#— KURUN .29 ŞUBAT 1936 —— di) Hukuki bahisler idari kaza İsfesör Ch. Crozat'ın Ankara Halk- *vinde verdiği mühim konferans ak 1 sinemada birden: “Ipek,, ve “Melek,, sinemalarında Garbonun Iinci “Anna Karenin),,i Bu film, onun için bir duraklayıştır; inhitat devresinin başlangıcı, diye tefsir etmeğe kıyamıyoruz! Mukavela meselesinde, Devlet Şüras nin kıstasını tayin ediyor. Bu kıs- tas, mukavelenin âmme hizmetle - rini alâkadar etmesi ve ihtiva e - larm hususi hukuk hü. kümleri haricinde bulunmasıdır. Son olarak verilen kararlar bu bul Üniversitesi Amme o i ı, âmme İl Hukuk ilmini yayım kuru: ie > konferanslar- birini Ankara Halk kevinde, Bn Şürası azaları olmak de, büyük bir hukukçu kitlesi nde verdi. Alâka ile dinlenen! in derece alkışlanan bu kon - Mm mevzuunu “Fransız Dev. İürası içtihatlarında yeni tema teşkil etmektedir. hat birliği iin yemesi (Bil. Szlerine, Devle Şürasının, âm-| hassa Royat mi suyu şirketi - hizmetlerinin başarılması, i- İ le Royat belediiüi arasmdaki da. i a y Greta Garbo ile Fred Marş,“Anna Karenin,, filminde İ, faaliyetlerin tanzimi husu -| vada). i koruyucu rolünü Pei Amme hukuku mukaveleleri, alaya profesör, bu yüce ka:| hususi İlkel “mukavelelerinden n huuk ilminde “idari ane! farklı, ayrı bir rejime tabi olmak y, ilen yeni bir branş yarattı - retini göstermiş ve bu yüzden İV öylüy or. ir ki, Devlet Şürası, idare ile mu- Hm Devlet Şürası içtihat- 'n ziyade şayanı dikkat ta.| lehine Kiri hatalardan korunmak i:| denilen pek mühim bir nazariyeyi İ, Vatandaşların geniş bir şekil - kabul etmiştir. Doğuşunda, pek ça landıkları, “salâhiyet teca- | buk ortadan kalkacağı zannedilen bu nazariye, bugün yeni bir istika- tüy İn He *takil, yeni ve mütehavvil kıs. N tesbit etmiş bulunuyor. Fransız Devlet Şürası, en mü - davalarda, sert kanun metin- bağlı kalmamış; âmme hiz- lerinin icaplarına, LAR men en akkını temin etmesinde| met almakla beraber, hâlâ tatbik * Bu içtihat, muhtelif âmme —— aşi lerine göre değişen ve hu avele harici meselelerde; hukuk kaidelerinden tamamen rvice) bul edildiğini gösteriyor. Bunlar: Delilerin başı boş bırakılması yü - 1 h ere, ğu zünde: Anna Karenin,,, bu bafta “İpek,, ve b ei KEL TARAL kismen ustalıklı! Je, insan karar vermekte edi km Zaruretlere zik hak v een bizzat kanunlara riayet - | «Mel: e, ki sinemada birden göste — ada, kısmen de hayli gev “ lıyor: Garbonun çehresi, eski g , t namına kararlar a” sizliği haksız yere vergi almması ilen film?! miri Kadn” ın biri sessiz, 7 bare EŞ işi âdeti oluruna br -| liğini, pürüzsüzlüğünü neden e b, ibi ; iri de sözlü yakana zere iki) rakmıştır miyor acaba? Çehre mi zamanla menfi of. ibi, hallerdir. yı al a Yan Devlet Şürasının, tem) & lr Brüğmin ioği ebaşii #9 — İşeriediği bir mev. i ai ç, hattâ dörtte üçten! bir değişikliğe uğradı, yoksa bol aydın- ahkemesine müvazi bir şe - yargı > Karenin», Rus edip ei den| biraz daha onde Dn stüdyoda, yap-! İrğm makyaj tabakasını fazlaca seçtir « daki kararları da son derece oriji- na Sak Teo Tolstoyun en tanınmış eser « Ri rm büyük bi: a uz) , ii ii dekorları mesi mi çehrenin aleyhine?.. “İlâhi Ka- ay kabul ettirdiğini anlat) naldir. Bu içtihatlar, safi a İTİ. lerinden biridir. Bu eser, bir çok lisa -| çiyor. Tabiat aükörü, ie eksiktir. He »| dın” m çehresi ile bu kadar aydınlıkta ui uzvun, nizamna -| mefhumunu, kazanç hisselerinin) na, bu arada Türkçeye de tercüme edik. talyada geçen safhanın bu bakım -| karşılaştığımızı hiç hatırlamıyoruz. Me- Merin, vip a uygun olup ol- hukuki mahiyeti ilik etmiş Vi iştir. Romandan alınan mevzu, Sine-| dan görünüş fakirliği, bilhassa dokunu -| selâ J*de ve “ A e Kris larının mürakabe ve şii Tunuyo: adan € ça tiyatroda yer tutmuştur.| la mahiyettedir. Ancak, bu safha -| tin,, de fl bir görünüş, âdeta arada tül ödü ki lâhiyetini ku Yukarıda bazılarma işaret etti: İstanbulda “Fransız Tiyatrosu, &-| dan bir kısmının film ktan| gerili imiş gibi hafif sisli ii çen yl Abi sslâhiyetini kuv “3 külli möseisleri sali” sinde de imeepenkn O sahnede Sel sonra kesildiğini'de göz önünde tutmak | gözetilmişti! da müdafa ediyor. Ancak in gimiz, p€ m sil i bu i muvalfakiyetle Si âzmidır. Geçende italya, başka bir çök hiyetle aydmlatan profesör, söz - 8 Oynayış, gerek -Garboda, gere! ie di - lere se olacak e dış” tle ğu ba adi kazaya ait olduğunu söy! lerine i e komiseri Rouchon - ilminin sessizin «| vurmuş ve İtalya Aires sayrlai İ tandır Umum e “Yalnız Mazerat'ın bir diyevile nihayet ve-| de, elde “il öl Cilbert, A çala; imden bu Dar vi iki lit enli” rolünde * Ka unilik “Lögalitö,, hususun- riyor: Devl e arb sk a olarak görünmüş, fa-| çaların Dn akde bulünmüş- hh bir kurduğu içtihat yapısı, umumi et Şürasının sabırla men kat bü 'zü ikinçi defa filme ni ği Veo eği Con Cilbertin kendi yanı tu. Buarada “Anna Karenin” filmi de ki çocuk! Bu çocuk eli pek can! kusursuzdür. hi iş Devlet m mn iv ve milli haki; miyetin bütü: iğ olan Con Cilberti Ki ye) vardı. Bu filmde İtalyan çocuklarına geye Yolla d j © "gayeye uygun olup olmadığı. larını korumakla beraber, va-| 7i2€ Fredrik Marş geçirilmişti. Çünkü, | para verilmesi, bu çocuklarm dilenci — iy iş İ tama) ktadır. Fransız âmme hu-. Rİ l n sağl a m Cilbert “Kraliçe Kristin,, filminde vie gösterildiği kaydile, itiraz nokta-| Zuun sessizinde benimseyişli, daba 4 da gittikçe yer almakta olan il am ve en insani “İlâhi ırsatından, teşkil ez mi ettiğimiz | isten hareketli idi. Greta Garbonun, he» e - kanun (d ecrets “iois) adalet emniyetini de Mn bu - kabiliyet göstererek istifade edememiş, Mi filmde kadâr tuttuğu le ehre ifade si nokt ös ; eskisine Parlömanca e kadar lunuyor. o rolü oynarken film < sahasındaki Son| belli değilse öğ gondol ein nisbetle o göründüğü bu filenin. sin ai va Filmle; sizede m kozunu oynamıştı. Son fırsat, son koz!) “Aleksi, bak, ne güzel çocuk! Şunu gon| nema san'atinin en büyük . harikası ve si altın: ill kırma -| i e nmiyler iladiğ tığımı ns,doğu: meni bir Müraa gibi vr edilen idari kazanın, ne kadar sağ ynaması hususunda sözünü geçi- ren ir Kadın, da, bu film için ar - tik'ayni ısrarda bulunmamıştı! koruyucusu vazifesine uygun hal gö da İ göze çarpıyor. ; ak, siyasi rumlarımn feshi lam bir eyi müessesesi olduğunu Zaten bu mevzudaki filmlerden sessis| rıh taklak atan çocukla! i Yeni “an ani ke örta bir i daki kararnameler üzerin .| gösteriyor. Bunun ise, ayni sistemi! ginde rol aldığı zaman hemen umumi - silişten sonra yerlere kapanarak bir şey| filmdir. “İlâhi dei mra- hülüm ve rmek hakkını tanı- kabul etmiş olan memleketimiz İ-| yetle itibarda olmasına rağmen de mu-| ler kapıştıkları seçiliyor! bermek A ki filminin ve o filmde kendisinin nasıl king e) tarihli bir k çin, ne kadar &hemmiyetli olduğu| vaffak olmuş değildi. Bü sefer onun ye- kere makas vurulmuş, bu bu kanal olacağı, merak edilme: değer. Bizce | m e Bi âşikârdir. ine ik Marşm geçirilmesi, şüp - rçast x büsb ütün çıkarılı sekr B ui film on in bir duraklayıştır. İn | let Şürası âmme haklarının M.Ş“ besiz isabetli bir harekettir. Bu artist, elele böyle ik kalışı, göze batat iz Sen başlangıcı, diye tefsir et kullanılması i XE ettiğini ta- ekinden kat Si fa. ön Aleksi| bir arıza gibi, arkediletk, ani bir in - kıya: RE beklemeği terçih edi « kiyor. Profesör, burada, yep- in ei Vronski rolü, onun yeter 5 ba: si eza zevkini kaçırıyor. ex k ir karardan kp ayin RO) KUKU DERSLER Lai gösterdiği male biri yk m de ipe le Temir tini ekilti- —— Vekil, Devlet Şürasından, diğe rağmen yor. H ae çocukların yer it, Geyblin Cin Harlo ve Mira i tw Vekilin, kanunları tatbik 1 baku oray yeter ii DE Ri: a sızca sözlü olan bu filmde, e, Gar- vi bir ii la seğildiğine gö| Loyik ii e oyklyağaı Tilmde arkı “| ibi, hareketi! hakkında; | chard Honigi m “Roma hukuku derle, vo ile Marştan başka, Fteddi Bartolo- söyliyeceğini notetmiştik. “Zevceye | iy sıfatile karar vermesini ta -! adi: eseri yeti ir di *İ mev, Basil Ratbon; Rejinald Oven, Mey il bu İtalya safhasında, meydan -| İcin Sladbğ > ideildeki b e Mi 2 Robson oynuyorlar, Filmi ortaya koyan| daki güv eöinleri ziyaretten VUTU-İ yeni." dilmin © tejisörlüğünü” yapa « yp Devlet hükmi şah-; Roma ln e Klarens Ni Ptodüktörü de Das) luyor ve bü ziyaret görünmez bir Ziya-| cik olah “Bravn, . stüdy şa İbi, in tekniği prensibinin, böy- Si a kn ii ni ma “İ vide, Selzni Sİ ret oluyor.! Bahsi geçtiği halde bu Zİ gir ilmin bir sahnesinin “çevrilmesini davayı kabule mani olacağı Gi De cilt, e ir it hukukunun Mevzuu tesbit eden senaryo, vasat| yaret yapılmıyor mü, la a? Anlaşıl «| müteakip dinl ui Klark : Geyblin k edilmesine rağmen, kanuni - bütün kısımları ihtiva etmektedir. derecededir. gun, teselsüllerle WE ren çapkınca bi ile e işit- Bi 'ayı yürütüyor, fakat kısmen de saf- miş, kendisine bu ek yüksek zn bağlı ŞAN Devlet kuk alâkalılarma tavsiye ederiz, n safhaya e ni ii ei eliyo: im, çok aydınlık çün bir film - ek dir, Bu bol aydınlık, a: sesle Se ve kalın b beyen ie a et Şürası içtihatları * İstanbul baytar ii ra bu ie tarzda biraraya g: zı sahne elle tesir EE Makyajları, bil trerine' Kiaik Geyble dei ne de cins boğaların g biribirlerini takibi, w nerde ât-| hassa yakından çekilmiş sehnelerde, el-| “ ör d uşüsi kâtibe,, filmin » edir erin memurlarm iadei| ,.. ve bu meseleyi imdi layışlar pa Belisle âe de; senaryo| le tutulur derecede bariz birer tabaka) de Bing. Krosbi tertibi şörkr söyletmek sem e muhik Etem <Plevneye| hükmünü yerin: kendi cep rarını Vermiş, Zaten mevzu da buna mek için de 'direktö, huyor. İİ gitmiştir, - © ikm getirirken, “eşinden pür irin yapılması ge- halindedir. “İlâhi Kadın” için de vazi: yet böyle... ve-bu bol aydınlık dolay. kai müsaitmiş!