22 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

22 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

-3. 937 | KUMANDANLA ARIN BÜYÜK HARPTE IRAK CEPHESİNDE HARBİ,, OLMUŞTU ereereei Yazan: * * ; Muzaffer Tuğsavul muharebesi” ere n hatıraları arasında bir de ar. Onu da yine kendi a — Biz biliriz ki, geri hizmetler, daima cephe hesabına çalışı her şeyin her kaidenin istisnası vardır. Şeker İnn muharebelerden biridir. Bağdadı, manevi birçok zararla: İşlerimiz de zararlardan paylarını aldılar. Bağdattan acele olu ile âncak Samraya ki Sonra, ordumuz, maddi n şeyler, € harebesi pek ani surette de bu kaybettikti » ikmal k gi 1. İaşe dar nakle ilebili Bunlar arasmda bir hayli da şeker vardı. Memleketin te, şeker umla aranır ve dirhemle satılırken, biz külâh şekç dân siper yapacak kadar bolluk içinde idik. sS amra civarmda muharebe verdiğimiz sırada, henüz Samra depolarında yüzlerce ton - tuk ikmal mevaddi ile bol miktarda #eker vardı. Sırf bu şekerleri kur. tarmak için Samra ilerisine olduk- <a e muharebelere | giriştik Hattâ bir defasında son olarak Kati bir muharebe verdik. En kıymetli toplarımız, bu mu- hârel düşman eline geçmiş, Sakat mukabil tasrruzlarla geri &- Xnmişi Açlık korkusu ve biraz da erzak kurtarmak kaygusu bu muharebe. leri kab tm izin başlı âmili idi, Demek bu sef: Rin aksine, geri besabına değil; çephe, geri hizmet er hesabına çal O gün, piyademiz” töpçümuz, tekmil kıta: larımız, candan muharebe ettiler. Düşman Samraya girmek için bü- tün kuvvetile çalıştı, Çünkü Sam- Fayı ele geçirmekle, yolun her iki Ucuna sahip olacağını, Bağdadi #inniyet altına alacağını biliyordu. Müharebenin bu kadar kızışacağı- mr tahmin etmediğimiz için, öğle- yalnız bir fırkamızı cep malüm kaide- ordu. den sonra, düşman eli - ne göçen toplarımızı kur. tarmak için, öteki fırkamızi mu - harebe hattına sokmak mecburi- Yetinde kaldık. Bu muharebelerde topçularımız, çok ağır zayiata uğ- Tadılar. Bu zayiat, mevzilerinde Bon dereceye kadar sebat etmiş ol- Malarının neticesi İdi Kahraman £ N hücumları sa; eline geçen topl Gece, karanl ii basmıştı. Toprak- âcıruzın üstü yözlerve yaralı, mer Mi sepetlerimiz şeker (kellelerile dolu olduğu halde, geri çekilirken ber piyade neferimiz elinde bir torbu tutuyordu. Bu torbanm Için Ge bilmem şeker bu'unduğunu söy İemiye lüzum var mu? Yalnız tor - balar değil, keferlerin sırtımdakl Çunralar da şekerle dolu idi. Buna mukabil, ne yazık ki, va - Mtasız'ık yüzünden hasta ve yara- Samrada birakmıya mecbur olmuştuk İMarım.zın bir kısmını Ss « bir vak'a daha anlata- yim: i — Yine ayni cephede İdik. 45 in €İ bataryamız, fırka ilerisinde düş Man piyadesile uzun müddet bâs- başa muharebe ettikten sonra, 800 metro geride bulunan piyade hat larımız hizasına çekilmek İçin e- Mik al Düz arazide, yakın me düşmanm nelessir a- yapılan bu m değiştirmenin takım takım yapıl- Ması lâzurdı. Batarya, takım takım çekilmiye başladı. Fakat bu mevzi değiştir - Me, bize çok pahalıya mal oldu. Bilhassa hayvan ve arabacılar - dan çok zayiat vermiştik. Top ça- Yuşları ve onbaşıları bizzat araba- Silik yapmak mecburiyetinde kal. Şeker muharebesini, bü- tün heyecâanile anlatan Albay Muzaffer Tuğsavul dılar. Bu arada benim bayvan da vurulmuştu bindiğim fradın fedak& na birakalım bile yaptıkları işin büyük! iüyetini biliy yet etmeden, rından kanlar aka ki yükü taşım: Öyle ki, na koşulan katanalar, iki, hattâ bir çift kal - dıkları halde, yine topları bırakmı yorlardı, yorlardı. Bazı parçalarda, hayvanlar yal: nız arkalarındaki normal yükü ta- şımakla kalmıyor, vurulup düşen “arkadaşlarını da birlikte sürük - lemiye mecbur oluyorlardı, Çünkü koşumları kesip ölen hayvanları, armıya vakit yoktu. mevzi, aradan Çekilec: gerisinde idi. Hiç olmazsa, sağ ka lan efrat ve hayvanları bu ai içinde barındırmak kabil olac: İkinci takımın himay al bir ark'ın nda geriye çekilen son takım; mevzide bir tek boş kovan dahi birakma - muştı.. Yeni mevzide, bir topu bütün mürettebatile tam bir isabet alarak harpten hariç kaldı, Batarya, yaptığı İş nisbetinde ta uğramıştı. Fakat er- sü bataryanın kanlı zayii lerin mâneviyatı ve larına karşı itimadı zerre kadar sarsılma şt. B una bir misal anlatayım: mevzide, düşman piyade ve topçularile kanlı bir üc giriştiğimiz sırada toparlakların bulunduğu arkta, sanki hiç bir şey olmamış, her şey yerli yerin - de imiş gibi benim ölen hayvanm münakaşası wıyordu İki er, arasında şi vere: — Efendinin atı vuruldu hat, — Vurulsun, Canı sağ ya — Amma, yazık oldu. Eyer ta. kımı, ölen hayvanın üzerinde kal- dıt... Biz şimdi ona zabit kaltağ nereden bulacağız? 8 bir muha- ŞEKER Salâhaddin GÜNGÖR İrem reaemeeaasaeeeseeeeseeseee) TAN Atina Röportajları: 11 M ihma; to telâş içinde, rinin tiyatrolarını gezdi nan san'ati vermek istiy mak imkânı llirim Ki, 20 saati dolu. Uyumak i n ancak dört satimiz or. Buna rağmen bu yirmi sa at içinde tiyatrolara vakit ayıra » mıyoruz. Dr, Minotto âdeta üzü - lüyor. Kıymet! ımızla ah - baplığa Yunan hududuna ayak bü sar basmaz başladık. Bizi hudut - tan karşılarar ler arasmda idi. Sabah kahvaltısında masami- za geldi. Kendisini tanıttı. İstan - buldaki gazeteci arkadaşları soru - yor. Donanma ile beraber giden gazet le ahbap olmuş. Hatı - rında bilhassa Mümtaz ve Niza - mettin Nazif kalmış ne yaman cuklardı onlar diye anlatıyor. Minottonun küçücük bir yavru- su var. Bir sabah otele Bayan Tör : a arkadaşımızın apı açıldı, sarışın bir çocuk elinde kendi kadar bü yük bir büket ile içeri girdi. Bu idi, Hasta Biyan Törü yoklamıya gel verdim. Al a koşa aşa ......, ; aaasesasaaaaaaesaesamesel dın unuttuğum Urfa k bir nefer, mimakaşaya ka — Zabitimizi nefer kaltağına bi dirmek biz Ya ne yapalım. Urfalı nefer yakışmaz! atıldı — Daha düşman gelemez o ta. raflara,, Ben takımını gider, eyer a koşa uzaklaştı. Biraz sonra, arkasında eyer takımı ul. duğu halde Urfalı neferi kerşim - da gördüm Neferin kanter içinde, eyeri ba. | Y*t8” yürekten bir se- bugün bile sahne ırken ö vinişi vardı ki, Bayan Kutopuli edir. er kaltağına bindir. memek için Urfalı neferin katlan dığı bu fedakârlık, vatanı düşma - de Yazan Rezzan A. E. Yalman resmi gazetele çıkmış, Bay Çeçe- nin oğluyla be- ber Yavuzun üzerinde rw almışlar. oktor Minottonun de muharrir imiş, na çiğnetmemek için yapılacak fe iki se rmda talâk olmamış, Ve her vesi zevcesi “le ile de beraber ahbaplık ediyor- Fakat © Jarmış, Çocuğa ait meseleleri ko- dakârlıkların ne güzel bir ölçüsü (Arkası var) 750 Liralık Yeni Büyük Müsabakamız Bu resim hangi darbimesele'aittir? 60 darbımese | 1 — Aç lavuk kendini arpa ambarında sanır | 7 — Ak akçe kara gün içindir. 3 — Anlıyana sivrisinek saz, davul surna az 4 — Atı alan Uskudar geçti $ — Balık baştan kokar $ — Bal tw'an mak yalar. 7 — Bedava tarke baldan tatlıdır. 8 — Beş parmak bur olmaz l 9 — Bir tutam oi deveye bendek atlatır 10 — Bulbulun çekuği dib Deldsidir. 1) — Dalmasını bilmiyen ördek Daşmı bırakıp kıçından dalar Damdan düşen halden bilir. Davulun ses uzaktan BOŞ & Demu tavında gerek Denize düşen yılana sarllır. Doğru #örliyeni dokuz köyden varlar elden üstündür. Ea tarak eski ta Evdeki pazar çarşıya aymas. Eyreti st binen çabuk inet. Gülme komşuna gelir başına Gülunü seven diken:m de sever. Hu & giren terler. He boroz kendi çöplüğünde öter Het gün papas pilâv yemez Her koyun kendi bacağından asılır Horoz ölür gözü çöplükte kalır. roz çok olan yerde sabah ge olur. İ: ürür. kervan yürür, İlle dalaşmadan, çalıyı dolaşmak evlâdır Kel başz şimşir tarak. Kendi düşen ağlamaz Keskin sirke kabına zarar, Koyun bulunmıyın yerde keçiye Abdürruhman Çelebi derler. Mahkeme kadıya mülk olmaz. Mart içeri pire dışarı Minareyi calan kılıfmı hazırlar, xa PLA a.a! Burada her gün böyle bir resim Böreksinizi veb; simler otuz tane olacak. Siz 60 darbımesellik tistedeba resmin darbımeselini bulup numarasını o günkü kuponun (darbımesel numarası) hanesi ne mz. fnızla birlikte 20 Nisana kadar bürosuna söndereceksiniz. INasreddin Hoca müsabakaları için gönderilmiş eski fotoğ- rafların muteber olmadığını ve yeniden fotoğraf gönderilme si muvafık olacağını hatırlatırız.) /K KUPON Numaralı resmin ait | Perşembenin bellidir. Sel gider. kum kalır. Serçeye çubuk beredir. Su testisi su yolunda kırılır. Sünen ağı yanan yoğurdu Ülliye rek yer Taş yerinde ağırdır. Tencere yuvarlanmış, kapağını bul muş Temiy! kıran da bir. sa getiren de. Tilkinin dönüp dolaşıp gideceği yer kürkçü dükkünmder. Ummadık taş baş yarar. Ürümesini bilmiyen it sürüye kurt etirir. rümünü ye de bağım sorma Üzüm üzüme baka baka kararır. Yalancmım mumu yatsıya kada: yanar, Yam tap yapıdan kalmaz. Yavaş atın tekmesi pek olur. Yörlik at yemini arttırır. Zenginin parası züğürdün çenesin yorar, gelişi çarşambadan NO Maruf Yunan sahne artistlerinden v iç | olduğu darbımesel N Ş olup kaammak evlidir. Züğür olup düşünmekten ayar) DOST YUNANISTANDA SAHNE, SAN'AT HAYATI nuşuyorlarmış, be- raber (pazarları iye gidiyorlarmış. Ayrı yaşamalar rmın sebebini Ba- yan Minottonun edebi meselelerde fikri muhafaza etmek istemesidir. Yazı yazdığı için koca» #1 yazılarını neşir den evvel okumak istiyormuş, tenkit te ediyormuş. Ba. istiklâlini zan tashih etmiye bile kalkıyormuş. Bayan Minotto bu edebi istibdada tahammili edeme- miş ve ayrı yaşa- uya karar ver. mişler. Dr. Minot- to ayrı ; türlü kân bulamadık. ir akşam bizi Romen sefa. reti matbuat müsteşarı Bay ve Bayan Dragu yemeğe davet et ti. Arkadaşların bir kısmı da Ke - mal Nejatta toplandılar. Diğer bir kısmı da bir başka taverne gitti. ler, Biz Kaliva taverninde yemek yi yoruz. Ta basit masalı güzel müzikli ve şarkılı bir yor. Bay Draguya Dr. Minettodan bah settik. Tanımak istedi Telefonla kendisini bulduk, Ve rica ettik gel di. Yemek epey uzun sürdü. Niha yet Minötto dayanamadı. (Bü aK- şam dedi, bu akşam artık tiyatro, ları gezebiliriz. Mutlaka bizlere Yunan sanat » kârlarını tanıtmak istiyordu. Gra pumuzdan yalnız kocamla ben var dık. Ötekiler yoktu. Her biri bir tarafa dağılmış, bulmak İmkânı yok. . Yunan tiyatrolarını görmek sonra anlatmak yalnız bize düşü « yordu. Arkadaşlar atlıyacaktı. Bu iş te bana kaldığı için ben sevini - yordum ve Doğru Royal tiyatrosuna git » tik. O hafta Moliere'in. Müraisini oynuyorlarmış fakat tesadüf ti - yatronun oynamadığı bir akşam imiş rkadaşımız Minotto fena & züldü. Oradan Kotopuli ti yatrosuna gittik Yeni yapılan bü. yük Rex sinemasının binası için- de yepyeni bir şekilde bir tiyatro, Sokaktan geniş bir a- sansöre biniliyor, Ve birkaç kat yor. İnsan birdenbire kendisini tiyatronun avlusunda bu yapılmış yukarı çıkı tuyor. Piyes başlamış İkinci perdenin en sonları, Andre Josset'in (Elisa bet-erkeksiz kadın) ismini taşıyan piyez oynanıyor. İngiltere kraliçe si Elisabetin hayatından bir par » tronun içi çok şirin... Kırmı zı döşemeli koltuklar! kırmızı per desi ve kırmızı kaplı localarile insa nm yüzüne gülüyor. Bilhassa kır. mızı renge çok zâfım olduğu için ben hayran kalıyorum. Sahnede kraliçe Elisabet muhte şem bir tafta elbise, kırlaşmış saç larile asabi asabi dolaşıyor. Karşi- sında bir asilzade kendisine bir ha ber getirmiş bu haber kraliçeyi fe na kızdırmış, Hırslanmış bir hal » de cevap veriyor. Ve perde kapa « nıyor, Perde arasmda bizi tiyatronun sahibesi ve baş artist, kraliçe Eli- sabet rolünü yapan Bayan Marika Kotopoli, odasma kabul & A (Arkası Sa 10 Sü 6 da)

Bu sayıdan diğer sayfalar: