ömer Bedrettin'in Milli eser ne demektir? Son nesil, yakında emsalsiz bir güneş gibi her tarafı Pr memlek: ebiyatr, milli edebi « yat için herkesin ayrı bir telâkkisi var. dır. Mili edebiyat mevzuu bahsedildi mi bizde ekseriya Piyer Loti de ortaya konur ve bu Fransız dibinin İstanbula ait kal. ki e Yakı at (milli) Kelimesini hemen he- fikirleri ini renklerini di PİE pezerek,bu ik Ve toprağın ruh örüş sami yenin E Me bazan büyük bir a yaratarak sanat eserinde mühim bi rol iğ meydanda iken şair ve ro - mancı için mevzuu emi telâk- ki etmek de bana şi mücerret bir ilham kabul etmek Di e şey | şair için de, söle vesile mahiyatinde! bile olsa, bir mevzu vardır. Hele roman hüradifi gibi geniş ve isem tutmayı da şahsan doğru gö Li e Loti yek im romanını milli addetm. neler, fakat mil- » mi zannetmiyorum. Alafranga olmıyan, mi olan her Türk san'atkârının eserinde (milli) alimesindeki mefhumdan her halde bir Şey vardır. Bir Fransızın Türkiyeye ait €serinde mutlaka bir Fransız ruhu, bi Türk san'atkârının, Fransaya, İngiltere lit mevzuları yaşatan e b de herhalde bir Türkr sez w ehemmiyeti hiç söz götürmez; sanırım. Üstat romancı Reşat Nurinin yarattığı Çalr Kuşu, ar- öşesi didiklenmiş İstan dırımlarını değil, 'Türk cat si k kalabalığını ei Ana dal Ju Anadoluda binlerce el vi leğmemiş mev- zu, hakiki Türk edebiyatını yara! ve onu beynelmilel yapaca! 'atkâr- larını iyor Böyle olduğu halde, en çok olması lâzımken Yahya Ke - malin ek arpçılığına, san'atkârları rmın kendi öz toprağ top, da ve muhi - ndi dağlarının, n tinde, ke orma; çay Ve ırmaklarının arasında, onların ruhi le kendi san'at rühunu karıştırarak, öz müuhitinin ve milletinin derdinden, se - vincinden, basa renginden yaratılmış Paristeki bir MİLLİ ESER NE DEMEKTİR? ei, evvelâ eser sahibinin hakikt bir! dir, Mehmet çiği anlamadan, smear onu boğaz içinde ederek yazan şairin, memleke- tin Bunisiyetlerini görü üp tanımadan, ruhile onunla kaynaşmadan Ana- Sera in romancının eserini sil şahsan milli say - ne in rl eserler samimi olma- mi e tabiatile kuvvetli de olmaz. © Benim di e göre, milli eser, k düşüncem — di milletinin ve toprağının alim mlm cr Di 7— KURUN 10 NISAN İ Mimar Sinan dün saygı ile anıld mimaridir. Büyük ölümünün önümü Omünasebetile tur, Törenden evvel Süleymaniyede top. lanan burada mimi düllâh Ziya onlara büyük mimarın ha, 7 ve eserlerini anlatmışlar undan sonra mimar Sinanm m bulunduğu kabre giliştr. NDA milli talel birliği, vakıflar baş müdürlüğü, belediye , banka fen mektebi, mühendis mekted, güzel san” atlar akad , Halkevi ve daha bir çok teşekküllerin enli ile süslen. MİŞ leke Ti Gk H Parti ar akademisi Bay Orhan söz 8öy. lk Bay Orhan; BİR SAN'AT li aşı: kaybetmeyen pırlantasına olan hayvanlı - Ü r mak değil, zerresini bile bir san'at serlerinden ve eserlerinin değerinden b GENÇLİĞİN DUYGULARI B 'Türk Dâhisi mimar Sinanın| Bai dün yapılan tören çok heyecanlı olmuş| kı ve Reşat Nuri kuvvetli ve kıymetli NN ii romancılar ve sölişieklağ. 1 Peyami Safanım.bazı romanlarını bilhassa dr Harigiye Kokuyu mü çök kuvvetli v. 1 buluyı bahisle: Lak kıymetli w tekâsit bir ilde ve izi hakiki bir ami Ki hikâyede Sai bahattin AH bence lila ki pi ç iki kıymettir. n salsiz bulduğum iyi are A h- met Kutsinin içi dışı Türk sembolizm yapan, tuzun te ir, Gesi şi- irlerini çok seviyorum. Girdiği sahada ti imi gördüğüm ve inkr lettin Kâ; lerindendir. Mi Vz Mimle Su- at Derviş v * şiirini yazan Halide ii Sb 2 akdi muhar » ve şairlerimiz arasında birer kıymet- iki Yi ven ek âli başka 5 - den lerinin eserleri ini yeni se ir “ İde ği erime okuyorum. Bu şiirler «| n Nâzım metin bir - çok serbest nazımlarında Pa e si ee a- henk itinasma karşı lâl kalınarak, taten şattır/Tabit, e san Reeder memlekete davetine ve bir çok millet -| giç ett bel MERE Kİ sediy: . Fakat bir milliyet karak-| lere ait açık örneklere rağmen bazı kıy lev vermiş, Sinanm eserleri pak ti olarak bulunması tabif| metli ediplerimizin, heniz edebiyatı - a geneliğin arar tahlil et. ai duyuş ve görüş , bi *İ muzda nam ve nişanı olmıyan Anadolu- tir, milli Türk ta susi koku elbette bizim e müzün — i ve in teşvik ede - ir FE imi Abdi LAN , Karahan * Çinili) kelimesini Meli ve her ık yerd mleket edebiyatından, çok! kürsüye çıkmış, ie heyecani söyle - a ma ei yat, diye bir gey İbi della, geneli Ki pe İM vinde demiştir | Vârdır. San'atkâr, di e cemi: Yetin tesiri altında en göre, iyoru! i ari na b zdikeyeri iğ ini milli Mi 4 hususiyetini ya- m ep tela a “Bİ İh il Ester VE YENİLER zel manzaralı Van gölünden en nie Mali ususiye da sazlı Bodine | *. iv Ve Yeni ediplerimizden kim - Rumelinin birçok yerleri Si karşı alâkası, d s de-| leri oğuz yakından bili; ii Onun inan adim recesile mütenasip olduğunu kim inkâr Eskilerden Fuzuli ve Şeyh Gali - ğer ki, çırakla e mi mi sz edebilir? Münevverliğin iğrenç tehlike - bi B ii Rubiyi, Yunus e 89 -İ sut bi büyük bir Türk Miami li si olan alafrangalığın en kuvvetli ma -| verim. Sonra Hâmidi çok si Se nası, hunu, yabancı rüzğârla -) derin bul rim Serveti Fünündan, vi şiirden fazla mensur şiire yakm olan - Tın çarkına kaptırarak muhitine ve ben-| retin duyarak yazdığı bazı gilrlerini V€| lardan ziyade ahengi de güzel olanları - ğine | asm istihfafkâr olmak değil mi -| Halit Ziyanin romanlarmı be; ie ai nr daha çok ii ve seviyorum. dir. Mademki toplu ya edebiyat) Daha sonralardan, nesir ve Cahit Sıtkıyı, Ahmet oMuhibi, Fazıl bir milletin, bir devrin o san'at halindel Halide ie Yakup Kadri, Fal R Ref “| Hüsnüyü, Hümit Macidi Beğ orum. İMikâsırdan ibarettir, bir dük san'at- ti — ; ekti yatınızda ne inek isti en, edebiyatla alâkadar ve meş - gül. olmak için ayrılabilecek zamanımın darlığını, benim Anadoluyu gezip gö - rerek, tanıyarak san'at gayeme ei ma Ene air telâfi eden yim, arkadaşlarım eb he er pi edebiyat havası içinde kala yışıma Fi ıen, Anadolunun Şiirini, sin ve romanını bulmak ve yaz- mak için duyduğum e ve İkem iie hiç gitmediğini Bunun da şüphesiz yl beni likleri ve çalışmakla mümkün olabi! çiğ ka" niim. Memleketi, halkiyat, muhte - lif ep eziz ndan Si mak ihtiyacı ei gar- ai hem faydalı olacak başlı - ca eserlerini a p tetkik etmmeği de elzem görliyorum ve & bini na çalışıyorum. Ke e İK in zaman cektir. Bu sahada söz bence, e - indir, gm SE rdan “Bataklık Gü - meşe isimli yazımı ni (“Bataklık Gü adlı şiiri ya - yalnız iç ak lr ve zengin- liğine ehemmiyet verilmiş ve manzum yeli Mei Tdi Ae Mi | bir şehirei mimar olduğunu gönderir, yin | seçmiştir. rada rınki sayımızda Güzel San'atlar sahi - femizde okuyacaksınız.| e evi) Eseri kusursuz bürün çağırısı rek fa Hindis. tana wada Lahur, Delhi, Keşmir ve vin kalelerini A mıştır, Mütevazi türbesi re de saygı le toplandığımız bü; sen büyük Türk milletinin bahtiyar NM ir- densin.,, BAY ZIYANIN SÖYLEVİ Bay ari a i mar müdürü « Kanainar SEYE çıkmış, e sü vermişti; y Ziyanın söylerini sari veri. oru: pu arkadaşlar, de lgili on neyine asırlarda: 'p Avrupası anların dış e su lr ancı ned küçük motiflerle, Me e sa m GL meğe kalkn isi ha- < Tini el erlerin m blm eski lerini rönklerinin kardı, yükselttiği, bulundukları ikli. ls Türk mimarları da rini iz değe uğraşıyorlardı. maride en büyük vasıflar; eli Türk intizam, 8sa- doğruluk, tfları ol of nizam, delik, büyüklük, vakar, samimiliktir. 1490 tarihinde Aİ bir bu- cağında doğan bir Türk çocuğuna b me erişilmez Deni mertebeye , yurdun Tier köşesinde Sik ii dikmek maker sularda köprüler kuruyor. dutlarından Mısıra, Macar ovaları na kadar dolaşıyo, jJinal Türk mimarisini uğraşıyor ve muvaffak oluyor. SİNAN'IN li mimarisi bitmiş, male bir ei Ji ei kara güzeldi, Sinan evvelâ eğer'b lük yapmak taslağını ein ü isbetin- bin eadfizin elindeki vesditin büyüklüğü e büyük, icabediyorsa en kadar bl pe eserin yerini esere gö- e seçer, eti 1 ese: Büyü üğü ile mütenasip 5 etrafını e. binalarla çerçeveler; miye bir küldür. İşte Sinan işin ün eri şehircilik ei lerini vazetmiş denecek kadar büyük Bundan sonra sıra eserin na gelir, ama öyle bir şekil, lere öyle bir ahenk verir ki daha ahenkli, yapısı- çizgi. bundan ii amamile Onun içindir ki Si asırlarca a atın da- ba diye yaptığı uzuvlar gibi da- KE be Şem PA e b konmuştur. an abideleri çok güzel ve e a ei bu - | kisinin hükmü yoktur. (V. No. Yağcı Şakir oğlu Ze ia öle a ie adl “Sinan mimarisi kemale ermiş, olmuş bir 3 güzeldir,, Jur. Bir mimariyi bu a a ki Ş Ma sinemi pel » Bu mimarlıkta bütün baş- ka Snape ka vasıflar büz lunması lâzun geldiğindendir. Ve bu vadide Sinan derecesine yükselmek çok güç, çok harikulâdedir. HEPSİ BİR ŞAHES Sinanı böyle büyük m » büyük Türke 100 3 gli. anlar veri Biri del dam ay- rı şahes. ü Sinanın bu kadar ei aynı dik. kudretle Stı Si ür iri ii kilâlı kendinin büyiüi ğerinden hiç bir şey üraltimmeşin ii 100 yaşına kadar böylece Ni geni ll eser yapan bur koca mektebi kendinden iye Pari bir e Türk duygularile ve Sinan sip rile mezç ederek o yapaca, epi eser, ia ai en yüzel a ei olur, olarak di i Ma Mirai çi e de kurduğu rejimle $ büyük Türkün de namünı nis besinde e “>” ve z Atatürkümüze yi şükre m du; a arIMIZI SONSUZ sevgi : ke ği bir kere “a tekrar ile k duyarım. 7 Ey Koca Sinan, ruhun şad olsun. Milet artık seni tanıyor ve anlıyor. > A «kinci içra dairesinden: l Samsunda Reşadiye i üsej kızı nur, (V. No. 15049) YAĞCI 7/199 numaralı liman yi ettim. Yenisini çıkartacağımdan . 150 Zeki *