. dl ne feci bi ğunu Ri e Vasi i dum, — hes sene Büyük salon- ettim. Ankara röportajları | General Halil'in Sergisinde Sanatta Beynelmilel plâna çıkmanın sırrı otoriter olabilmekte ve bu otoriteyi her devrin samimiyetine bul Ankara kağ daha e. bayanl rak eli; öpmüştüm. ö or yürüğüü ğ bahsediyor. Fakat buna rağmen tablolarını elile aç erine koyuyı ndin ü nleri; ai pere in- mı beğenmiyor; birçok eser- e iel istemiyen rek refüze A mahsul ayakta Maya insana a bir heye- Wa ne yük, bir ze Talat e vw ir bedbahtlrk ate « Anka ilaikninde dereli beynelmi lel plânda şaheserler as k mein Kayık birçok tablolar- dei General Halil'in sergisin- ii Üstad bir köşede bayanile bir- ikte oturuyor.. - Bastonuna çök - Müş, başı dik; çe 55 yıllık-bir Maziyi yi taşımakta olan eserlerinden e hürmetle, muhabbetle mıhlı... Kendisine Yaklaşıyo, orum; beni anıyor. manın x defa “ (desine) pi im Yi kat | ed yaj karda ei e NE en talel Di bir evlâd gibi yerdi Onlar içinde general var. Bugün hâlâ resim yapar- gi ie mütehassis oldu- sani iyonu Gözleri yapi Ben imi orum... Bayanı — an müteessir nl Genel Halil Gia Sanatlar A- ademisi müdürlüğünü de ir Ayni zamanda © ili Sİ rirmiş,... 1900 senesinde bir rr General Halil'in resim sergisinden ” bir köşe - ettirmek (kudretini ' yaratmış olmaktadır. sattığını ağzından kaçırıyor ve: — Bunu yazmayın canım. Diyor. Üstadın Bayanı tekrar söze ka - rışıyor? — General çok çalışırdı... Her sabah erke iie takımlarını “e lar kendisine poze ederlerdi. Diyor. Ben: — Generali kıskanmaz mıydınız? iyorum. TE birçok defalar ben de poze ederdim. Üstad söze karışıyor: — Canım onlar çoluk çocuktu. Fakat Bayanı: — Hayır efendim, ha; Koca n kızlardı, niçin çocuk Diyerek me hepimiz gü- e stad dalıyor... 1 MaNI", dl th k dar e en soru il eca A kek ok olduğunu, hari Recai ei (Ak- raba'sevdası) romanmın resimlerini yaptığını söylüyor. Resmin inkılâba hizmet edip et- m akdi lerini öğren- mek isti; mi yi im, içtimai hayattan kom bedeli eri suretile pekâlâ inkılâba hizmet edebilir Cevabını veri Resmin Mörüğesi ve de imei, için te sekiz sene İm a Ni ortala ekspoze e İlk i im portre, o vakit tah»: Ahmed. Rızanm Ünü sözünü bitirdikten sonra: Büyük salon'da mg Tes- edemez, değil "ancak bu sa- ze edebilenlere Üstad, bu süretle beynelmilel *ahsiyetinin e ilk adımlarını 6 vakit Atmış lm anl tonra Patisten dönüşüne geçiyor? onlara resim yap- 2 Bizim ömrümüz Biz doğru resmi sev. Ru Bir insan ik kulak bi ir yanda göz başka taret vi mu hiç? R mi ini ve nisbetli yapmak ve ik şarttır. Resimde ei nl üyük he- ir gibi çar cam M. J “Bir ye lışmak lâ; derdi. yim Di e Viyana sergi Brükselde bulunmuş. Mü iş al geçirmiş. Phi Mısırdan | uzakta (As- an) da yaptığı m resimleri elm ,Sonra 55 -senel bir maziyi taşıyan (Britanya köylüleri pa tablosunu işat reeder ünü edileni diy: bükme parlak dili gri Renkler'geridir. “ Orada resme ça - lişmak zordur. eee yaparken çök merak etmi Üstada ilk ii resmi soruyo» > fa- tesmini emrin ile liraya ; e yı li li Ya ekerek oturuyorum. Fakat bütü ki tlerii 3 inden dolayı Paristen bir madalya işi PRE MR kii ye z ae e a 1936 “senesi / beynelmilel inkişaf ve > i mili geniş bir hi- 22 yap vE » id Viyanâ sergi isinden de sai bir al maye ve iltifat görmeleri esastır. El inna ağ m tın madalya kazarimı MZ. 5 senedir il Halilin artı lduğ ve ral Halil, hayatının tefer- de İlle konuşmak istemediğini anlıyo- çim m b e bak Üst bunları ili bir iiarl ram ve konuşmamıza nihayet veri- hali ilâve ediyor: lili yalaya i dam, ik işi here Şimdi onun tabloları önündeyim: yad Öl | e kaale le yep | Boz, Diya manınm sanat telâkkisini yaşata- bul ii sd a Ti Ee pi Ee Güzel kamara. diyor. Pa-“| bilmiş... Hemen hemen bütün tab: MA gale ilemi Gün | zir ee Pe Kiel Mz > “1920 de yaptığı aöl kri e ei model çoktu. "Kira ile model bu labi- (| görülmekte. İşte, 1920 de yaptığı ml ie bang da | irk. İstanbula döndükten sonra | Marsilya (79), sanatkâr bu. tab ü ölye: K. in min SOnrE, İsme irmlön İstanbulda | sunda kırmızı, yeşil, , mavi ve &ret vererek Kolerosi akademisin- | Hep peizaj yaptım. bütün armonilerle Marsilya rna mesai yer PE Mİİ Biraz düşünüyor ve ilâve edi. | değil, ya eb 5 lerini, lor deal Halilin Bayanı söze karışı. | YO” — ÖD vakit İslseyb dokt. Bez yare ve mir ifade i eti dü birçok lak sike i, gül üstad, empres- Efendim, diyor. B: Jeram | tin â ve Ep eği eli nu- rükten i la pz rar ma e ia Le vara k Dahiliye müste: ee Rıdvan paşanm Ene esyonist bir gözle a eli iltifatma İRİ luk da eserlerim | bakabilmiştir. Bi He elk PELSECİ kurtuldu. Rıdvan paşa resmi se- | Nil (72): Sakin bir sabah em» eli Pam egim İZ verdi. resyonu kibar huzmeler içinde ya- KE ii e” Üstada o vakit resimde hangi çe- | samakta:. Sularm süküneti ve ta- BEZ KEL ade Ki rd B. ın va ayan Alp, olduğunu soruyo - | l erdim. i zarası (10): Bu çok rm De e a Da sesli anin, dir. güç süje karşısında beyazın bütün müansları da bir fırça ile tesbit e- dilebilmiştir 9 muma yi MR: Mere ket has- çetin bagla ike "Marya at- el Hall bik tablolarm- da kendi d deruni â EAA hamleleri- ni müşahede ediyorum. Eserlerinin hemen hemen Klein müzelik olabir lecek vE Sergi LİR en sonra General Halilin iri ami yrıldım. Şimdi gelisimi da; General Halilden bir köşesi o mer entel lektüel, bir sanat se kada ca Üsta ral Halil, hee sanat iliniz an Gin olarak kalacak- 5 s y an beynelmilel plâna çıkma» 9— KURUN 11 TEMMUZ 1937 Römen ordusunun Tamamen motörleşmesine karar verildi Petrol kuyuları - Çekoslovak mühimmat fabrihalarile mukavele - Lehistanla askeri iltifak - Kralın seyahati Bükreş, (Hususi muhabirimiz” den) — Petrol kuyuları Roman- yayı zengin etmiştir. Ployşet civa” üz yerden fışkr il yı hazinesine milyarlar girmektedir. Klemenso vaktile (bir damla bir en inle kala. şti, üne Enlem! Ordular otörleştikme petrolün ehemmiye- ti artmakta ve kendi toprakları da hilinde petrol damarları olan mem leketlere karşı alâka ve itibar da artmaktadır. Petrol, insanların ya mek dereecsin- — yalnız ban a yade el ynakları Rom: rı i Vak üçer mı i çidare makin ve kalabalık le ma. saree e EE söy” İdiğine göre R Romanyada fışkı- Dem ancal e dar, Ro- men topraklarını steel kuyuları dün; ke döndürecek, zen” ginlikler her Römanya hükümet petrola gü- venerek bütün Romen ordusunun motörleştirilmesine o kirar vermiş. ve bu maksatla bir Çekoslovak mühimmat fabrikasile mutabık kalmıştır. Paris bankalarından ve- rilecek kredi ile bu fabrika Romen Romen kralı Karol reisi Löbronun e icabetle üki hareket etmesi, iki hdrdi 8) ui tefehhümleri kaldıracaktır. Kral Karol, Belgrada uğrayac. ve hemşiresi olan müteveffa kral Al drın zevcesi kraliçe Mari- ye hususi surette bir iki gün - ir olacaktır. Kral, Fransız Cüm- son eğilim Şütlandiye ezecek ve dönüşte Berline d de uğ- ai Kralın seyahat imi hat kadar recektir, Zigmi n de Hir lerle de görüşec tir Kralın bu uzun seyahatine cok büyük ehemmiyet verilmektedir. TÜRK GÖÇMENLERİ : Romanyadan anayurda göcet- aha hall LE d harp âletlerini aa KRALIN SEYAHATİ On gün evvel Memi vari Romen yeri Karoluh üzerine: Lehistan ile İlel epi e kânıharbiyeleri arasında askeri bir ittifak akdedidiği şayi olmu! ır, Fransızlar böyle bir ittifaktan ei şüphelenmektedirler. Maama: fih, kral Karolun Fransa Cumhur 1500 kişi Köstenceye gelen Hisar vapuruna yükletilmişlerdir. Hisar vapuru belki'de bu gile d a m E İmiş olup der ceste rimlimi beklemek tedirler, .İ egemen ÇEKİLEN ERMEZ HiÇBIR HETLE SiZi İLERLETM ONU BANKAYA YATIRINIZ HER TURLU iZAHATI GiŞELERİMİZDEN ALINIZ POLANTE DANLUN NY KARAKOY. PALAS ALALEMCİ HAN m. sirri otoriter olabilmekte ve bu teyi her in samimiyetine kabul ettirmek kudretini “yaratmış olmaktadır. General Halilin resimlerini müs ze icin LT De ii borçtur, İşte 60 yıl dürm çalışan ve eset veren vi ömrün en edi hikâ- Kâmran Bozkır