vg > İnanyol prensesi, mir Saim alan şarap icerken asılsız taçlar bahediyordu! O akşam heyet azası dağıldık - tan sonra, kendilerine gösterilen iÇ Kiekei sarp testileri gerilmiş, içki sofrası kurulmuş - tu. üzel prenses a nin €$- ki şeraglarm ba ayılıyordu. erinenin şarabı da fena de- gil, Diyerek, her zamanki gibi so - Yunmüuş, saçlarmı (dökmüş. V: Mi Saidin dizlerine başını koy - ari Said Endülüste çok güzel kadınlarla yaşamış, fakat, bu e — bir kadınla düşüp Di - Senlik Said: — Benim rate geleceğimi na- dım ümsedi: — Nasıl mı haber aldım? all ben rica m miydim ?--E Jaiıpr yerine senin gele - ceğini "iliyo: rdum. — Ebukasımı beyetlön uzak » :.. amma, mel'un herif zin. Nerede olduğu ai ina hayretle başını kaldır- — Ne diyorsunuz? Sarayın sin. danlarından Ebukasımı kim kaçı - rabilir? — Vallahi vü de anlayama - dım. Biraderim zindanm anahta - rını yatak odasından ayırmıyor - bu. — o halde sarayda vatansever - lerin bir gizli eli var!.. Sultan Ab- ah mes eli bulamadı mı?. İ Arıyı 4. ğe, X — rm şehir içinde ara madılar mı?. doldurdu: vg — Haydi içelim, sevg! ilim! İki serseri için şu tatlr saatlerimizi lim... Prenses Salina başını kaldırdı. Kendine uzatılan kadehi eline aldı: — Ebukasımın zindandan çi - tiğmı kral leri duyarsa, ca- nı sıkılacaktır. — Niçin? —ç u adam Türklere çok göreniyei ii, "Şehirde bir karga - şalık çıkarması ve sulhu geçiktir- mesi Hkn Emir e güldü: ş benim elimdledir, Sali- : vr istersem, sulh muahe- ukasım ve Musa gibi 8 damlar ime yl işlere Salina, şarabını yudum yudum içiyordu. Emir Said sevgilisinin çıplak o - muzlarına kolunu doladı: — Söyle bakalım şimdi... Kr: al ve kraliçe ee vaitlerinde sebat ediyorlar m — İşbiliye ik mı bahset - mek a — Evet... Sulh o muahedesinin reeleiiğe gün ben de yeni tah - tırma oturmak isterim.. kadar acele etme, sevgili ai Kral ve kraliçe em ri zaten beni bugün (burayi > a açıldığı gün, e tacını par- eceksiniz! hüsl - iz kri ri bu h lıktan hiç kimsenin beer edil — Benim ağam se sıkıdır.. Duvarların ve yerlerin kulağı var- dir, işidir diye, odamda kendi ken- dime bile konuşmuyorum.. Kendi kazâcak kadar budala de- gilim, ya d. Prensesin maksadı, Emir e o gece iyice sari ederek koynünda hazırladığı bir lied imzalatmaktı.. Kral Ferdinand, “İşbiliye,, de bulunan sultanın en küçük bira deri Emir Mahmazli am (Ce. rine) ye göndermek isti; Emir Mehmed İybilizede beş İirm yol topladığı mücahitlerl span; askeri üzerine sık atılan, düş - © manla dövüşmekten geri durmı - yan i idin sözüne itimad edeceğini umu- yordu. Emir Mehmedin ük biraderi > ii o Gösterileri Filmler o Haftanın Filmlerinden 3 Tanesi, Operet Çeşnisinde.. Sokak Çiçeği, Viyana Bülbülü Ve Paganini... Filmlerin Nasıl Olduğunu Anlatıyoruz! Bu hafta ü İri sinemada gösteri- len üç yeni film, ayni çeşnidedir. Operet a tarzındaki bu üç filmden “So, çiçeği Bi, Filmi “İ. lü “Paganini,, filmi “ meni üni nın programını teşkil ediy: Sokak Çiçeği pek,, sinemasındaki “Soka| çiçeği,, filminin asıl adı, dir. Mevzuda “Eva,, kız, bazı safhalarda (pantalon giymiş olarak dolaşıyor. Fakir bir delikanlı rolü oynuyor. Bu sı - rada “Peter, adını e Bu rolü yapan, e Maca: yıldız Franziska Galdi; İstanbulda ek hoşa giden yıl- dızlardan biri olan Franziska Gal, şimdiye kadar çevirdiği filmler - feti - bu filmde değiştir - ve muhit de, eski filmlerindekine nisbetle bi - deki görünüşünü, erkek kıya ne girmekle, miş oluyor raz farklıdır. Bündan O evvelki “İlkbahar resmigeçidi,, tarih dekovu içine gönderilmek ve berâber birkaç film çevirâtğ' Pavl bir rol gözetilmişti. mde #iördün- rayla Franziska Gal, bu fil cü yeni film eşiyle, Hans Ya irliktedir. Hoşa giden yeknesaklık içerisinde gö.iinmek suretiyle gözden düşüş tehlikesin- akla gelen en kurtarmak için, Melek,, sinemasında, Türk., sinema k “Peter, | İ da Feliks ismindeki| filminde muhtelif çarelere başvuruluyor ! Herman Kosterlitsin re'isörlü - günü yaptığı bu Almanca sözlü filmin mevzuu, bir tiyatro &serin- den alınmıştır. Erkek kıyafetin * de iken genç bir doktora acıyıp koruduğu kız, yavaş yavaş onun| kız oldağin sszen doktorla sevi- şiyor ve sorunda evleiiyor, landırdığı rollerden biridir. Tere- ze Krones rolünü yapıyor ve ba- şarıyor. Sonra Leo Slezak, şair ve aktör Ferdinand Raymund ro- lünde, takdire değer derecede Ki piktir. o Teo Lingen de, bale şi fi rolünd pek muvaffaktır. Mi - reht Şönhals, Villi Şor, o Aribert Mog, Gustav Valdav, Maks Güls- torf, Margavete Kupfer, Genya Ni. Franziska Gal, Ha Feliks Bressart ve Otto Valbürg, | kolayeva, ve n topluca a» temsilde .ncvaffaktıriar. Bu ara.) henleh sluşun, kressartın çok tipik oy" nadığını bilhassa kaydediyoruz! Senaryo ve reji, şöyle börledir . Yani oldukça zayıf... Müzik ve şarkı cihetine gelin ce, hafiftertiptir. Bariz bir kıy met ifads etmiyor. o Bununla be- raber, Nikolavs Brodskinin beste" leri, o bu pperetimsi filme, uygun düşen müzikal çeşni katmzğa ye- tiyor! Viyana Bülbülü “Melek , sinemasındaki “Viya- na bülbülü, filminin asıl ismi, “En| büyük muvaffakiyeti,, — Eski yıldızı, Viyananıa meşhur garmiyesi Tereze Krohesin me ve yük selişini, bu arada sevgi macerası") nı mevzu olarak benimsiyen bir ilm ö Mart ta Eggert, bu filmde sesi kayde değer derecede inkişaf gös- termiş olarak şarkı söylüyor. Ay- ni zamanda, temsil ettiği rol, en kavrayışla, en hassasiyetls can - sultan bilinir © nnd yoktu. Fakat, Emir Saidi m rini El Salina, o gece buna muvaffak olursa, kral kendisine (o Garnata - | kapısı önünde bir âbide dikecekti. zaten larının arasına alıp sevecek misin? Yoksa... » (Sonu yarın) m ii | Mecburi tekaüt edilecek hocalar a lik okullarda tasfiyeye tabi tutulacak hocaların bu ay sonuna kadar son teftişleri yapılacaktır. Bu teftişlerde fena rapor alan hocalar inzibat meclisinin karariy- le tasfiyeye tabi tutulacaktır. a , olduğu halde, bu filmin hayli de - Esrarengiz Hane! -| Kaş Yapayım Derken Göz Çıkarış! Esrarengiz hane,, ismi altında | gösterilen filmi hatırlıyorsunuz, değil mi?.. Hani şu sessiz film za- manında çevrilen meşhur filmi?.. O film zamanmda o kadar alâka uyandırmıştı ki!... Dolayısile, es - kidenberi sinema meraklısı olan lar, daha unutmamış olsalar ge © “İ rek! Yirmi sekiz kısimlık sessiz film, birkaç haftada, de terilmitşi. Böyle uzun filmler çev- rilmesi moda olduğu sırada bu tarzdaki filmlerden hangilerinin daha fazla tuttuğu yolunda bir su- ale, İstanbul i için. “Hlomonku 3 ek, öyle bir tahmin, ikmali âğaya adi mahiyetinde sayılamaz. Biri otuz iki, diğeri 7 sekiz kisimlik ölan bu iki 7 ye sinemasının gösterdi - ği Penahüei sözlü yeni film, “Es- İ iz bane,, ismile eskisini ha- tıra getirmeğe vesile oldu. Fakat isim eskisinin tıpkıtıpkısına yni mı ver- | retle mi gişik olduğu görüldü. Lehe olacak yerde aleyhe bir değişiklik! Zamanla filmciliğin ortaya koy. duğu tekâmüle göre, yenisinin es- kisinden her halde üstün olması lâzımdı. Vaziyet, bu icabın aksi - nedir. Senaryo, reji ve temsil, çok aksaktır. Jül Marinin eserinden mevzu alınarak yapılan filmler - den bu yenisini, eskisinin lüzü « mundan fazla uzunluğu kısaltıla - rak, komprime bir şekilde ver - k düşüncesile hareket edilmiş, lâkin isbabetli davranılmamış, film zayıf düşmüştür, Kompri a olarak kuvvetlencek yerde, gü - dükleşmiş, İm Bu Su- mevzu m eyecanla takip milikiemi öl filmdekine nisbetle bir hayli mahruni bırakıl- mıştır. Hülâsa, kaş RE der - ken göz geldii tr Eski filmde Natali Naş İ- van Mujukin, Şarl Vanel başlıca rollerden üçünü almışlardı. Yeni - sinde Blanş Montel, Jorj Moloy, Jak Varen, Rolla No 1- petre vardır. Oral dx ba- riz bir tutkluk göze çarpıyor! et min eden hâdiseleri az bir mevzu oluşuna rağmen, senaryonun iyi hazırlanışı, rejinin kavrayışlı olu- şu, temsil muvaffakiyeti o üste- lik ses, müzik ve şarkı güzelliği, bizi hayli beyenâiğimiz bir film karşısında bulunduruyor. Filmde - ki şarkıları besteliyen "Frants Gro- edir. Bu Almanca sözlü filmin iu yeli örünüşte rl başka Eği değişte zsüzlük çağ Paganinı “Türk,; sinemasındaki. Alman- ca sözlü “Paganini,, filminin bir yaca tanınmış kemancının tından bir safha, onun keman çalı” şının dinliyenleri nasıl cezbettiği, bilhassa kadınları peşisira nasıl sürüklediğidir. Mevzu, kısaca bu... filmde rol alan artistler, İ- van Petroviç, Eliza İlliyard, Mari- ya Beling, Adele Zandrok, Ma- ya Fayst, Rudolf Klayu Rogge ve Teo Lingen. ei rolü » nü yapan, İvan Petroviçtir. i Gerçi e il artist bulu- nuyorsa da, çi şöyle bir görünüş ve iü ibaret- tir. Başlıcarolüalan İvan Petro* viçin rolü bile, başarılması kuv- vetli artist clmağa bağlı bir rol sa- lam Senaryo ve reji de ku- 4 sursuz değil..... iii Dolayısiyle, mümessillerine rol“ lerinin su gibi hafif geldiği o bu si nin Toska - müddet Lu kada kalış ve di ri - lış merhalelerinde ( dinlediğimiz musiki parçaları, şarkı ve beste, kalıyor. Bu cihetten film nasıl?.. Güzel parçelar vardır. Biz, ke.» manla çalınan parçaları ve bun » ların e en ziyade zevk du" yarak dinledik. Bu ciheti de böylece kaydettik- ten sonra, büyük bestekâr Frants Leharın opereti esas tutularak ya- pilan bu tilmin, daha canlı ve a henkli bir film olması imkânlarr nın gözden kaçmış olduğu kanas“ tini tesbit ediyoruz! Nİ |