. Haber aldığımıza göre bu okul binası onbeş seneden | beri yapılmak istenildiği hal. de araya giren bazı engel ler yüzünden geriye kalnış- tır. Şimdi bu güzel bilgi yuva sı köyün çalışkan muhtarı- nın, bütün köylünün ve nahi Bölge Kupa ıııı;Whıiu so- | Yillık umümi kongresini 4 na erecek Bölge kupa maçlarının Bandırma İdmanyurdu, Ayvalık İdm anyurdu ve İdmangücü ara sında cumartesi ve — pazar günü final maçları yapıla: caktır. Bu münasebetle dün, ku pa maçları A gümesi birin cisi İdmangücü, B gümesi birincisi Ayvalık İdmanyur du, C gümesi birincisi Ban dırma İdmanyurdu murah haslarının iştirakile bölge lik heyetinde bir toplantı ya pılmıştır. Bu toplantıda üç güme birincisi arasında yapılacak bölge kupa maçları finalı hazırlanmış — ye oyunların hakemleri ayrılınıştır. Bu -üç kulüp murahhasla- rının teşbit ettiklerine göre 27 mart cumartesi günü B gümesi birincisi ile C güm esi birincisi karşılaşacaklar dir. Onların — galibi ile de paâzar günü A gümesi biri ncist arasında yapılacak ol- an final maçlarından sonra 937 bölge kupa birincisi ay rılmiş olacaktır. Ayvalık ve Bandırma İd manyurtlurıi cuma günü şe- hrimize geleceklerdir. —- — Yalimiz Bandırmadan geldi Bir gün önce İstanbuldan Bandırmaya gelen — valimiz ve C İl. Partisi başkanı B Et hem Aykut dünkü trenle şehrimize gelmiştir B Ethem Aykut istasyon karşılanmışlardır. » a Kültür direktörü Gönene gitti Kültür direktörü Emin Er- gun dün Bandırmaya git- miştir. Direktör oradan Gö: nene geçecek teftişlerde bu: kunacaktır. ye müdürü Nazımın gayreti | ile tamamlanmak üzeredir. Köy yavruları — eski yapı içinden çıkarak yakın bir zamanda bu ışık dolu sıhhi binaya gireceklerdir. Yeni okulun geniş bahçe” si de düzeltilmektedir. Bu- raya 300 asma — fidanı ile 150 meyva fidanı dikilmiştir. Ayrıca köyde B kilomet. relik şosa ve bir köprü ya- pılmıştir. Ba yıl — sonbahar" da da projeye göre bir köy konağının yapılmasını Çay- bınar heyeti karar altına almıştır. Çalışkan — Çaypınarlıların bu faaliyetini takdirle kar: şılarız. Kızllay gece- yaplı. Kızılay — Vilâyet kon, gece — Parti binasında yülhk umumi — toplantısın yapmıştır. Başkan B Ali Riza tara: fından — toplantı. - açıldık sonra Sadık Deniz başkanlığına ayrılmıştır. Senelik mesai ve faaliyet raporu okunmuş ve takdirle karşılanmıştır. Y37 waridat — ve masral bütçesi 4750 lira olarak ka- bul edilmiştir. Nizamname — mucibin — merkez heyetini teşkil edef 15 azadan heşi kura ile ihe raç edilmiş ve bunların ye rine yeniden — seçimle alınmıştır. Bu seçimde sıhhat mü dürü Muhlis Suner, doktof Ali Riza Tezel, avukat yazi Akyürek, doktor M duh Özçam, kimyager Abdi Ağabeyoğlu, avukat Sadık Deniz, avukat Tevfik Başa rabv, Hasan — Kaptanoğlu: Emin Hamamcıoğlu, İsmal Tiritoğlu, Veli Uzgören, e€ zacı Âvni, eczacı ÂAzın varidattan Hayri, ebe Âl merkez heyetine ayı lardır. Mebuslarımızdan Milli dafaa Vekili General K Özalp, B. Hayrettin Kar! a Genel Merkez köngresi mü rahhaslıklarına seçilmişle Merkez heyeti tarafında! N yeni idare heyeti şöylet” kurulmuştur: Başkanlığa B Ali R ," Tezel, — ikinci başka Niyazi — Akyürek, — mu hasipliğe Emin Hamaf' cıoğu, — veznedarlığa İ Tiridoğlu, kâalip iğe B Hey? Kongrede Atatürke, "' neral İsmet İnönüye, Met” Reisliğine, Kızılay — merk başkanlığına tazimat tel ları çekilmesi — kararla; mıştır. PŞ ELET ZL STSOLEDGİ LT L LT a.. S L z