r 13 BIİRİNCİKANUN 1938 “Ilim adamının - yetişmesinde $ Geray rolü adamının. yetişmesinde rol oy. a âmilleri iki grupa ayırmak kabil- diri Bia grupu zekâş rağ sebat, lişma ibi tama- depe ikinci grupu kısmen taeliL edeci is şüphesiz ki, ilim ri m yetiş eşinde arıda şahsi tüik büyük ii yarn fakat Yazan; ve nw Tene ise pek çok ş de- e Mika kiaksile bar matik bir çalışma il ir a Ni ri asa Ms ir, Acal biye, ei e Tier az ei nedi Yüksek tahsilin kendine Baka liseden farklı bir ruhu ve karakterleri Etüd burada, pek tabii Ki ihtisa- bunlar ancak lâz: il eder- (o sa sapar ve çok daha ciddi bir şekil a- ler,iŞurhalde bunları itmam send kâfi “ır, Talebe intihab ettiği branşı ie rtlar nelerdir? Pal iç cemiyetin o leştirmeğe ve buna komşu olan yardım- bu işteki rolü nedir ilimler e mecburdur. Yük. lim n zi mesinde cemiye- o sek il umumiyetle üç ilâ altı sene ilk rolü, aile Kk istisna edilecek (o devam evre ikmal edildik. olursa, denilebilir ki tahsil yani mektep o ten.sonra e ilmi terbiye tamam ol- lar, Bittabi burada, ender bir kaç O muş mudur iha 'usu, meselâ İlim m olarak yetişme devresi” dro, bi deha; sahibi * nin, yüksek tahsilin niha uldu; Bane bir kaç kâşifi istisna — andan itibaten başladığını söylemekle tmek icab edecektir. Bu itibarla, ilmi übalâğa etmiş olmıyaci anne. Gabi fenni kültürün klâsik vii ile odiyorum. Bir bal n yi tahsil başladı ei ii edeceğiz. lisenin rolünü ikmal eder, Lisede w- muhtelif devre (o ve etüd metodlarını kavrayan genç şekili beraber, burada baş. - yüksek tahsilde metodlarını intihap, et- uca iki derece tefrik etmek kabildir: iş olduğu ilme nasıl tatbik edildiğini Lise orta ti i» Oo ve ilmin ana prensiplerini, temellerini versite veya yüksek mekteplerin ikma- (öğrenir, liyle sona eren yü! tahsil... İlme Br kelime ile, bugün a en doğru yükselişde bu iki basamağın oy- > tabiri kullanmış olma! iki roller nelerdir? linini kavramış rar ui ze Dorma Bir çocuk ilk ve orta mektepde oku. hamili İse, Biyel bir SeN ma ve yazmayı ve etü Kr. berebliünn |, #ESRIR madan görsem, #AHNİLM lisanmın ana thi olmakla beraber, insan blgilriniz hemen hemen hepsi- ne veya hiç değilse. zem ola; gi matı temin”eder. Fakat bu tahsil devresinin tam bir kültür temin edeceği düşlinülemez bi. halde, bu devreden istihdaf edi- İen hakiki gane nedir ve ne olmalıdır? hassa yükse! siline devam ede- demek olduğunu ve bilhassa nasıl slam bihakkın öğ. felsefe; riyaziye, si eli Asıl hazım, “assimilation,, temsil devresi bundan sonra başlar. İlimde “assimilation,, un İrem iki şartı vardır: Tekrarlama ve tefekkür, 'Yani bir mevzua leri avdet €- le defa- şey öğrenir, evvelki ted- kiklerinde mezi kaçan bir nokta, iyi kavranmamış bir isle Te dak ve rai Ti diğer (Devamı 10 uncuda) Sivasın tarihi hatı- raları içinde Sıvastan umumi (Erzincan Yolundan) — Tarihi e sa gelenlerin ilk ziyaret Kp hiç şüphesiz tarihi kei GEM klişe Sivaslıya — Vilâyetin nesi bi gezilecek , nereleri var?.. Diye bir sual soracak olursanız ala- cağınız üni şudur: 'arihimiz meşhur, tarihi lisemi, i geziniz... #iğinebik gidecek trenin beş saat Sivasta durmasından istifade ei? pi Bseyi gezmek bana da nasip ol e binasında bizi ilk karşılayan bir — — Yakar İM lee dedi. Yü — Sivas karl Gin sa lona gitmiyor Ve cevap vermeme me mein dan sözüne devam — Sizi craya eek istediğiniz İ. zâhatı vereceğim. Kongrenin çebi salonda bütün eşya yerli yerinde: sela * — İşte şu telgraf makinesi.. Ah bil, seniz o vakit bu yumruk kadar makine başından — İşte burası yatak odası.. Şu çatal kaşık onun kullandığı çatal kaşıktır. Yatağın Ler şeyi de öyle... e . “Bazetelerd kek farkı tuhaf bi saçları bukle! Erkekler md pi eme lar “ kelinin başucunda sıcak © mercan dalına basan bir “len kadindir. rde bir haber okudum! “Okstord Düny maş araşında kadın, manzara almıştır. ii la liği düz ve kesiktir. erkeklerden öüğünü üm gözlerim bana ai ai ae imiz tolgalı, iibürge sakallı, yü- gibi güç sezilebilen Marstı, Öteki dalma denizlerden koparılmış ir güvercinle temsil daklarmdan, kay çinde nihayet tırtıldan kelebeğe bulmuştur, Kadın - Erkek Yazan: Sadri Ertem amın tarihini erkeğin tarihinden ayıran kakiisin değil Asırların te beraberdir. Bunun tek bey- edi. edilen insanlar bu dir, şartlar bir zamanlar açılan bir makasın iki ucu gi. bi iki hayatı biribirinden yalnız fizyoloji farkı ile sosyal şartlarla da uzaklaştırmıştır. pi makası artık kadın ve erkek meselesini bu bakımdan doludizgin tasfiye etmektedir, sadece rs raya az haline irca olunmu erkek arasındaki sosyal şartlarda yı > asıflar geline Mele oi armın çeşnisini de ai bir mikdar erkekli ve iş kadını bunun mis raz kadın. laştı, Sert, haşin tavırlı Mars'ı ele elleri bir heykel gibi işledi. Taşm kaba, hani tarafları © döküldü. rin ruhu meydi mi Oksfordda kadın mı, erkek mi diye tereddüt ruhi halitanın kapanmaktadır. Za, Meslek: kadm erkek farkı artık akta- yeni n kadın ve erkek lar meslek isalidir. Erkek bi son mahsulleri. / Yazan: bir görün e ile bir bardağı işaret edi- yor ui bardak kaç defa hararetini din b çi dudaklarına gitti. Fakat su onun dağ hükantindeki hararetini nasıl nel di. Bir gün... estim: v— el siz burada mı idiniz? Gülümsedi ; Ben, dedi, bütün günlerimi, gece lerimi sw nla > irdim, Her hizmeti: yaptım. Adımı söylemeği unuttum liba oi Devirmiş,.. Ne diyordum, bir gün biç unutmam, Tü ürkün kurtar: cısı aç kalâr.. Söylemedi bile, ye Şehirde bir lum ama, ne Misli lek ma ekmek bulmak mümkün değildi: kavunum var... — Pa Tenezzül buyurulursa.. — Getir bakalım. Dedi. Ogün yemi e namma yediği ir dilim kavundan başka bir şey de- gildi. ii en Deyirmiş için çekti: g bir bazı kimsi anama üm ee Biz GE NAR EE Niyazi Ahmet Musiki merakımız ve Güzel ses madeni Bugünkü gazet diğer Pİ Mn ime eki * itlerin attığı gibi, Türkiy ai sesi de ahlâkı ki güzel ve sareti kadar kuvvetlidir. Halk: | bir musiki m vardır. AF Kk yivlerinden çıkarıp usulü dalı en ve bir istikamete dı rultmak icap anlıyoruz. Beji nelmilel mi kültürüne alâkası arti onunla ka; ırmak zi ruretini Lİ Milletimizin be 1iğ hançeresin: tan güzel sesif de, işte o zaman sile feyzile tışkf racağına; hudutlar, mevceler aşif çağlıy , Bunun için h&) men iii te bean mevcut bazi lelere biz vermeli değil miyiz? ... Şehirlere düşen iş varlarımız musiki iki biga m ke yeretmiş insanlı ir, lerimizden yakal e din her yanında musiki zıyafetleri aşmalı... O kadar ki w itemadi bir şarkmın ahengine ri” humuzla tempo tutarak güzel meftunluj e bütün nemi ni bir milletin mandas'nı kabul etsek, di. ye söylenmeğe başladılar. Ogün Mus. tafa met Pa: tebinde böyle diyenleri e — boyunduruk altına giremez. Müstakil yaşamak zmn. B Bu: mak olacağız, dı imde sl e O- di, bütün güzel sanatların eri gi hayatımıza dokunmalı, ce, tazelik ve nezahetini bir vi daha bu bedii layız. Her it sesi gün en AYM günlerinden biri ii A Her tarafta düşmanları mr Pei Güzel ses deniyor. Bence, İ şah taraftarlarının lise binasını ket içine bu seyi ere çi ları her sağlam bedenli pehlivan arar gi- babam bi güzel sesli insan da aramalı. Son- Oğlum, kim binayı basacak. | Ta onları her sesi olarak Dikkatli lu .. Derdi. bütün memleketin bedii kabiliyeti bir se e namına hayranlıkla dinliyerek doya — siye Ni N Ve kısaca söyliyeyim: — Ne — müküme ls basacak, dikkat- Hi olun.. Dİ: Ata gözlerin gözlerime dikti: tan giderse evlâdı ne kıyme- idi ceva Odada bulunanlardan biri ui; — Atamız sön gelişinde karyolayı sarstı. Sonra; — O vakit sallanıyordu. Hâlâ sallan maktadır. Buyurdu. Bir başkası cevap verdi: Unutulacak eid ... Derviş Devirmiş şimdi lisede dahili- ye şefi bulunuyor. Ebedi sonsuz bir iti rin tina ile muhafazası işin ne 5 — Yaln'z, diyor, bu duvarda Atam. zın tası vardı, Onu Onu da bulup ve bagı Sivas, Ebedi ii mateminden kur, tulamıyor, Burada hiç bir kahvede c- n oynanmıyor, Müzik çalınruyor. Bütün bu dediklerimin gerçekleş- mesinde en elverişli bir kolaylık va. sıtası olacak radyoları ucuzlatmanm yoluna bakmalıyız. ... Dileklerimiz Yeni Vali ve Belediye Meisimize dileklerini açar- ken, bazı güzeteler bu hususta ileri gittiğimize işaaet etmek istiyor. bırakm,, , “Akıl mı öğreti- ye meâlinde yazamlae bu. ralar Yil da var.