6 —KURUN 3MART 1937 İstanbul muhasarasında ORBAN'IN TOPU Yazan: Gustave Schlunberger 3 HülMsa 1453 senesi yn nda tanbulun zaptı harp tarihinde ink re ve İsli bir surette a yeni unsu - mesinini işaret eder. Şark impa- lee büyük payitahtı ve bunun ilometre uğunda olan fev - kavemet ; ine muhasara eyeini — karşı dayanabilir, Bizansm son saltana- ii tini muhafaza edebilirdi, o eğer Sultan Mehmedin büyük topları ima ayni za. ma sd run birçok me baza ie güllere a döverek yıkmamın hasa etlerine son ve ia bir hü nmı temin etmemiş topçu kuvveti ile e yi İban elime bundan eveli veti mlabeten çok küçük di edici yazılar ya: eden o- « larak Kritoboulos a Sulta; ime “ant haz önüne askerlerini w rip, “ yığ sonra bu bii pan Kk eni yanma sağırdı. Onlarla İs - ei zaptetmek için vücülde getiril- “ miş olan bi | tesiri inc gali bulundu. Fatihin bü- da ei r kale duva; yanm bu en - larını yıkmak için mevcut toplar kid i gelecek mi idiz. EMİ a olabilmek için bu “İ toplar nasıl evsafta ya iktiza erdi? © süsllerine cevap vererek şu m ular: un kale duvarlarını yere in- ir daha büyük çapta toplar yaf topları ea doğruya kale duvar - ların ında dökmek mümkün- Fakat b ire için pek çok para sar- Sultan Mehmet t ekini her iz vastıaları derhal t darik ettirdi; mühendisler de ime başlıyarak gözle ekini yetime inanılmıyacak ie siri een > toplar yaptılar.,, ir dikkat ve itina t rı ha - zırladıklarını, bunun için de en saf, en (3) Fransız tarihçisi Gustave Schi- İ İumbarger bu satırları yazarken hıris - tiyan mü i tabirine fazla olarak Il c ni i in # ; | Li : Gigi yağlı, mümkün olduğu kadar en killi to; hendisler lenmiş'yü hafif prak küllandıklarinı an! Jatır. M ü bu killi toj e i topa ve ai Üre şeklin değişmeme- si temin olun nra Sasa dört kental mik- da tahmin edilen (Obüyük maden ei surette yapıl. rda nasıl eritiler: e döküldü; a n gs gün adi eş rd; ye odun kömürü ile el ih it: mil iyince! simli erimiş maden toprak borular va- sile kalba”akıtılirdı: Kalıbın boşlu- bı do'ypcayda hattâ bu, boşlu avüz edinceye kadar akıtılmakta edilirdi. Bunldan sonra top artık dökülmüş olurr. Kalıp e ve yi halindeki şa dan sonra meyi ıkan topu ve dahili il” temizlenir, iri, ir, po ırdr. s bundan sonra bu asıl kalalım © sasen büyük olan mermer güller kuvveti sl sür'atle mütenasip rk bazan bütün bir ki yüz misli artıyor, duvarını, m çel kalenin yarısını, ya- hut yarısından fazlasını baza iki arif mage be ağlıyan duvarı » yı aletinin tesiri o el eri ia — Emmi sanları ii - nız bul anzarası! e imi kadir li Orban tara - Edirneden e e e etini surları germiş yek ve topta: ani Haki zaman halk m en zi- an ilân bu >. ve lun son muhasari hinde, i alarak ri ara - tek- sında hatırası silinmemiştir. Fakat ENE LİE AA 1 cak bir yaz erken... İişri şıdaki manzaranın caktı. mn mıştı: du. sından pacaktı. la ür ve koyu mavileri O sira dan dev P ili kaybi rold'u tanır mısınız — Hayır. Fatih Sultan görmek lamıyanlar olursa yorlardı, w Cim; yordu. Cam arkası, olmasına rağmı koridord. Oradan biraz serinlik geliyor - Karşısındaki manz. unu ayı bul dei ni bk açık vrilirken iie döndü ve yukarı kata doğru bal immi, farketti: Güzel bir kadındı sesleri AŞ biribiri e yemeğini yiyip tekrar atel - — Kendisini hiç görmediniz mil rar ederim ki bu top İstanbulun zaptın- da in ku ğı tek müessir silâh değildi.B rin bensin ei gelip bakıyorlar- al afaa an teni kaybedip kurtulmağa imkân bu- Polis günü. Sabah saat mi meye esinde ça - dan kar « resmini yapıya ui, men aki eril aç- arayı cam arka- bir 1 mi yas vi bo- Çeviren : Vir Gül xE nn ir bileşi, eğ - sonra, yavaş yavaş lu. Ingiliz hikâyesi gözünün 8 hayal ile teshir edi AMMAN mmi. Bir an içinde ii geçen bu miş gibi, gözlerini bir an, kadının kayb olduğu noktadan" ayıramadı. vardır. Fakat Sonra, Kalkıp merdivenlerden a- ğıya inmek kadını ip fi n ne zaman gördi e kapıldı. Fakat kararsızlık içinde le — Dün akşam yukarı ç kari gör geçirdiği bir an zarfında üşü düm. — Yalnız mı idi! * — Yalnr. iz — Ondan sonra yukarı * ü? Sabahın sessizliği, havanın sıcak - çıktığını gördünüz mü lığı, mavi renklerden sonra sarı bir ren! — Ha le dolan gözlerinin kâmaş ara » ZA ak sesleri filan o işitmediniz sında şuurunu kayb O etmiş bir halde mi? bulunan ressam kadının böyle koşarak — Ki mi hatırlamıyörum. açmağa sebep ne Mi Ğ düşü s:bah yukarıdan kimseni: mek aklına bile ge! indiğini e görmediniz veya işitmedi - niz mi? — Bu sebahkini hem gördüm, hem yesine geldiği zaman koridorda iki po- işittim. emuru ile karşılaşmıştı. — Ya? Belki rreseleyi yin k edip ve sormıyacaktı bile. Cebinden anahtar - — Kimdi aşağıya larıni çıkarıp kapısını açmak üzere iler - — am a Me şapkalı lerken in ça ilanen biri önü- * bir kadın. nü kesti — İnerken sizi — Aeersnz dedi. Siz burada — Odanın al dn en el mı oturuyor sunuz! ru bakmışsa görmüştür. at, — Evet. kendisini iyice gördüm: meler t katta 2 an Mister doğ ri Ha - aşağıya şarâk kapının di enlerden aya. ele aya çe ay irip yukarıya a yüzünü gör - düm: Cüzel bir kil il Mehmedi: llandı - — Bundan evvel ila hiçbir u silâh vat ses, ali cari bir gürükü birinin ve dek gü- iin imi için başımı çevirip ar - kama bakmıştım. — Ne gibi bir gürültü idi bu? — Vallahi pek hatırlayamıyorum esim yapmı dayım Fakat,, ba- na birdenbire işittiğim bu ses bir ka- pımın şiddetle kapanması gibi geldi... eden B: skar memurları ei teşek - iki arkada - a bu gibileri ee vuru-| kür etti rildi. şile berer Fa yi Gi üzere iie var) iken tekrar sel döndü kr ak İğ le dik Dal , Onların ii döndüklerini Cimmi sord i bir ke: ahi p ruzu İsterseniz “sizde Göreceğiniz bedii manzaralara — si kt vurulmuş olan ki N anatıtarla açtı ve üçü birden i diler. Cimmi, içeriye adım aa a hayretle: , ml diye bir çığlık kol > | e bir adam yatıyor p e n Mal aka ibiza aile idi çi memuru acı bir ii & , dedi. Bu cinayfi Bi , sizin bu gr gör: iyii ve t dınd Kendisinden böyle ti i; yet enecek bir kadı ii ı mi biye içinde K imi raz ME sonr: inayeti onun işlediği. iz? edi İş pr “MN — Evet e delili gil Kom! e yi © : & den bir a çıkar: imi Pi * Ressam kâğıtta ki şu satırla “Seni herkes sarr rom8” vi t anı) uni olarak ti en senin biz lduğU seni seviyordi il nin günahmı si bim bir an aza “Fakat eği decek vaziyette ie işi seviyorsan mamalısın”.. Ressamın gözler! rinde sarı ve kırmızı renkler âi mavi kadını kırmızı şapkası yerd lr lde