SAYFA 4 m Hareketleri Ağrısız Aydınlık Bazı mütefekkirler hendesi süretler-" akikat remizleri aramı arayışın esas, gayi i amd ğımiz hayatın tabi olduğu bilcümle kanunlara | istinat eden, fakat bizce elan tesbit edi- ! Jemiyen hakikatler mi? Yahut, ” Kant, anun- ba: a n tebarüz ethe- i ve böyle ürlü ” temiz ,, den çıplak olması mr Her ne ise, lenin ne birinci, de i n Felsefesi. “Devlei Remzi., dir. Dr. ni eye icdani noktai değildirler. Eğer riyazi bir e be alel mek kabil olaydı, sallanma devri ında, müşahede edenerden sarfma- ma istikrar vaziyeti- nin sağ tarafında, uzaklama va Gi fakat daima geriye ii hareket aynı vaziyete, avdet ettiğini göni J m Halbuki ” dört köşe ,, m bu gibi ln yoktur, ç adedi 1 şuuri iie yi aydı in yari sl üç köşe yüklenmekted nin murabba- düşi gayrı ahlaki ve tüfeyli bir ion da ba ee yerle üne kulla rulmanı hatıra gelebilir. Bununla fe en akrep yürüyüşünden daha fena bir duk, Bu vaziyetin EYei RH yE harekettir. Ahlakın esası daimi ve ın farklı olması, yalnız salar devri nalı Mi mekte olsa gerektir. ile, yani evveki vaziyetin, ikinci vaziyet aviyeden, i ahlaki İ: di çi i ; 2. bakıldığı takdirde, müm hareketle- | Aralarındaki fark, yalnız ” vakit ,, far- me ahlaki temeller aramanın aleyhine | kıdır. Evvelki vaziyetin ikinci vaziyet edilen davaların ne e haklı İsen evel vukua gelmesini ise, ” hatıra ,, duğunu alelâde misaller ile. isbat et- uz. Hatıramız, vakit idir. Daire üzerinde mütemadi için psiyolojik bir âlet yen dönmek hedefsizdi yaklarının ü imi yani rakkas hare ucunda mütemadiyen dönen herhangi olmıya yarar. bir kimsenin hareketinde ne kadar gü- aki ihtiyacımızı her- ü d i kedi al emin bir tarzi e akn ediyor. İnsan! ne de iskele Si “değild rakkasın — Derdini bir Alpa EMEN kendi 20 IKINCLT. EŞRIN “Dile Gelenler. Dün, Oltu'dan ve Mezitli'den okuma yaz: le rl bir tek sm sez ma yağ asırda dilsiz denmez de|. şon yıl eveline ka- beral Jerde, ül erer bıraktığı derin izlerin ! “derin sebeplere istinat ettiği inkâr edi- Teme: Üç im, üç zafer, üç kurultay, üç istek, aç ç yiğit, üç vakit, üç dünya vekili Poscudou, Hades, si Hintlilerde üç ilah Vischnu, ae Türkler Dans, bilhassa ” vals ,, kadın- sus bir harekettir. Her a Bütün bunlardan, dairevi e evel prostitüsyon hareketidir. Bir ka- |hem gülünç, hem manasız olduğu anlaşı | ; sa olan inhimakinin büyüklü. iz Niçin? Çünkü, bu türlü hareket gü, hafifmeşrepliğe olan hassası nisbe: |ler Empirigue hareketleridir. Her Empi- tindedir. rigue hareket manasızdır. Yalnız mana- Dairevi hareket, e ilga ile 0-| 5 ve ereŞR e snra nu kanuniyete irca edi ey Belki “daire, yi ek m yerinde saymak, gülü Wi e korkunç, fatalist maliyesi haiz | da bundan ileri alir Bunun ie anlıların ” ne yapal ; i yzi şekil Si daki Rusların ” inhava , iş zak tezyinat için oldukça güzeldir. Al kinle ların ”'da kamman mtts aüdejru ,, için?! Çünkü, bunlar tam bir daire k delâlet edi ” Fatalizm ,, e | ğibi insanda tam bir duygunluk hissi entellektüalizm zaviyesinden bakılırsa | uyandırmıyor. differenizm mahiy: me ye gö-| Meselâ, ” hilâl ,, bizde dünyaya sarı çölür, Osmanlır: idgad ibi souk ve kemale vap; veremi; yortapahayce setine re indikle: unda |du. Re: öl kaza-| hali basi WE taşıdığı, '€N | mayı yeni harflerden cak igne birçok yandaşlar alk kürsülerinde k on! Ml yk bundan ilei geli —— yenii eki, Mevlevilerin dans şeklinde İleri tamamiyle fatalist ve bundan dolayı dairevi hareketlerin timsalidir. du ic "Hilâl, de elân o mükemm emiş bulunmak, ikmal sr erm. s5 bir kabiliyet, bir ümit vardır. i; babası, e iste hazırdı; yanı in konuşmak terbiyeziliğini ma e lame diy; iz bildiği unvanı askerlik haya- ındâ kazandığı rütbeden almış ye ii bir halk k kürsüsünün Yy: na şöyle dinleyip geçmek i için so- e onlan, yağlan İyi ek, ahlaki hayatın esasını didin- bunların isi Ye yaptıkları te- İaksidi: Özün kalkınması, harekete | mede, ” olma ,, da bile geçmedi. m yeri Mn itmiş, kanin binlea kürsüde bul sir derin ve manalıdır. olan aş adı gayrı vicdanilik duygusu uyandırıyor. | cümhuriyet bayramı dolayısiyle | muş ve kahraman hayatının bütün Yedi, iki, onüç adetleri de ın hareket ettiği noktaya lar; demek plantlarda dahi hayatımıza |ta biz Ankara'ya kadar güzel ve göz yaşartıcı tecrübelerile imtiyâzlr adetlerden maduttur. Fakat ve sranmdz aynı yolu takip etme- | esas olabiccek ahlaki bir varlık bulamı- | yükselen sesler duyduk. Babasının Cü ie mi Gi ların tleri ” üç. ,, adedine | mesi bu mesele ile yakından alâkadardır. | yoruz. anında konuşamıyan belediye re- ie ş e le KR Pen ebieniyet denilecek kadar ci ia aşağı lie bir yolcu buna riayet et- | Eğer, güneş sistemimiz ahlaki bir sis | isi şöyle dursun; oralarda şimdi z Da i idir. Hele” beş,,ve”on,, ve diğer aşâ|mez. Yole medi ve yolculara olan gıp- |tem veri ge hareketi rici olmaz | kadar hiç bir gü ir şey için aberi bize kadar böyle tefer- Ti adetler gayi Şuuri hayatımızda hiç bir |tamız her yolun bir çok geyri muayyen | dr. rafında döndüğü en küçük kalabalığa bile bir çifı |ruatla gelebilen Kâzım Çavuş, ana İY bi Vi YAĞ a dön Hele | söz söylememiş yurtdaşar, C. yurdun dört ez ağ ımdaki 2 türüne kalarak e sayarak | re esas olduğı ru içindir. peykler işinde belmian Ki İiğr ile | E. halk kürsülerinde dakikalarca | Kâzım e dan ei SÖYe adiyen hare-| © Gene Nietzsche tarafından tecdit edi marul” 6 > coşkun, manalı sözler söyle. lerken bi rmaklığ: anarak ton kendi m birlikte mütem: ket ettiğimiz halde, bunlar im kendi- i evki len Phythagor ve Hint - brehmen nazari- adedinin a Kadar tesbit ede mediğimiz büyük ehemmiyetinin sebebi, içinde yaşadığımız kâinatın ” genişlik, 8 deti ,, kanaati e bizim lâyemut olmak ee te ii 5 zi aşı üç buütle olan eme Zi Beğ 'sev- ! kis 4 vi ei değil de, mü ie a i Pre — şüphe — | ceakiben zuhur eden gölge demektir. Lâ inüşte li id zkil eden | yemut olmak ihtiyacımızın yegâne ve hale birlik e eden hisleri can | bar ” kıymet ,, e ( kendi kıymetimize ), İırmasında da olablir. ” mutlakiyet ,, e olan ” istek ,, imizdir. si bütün bunlardan sarfmazar, ye bir “kemal, e doğru ilimdikçe, ” bir yendikçe, alçalı e ka tar, Uç Fe “Ninistise bir karaktere büyük erle karşılaşmak fikri ka |nunlar mrtebtsineiŞ ei yardiz maliktir; “üç, ”bir,, ” birlik ,ijdar İlik iz vaziyet tasavvur edile- İlar, semanın her vakitten ana takviye ve tasdik edyor. nda layı | bilir mi Bunun eğri ki, e > itimctsizhik telkin eden bağl n lehine dır k, bunların her ikisi ” iki gay i kabili taksimdir. mazide yaşamış gibi e Mes olmala | kâybetmesini intaç etmez. Yeterki biz mesele üzerinde biraz fazla tavak |ri korku telkin etmekte ME ca: |onun psikoloji noktainazarından temsil kuf etmemizin sebebini b lere anlatma | sma bu hissin ” Iğyemu mak kana- |ettiği kâinatın ebedi bir remzi olduğu- va çalışacağız. Şimdi bu ile ya-|atine esas teşkil ettiği düşünmüş. u anlıyalım; her ln onun ağrızıs ây ınlığı olan diğer bir mevzua geçelim. . | Bu tarz düşünüş, manasızdır. Çünkü bu üre” dei » remzi olmağa bihakkin miyetle daire ; yuvarlak, dok bin, İİ bir, histir. ü i erir Doktor, ESAT SABİT dit ii ve kocaman tekerleğe ayl aç 2 mükemmeliyete şiki naza ayı Yüzbinler: areketlerin > ması ileri üş ve malü gil üneş etrafında dolaşan ” peyk ,, aşka türlü hareket kus mani olmuştur. riyle bak e m a mak ühre ,, saygısız daireleri i rkezi | dile dü riyetimizin oOnüni dönümü 40. 50 yıllık dilsizlere di verecek ei e emsalsi: bir EE n, Olti sy ve Nazillitden ii Lei aldım; Anayurdun bu iki bucağından gelen Teğemleri! bir- lestirdim. U dinliyenlerin Kzieieki derin ül iştir. Bu sa ii var: Çün! çok az konuşurlar ve konuştukları eni, sağa ız içlerinden çe söyler! B.K. bir klarımız ve boynumuzdan bağlanmış ilâ w LE g 5 Bp yenen hürriyet fik- ya Mağ Sed olmak şuurunu esa Lâyemut olmak şuuru ise, ken duğu mi nluk gindeki sarsımaz yeknesaklık aglabiihti- mal Goete'nin bu fikre olan kavi imanı- Dın esesid. Beysi Hareketler, dairevi hareketle- ım bir hürriyet içinde ii ola ister, Hattâ, lâyemut ol ık hürriyetin yalnız bir cüzüdür. ma kiki ve tam Hürriyet vakit ve zaı di dak rin beraber, burada tetkik e hare- tamamiyle s1, İ ve kviye ne bizde uyadırdı- ğı ci ği hissidir, ların hayatlarında, kadınlardan SARMA, erlerin kendi Gele ketin evsafını izdir. Riçi hareket, dönüp ven. İz eğime noktaya avdet eden ha; ri Hi ahli, kendi kendisinden emil dai aynı şeyi tekrarlıyan ahenk noktai zarından manasız bir harekettir, Hat | Gazi Hz. Ani Kıralı” ni — ezani çakarak» Anak Bugi - İtam bir sükün hükü Han, liye Nazırı Fazıl Ahmet Han, Nazırı Kutluladı. (Başı 1, inci YY estgir deriye — dir. Bugün ve yu orada vi il Küle Eler rek hükümete sy'in , ikametgâh olan tarihi gin lim olmuşlar: sen kıralın beş 400 ün. Yeni Afgan Kabinesi. Afganistan” ın her ümfermadır. Yeni LAR gan kabinesini gene sabık sadrıazi or. Fatalizm, insanların hür olarak | Haşim Han teşkil etmiştir. 5 leflerine erişmelerinden vazgeçmeli | © Yeni kabine bir iki istisnasiyle he- | Şovanın 60 kilometre cenubunda askeri a ki, remzini mevlevi dansından hemen eski kabinenin aynıdır: bir tayyare ekzersiz yaparken alçak bir atbiye Nazırı Serdar 'Şah Mahmut | irtifadan düşmüşse de içindeki üç kişi ENE mücadele kuvvetine Han, Hariciye Nazırı Feyiz Mehmet ağır surette yaralanmış ve bı Ahmet Ali Han, da ve Ma- det emi Insanlar, riyazi rakkas yı me nihayet verilecektir, “Türlü Haberler. Lehistan'da Yapılan Mera imin gm Vid (a. Reisicümh ile hükümet Sak e gitmiş- Kıral Ba- ıldönümü ü münasebetile yapılan merasi Bir Tayyare Kazası. Varşova, 25 (A.A.) — brisi ölmüştür, İspanya Dahiliye Nazırının Beyanatı. Nafıa Nazırı Mirza Han, Han, .İşu beyanatta “Dün askeri bir takım harekât vuku- na dair bazı şayialar elemi Ha baki içbir hadise olmamıştır. Esase! am erhangi bi: keli RE dan ei iabilecek rg e büt tün vesait vardır. Ve icabında bunla rı kullanacaktır. ,, Romanya Hattına İşliyen Ti urlar, AA.) — Romanya hattının .ktı üyük mileri a iibardı isini e Terre - Neuve'de Saint - Jean de terro neuve, 25 (A. A) — ne - Neuve Başvekili, başındı ii ki teklifleri gilelir kabul ettiğini bil- dirmiştir. - Neuve'ü tehdit eden mali yr: Killa Karr mak için bu ingiliz is yila Ke umumi kire İsgik Madrit, 25 (A.A.) — eba Nazırı bulunmutur (