6 Mart 1944 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Mart 1944 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

4 Sayfa SON POSTA a takvimlerinde üçüncü cemre de; Sen Rakaı Gök kubbede güneş parlatı eri kendi kendilerini yekün ettiler. Yekün müş tepsi gibi yeğ belirdi, neticesi kia hanesini aştı. — Ol-ilkbahar gel bu zamanda, vada baharı Biye gördük.) K ül asmıştı. Hele bir evin içine girel 'n de hiç bizi düşünmezsin . Evin erkeği “: Mein oecabe: — Kömür i amma, çok şü- allam yine slemiyekem Evin yaşlı kadını: Cümlenin son iki kelimesini birkaç Gir ei yen bu ilkbaharı da ©9 ağız birden tekrarladılar: iğ e © vi Erkeğin kafasındaki biraz evvel tit- Evin kadını ug aAlA dişarı baktı) eek biz halde beliren yekün Mi — Hava değişti. yüdükce büyüdü. Dudaklarım büktü: — Peki amma, ne ile yaparız? — Artık kışlık giyilemez. — Herkesi görmüyor musun? Gardörobun kapısını açtı. — ıncaların neleri eksik. — Giyecek hiç bir şeyim de kalma-| — Falancalar neler neler ieğrir nış. Mevsi bir mantom, bir kostü-| Evin kadınmın e yaşarma! müm, bir robum. Hiç, hiç. yaşlı i odadan çıktı, evin ni cevap verdi: wee ini dayadı. şey yaparız. Meselâ bir erkeği suratı astı: kostüm. * — Bir kostüm. Yalnız bir kostüm) Dişarıda bahar başlamıştı. Evin İçin ha... Ona da razıyım amma, kostümelde fırtına. göre şapka, iğ, Gü eldiven, ayakkabı... İsmet Hulüsi İMSET Erkeğin kafasında yüzler dolduran rakamlar sıralandı. mlar alesef avrılmak iati- | Arada sırada | Li BAŞ: Başına eli az rahat ya- > insanâ der! ş göz eliz Bir insanın bağını Dez sokma) Baş belâsr; Köroğlu, kaşık düşmanı, Era ev sahibi, (daha binbir ismi vurmak: Boşuna yorulmak. başı: Hergün renk değiştiren ön un, Kadı bir ği bukalemi çal Hiçbir zaman ağrısız)“ iş caklıların kak yi a e ee bekledikler Göz boyamak; Kadnların yüzlerine pudra, dudaklarına kırmızı sürmelerine denilir. Sokak ortasında Göze girmek: (Kafese girmenin zıd- dıdır). yes koymak maksadile ahı ban tedbi Tok Di: ve kalmaya mahküm in- sana verilen ların mahrum ol - endi arzusile ken. başına belâ ie icin teşebbüs. * Elişi: Mağazalarda satılan omâkine ile örülmüş yün bluz. terazisi; El ti ak; Şunu bunu, sana Iyilik edeceğim diye aldatmak. : Elin beceriliiliğine göre), Biraz da şaka erkek, kadını: Nesli münkariz olmuş bir e kadın 2 e Kadın sözile oturup kai- kan v tipi, Ev eşyası: Karı kocanın lerimi kavga ettikleri zaman kullandıkları lâhlar, Ev açmak: Yeri yurdu olmayan eşi dostu barındırmak, karnı açları doyur- deyim efendim: Bendeniz e iki çocuğumu ra- Ev: Asan atikadandır, epartımanlarrımda da bir acayiplik başladı. Evini cakar ihmal ettiği gibi lükse do yapılmadan evvel insanlar oralarda o- er e a Si rurlardı. ir, eli iirsiz saatinde evden hapsedilmiş erkek. Ep bn ii karşı eve ge- Ev sahibi: Hava parasının ne oldu-İllyor. Kısa bir tahkikat sonunda ken. iş rinin yeni bam ar a İs oynadığını On beş se- Ev Yıkan: Kürk, kadın şapkası, ka- LL İrili nil götüren kar” se mantar iskarpin kabilim-İma yaptığım nasihatler boşa çıktı ana: libim bugün bile İzzetinefis li Kocasının ayrılmak talebini memnu- Sen kabul eden kadın: Hayatım fakirlik içinde gecmiştir, u sekilde ekime da nasibimi al oynayanların, uçuruma * > Pİ: Ki Kapı; ii İz ii da denilir. çılır der: Kapı: İnsanın yüzüne kapanması en kötü Kapıcı: Canının İstediği zaman kapıyı açan ie? gi kimse, Kapı yapmak: Borç para istemenin imi gelir... konuşulanı oradan dinlerier ** Kapı: Bl img ince adeta irkiliyor, lerse de kuru tesellidir inanma- -İürperi b iy Sanki kumar denilen Sm! İnel” > İharı kekini e, beş le dü nava, de karşımda beliriveriyor.... KİMLER OYNUYOR En basitinden işe başlıyalım... İste anedeki pazar EE in psi de yl altı kişilik kı g de küfeli çocuk! a eme kâğıt ma yorlar... Yanla- İrna yaklaşı 3 iyot. Birden bir islik sesi duyuyorum... Parola idi | Yanımda tüm b e bir çocuk kim bilir, beni sivil memur zannetti. Bin müşkülâtla meramımı anlattım, şimdi onların arasındayım; İS UL ERA 2 E Kimler nerelerde nasıl oynuyorlar? Birlikte görelim faat onlarla birlik olmıyalım Kemal DENİZ te | — işine leşi oturursun, yoksa ta- dedi, T — Oyniyahm yeğ. rım... — Tabir, işin kz ben AMİ ai (1) oyna- gire tane ta kd Yazan : Karel Çapek Hâkim ağır ağır konuştu: — Suçlu ayağa kalkınız. Kaynatan, Prantisek Lebı mein lunuyor - ba bile ie Üzeri üç muşsun. ia ala görü usun? veren kaynatandı. Hırpani bam küylü titredi, yutkun- e ağır ağır du ve mırıldan, , bizlere hiç bz şe, 5 gp — Ha; ima Sağ kaldı ie e va — dir öldtirdün mü?. m göreceğim. Bunu bö; — Evet! öne len de ona bir ie şöy e ai e ise suçlusun. a bie inek alsak iyi ederiz. Bel — arlayı sürerim, burasını satmak lüzür e bir melek sabrı v. kalmaz. Fakat adam, ben ölünce, na bak, Vondroçek, dedi, A t meti- anın çekerse iki inek al. Fakat toj e anladık ki, & rağımı Cudal'a satacağım... diy lü bir keresinde de zehirlemeğe kalkış-İcevab vermesin mi? İmı$, kahve: sine fare zehiri koymuşsun.) Hâkim kızgın bir sesle anlamak iste” — Deti Bana bak Vondraçek, kaynatanl, — İşte bu da, seni o bir za Jsmandanberi, onun kastetmek tasavvurları > a üren Ne de- mek istediğim Köylü deri aki şam ie omuz- İlarını silkti, burnunu çek İelimizde bir öküzümüz bulunacak, diye — Bütün bunlar hep o ler plama, şik. Bir çiftlikte ineksiz ya” zünden başıma geldi.. diye kekeledi. He-İ pamazsınız, değil mi? Yoksa gübreyi rif yoncaları mii ba eden bulacaktım, kendim yapamaz” sattı. Ona baba, nasın otcağızları rahat bırak. an satın alacağım. im, daye gözünü kesti: b olm tabi in peşin... — Bir dakika dur bakalım.. Bu yonca|inek, minekle iniş bir insanın — Ucunu ve iksa onun mah mıydı? — hayatı üzerinde duruyoruz. Kayınbaba le — Yapı Şim- a, nı neden öldüsdü! diye ie kalenin! rm mü? Elbette 5 Onundu,.. Amma yon- İşte hep © Ga yüzünden. — Olma: larlı — Bu hi p değil. Yanlarında fazla ei Ona, baba diye yayaya ne re İs senanlk Vita istiyordu. < “ TRAMVAYDA KONUŞUYOR! arla ben ölünce kızım Marka'ya (bizim! şan , Wi Beyoğluna çıkmak üzere binağim in paraj samazda garip tür tadar bu lipa) AR zaman dediğin | Yoneraçek bel bel eiylndi ir konuşmaya kulak malafiri o. JE:0! Yep seni aseözlü çingene seni diye) |“ şyi amma bin oğlu - kıkırdamak orum, . e ör et va bilmiyordu bir türlü öbür dünyayı boy ii gene ve şar nun için onu zehirlemeğe | amıyordu ki... Efendi hazretleri, kay” çeki “ in çak kl Sürme ye 1 ne A pe eğlendik, hiç sorma? - İmek istese idi, ona hiç de fenalı mi NN 2g sana sövüp saydığı için ih-| setinde değildim. Ona öz babam imiş ? KE işi yeşim? le ettiğime bütün ir gibi hürmet, muamel > Memesi Mep eter Fg Mi köy halkı şahiddir, dedi, ve mahkemeyi are mba. inlemeğe gelenlere doğru döndü. Dinle leriniz. ilerin yarısını teşkil eden o köy halki Ma erin san “hükim MY nel, para Hama mazmun Tan ik eder yollu bir a ei a onu anlat baka- e KE mi ln dum. Tarla onun is isem mastik açkı ? Neden satmıyacakmış? yuldu. — he sorma, . Bana Necde beyle |kanşaması rin ortanca oğlu Cevdet kâğıt oyunu se Vo ine Gi "bir bakışla hâkimi/ Hâkim ri, gebe ai hi bak gör yalan. bütün oyun! yz ll iy öğreneceğim, İn sk ar vE im, hâkim dedi. O tarlanın tam meka 5 poker, piket... e ii benim de küçük bir patates maç ey mi. zl Seni bile yeneceğim... uğ öyl aları satmıyacaktı. Ne ğe şünceslle burasını satın almıştım. Sayın te ai Tr giti için yonca; — Ha, bak onu da sanı mi t kann nee herif, senin bir har te a nm ne in olduğunu herkes bilir. balta. Sabaha e *İrağın bana vızgelir. Umurum. İOnun karıştırdığı haltlarla bir in ard “*İBen tarlamı Cudal'a ie > Su İğüramek. Vallah işlemez bay hâktı ili Ark arm pes ak ölzedi Dinleyiciler arasında yine ayni tana rmaya bak, dediler. si Hâkim sor avası esti vü inen & ei çam İen aşağı “. ——— Di — Demek arti göçinemiyordu- | Hâkim; suçlu yüzünü bana > İğ: ne olacak hi e yoksa Gr mun di ii üzül aikde anl mer — Evet, bu da, keçinin yüzünden ileri'rı ederim. bağırdı... Anlat baka- eb önemi geliyordu. İva iken 3 « | — me keçi imam düşüne anlatmıya Ni Herif keçimi, e ie 'koyul yoğlu kahvelerinden birindeyim, |sağıyordu. Ona, baba, dedim. Ya aş r günü fal. Kaynatamı"yi- henüz yenge, Yahsi Sa çayın e e e konşrn gördüm. Ona, ağ küçük otlağı Fekat mel'unİb; satma da ellerim aral k tük ihtiyarlar... dina orasını “ Başkana” Seral ini geek için sana a üm am ve kıl danışacak değilim aval oğlu aval. olan kimseler, Peki parasını ne yaptı” e beni tersledi.. Bunun üzerine içim- Maznun asık bir suratla cevab verdi:İden: Bü herife bir oyun oynamanın gira Onların dilinde kırmızı meşinir Ne yapacak, bil ye sı geldi. dedim. Ve ormana odun kes- a paralar peşin demekmiş. eği /Devamı 6 ncı sayfada) Neden öldürmüş?.. yı Öldürmek cürmüle eşi derdi. Fakat herifçi oğlu bir sevkedilmiş ilmi; rgunda, maktulü, a ei olduğu halde kerata tendini ve laşmazlıklara, geçin rar di y İt. Karımın babasi mortiyi yi çektiği vakit Çeviren : İarahim Kayi dı. Öldüğüm zaman paracıklarıma kavi” gla ürlü ölmek bilmiyordu. Yetmişi çoktan — Demek, sana göre, bütün imsiziilelere, sepeti çekmecedeki paraları elde etmek içli N ire ayır... O paralarla inek alınacak a. “man haşimle ayağa kalktı — Suçlu... diye gürledi. Biz burada — Ne yaj kilidledi. Düğüm düğüm üzerine vurdu, İonda zatı Tenkide münekkide ve “Cimri, ye dair Yazan: Kemal Emin BARA , Tuhafıma giden bir nokta vardır, velce onu söyliyeyim; Avrupada münel kkidleri, şahsi bazı garaz mahsul )küçtür> sözünü gözünün alan ev-jbir harabe bırakır. kolay fakat yapmak kaşe SA için kapalı tarafları eş dıran bir hâdise halini alan ve ik için Leonar Dövincinin bir şah: olduğu rivayetinin verdiği ve takdirden başka möma if: (Jökondi 'ade etmiyen |m. vardır. Luvr olacağı gibi ın müzesinden çalınması bütün dünyayı NR ek a düşmek sh bir tiyatro san'at sebebsiz|ve henüz müptedi NI yi henüz oli dr için elemlidir. aralar götürmeği geng bir aktörden bekle- mek de doğru değildir. Pek ufak bir ahenği hakkındaki bilgisini arttırmak yararlı bir tenkid olur. İnilen bir tipi kadınlaştırıverir. Temaşa | tarihinin kaydettiği pek büyük san'at- bini bulamazsınız, çünkü esbabı henüz İp âleminde inkişaf etmiyen bir mevi pe var ki, alkış ve tebriğe cidden lâ- hastalıktır. İ İşte Molyerin Cimrisi de böyle bir ei az kalan senpatik aktörümüzü hastadır. İ. Galip bunu bir maskara ha- e eder, böyle kıymetli . eserlerini i ın bir hasta olarak göster kle mübahi siye ir söyleme- mekte fevkalâde vee imi serdi Parası çalın. Kğ gayet esine Kim ve, işin içine benam şaheserlerine Jen w rap takabilir ei Zye kalem |tretistlerinden biri «bir portre iki bu-)rinci muştur. Bertamicus'daki Cesar an e am Talmanın (bi- ashihinden evvel ) dal #an'atkârları himaye etmeği, gördüğü| çe oksanları bir düşman gibi değil, evlâ- İver.> diyor. Bu san'atkâr ölçüsüne göre Klâsik ai a Üplerin karakteri- |" güzeldir. O nı al bir san seyrederken ei acıyor, hem gülü-|M a ayni piyesi Koklen Kadede sey-. miştim, e surette oynamamıştı. Arpa- eğer çemez. Şiddetli tenkid san'atta ileri gitmiş- nasihat veren bir baba tavrıle iz bitmemiş olduğu düşünülürse ne- münekkidin her kelime üzerine bina tiği 1 açıkça görürsünüz öt, tenkidi bu cepheden lufuz. münekkid lemi bırakır, bir kazma alır; bir parça| hoşuna gitmiyen duvari yıkar, Galip, r Koklen gibi oynasa idi, o bü küçük. rin komödilerinde güçtür. edenleri öyle kırar, öyle şaşm cayı sualdir.) Bir misal olarak Cimriliği ele alacak yü nn ME m 'apacakları her vazifede Plâstik san'at eserlerinin camid var-İolur ii marazt bir hal olduğunu i ör... benimi düşerler ve sikik im esinden evvel hayattaki taklid etmiyordu. Ortaya baştanbaşa| 9 Başlık maktu 750 huruş İyad girer ve mesi İyepyeni bir izne Ki ye i e 400» İrakki yerine tedenni başlar. * arzu olduğu , pek| Hepimizin ir meşhur Cim-| Sevimli san'atkârı Şu halde müvekkid san'atin terakki-İçok şey söylemek mümkündür. vardir. Beş biriktirmek İpe sıralarda 3) mine dn birçok ma da bütün san'at eserleri gibiiçin ömrünü imtiyaz içinde bin türlü jeti M san'at görmüş olması İtemin etmiş olmaz. ; m birinden bir par- 'Tenkidin faydası san'atkârı | bir' piyanist, birlik, bu blok halini “bulamaz; yas) 9) İ; h, ” gibi bir olurdu. - 'atkârın e üni bir ibda kudretinin ayrıca bir e ki tradi Ee aümüdei Se lx haşmış Hi imei bahs 'kediyorum. uhterem. İÇ Tarlan | uygun kapıyı kırar, dişarı çıkarken arkasında taraflarını göstermektir. San'atin

Bu sayıdan diğer sayfalar: