l | | | 1 K İl ETİN SONU Cemiyet ilimleri hastasına ancak morgda teşhis koyan doktora benziyorlar Yazan: Ahmed Hamdi Başar 0 (daima kaypak olen bir plâiform Üzelcmne parçaların müşahedesinden ba oder müsbet ilimler, içiyle bü,irinde yaşıyor, Bugün görerek inceledi Tet kaklığı işin, İneanlığa hiçbir fayda, handuğurmuz hali biz o büdire Şömle bir hâdise bir müddet sonra aks temin edemedi, Bu yolla onlar en İyi 'oömiyet olaylarım da görerek, hes iç wöndüğümüz zamanki lüp bittümen sonra netice çıkarmakis'kabmi etmşeek Sizi dela şörümüründine kullanmayı düşünmediler, m r, Halbuki böyle görüşedenlinüne gelen hâdietleri yanlış ve Tera'mmış, bastalanmış bir cemiyet karşı, Side edilen neticeler, geçen yümımda dajöepler diye görmeye, edeiyi verine ge.lsında &llm cumuyor, Onun Butmasnı! söylediğim veçhile, bizbirme uyduşor,llümmek İçin uğraşmaya, babi mücada renlite inliyor. o Pilhakikn bugün! mâ taban tabana birbirlae o aykırıdele elmeye mecbur kalıyoruz bütün dünyada alimlerin sustuğu, plân hütümlerin höpelne ayı zaman! Liberal susurukhağunu görüyoruz. — Onlarm yda ilm kucak açıyor. im, olduğu #'bi düşmüşlür. Tiberai söylemeleri için sükün ve istikrar deri Onun için yaşadığımız günler hak Ümin doğduğu samanlar, serbest şekil. rinin gelmesini bekliyoruz. tında bir hüküm vermek istersek, bude ekonomik münasebetlerm yaşadığı, Yani âtm öyle bir doktordur ki. in. Pl tarihe berakalın diyoruz. Zatat ta, ilin de bu şekle uygur okluğu za. san hasts olduğu saman odama kid, b. Yaşanan #omanları kavrayamamı; umud. İktesd ilmi . tıpkı Cinkte te,İlenmekie, hastahik gelinir diye hatâ olân lümen yardımı olmadan 7m yap Girden urak suhalarda tecrübe yâAplli'verid olunmaktadır. Onun cemiyet'e! 1? Gözümürün önünde akip ogidenyor gibi . cieoncmek' hâdiseler mabet temam, asi kendisine hiiyaç olan bas dineler için büe eyr ayrı mekiceler sekilde akarken tetkik etti Bundan çoklnuk mamanmda deği, fakat artık ba tenağ ken, bu işler ola baeliten memmun olun diem, iklime hâdiseleri.İişer ünenmde İvigbir desri kalmadığı Yâşıyan birçok geyler orladan kaybol'nin serbest ve müdahadesz csreyan e/eshat giünlemle olor Miran sonru hüküm vereodz olen la, mesi Yine gekliği fikrine o sapand) Cemiyet ilimlerinin gayesi ii doğru betice çıkaracağını mere Hakiki bu hidiselere serbesi akış İm. aniamak olsaydı, artik nasi dinyanı len inanalm?. Hem orun doğru bölün veren gey, devrin müsemdesi #'neresinde olumu olmun. tb Görenmiş, #ylediğini de kabul etsek, ondaniPizik ilminde hâdiseler! tesirden UZAK mannlar bir salgın haetalık <arşuanda biün hami istifade edebiri? Hülüra serbestçe tefhik için humısl makineler.İayri öedtirleri söylerlerse, cemiyet Simi Sira amız hâderlerim, tee hazırlanan decribe Sahası ŞÖZÜİlerie uğrüşanler da düyayı saran b Jin halkasından haberdar olmadas ya,nüne alalım. Hangi alim, kanum'ardifeiiket için aym tedbirleri gösterib. 89onuz. Karanlar bir yolun yolcusuyuz İntizamla tereyun ettiğini görerek İsiİlirleri. o Halbuki sim kendisinden BİZ min tartın hiçbir ışığı aydın Hatde serbes ve tecr edilma Bahalliİşme sediğimiz bugünkü han izahı atmadan, körükörüm mukadiem'ın)lânandır fikrime saplanabilir? Halbukilm ancak bütün kler olap (bötticteni niz olmuş, birtirdenizi harcayıp duru, cemiyet ilimlerinde aklın yapağı bilsonra. yapacaklar. Cünkü o, harbiecin; yoruz, iteeridin , bir vakitler realitede yaşs.'e boğuşmaların tabi ve İlâhi şeyder İm, ©n & i d ve birçok faydalar getirmesi do.loğduğuna 'nanmağlır. Yani kendisi ta.' Vi e hakikate yaşanması WET İrafından yıkılan miztrizmin cn Köl, deri ayle emele rağınen, :DaXO İse için mutlak bir serbesti ve yanliş Hiç olmama eskiden din, yet, : vi yet fikri Seral ihende Üstün temsilböyle feliietii samanlarda mistik br eder ei ed. rol oynar; fakat insanları o kardeşik Bir faik alimi, meselâ sukut ka,| Tarihin ve cemye hâdseerinin kr Huürastan © Uzmileşizmarr. Run Öğrenmek için, mami b olarak kavtanması mimküu ol.İeragut ve fedukiriğa gölürsek Dr. nYikinden uzak serbest bir anha ya Jmadığından bügün içinde barunduğu ileştiridi. Onun yerime geçen modem, | Esa, cemiyet Simleri, ollhamsa Gİ darhi zamanı oanlışmmyoruz| 4m, cemiyet 4 #34 ilmi böyle serbes ve nmidahale (Hangi âlim size içinde bulunduğumuzderdi beşiz eden ve tedavi zollarını len Uyelik bir siha tamarvur etmeyelbugünirü devrepi doğru olani siy'ye,süeren bir doktor olmalıydı. tir? Milsbet talimi #lmlernin terki| Bensen binin iddiam oömiyet hâ,, burn deletortuk, mimarlık, ma, ölselerini o müsbet mwüshede yollarle fetini vesmire gibi san'al yubeleri!, bızı: tableti tetkik eder gibi . “Dce ) oldu. Bunlar şöyesinde insanlar knek, anlamel; sonunda da cemiyet #fat hâdisderine karşı komek yol,'duktoru olazak biamet etmekte! (ba, rna öğrendiler. Fakat eemiye; ilim Tettir. Halbuki şimdi bü doktor hasta, bir bitünün deği, manası? ve (Devamı 471 de) De aki hiçbir dilğümü oözeere: Çi medi halde insan cemiyetinde do. m hâdiseler asla böyle değildir. — (9) İD iki yazı 4 vE Memek im) Ta İ iç Gt | ten sayfalar Efendinin mağl üb edemediği tek adam YAZAN: KADİRCAN KAFLI alet efendi o kâdar nlifüz sahibi | Osman efendi Halet efendiye dedi ki: âdi ii odun adı anılındcu en ce; — Xiçin kradisizi üzersiniz. Diledi Sur sünılanlar bile salâvat geüirilrerde; | (inis! yaptırmak Üzere dilediği iin içtermdön lânet okurlardı. Çü kü âdeta bik başına ve dört duvar ratinda İken bile Halet efendi hakkın, da fent söz sörlens! orun kuladma gi. derdi. Bu ise mutlaka ve eri Yakın 7a.| — manda Söz sahüsne bir şamar inmesi, ie sebeb olurdu. Halet efendinin insafı yoktu. Bene, İerdenberi ne kadar manasız bahane. erle nice vakarlı ve hatırlı adamları tape taklak germiş; halâ ipe yolla. DIŞ, çellid Zucınm altına atmıştı Budarıt keütüdan Moralı Osman €.| Soldan «ağa: fem de onun güzünde değidi; çünkü! i — Bayanla, bu adam az konuşur, deriz İş Görür,İ rn yüzlerine yap, mevki gelirmeğe muktedirsniz | babadan kalmış değild bırakmak İcâsinde dah değiliz, kulluğumuzu nerede 218 kimsenin aleyhinde bulunmaz, kün | çklam (6, Eski İ ktraslnin Isak bildiği bir işi de başka. Kus olikdndarları , İl sahın, İbi Halet efendinin hatırı içim) (3). & türlü yapmazdı, Onun büyüğü) 2 — Asa», &. ve Amiri sağsce kendı vağlesinden Llzüntü (3), Avele 3 baretti; kanaatine muhalif olarak bT| (4). iş yaptırımız istedikleri ve mutlaka) 3 — Demiryolu 4 onu yapmak mesburyeti görülünce| (5), Oo Unmaktar zerre kadar teroddüd etmeden İstifalemei nar (9. 5 eder, çekilirdi. | 4 — Beyaz (9, Morali Osman efendi tam manazüe| Bir yemiş ©. O © bir efendi di; konağında hiç kimse Je) 8 — Br uzuv senli benli olmaz, dostları arasında bir Teeiboda 7 an bile vakar'nı kaybetmezi!, Sırtında | söylenir (3), AL kiri ve başında kavuğu olduğu halde) side Sir tabi ağır ağır yürür; dünya yıka o yü.İem. 8 rüyüşünü boznazdı, Onu görenler ve. 6 — Nota (D, ya onunla karşuaşınlar da hemen &.| Hafif ıslaklık (8). £ &ır başlı olurlar; olmazlarsa Gğerlei| 7 — Bilyük ba arasında matcub düşerlerdi. İba (6, Noa 0.10) Sdaret koliiidan demek İstanbulda| 8 — Giriş veya we memekesle sadrasamdan sonya en| biniş kâğıdı (5).), nüfuğu adam "emekli; bütün :dare| Zaman (2! teşrilâu ve ylareviler onun O emrinde| bulunuyordu. Çok zaman sadrazamın) Br kararlarını bile gayet makul ve man, taki mahlarile hosiuruyor; şahsi otori.| 10 — Nola (2), tenin son derecssile idare edüen Oş.jemri (3). mani İmparatorluğunda bir nâzım vo, İl — Beymelmilei öpor müsabikala, uni ayryoglu n (8 Halet efendi böyle bir adanı çeke.| idare işlerin. eutrikalsr. ls çevirmeğe alışkındı; dürüst bir ada. İnn ise bu intrikalara göz yummasma ; imân yoktu. Bunun için ya Osman) 2 — Üye (9, İngilterede lord zer, efendinin yanlış yola gelmesi yahuğ | oelerine verilen ed (4, Rumca gel (3). yıkılıp gilmesi icab ediyordu. Halet e.| 3 — Büyük taş lendi hemen hardkele göçü; Mosl:İ(3), Yün açmakta kullanır (9), 13 — Köyün başı (3). Yukandan aşağı: 1 — Beyaz taş (6), Avukutların e. (4, Br göz rengi) hazer olan, hatti duaya meşgul olmakla da yaparız! i bul İstediği her şeri herkese yaptırmağa alışkın olmu Halet efend: bunu İyi kar, » o övlâdumna | çılanmdı; he do olsa rmeak otoritesi Bu | sarsılmış demekti; yahnd bu otorite (Devamı 4 net sayfada) Bunlardan 30 tanesini hallediye takdim edeceğiz okuyucumuza bir hederek bir arada yolliyan her 4 5 6 7-B149:“40 4 — Birader (8), Beraber (9 5 —Bir gıda maddesi (2, Bığla mağa yarar (2) 8 — Bir nevi sucuk (6, Büşük (9 7 — Hazim ciharıda bir uzuv (8) Avuçiyi (3), 8 — Bir kır çiçeği (6), Yanda bü işaret (4). 9 — Biz resk (2), Emektar eros (2), Yüksikçe yer (3), 10 — Site gir (4),