-—z SAN'ATE DAİRE ülirmn bir ese İZ “Avrupa edebiyatı ve biz,, münasebetile “| Yazan : Halid Ziya Uşaklıgil yazarken tam bir emniyet içindeyim kilyabimek için Ilk önce kendilerini çanı ar, bizde fikir ve san'at işlerine bağlılıklarımak icab ederdi, Muharrir de bu lüzü, olanların hepsi bu eseri görden geçirir mu takdir elmiş oluyor ken ayni sereile müslefii olacaklardır. Ben de meşrutiyeti müteakib Dari İBende mnbatririn himmetine karşı d0- tümen edebiyalı garbiye müderrisliğine yalan takdinden başka bir de hayret geçince ması başlamak sazım geleceğinde duygusu hasıl oldu: Bizde bir asma Ya.epeyce durmuylam, Sabahları ders san, kın bir samamdanberi, hele Tanzimatlan tinden evvei Hayret Efendinin müdüri, d 44 celbedenin0ni” husnslle cimhuriyei idaresinde'yel odasında toplantılar olundu. Bu me- lir çamda İlarermaye verilen geniş öiçtde gyretlere sele hakkında Ahmet Mithat ve Mah, mi de dolu... Böyle bir eser YÜ yaman bu zeminde İhliyacı İsimin “ud Kend Kendileri; fikir tentilerinde şebek için onun ai ka delecek kadar verim emin edememit bulunmuşluk. Ben kendi Fikrimden, yanl a gifin. yabuz Türklüğün debi, Pi Jolduğumuz dair mevewâ kanaai Gek/yunan ve Lâtin edebiyatları tarihine ia, yaman, İrfan ve san'at BATAĞMİ , edecek suretle bu kilabın getirilme bir gön atlıklan sanra garb oda, iye dm takib elmiş olmak, ve Re görünce şaşmamak mümkünİyiyalna geçmek niyetinde olduğumdan © ederi yolunun üzerinde tesadif “İiadı, İbahsediner onlar ikisi de, bususile Ah- ğer, eksadn husulüne yarışncak MAKİ yanı anladabilmek için kilabı muhte İmed Mihat Efendi bu fikrin isibeini be bulunursa onları toplayıp kOcül 4 aymlarında takib olmek ve banun'teyld edecek swrelie wzun bir hitnbede Bina insanında kullanmak lzamdırlı çe ge birinci cildden başlamak lâzım. bulundu; ben de onlar tarafmdan teyvik Miley bir vukuf meselesi değil, #-İ,,. g4, birinel elin içndeki fümllar:İgören bu fikirde daha kuvvet bularak fik| aman harab edecek bir didinmeye ta. Yunan - Lâtin edebiya'ları ve terer, önce Yunun, daha sonra Lâtin edebi . — arşımda iki büyük eld durur We vakiktenberi bunları yeki ve yaprakları de eğime e 1ggy cum Birinci elidi 1940 da, ikinsis' †basılıp yayılan bu kitaba cild. iç, Düyük kıtada 600 sahifeden Aşağı İİ sermayesi verteek kadar sabır! hakkında talebeye ders vermeğe Sebat meselesidir. Bu, ancak İsmail Ür kadar zamanımı, cmeğin! esirgen ©* bütüm fagtiyet kuvvetlerimi yur e *vlidı nefine vükfeğen bir mi ÇN başarabileceği bir iydl kğ WYden evvel kitabın ininde te.j VE emmeli; Avrapa edebiyaki v9 Na iel delâlet eliiği manada di . m iki büyük cild çekarla,) ihtimal verilmez, hep bül Avrupa edebiyatından, daha doğ-| Avruba nazıma en geniş sahayı iJ içi Pransız edebiyatından TürZ| 0 imlikai edebilen irfan seyyalesi) saz a hadde ki. Yoda, <* sermayesi küçük bir ç ibaret olucaktır. Hakiksile hiç l. Müharrie bu küçük urmağın! Mi yorulmadan takib etmi, YERİM bükülen çizgilerinde, yö - yap imtyenı bir asim ile dolaşa de. » Koskara iki büyük old ar, #miştir. Sacklar, hesabıma bu eseri pek sti. m. Ve ondan en büyük mik,doğuran Mde temin eltim; bu salırlarıhiyat olduğu için en bir ummandan küçükinasi selaya! da meler, yak Orta zamanda Avrupa ve huristiyanlık başladım, ve bu suretie wYünan niyeti ve Türkün rolj, (biysh» ve elâtin edebiyatı. tarihlerine) islâm medeniri ” Avrupa Rünessans eiebiyatı ve tere Jdalr olan taslaklar vücuda gelmiş oldu. | ismali Habib de ayni mantığı ve ie yolu takib etmiştir. Kitabın 100 s4, #debiyatları, ii bir kumun ei erki Görülüyor ki muharrir kendisine ede, (fall okununca gari edebiyatının men, biyalı smumi tarihinin büyük bir çer. 90leri hakkında kifayei edecek derecede cevesini çizmiş ve bunu kucaklıyarakibir fikir edinilmiş oluyor. rasile, muhtelif merhaleleri aşı aşa, Burada üfak bir isliirada İlizüm gö- iedrlei bir ilerleme Ile Türk edebiyatınm rüyorum: Yazı âleminin dişmda geçi arbden nasi bir istifade temin edebil venleri birakalım, bu âlemin doğrudan 1 dan pkan küçük makin fe, doğruys iinde yaşıyaniarca da bilime - ce a le kendi çaraklığını BİTEN bir mesele vardır; Türklük irfan z a ri ; a bildiğine kadar vs olmuş. kütübhanesini teşkil edem, eski ve yeni <eerler nelerdir, nerelerde bulunur, elde ükme, bunları gümlerceek bir rehber mevcud ede, meler, | Orla zamanda ve 16 nel asırda Türk ar le Yalnız bu fasılların işareğii kitab bize gözlerin yetişemi değildir. bir ufuk açmış oluyor; EE daha yakından göre. debiralından türkçeye eski ve yeni neler tetetme odilmişlir?» diye bir seal irad bir başlangıç o, edilseydi verilecek cevab bulamardım, bahsetmek Bunun cevabını muharrir bulmuştur ve dhalisırnsile bize bu tercemeleri haber veri, olymar ki İyeceği genişlikte Ba fasıl! bire İlm Muharrir çayet tabfi tarak çarb (edebiyatından için Yunan ve Lâtin Şeki ri ir, G yatını yer. seçmiştir, Garb edebiy Kadim Yunan Bofoklie'den, olmak üzere ve besliyen bu Wi kadim ede, ların evlâdını anlı.'ros'dan, edebiyatından Omi Esopax'dan, Ka: molan'dan, Piwlark'dan, Eplelete'den vs, den tercemeler yapılmış olduğuna onun vasılasile vukuf peyda etmiş olu , yoruz. Gene bu suretle Lülnlerden Vİ, gülkes, Boral, Ovldias ve Tasli'den, lerermeler yapılmış. Köer İzmali Habib, bunları arayıp bulmamış ve kilabında söstermen olsaydı bu beresmelerin! mevowdl olduğundan biç şüphe eleniye -İ oektik, Kadim Yunan vlan edebiyatından sonra muharrir Avrupanın orla vamaz ma ceçmiş oluyor, Ve bu karışık zamanı /5eri bir gözden geçirişle aştıklan sonra | İslhm medeniyetinden bahsediyor. Hik bakışla Avrupa edebiyatı ve mamanı taşıyan bir kilabin İslâmi medeniyetinden bahsedilmiş olmasına mantıki bir sebeb görülmüyorm da est, rin umumi beyelinden çıkmak icab eden, mana düşünülünce muharririn buna hi, sum rörmüş olmasına hak vermekte ge, eiklimiyor, Birinci cildin 250 sabifeye yakın bir kısmını ösgnl eden bu balesi ben de iki öner yadırgıyarak karşılamıştım, fak irfanının ve fikir hayatın nasıl tesir... ler altında kaldığına vâkıf olmak icat! ederdi; ve bu tesirlerin etimlesi din etra,! fada toplandığından muharrir Türk &- Hminin sen zamanlarına vâmi olabi) mek işin yolunun üzerinde yükşelen b: mühim merhalede uwnca tevikkuf et, meğe maebur idi. böyle yapmış, Ben kilabın bezen ber faslında birçok is'i.! inde olunmcak malâmat bopladım; fakat! ber faslından ziyade İslâm medeniye , tine, hususile İslâmiyetin saf ve berrak kaynağına dair olan sahifeleri büy bir alâka ile okudum ve mubarririn bu, sahada yaptığı araştırmalara, verdiği hükümlere hayran oldum. Bu sahada hiç bir zaman bu dervor! doğru ve açık bir sün ile bana İslâmi, yeten, İslim medeniyetinden bahsedil İdiğine tesadüf etmemiştim, Kiinbun heri İkusmımdan siyade bu faslın genç Türti neslinin isüfadesine tavsiye ederim. Bu fasılda en ziyade alâka uyandıran, Hazreti Muhammed'in İslimiyeti hak, kındaki kısmıdır. Muharrir burada İsi felsefesine işaret eliikten karıştırın bulandıran miyetin derin İsonra İslâmiyeti ve omü İlk safvelinden çıkaran sebebleri gösteriyor, Bu sayfalarda muhaddislerin, ve mülefessirlerin İsi iye ene büyük za rarlar ira ettiklerini sarahatie görüyo, Füz, Devama 4/1 de) Nİ EE $ lu ; Bir güzellik ve bi: çirkinlik meselesi İmzasız bi? mektüb aldım, bir aşk hikâyesi değil, bir sani mektubu yazan diyor ki: — Farscdiniz ki erkeksini ve çrkin Bu sale evet veya hayır şeklinde te bir erieksinle, stil yaşının da Kırkı| kelime ile cevab vermeyi mümküe bor bulmuştur. Fakat senginsinle, bir bayll madım. Essen memede umumi kak senginsiniz. Evlenmek iwüyorumuz, kar bere bağlanması miimkün olacak Hee, sınıra hem genç, hem de şok güzel, Mİ, | lelerden değil, Cevab basan müsbet © munundan fazâa güzel bir kım çıkıyor, (Devamı 3/2 de) u X | “Son Posta, nın bulmacası: 8 - « mmm mmm amma Bunlardan 30 tanesini hallederek bir arada yollıyan her okayucumuza bir hediye takdim edeceğiz Soldan sağa doğ 1 3 rn: 1 — Sempatik ve | deryadii adam (7) Numaranın kısa , alması (2) 2— Dik (4, Temiz kanlı (4), 3 — Biriçki (9 İBir erkek adı (4). 1 — Büyük Ok. yanasla © meşhur bir nda (5). * — Çocuk mü İ Febbiyesi (4), 8 — Bir erkek A (3), Vücudun, İda ben olan (3). 7 — Şehir harlein İde gerinti yeri Ti | Gece güneşi (0. © | 8 — Açık ve vag jan (5 9 — Bir hayvan UN, Banana eiai2 İçinden biliyosunuz ki, bu kısı alabilirsiniz. fa Sıklı.| kat alırsanız mes'ud olabilir misiniz” Almalı masına? 9 geline ufuğın gd Hesabda bir ıstılah (4), | $ — Deniz orlasındaki kara 10 işik Ters okunutan asmaktan | 7A Meusub (4) İ emri hazır olur (2). İ vr ie 8. , 1 — Milletlerin kökü (3), Güneşin » e Ea (5). doğduğu yer (3). — Bir kadın İsmi (6), Yürürken | 13 — Aded (5). Jerkada bıraktığımız (2), Uzaklık pida, | İdi olur . . Yukardan aşağıya doğru: alanadı Yemek alet- 6 9 — Sesiemmek (4), Dolaş. | dm (4 İ 19 — Milletler arası spor ON , Bir erkek salkımı (5), Mami 1 — Ekim lerinden (5) 3 — Kör (3) 8. Nota (3), Yaz, ), Bir renk (2), rw 3 — Bursada doğan (7), Beyaz (2) müsabaka, İları