ES AR ŞA A EEE A an idam e cadi İL eğreti a EPİN paranız sorup, Ea M 5 — KURUN ai ŞAYAN 19 TEMMUZ 1937 EP KAVGALARI NİLİKS£SİİLİK MÜCADELESİ Yazan: ZiYA ŞAKIR Muhammet Al#yi methederdi Si firkacı lığın bu çarpış- ölü m zünden, feci ve bir. kanlı Ali an vermişti. ın fi Yk li vei si (Şi dklek ba kalblerinde bele g Ker onra da, Zzalimane i- Yaş riyle hal bıktı ni ler. Sie rr den kal halk “etek mi) i itikakına sebebiyet ver Ni ii — evvelce de arzetti bile — artık (Şir) ik mberin am- na, ri hidamlen ,son- ei siler) m; v. öne ki, a ii ve sükün hasıl e- si YAzımizm”go; vd im nn ba Kalan —i ie Servisimiz lili Pazartesi günleri slişorinığ katar ge IP etmiş olsalardı; dış hiz şüp ecek iin d e hedefin i de- dalma li ci) daire Uç numara: bil Ka, cularımızı yedi ku vik Abul “eder, Ayni Talan e diy doktorlarımız 'da öku arm, e İtAÇ okuyucularımızuı A snmet edecektir Yrtog dinda öp, Aharay Pertev #ezanem yi Mem, ei 2 ük ş yonları beherini yedi ku Mllnde ve abnnelerimize en ehe i be sünnet 1melik a a dişyi ve sün iz ii KUR Meri tane götürmek za KU RUN —— sy izmen kup ». Kü rte #iaresine. yetirekler DA ei Mh niarın; bastı rün, Bikin bruramız an ktsef tr ket etmesi, ve bilhassa — Abba- lirmesi; çi liğin yek yel al sa ve a grimesine bebiyet Meali kavgaları) nı daha yia depkmışeİe için; (Şii hareket eri, ne esai ım İyinin (On: ikii imam) 5 (Şi) lerin ie sıyım. Ben, her kimin en rn (Ali) de emiri rın me vlâsı- dır. (1) demişti İkincisi, ( ik isi) i- sem, CAN) e ne Rİ dir. demişti (2 Re bizi im te; (Ali Ak demektir. şte, şu sarih gri gösteri yor ki; (Resülü ) henüz hayatta iken, vefatınd. sonra, an, eledir.. Hattâ diy: biliriz ii "bütün (Şii) lik yiz bu mesele üzerine istinat etmiş- tir, (İmam) e nedir ys m) k Bu (Şi) li ad bü derecede rim ilker ler- ir e suallere cevap vermeden vel şunu arzedelim ,ki3 hiç bir ia rihlerini hürafelere bürüyerek ha- kikati kaybetmiş vel .Biz, ta- atlere sadık hi lm nin bu mü- hin İM yi tet- kik ediyoruz; ilk defa olarak bu (oniki i mW tarihi) ni bir çer- çeve içine yerleştir Bu tetki klerimize Tik evvel (- mam) İrktan başlıyalım (i- mam) ne demi ektir? (İram) en kısa manasiyle — kelle yalan — (iktida olu- nan) demektir. (Şii) lerdeki telâkki ve itikada göre, (imam) ın manası, şudür: (CEbu ie i ve onu mülea- “e (Ömer) ile (Osman) ı (hilâ- et) il eiehler: Debi Ek em) i ilâfı, ir ket ettiler, Çün (Resi rem), ir siühtelif eliz de, muhtelif vesilelerle (Ali) nin ilmini, faziletini, şecaatini methü sena gl / m; (ilim) in Medinesi (ya- ni; Şehri » beldesi) yim. Ali de o- nu! pr sıdır, Dedi... Sonra: Ali benim etimden, benim eldnedn, benim ör dandır... Dedi... Daha — Ali; benim re Ve, rl mdir. Bun aris maada, (Ali) ve en sevgili kızı (Fatma) yı verdi. (A- li) v (Fatma o se- erdi ki; onların çocukları olan Hasan) ile (Hüseyin) i, müba rek omuzlarında selimi Re- lü Ekremin p > bahşettiği > refin eni Beşe mertel ea indan e bir çor eremedi.. Ha n bunlara rağmen, bazı Ülmğel aranda ehli is- lâmın lee evvelâ ( Be- kir) ve soni kaları seçirildi. Bunlara da Ghalife) denildi. De kelimesinin hiçbir "md giebeni iler yoktur... Asıl mavi AN Resnlii Esra vefatından sorra. kime iktida etmek lâzım dır?..) — (Al) ve... — Niçin?... — iş nun içindir ki.. Resülü Ek- ) nda gayet sa- met — Allah, beyini JMevlâm) dır. Ben de bütün müminlerin Mevlâ- di akay Yükaçeliin in etmiştir. Bu da (Ali) dir. Binaenaleyh, Ali (imam — yani kendisine uyulan adam) dır. a Ali (Peygamber sıfatmın yanında, çile) “ derecesi, hiç mmesaber mary imamet) 5“ hani bir gi e çare (Hilâfet) ise; zahiri ve mad di bir memuriyetten ibaret! ir ekiş (İm am), (Halife) nin ğer manevi E © a. 5 E rdiği hüküm ona itaat lâzımdır.) eyi hususunda (Şi- i) lerin telâkk Görülüyor ki “Şii) ye (İmamı gi ün zını da, yine ond (İmamet) bu a gerede “v e bu (mukaddes sıfat) (vera: m retiyle (İniamı Ali) nin o em torunların intikal e- er mı Ali) ie sonra, (imam lu (İmamı Ha mam) lığı, küçük berdi eli Hüseyin) ihraz etmi rd am) ın like çi ar da pek çok şeyler yazıldığı çin biz kiral onları tekrar etmi- yediği z. Diğer imamlara geçece- giz. DÖRDÜNCÜ İMAM: (Imam, Zeynelâbidin) ği zamanında, ne memur edilen İs li e Kadisiyye) de par- lak yasi zafer kazandıktan sonra, m İran ordusuna (Neha- a me a son darbeyi in-| dirmiş,. (Sasatyan) lm son bükümdarr olan. (Yezd Cürd) ü Sayma şemo etmişti. et ve alm göz- ler madan birçok mal v. e eşya- sından maada, betbaht hükümdar Ez kei ün iki kızı da ele geçi- rilm Birin adı re eat anbanü lil nin genç oğlu (ilümeyin) e e verilmişti. üseyin, bu sal “ ri İran prensesini son dere: vwmişti. > ndan bir oğlu grhusia süreli ( Arkası var) (1) Hadisin o. — an künte mevlâhü, feali ii” ) Men hünte ye fealiyyü .Çıkan! kitaplara bir bakış) ” zari konuşmaları, —— Yazan: b Sadri mı, son senelerde velüdluğunu da- ha sıklaştırdı. Bir Bay Hasan Âli sene içinde üç cilt eseri birden bu ki- ila meşretiği. yen örme ki- bana inde ai oğrusu lacak bir noktayı bat ini tı. Pazartesi (o müsahabelerinden bahs isti yekünu mesi lâzı: olan ai değil, fakat aman» arda, muhtelif —. sitende ya- pa ve ayrı, ayrı şartların tesir- lerini taşıyan edi rden bir kül getirmeye çalışma gayre- vücuda tidir. Ayrı ayrı zamanlarda yazılan yazı, muhakkak ki insanın muh- if zamanlardaki, il mayüllerini, hayat şartlarını ifade der, Fak: apta görüyoruz ki, i zamanı ayni eb'atta t ih taj in bir araya Biri a bir iplik hal inde kullanm Kn rika uygunluk Benim hayretimi mucip olan ta- raf ta budur. » Nasıl oluyor da, her gün bize yeni bir cej lie. her gün yeni istikaret gösteren zaman Ertem | i Hasan Âlinin kafasında tek cep- heli ve tek ruhlu kalmıştır. Hasan N mantıkçı mi iş tan, tezattan kaçar bir insi ğunu bilirdim. Fakat nek de zat ve tenakusları üstüne dar kolayca çıkabileceğini SE min edemezdim. Bizim ve gündelik ve yahut üsahabe Yy: Tanlan dan Hasan Â- iin farkı ne edir? Bunu çiş daha iyi tasavvur edebilirsi Me sel leğii been bir arririn on beş senelik ml kendisine haber vermeden bir cili ne nuz ve kitapçı İsli aline ko Mae yn Göreceğini SR varlar ar, tel re r ve zamanın her şeyden kuvvetli kizli; Biz, bu tezatlara kendimiz bel- ki teselli de icat ederiz, deriz ki; âmül demektir. Z aman, tekâ ii izgârının önüne düşerek inkişaf ediyo: elki ma: görü — lüzum kalmadan una kadar bir rah. mke ğini eöeteri iyor Bence “Pazartesi konuşmaları, bize bir takım mevzuları değil, muharririnin ruhünu öğretiyor. Gelik. vi içinde el yazıları a ayal (Lenin) kü « tüphan: kısmı, dünya » hm Kğ höbgi vi e keliyom ile, hat < Mihit Mus Kütane me nları ile mu- yese edilebilecek derecede zengin - da tek elyazıları, tarihçiler V. ei arşivleri mi e azıları arasınd. eskisi, ea tarihli Arkangel İncili. Bu e T, Rus dilinde yazılmış en eski eser ir. On altıncı asırda Müthiş İvan zama mla « den birisini teşkil eylömektedir. ei Bu da bir Hali yi ve falar eğlenmek iç seyahat irmek için değil; Yi gear | eee ne e za içinde e 'eniz seyahatine ra pek belli...