yollaj Sultanı Mollai Hafid ta hş ur casus kadı- rr ri Arasında, geçen bir hâ- diy, dak m len la Gi ir mesele ha- or, rar biraz aydmlanmış hil “ği Fra: yi mareşali rail olduktan sonra İ bayi Yedilmişti. Fakat Mol- Kondu aa sakin olarak eğe ba, şleri kendisini AYA eski Su tana yeniden eski Sulta iş şeyleri ii p id eski tacını mi i <irmek istiyordu: yanii ve debde. vi Slam eketi dj Ki Rİ > ay AE a i meldi. te aki Ye edinmiye “a e Sali bü emeli ken- ordu, kü NN e © Alman'diplomatları Mel in semeresiz kal şi eli onlarm ee F ai ŞIMI sa İlayıp dinlemek. 9 iHafidin tekrar Fas N ie manya kendisin” Diplomat- m iz MÜRACAAT bir “şündü ve en son ça- Beye ar verdi top tü- n e ük haz e al kide ie nazik me- li ni ler e şekilde halleden i Bi m ata Hari'ni ya da e uhakka vasi Bu tes- et m eski taa iin kabul ünsi kp Mata ani ta Hai için yapılacak li bir şehvetli ak sahi es kadar Nİ Benin e iki “id an sahile ge İN e gömisi al. memleketle- $1 Isyan halin- an gitme i lin o sma ASUS Kadın â Hari ile eski Fas sultanı ! Hafid arasındaki mace- . tanın esrarı çözüldü İçin vi mi aleyhine kıyam ettirmek anın hazırladığı bu en son Plânda muvaffak olmamıştı Casus Mata Hari kurulmuştu. Fakat, tatbik mevki- ine geçemedi. Çünkü, bunun tat biki içi nlâzım gelen ilk şart elde edi- zemecdi» venler Hafid Mata. Hari'ye tes - hir olm: kan eski Fas Sultanı ca- sus r soğuk ime tr kil e Hari, emvali karşısma 'bir dansöz olarak çıkmış si brçelei da herkes de onu dansöz tanıyordu. Yalnız, oradaki resmi dalin ui kadınını casus bam di şüphe ediyor ve kendisini a adım ta - sini dım hakkında bazı şeyler-sordukları zaman, Mollai Hafid ondan sade- ce: — Güzel bir dansöz! diye bahse- yor U, er Hafid'in bu kadın hakkın da başka söyliyecek bir şeyi iii | Güzel bir dansöz! o kadar. emişti. Mi , biriş yapamı- ağ nalayınca, cz ce mühii mere verici işle: Peşine se düşmüş ve sn lai Ha idi in'yanın - an uzaklaşmıştı. Evet, Almanya bu Plânı da tatbik mevkfine koy yamamıştı. Bun- — iie bir ruhiyat - hata; telek erkek amm İş verdiği gibi, ona ise silkebilir. Mata ni ime dım olarak belki Mollai Mir m dar edebilmişti. Fakat, eski Sul. tan bu kadının cilvelerine hapi bir yaradılışta değildi ve öyle olma- dığını De R MI? Bununla beraber, Mollai Hafid'- sırada başka bir aşk 7 KURUN 18 NİSAN'1937 ilm Nasıl Canlanıyor? Sinemalarda canlı filmleri kırmızı, yeşil gözlükler kullanmadan seyretmek için yeni bir usul bulundu Fakat... Maalesef, şimdilik ne siz, de biz görecek vaziyetteyiz Sinemada. yeni bir inkılâp olarak alaii dizi “Canlı film,, ortaya çıktı. “Canlı film,, beyaz perdede Mn ali a n kın: O zaman, karşınızdakileri tek bir mi sol göze gözün resmini de sağ satih üzerinde göreceksiniz. Belki, eş-) göze gör yaları daha evvel tanıdığınız için, bun İşte, canlı filmin tatbik şekli de ları gene, eski alışkanlıkla, mücessem meydana getirilmiş oluyor. Demek ki: olarak Eni iü olursunuz, eyirciye, beyaz perde üzerin Fakat nizi daha sağlam yap, de, çift göz gibi iş gören çift adese ile mak ikea, nde bir şeyi tutmak | alınmış, yani yanyana iki film göste. isteyin. O zaman göreceksiniz ki eşya-| rilecek; larm birbirinden olan o uzaklıklarını 2—Bu filmlerden eğ ii han- in miyorsunuz ve elinizi, mesa-| gi göze aitse o öz. göreci feyi tayin edemediğiniz için, lâzımge- Bir sahnenin vs ve eğ gözlerin len şekilde anla TSUNUZ. ç im gibi iki ayrı noktadan görün Bu bize ? Şun iü yanyana iki skini otoğrr ma. Yötoğkalar ve e al ba- vir ile temin 0! kılan bir manzaradır. Çünkü önu alan Önümüzde cereyan yeli sahne- göz . yani fotoğraf makinesinin objek-| Yi sağ ve sol SN triirnden ne tifi - bir il İN İp de, bir kadar aralıklı görü ob- le pki jektif onları o İL ED er gözümüz tı böyle bir ağar makinas” halime ir Şimdi mesele, bu iki ayrı noktadan liyoruz ve i gördüklerimi için, mal indim, sağ göze ait olanını Di gibi, a bath ibaret m sağ göze, m göze ait olanmı sol göze ördürmi yi m biz iki gözümüz- ir — YEŞİL ral le be için herşeyi micessem Bunun ei iki üsul v. görüyoruz, iki obj: İsa alınan bir re- Biri, filmi kırmızı ve er gözlük- sim de mücessem görünecektir... aşi seyre! isik te, “Kabarık film,,,. yahut; bi unun İçin, iki filmden biri yeşil, iz. deki m “Canlı film, bu fik reel vi de kırmızı gisa üzerine çekili- doğmuş ve bu 'fikrin tatbikile elde yor. Filmler perdeye birihiri üzerine dilmiştir. aksettiriliyor. Ayni sahne biri biraz MÜCESSEM lll SIRRI Sİ sağdan, biri biraz soldan alman iki re. İki gözle bakmca eşyayı m neye simle gösterildiği icin, tabif, perdeye görme nerden geliyor? Bunun da bu yeşil , kırmızı gözlük olmadan ba- hı — basit: karsanız biribirine karışmış üstüste göz bir. şeyi ye nazaran| kırmızı, yeşil bir alay şeyler görecek- die diyin sol ir Pa hazaran| SİNİZ. daha sağda g Demek ki sağ Faka : il kırmızı - yeşil göz- göküzllde memiş öl özü.) lüğü takıp bakarsanız, bilâkis, karşı- müzle e yanında bir st- İlke anil Çünkü, göz- ra teşkil ediyo! üğünüzün bir camı yeşil olduğu için, O halde, bugünkü b kei olduğu| filmin yeşil kısmını bu gözünüzle gö- mi bir sıra resim & ACAĞI yerde'iki| remiyeceksiniz; o gözünüz El kır- sır; im 'alınsâ ve ar yanyana | mizi kismini görecek. Bu kırmızı kı- izle, iki gözle görme hâdisesi mey) sım da filmin yeşil cam lek gö- dana izli olur. zünüz İçi mahzür var; rose geni sağ gözü, dü; nü sol göz eörmediği halde böyle yan. yana konulan iki resi Me her birini yni gökle, vel o görüzde kırmı. sağ göz de görecek, 80l göz de. zi cam varsa filmin sağ göz için yapıl- Bu böyle olunca, önüne geçmek'de| MIS olan kırmızı kısmmi göremiyecek kolay: e yalnız kendisine masus olan yeşil Sağ gözün görmesi lâzımgelen; res- iri örece! p balde matlüp hasıl oldu demek- vk ve bunun için İren ii ir dansöz,, olan Mata Hari e vi fotoğraf makinesinin sağ EF edemediğini Göyİiyenlar var, gözü ile alman resmi görüyor, sol göz- Mollai Hafid'in o sıralarda değil | de solak objektifin aldığı resmi. Bir de ondan biraz sonra, bir İspanyol | sahnenin iki ayrı noktadan alınmış kadını ile yaşadığı görülmüştü , | < yani sağ ve sol gözlerle ayrı Ayrı sarışın bir | Bir de, kendi- rül - resimlerini UL. gö bu s si — sarışın, bir kızı vardı. Hattâ | retle iki gözümüzle görünce, tıpkı bir u kızm Me Hafid'in kızı ölduğu | mücessem esyalar karşısında imişiz wp ÇizGiLi TABAKALAR yaptırılmaktadır. Bünlar biri şeffaf, . diğeri gayrişeffaf çizgilerdir. Filmle- ” rin sağ gözün görmesi Tâ eğ REZİN i p saral eri atlında ki | mlar, sol gözün göreceği ven şef, | ve ler alda kalmıştır. Bu su-: retle, film süratle çevrilirken sağ göz kendine ait olanları bu şeffaf tabaka altından, sol göz de kendisine mahsus ' olan Bbm Sy filmdeki şeffaf kısım- lardan Bu suret vi) de, sinirler vasıtasile be. | e naklolan m ayrı hayal ie ir tek, fakat, iki ayrı gözle görüldü- gi için inilmesi olarak seke 6. der, ii EN SON İCAT Fakat, Ni iki usulden ol bir müz tekâmil sa; az. Çünkü fi ir göz lükle veya ein ikinci nl ela görülebiliyor. Yirminci asrin medeniye tine yakışması için bunun daha müte- kâmil olması li : Seyirciler, kendilerine birer göz. ük takmadan evvel canlı film se; miyecekler mi? Canlı film sahasımdaki en son icat» bunu da temine muvaffak oluyor: Film doğrudan hain a perdede canir olarak ve mid m Bunu temin yeni şekilde bir sinema gerdi Bu, hâlen kullanıl. makta olan sinema perdelerinde büyük bir inkılâp o ediyor: Bugün sinemalarda seyirciler de, si- nema mal iza ide beyaz perdenin ö- » Bunun arkasında ve önü çizgili perdeler v. rdelerin çizgileri biribirine müvazidir. O su le ki, seyirci, aşağıdan bâktığı zaman, özünden mail çıkan ışık evvelâ şeffaf çizgiden geçer; bu hat 1 oldu; ali çizgi gayrişeffaf çizgi- retle, gene biraz evvel anlat. de ii usulle, - mücessem film görülmüş olur. Şüphesiz ki, doğrudan doğruya per- dede canlı AliDa görülen ye Lİ le tercih olunur. Fakat, bi şimdiki halde pahalıya mal olüyor ve biraz kullanıldıktan sonra işe yar: ağ hale Kiri için, şimdiki halde, bu icadın iş ie sahada tatbikine imkân yok. Fakat, tabii, yakında tekâmül e- decek... söyleniyor gibi bir his duyarız. Çünkü iki göz Fakat, ii Dem ly iri “başka ayrı ayrı gördüğü seyler beynimizde olma: ba Mata Hari" | bi şımızdakini Cengel kitabı EB KE 2 2 Ni # 7 n 3 İ-3 bir aşkta,, ol ş ye teshir olacak mıy: 0 Bu, kabul Bicer olarak görürüz. li bile eski Sultan er Fasa İKİNCİ USUL DANA MI İYİ? Mi razı olacak my: İki a si objektifle alınmış filmler- unlar Mata Mia Mol- | den her güzelliğini o ile göstermek lai Hafid aki en son kalan | için kullanılan ikinci usul, fimleri çiz“; esrarıdır.. Fakat, bu işte muhak- | gili bir tabaka arkasmdan aksettir. za olan bir cihet, dava; va Almanya. a- | met Bu çizgili tabaka filmlerin üzerine Rudyard Kipling'de dilim ze çeviren: Nureitin Artam İngiliz Matınkammıs ymimiseğ arasında olan bu eser Ulus , Tiyatı arasında giiinişili.