22 Ağustos 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 Ağustos 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

22 Ağustos Alınması lâzım baz kolay idari tedbirler vemiühim neticeleri Yazan: Profesör doktor Sadi Irmak Dp evlet dairelerindeki mu- amelâtimn yavaş ve dağ- dağalı yürümesinden ızlırab çek- Mmeyenimiz yoktur. Şüphesiz, muğlâk mevzustlı bir devlet da- iresinde bir banka muamelesin- deki sürat ve kolaylığı istemek !temas ettikleri bir sırada maiyotleİlen yüzlerce istid aki İesüirilememişti. Fakat biz bura- da baş döndürecek ve ( inkılâb şeklindeki idari ıslahatlan Ode #İL bazı küçücük tedbirlerden bahsetmek istiyoruz. | — Dairelerde iş takib eden- leri en çok sıkan meselelerden birisi, elde evrak on on beşme Murun önünden geçmektir. Bir Esçid resmini andıran bu tarz liye lüzumsuz ve faydasızdır. €r daireye bir gişe koyup bir Memur gelen evrakı kabul et mek ve lâzım gelen izahat el makla tavzif edilebilir. Evrakın mütebaki muamelesi diğer me murlara bir kademe tarafından Saiçeraatik olarak taşınıp intaç ilen işler diğer bir gişede otu- bii, omurun eline kadar gide- dai, © Pütün bu müddet zarfın # sahibi Ya oturarak bekleye- kendisine tayin edi- z Acaba bu kadar teşebblisü başarmak devlet büt- kiş fazla m bâr olur) Dün anın en çetin & i Yüzlerce yailiyeli “gi, SİYER mizden hiç birisinin böyle bir ke Gişesi / yaptıramıdığma güclü meselenin tatbikatla çlükleri olmasına hökmedil mek lâzımdır. Fekat bu güçlük- mi elmek a Taği lebilir. u Çünk basit görünen bu | bunlar memurların iş sahiblerile reler aramak ve mevzuatımız buna göre değiş tirmek icab etmez mi? 2 — Birçok dairelerde ilüri imuamelâtın en ağır yükünü ta- İsyan raiimeyyizler' iş sebibierile gerekiyorsa klım'zdan geçmez ve dünyanı |rinde bulunan ve nedense dsima|vale etmek gibi bir içini idare &- hiçbir tarafında bu ideal gerçek-| danışmağı tercih eden Kâtibler mirlerine bırakmak onların İdakikada bir kulaklarının dibi- İnme gelerek bir şeyler sorarlar. Bu bitmez tükenmez soruştur- ma da, mümeyyizin is sahibleri- nin uzattıkları kâğıdları kabul etmesine mâni olu. Böylece mü- meyyizin önüne bihakkın sabır- isızlanan iş (sahibleri toplanır, İ toplandılıça asabiyet star. Ba- zan da mümeyyizi âmiri çağırır İveyahud kendisinden acele bir listatistik veya bir o muamelenin İcevabını ister. Acaba bütün bun- lar bir sıraya konamaz mı? Me- selâ mümeyyizin kâtblerle ve müdürle teması için ayrı bir za- jman ayrılıp, mütebaki zaman tamamen iş sabiblerile & temasi- na tabsis edilemez mi? 3 — Müdür ve mümeyyizlerin iş zamanında ziysretçi kabul et- meleri vakıa resmen memnudur. İFakat filiyatta iş sahiblerinin âyet ettikleri bir mevzu Çünkü ziyaretçilerdir. meşgul olmasına mâni olurlar. A caba bu memnuiyet filen de tak bik edilemez mi? 4 — Bazı dairelerde matbu formülerler tatbik edilmektedir. bu muamele memurluğu | işini lan kanlardan İnsanlık istifade ede-| yollardan birine dünyayı Acaba bunu umumileşlirmmek ks- bil değil midir? Böyle formüler- ler gayet vazıh ve ancek bir tek maha ifade edecek şekilde yazıl- neden ibarettir, bunu açıkça| malı dairelerin kapıcıları ta- ünakaşa edip bep birlikte çe rafından İş sahiblerine verilmeli. SON POST ege idir. Bu formülerlerde o dairenin geler istediği, ne gibi evrakın İlüzem olduğu sari tekilda yaz malı ve ancak bunlar tamamlan. ud ve rahat dünyası doğacak imi? İdıktan sonra müracaat gişesi ta- Yoksa bugün dökülen kanlarla. bel! İrafından kabul edilmelidir. Ge- ki yüz senede yerine | gelemiyecek okuyup ba: kadar insanlikta, medeni eserlerde Ve alemde açılan rahücler daha ka- pötiznasan aünya yeniden bir Çelâ.! kole daha atılarak. bugünkü kor.| İmanmı günah olacak bir şekilde doldurmak olur. Cari naamelk kunç devre tekrarlanacak mi? tın idare âmiri eline gitmesine; İnsanlık tarihinin harblerle bes. hiç lüzum yoktur. Bu lâzımsa bir | lendiğin: inananlar, hattâ medeniyet sube müdürü veya mümeyyiz için harbleri makadde: 'aniyanlar! haftada bir defa cari muamelâ:| vardır. Eski Adliye Vekili Profesör, tn bir hülâsasını idare âmirine| Mahmud Esad Bozkurt bile bundan verebilir, Bu basit tedbiri ala: bir müddet evvel Beyoğlu Halke-| mazsak idare âmirlerinin hakiki vazifeleri olan direktif ve inisi- kudsi bir gözle bakmış, İnsanlık yatif vermek işini basarmasına | durdukça harbin eksilmiyeceğini, imkân ve zaman kalmaz. Herhattâ dünya üzerinde iki kişi kalsa daireye dolgunca maaslı, mev-| ve bunlardan biri erkek biri dişi zuata völsf, enerjik bir muame-| olsa bu iki intenin dahi birbirile dö” le memuru koymak ve iş sahib- ğüşmeklen hâl kalmıyacağını söy. lerinin yalnız bu zatla temes st İsmiştii Demek İçinde bukunduğu. melerini temin etmek mümkün muz berb. İnsanlığın son boğuşması değil midir? İ değildir. Bilâkis bu Barbden sonra Avrupada gezenlerimizin en medeniyet ve teknik daha İleri bir, çok hoşa giden ciketlerden biri. safhaya girerek, insanlar tabin'e da si de dairelerde gişelerde oturan ' ha kudretle tahakküm edecekleri işin bu munmele memurlarının bil. bundan sonra daha büyük ülçüde gileri, enerjileri, kat'i karar kud harbler olacaktır. Bir kisim âlimler retleridir. Hiçbir yerde iş sahibi ve tarihçiler gibi, sayin Bozkurt daire müdürünün ve idere Âmi-|da harbi medeniyet İçin zaruri bul. rinin yüzünü şörmez. Onun ye-| maktadır, güne temas ettiği zat bu muz) Halbuki şahsen benim ilhak et- mele memurudur. Bizde nasıl ol-|tiğim bir görüşe göre bu barb, in. an idari muamelâtta mümeyyiz- sanliğin son felâketi olabilir Bugü. il vinde verdiği bir konferanıta barbe| lir Yeni - bürkisizal nasıl kurulabilir ? £ fik iş barış havası ve insan sevgi bilhassa hirb dışı ıda kalmış memleketler, dünyaya böyle yeni ve sıcak bir barış havası yapmakta muk .ddes bir vazife almış'ardır esevrenmasessassaaaasrunasessnssaşorssarvassaesunsesasereayeansesessnssssez0zasua1 0000 0000a0u1D0n eAEUUNAAv0Ev0NONAE e00000n000009 Yazan: Ahmed Efamdi Başar 7 Msanlığın utanç veren bu kanlı | harb yapmaklan daha güçtür. Fakat! (55 boğuşmalar içinde yarinin mes) harblerle hiçbir şey yapılmadığına hangi mebdeden gelire gelsin, 6 yani harbler tarihi ppukadderatı de. Biştirmekten ziyade insanlığı ve me-|ları ihtilâf, deniyoti değişmesi mukadder olan yola mecbur etiğine göre harbsiz dünya ile bu menhus tarih kaderini değiştirmek imkânı vardır. Nasıl İnsanlar teknik seviyelerini ve bil- gilerin yükselimş oldukları için şim. di mikrobdan kaçınabiliyorlarıa, ce miyet ve hayat hakkındaki bilgile. rimiz de körü körüne biribirimizi biğezlamak'an alıkoyacak yeni bit İnsanlık ve dünya görüşüne, yeni bir ahlâki ve İlmi temele götürebi- Bu, nasıl olacaktır? İlk iş bariş havası ve İnsan'sev- gisi üzerine yeni ve uzlaşlırıçı bir fikrin o doğmasına o çalışmaktadır. Bilhassa harb dişmda kalmış mem. i vetler, istihsal imkânları akıllı bir düzen alında herkese yetecek ka. dar çoktur. İş, tabiate karşı tahak. kümümüzü çoğaltmak, insanları en iyi şekilde toplayacak (yolları bul. maktir, Sadece madde ve menfaat dünyasini incelemekten doğan ve garb cemiyetlerinin sınıf ve zümre çıkarlarına yarayan ideolojilere bağ anmakla bu yol bulunmaz. Bilâkis li bera'lizm, komünizm. faşizm vesaire ler en mühim işi gördükleri için'ne kadar tarihin gidişinden akıtı- onlar ifa edebilirler. Acaba ku idari tedbirin iüzumunda — hepi miz mütefik değil miyiz? | Şunu unutmamalıyız ki hükü- li kitabin harbsiz bir dünya ideali metle millet arasndaki bağları ne, insanlik sevgisine inanmış oldu. (Devamı 4/2 de) İğumu göstermektedir. Bu iş, belki |cek kadar akıl ve görgü bakımın. dan ilerlemiş'ir. Benim son neşet. e ğim Bir Medehiyetin Sonu» İsim-| insanları kar zorla sürük İemiye çalışmakla yaşayan felâket çoğaltılmış o'er. Onun için kurtuluş Win ve sabit fikirlere sürüklemiş olan bu yollerin dişm. da yepyeni bir dünya ve insanlık görüşüne bağlanmakla kabildir. si üzerine yeni v3 uzlaşlırıcı eğ Tek saplanılacak fikir insan se Sayfa ünya LA esasasa sas sane rare reea Eer SENER MENAYI i : i i Bu yeni görüşe insan nereden İ nun başlangıç noktası artık İnsan âfa sokmamalıdr, Eğer bi liberal bu insani görüşe ovarmışs? onun marksist görüşle sonunda bir. leştiğini / farkedecektir. | Buna bi müslüman veya | hiristiyan o Allah inanarak, büyük tabiat vicdanım insanliğin yüksek sevgisine bağla. narak varmışsa, onunla ayni variş ta birleşen bir Marksist veya dinsi | mümkündür. Ne başlengiç noktası İne gayeye varmak için herkesin dü işündüğü ayrı yollar, ayni emel p- İşinde koşanları ihtilâfa sürükleme. melidir. i İnsanları ber şekilde felâkete sö irökleyen şey, onlarin doğru yol di. ye ve sirf insani düşünce İle bir nx kım sabit fikirlere saplanmalarıdır. sinden, onun hayir o ve menfas''n. den ibarettir. İnsanları evvelâ büyük tabiai vicdanına, insan sevgisine ve bir hayvan olmayip en şerefli mah- lök olduklarına inandırmaktır. Ye, 'ni cemiyetin temeli böyle bir inana alemşumul bir ahlâka dayanmak için İnsanlar gerek Allaha veya tn. binta inanarak, gerek (o vicdanlerini böyle bir inana lüzum görmeden temizlemiye imkân bularak kendile- rini cemiyete ve insanlığa (o vakfet- meyi en yüksek şeref bilmelidirler Her şeyden önce bütün ihtiraslerim: 21 içimizde boğarak insan olmiyz çalışmalı, ilmimizi ve yeni nesil ter, (Devamı 4/2 de)

Bu sayıdan diğer sayfalar: