08 29 apsese oyum KL 9A Erer umum “SP #srprigero m3$oLr a9019p «1g oldruyrE yek . #igepa 34 şedrgopm “1p9119103 $1 ng sğiğis sp “ülAap yodıınıSatır MyerDyıy AMİN, »E1 'np1oAıpa 1iyUa) EpuLrejeyes SI2Y e ne 241 meunzüe 9A 9S91poJ4l UE43199 ng ney hr ep erejreztu Teşyou UEJO JULEJSI JIS YAT “ep 'uejize4 3öyung opılop ng “apZISaej ön uowoy U9pULOJYR) umum ZISURIJ “UOLUĞEI Bulstajeynul IJey LIBM)91yIZ EpU!Ğeg US skala “19jyıre) yuunum ulog 3839Y NV unğıpoısı ö1111)0 zn12g9) TP IpUIĞ ayr ad di yeni Türk devletinin teessüsünden sonra teplerinde tarihin nasıl ve eni gayelerle okutulduğunu ve Cemiyetimizin tarih yaz- makta hangi gayeyi istihdaf etmekte olduğu nu söyliyeceğim. HI Hanımlar, Beyler, Osmanlı Devleti tarihe karışıpta di ve olamadı. Tarih programları çabuk tebdil e&- dildi ise de, o programlara göre tarih kitap- ları o kadar çabuk tertip, tab' ve neşrolunâ- madı. Ancak seneler geçtikçe, eski kitapla- rın, milliyet, halkçılık, esaslarına uygun ol- mak üzere, bir dereceye kadar ıslah edilmi- ye çalışıldığı ve yahut bu esaslara göre yeni uen$uoyl “remmangrou DUHAJTRTALSI 94 91 -sneyizej taejle “eye4ey opes '1ajruzugy ueJo ur Molası ŞARL EP 6261 u1£og 30S9N AV “npjo WOJYEYI SUlO9Jo4Lı “ezeu UL,YEST GASON “op os1 mp3 m4 UOpUTS -o4e41y Yesj MoJZEH 'npJo wre3j Lojakezeu 1rejyinye Bk4eyo yereyisi dı£ojsns ejefeöjes y999Un198 1gı3 Tuyjı UTULJIGE) YNENYV 9UT4 2uue4 unuo 9p 9S Tpyıpo ÖZAY! UO)YLE) UST ng opullaap 39410n18oJAf *npınpmanyo yerejLi -1)$110) oj4Lıejoutur LULJSJ 'Hojsueue 4nEN öğ mi — 5 — müellif çok meşgul olur. Ve Ârileri bugünkü Türkistandan getirmekle beraber (Sahife 31) Türkistan halkının ne olabileceği hakkın da bir an zihin yormaz. Fakat Ârilerin vah- 35) Bu kısım Mösyö Malet'den mehuz olsn gerek. Türklere sıra, ancak kitabın birinci sülü- sü sonlarında gelir, Müellif Türk &avminin tarih sahnesine çıktığı zamana âit takribi dir tarih dahi göstermeımekle beraber, yazılan “şeyler, milâttan birkaç asır sonra gibi anla hon abideleri üzerinde lüzumu kadar tevek kuf olunmamıştır. 336 sayfalık bir kıtapta İslâmdan evel T ürklere tahsis olunan kısım 24 sayfallani ibar : Ve umumiyetle denile bilir ki bu faslı okuyan talebe Türklüğe mu- habbet bağlıyamaz. Âri ve Sami olmadığını kimsenin inkâr e'lemediği “Etrüskler,, bahsi de çok kısadır: bir buçuk vayfa. Kitşota Tu- ren'li (Tyreniens) de denilen Etrüsk'erin 3- kunabilmiş yazılarından Türklerle münase- o vu unung *aTprOJĞFULOUŞ3 ke yad. 04 o gurunsnp 79ppnul 11g opulojozn d11ö93 uep © unsoBzns 15ju9) 99149 Topii 1dop1n39 jep e uap9 711 rumum Ture) 1931p 9A £g yese mw “nyunğ 'ıpnat, yedep ng ım -stu ourgzı yumum ul4og YEM YNPALNIZ yazopıpo Yiseı n3npjo 9U2sy9 “reyresevu Lrej -şapmp4n zrep 9Uofyej Wipe U9 SA SULU -oyo$uouu urejılucun A yl9sour “ap uLropoyur -ey UBAILIJo ge IYEZÂT olzrunuyı n949 ğy 5G 72 ettirilmemiş ve müfredat programı bu gaye- yi takip ettiği halde müellif, mömbalarından ayfılmamak için, programdan inhiraf eyle- miştir. Biliyorsunuz ki, Selçuklu “Tuğrul Beyden tabir yalnız Araplar değil, bütün Müslüman lar için kullanılıyordu. Daha böyle tenkit olunacak vakalar çok- sa da zamanın azlığından dolayı orta zaman- ları burada kesmek ıztlrarındayım. Ancak, asrı hâzır tarihinin müfredat programına damıyok “yer sOPDENNMNL, “1g va min imge OOULOJYLIDANUI ednay * yere) ge -n “opuMAşp 394nm1Sour uUnğnyoyereduuf “19p9 ynzz2AB) Zer '1Y UNİ po iran “oyro yı 19y eyyeoyeynur UYİAdApAZ Je IpUNĞ garpop93919p ou HaLIAIN UJpUNAYI. <5 sop apzıuurlojdazyouu 1199919p EO “ur 4epuneeuey inf -0 1fep4eş Yauuıpza3 793 11 oyo92 2üLrejde) mw muej a Maia wjlenin 94 ziy en a e Türklerinden bahsederken de (C.TIL. tecavüz etmekte bulunan sair Türk akyamı gibi kıtal ve yağmakerliğe mail olmayıp..,, diyor... Murat Bey, bir zamanlar çok şöhret ka- zanan bu tarihi umumisinde İslâm âlemi için islâm vahdeti noktai nazarımı esas tut- muş ve vakıaları bu esasa göre tefsir eylemiş tir. Bu kitapta Yunan - Roma ile orta ve ye- ni zaman Avrupa tarihi, Avrupalıların bakı- şına göre yazılmıştır. Zannediyorum ki, Mu- rat Beyden evel Avrupa tarihini taisil ve :6- ra toplanıp, “evrakı muzırra,, sırasına geçme sinin sebebi de asıl bu İnkılabı Kebir faslı 9- sa gerektir. Maamafih Murat Bey Fransa ih tilalinde demokrat ve cümhuriyetçilere a- leyhtardır. Bunları “şımarık ihtilâlciler,, ve reislerini de “Hunrizler.. diye tavsif eder.