4 yök SAYIFA 6 KIMIYETİ MİLLİYE ; : : T MAYIS 1934 PAZARTESİ Halkeveleri ve tiyatur. RM ee Tüyatrönma ai Sresi ve iz rak e Mv EEE hilide filimler. meri eh sinema kum- i n büyük-| panyal mi de aktünlite filimlerinin “birçok defalar ssrarla e Ev bir lerinden biri d lek ti is Ör get duble e dırmak, tiyatro ihtiyacını yerleştir. | Yü şlamışlardır. Mitingler, nümayişler, Halkevleri küçük kasabalarımıza varıncıya kadar bü- | mektir. e un İl e ette. bir te temaşa havası yi kü zaj 5 ler, mi De ve futbol saçlar, tezahür, yıf ve göl y amlar ve: için çekilmiş s1 liz ilk ri Bm kâfi değildir. | filimleri ei ihtiyat olarak bulun- it ses filimleri A z 3 B irad im Öncükdür. “MAM kül. Bir senede verilen dö beğ temsille bir da al e a yle lürümüzü muasır medeniyet seviyesinin üs- | Halkevi bu Mela ie üzerine aldığı |irgürilerek . ses ak iii in kiril için seferber edeceğimiz vale Şi tamamiyle iyfa sayılamaz. ir öğ Bizi ra desillerin haşına & kaddı sil vermek ör | ingilizce haykı iz resmi Coğım açmalıyız. Tiyatro bir milletin ken- | mek istiyen halkın son ferdi de görünciye geçidinde faz alazlr serdedilme 'dini seyrettiği ve kendine inandığı yerdir. | kadar temsilleri tekrarlamak, Halkevi Bi Se pi ill müthiş gü » Tiyatro, milli insiyaklarm şuurlaştığı ve pılarmı meccanen ve ardına kadar tiyal tül üikselmesine, > Maranda geçen “milli ülkülerin yaratıldığı * mabettir. Biz | seyircilerine açmak Ta lkevi idarecilerini “balk tabakalürma en müessir, “en verimli | parolası olmalıdır. ir buna benzer anl dersleri bu mabet kürsülerinden - vörecek, a vE sahneleri ir eser meselesi de e Dz dilinin halk era iz i nuşma dilinin hal bu mabet kürsülerinden bütün millete hitap | bi lerecede ehemmiyeti haiz işlerden | tarafmdan anlaşılması mecburiyeti dolayi İd ope için alize mevcut aka malzemesi çok az ve çok zayıftır, bu- ne re gi varlık olduğunda şü; he e bir tiyatro kültürü vermiye - imkân edenimiz yoktur. Ankara'da teşkilatı hazır- yoktur. Mevcut bü eserlerden istifade edil- lanmakta olan ve gelecek ders senesinde | mekle beraber klasik şaheserlerden “İşe başlıyacağrı umduğumuz türk temsil 48 40.50 eserlik bir Halkevlei akademisi de memlekette tiyatro hayatmın şiş etmek süratle Mn Tizmge- uyanması ve canlanması hususunda en bü- iii bir iştir. Teknik mükemm eliyeti, ahlak ik hizmeti görecektir. Her Halkevinde b edeceği demisinin memleket için mn e Di e Büyük Macera. teğimiz gün, isanalım ki, memleket artık| sahne edebiyatına, örnek olacak (eserler tiyatronun sasnasını anlamıya © başlıyacak- | memleketi r tarafında temsil edilip) Sanat endişesiyle çalışan fransız reji- | ri kalmadığı için e nefer olarak ya” lr, benimsenmeden kendi kendine yüksek bir sözlerinin sayısı birkaçı geçmez. Bunların| zılıyor. Merakişte ris'te bıraktığı kadına ler şehrin; her kasabanın müstakil be-| sahne edebiyatının (doğmasını beklemel RR Jak Eyi de vardır. m e beş ai — il kıza rastlıyori değ b hiye tra, Halke wlerinin Karay doğru eği dir, tiyatro muharrirle- unda aynı zarafet ve isi ses yok fakat ti ri bil i kita in okuya ö bir müddettenberi yn ea fizik ei Yari m3 öndükt ru Afrika'da “Ya. | hizmet müddetini bitiri bu cı Lejiyon,, unda geçen yeni bir filim sadık kızcağızla ek hayatmı yeni- çevirdi: “Büyük mace den düzeltmek istiyor. Fakat daha unutma im Me eski sevgilisiyle tekrar karşıla- tak iddi, ık o serbest değildir. Bu- SE eserleri teskil etmek üzere ha- | rm sonra öteki zav. beni kirli k kültürleri. lerin amatörleri arasından pak sd İni e dai için de en usta el- ra, Amerikalıların ini 3s n düşüyor. garladığı bu filimde rejisör çok muvaffak | de bırakarak Lejiyon'a girmek icin yez iz h en lik el e e mil be senelik bir mukavele imzalıyor. siyle hal rizasiyle il ei ii e laj usulünün o aktünlüt Bir z Na kil edecek olan (Büyük Macera) Afrika a Bn şi ile er Giyimin aldatılmasından başka | Lejiyon'undaki askerlerin sakin kahraman: y z alile b NN türlü tefsir edilemez. «Halk, bakikat diye ie ii a imdeki kısa bir e m er te teme doktor tarafımdan | cok Kuvveti ve sahneler heyecanlıdır. Her bi olduğun ml ilat basta olduğu tesbit iki Modi işti yarali olan mh ck time ir ağn ef çimin ak Rişar Tavber ie iü bu “hileyi Kolaylıkla tefrik ot ve bu yüzden aktünlte lmlerine | zi : olaya e mirlya çikarak ken | in soz Mari Bi 1 ii halde b k itmek İ5-| edenin sesidir sulün üm etmemesi gene sincmanm | t€dİĞ Mi onu bir baba Mİ ifln yi şir sesin ei Tehine link temenni olunur. katiyle ha ve diyor ki: bakla di li ecektir. Dul sali İerden çıkmış ve mahalli ihtiyaçlara azami | mi meferlere yen nizamını kim öğrete- filimde bn bin metice elde etmek için kul- yakınlaştırılmış a mürekkep bir | cek? Ben gençleri ye için senin la > şaheserler e ii gerek memlekette i eskilere güveniyoru! Kii İ tiyatro zevkinin le ve tiyatro sev- nefer, we yanından çıkarken en iletmekle İ gisinin saki ve gerekse tiyatro mu- der “kalıyorum, diyor, burada |ir rol olan baş erkek rolü Jan Ri l elimi seviyelerini yükselimiye yarı- | bana ihtiya: tarafından muvaff: | Türk temaşa için bu mühim işin Filmi şudur: Delice âşık oldu |dır. Bundan başka filimde F : manen bekliyo: ğu bir sefa kl tarfamdan iflasa sü- | Piteof gibi kuvvetli sanatkârlar 2p rol al - “ YAŞAR NABİ Füklenmiş olan bir genç, artık hiç bir geli- 'mıştır. GİERCUMELER KÜTÜPHANESİ : v Tefrika: 4 49 de iki sıra bulut gezinen incir ağaçları ummanı görünüyor. | da bir fikir verir. Nar ağaçları Şenişlerili taşıyamıyacak Bulunduğumuz ovada vaktiyle Tralles şehri vardı. Strabon'- | kadar mahmul... Asmalar ağaçlara tırmanıyor. Bütün bu f un bahsettiği sahayı kaplıyan eski bir zeytinlikte o şehrin | memleket muazzam bir bahçedir. ni arıyoruz. İstanbul müzesinde Tralles'de bulunan en- Nazilli yeni bir şehirdir. O da yunanlılar Gaz ta Yösanr Proj. rin ir 1 bi ti genç bir | mamiyle yıkılmış. ai t faal bir belediye sayesinde srn heykeli, tanzim € e plânlarla ve senede yeniden oturulbilece! Ey zair, burada bir an durarak vatan aşkıma vedâ fediliyor. Uzakta, eski dı -| birş nl li — birası velğnilenn dullar ve inle kemi kei e RE dır — bu âbide, vatanın istiklali için ölenlerin bati vaar bakiyesi e e e her tarafta, süre yetişen yeşillik, ona, güzel w RR 0 irsi dilmiş > < .Milâ dın 6 mü iü bb usulünü e ve Ayasofya sakin Bi Gerçereyipn ye a Ge çabucak ye an beri hil de pek büyük bir rehakâr Keza, eski zamanların eyi tabiplerinden biri olan ve dem iğ Nazilli, e Keşan devir senesini tesit etmiş bulunu - vazife görmüş olan Ki Aydın'da, a kalan - | bünyede istimalini ilk defa tatbik eden Alemde a yordu. Zafer takları daha duruyordu. İ lar için birçok meskenler inşa ettirmişti. Bu meskenlerden EL idi. Menderes ovasından Divar'a e çıkıyoruz; oradar i biri henüz yıkılmamış. Öğe bu feci zâmanların bir hatıra- Bu şehir ehalisinin zenginliği ve sehaveti ile de şöhret | Afyon Karahisârma doğru döneceğiz. sı olmak üzere muhafaza et tmeli, Müte adiyen ü i bir kuyumc Şarka doğru e e zengin meyvalıklar arasmdak e tesanütten bahseden Avrupa mesafeler büyüyor, portakal ve incir ağaçlarına dağınık bi kan alarm tehvin hususunda hiç bir şey yapı ri “di ugust vrij halde tesadüf ediliyor. Bir iki gün evel geçtiğimiz sık or - k ın bir zelzele, karl bazi başa ilkem intaç'| manlarâ artık rasgelmiyoruz. Yi yaylalara tekaddüm 3 ti. ri göl nevinden topraklara tedricen yaklaşıyoruz. Mezrv i Bu eni Ovası nm hususi lütfuna e o -İerazi gittikçe küçülüyor. Aşağı ovayı şereflendiren incir or. muş. İla manlarmı oralara kadar temdide uğraşılıyor. Karpuz tarla ii ve bolluğu tarif e Bu toprak zen -:| larında genç in dil İR Yeni orraanlai ar Yenii b ginleştrmek için yaratı mış. e icatinden sonra.yeni --| Bu gü kadar, üzerin - in ik vaziyeti hakkın- - Sonu var