İ İ Tueus9 “wuLlejSepyojsou! urloyunu 9)4J “1p1aJ19S9 uejizek ng n305 ururrejdeyiş YE) UBU nonıo yilej ng “eoununjo ueji 3941n1SOJN “1Tpıığop ueprejenyeA J1opu9 Iseuui « #eXog Tgre8snıger, Ululgiyes “ESTEYIİ Iyll -e) ul&og yelnyy 9joy “ınunıng 2öyoö 1zejdej Tİ yile7 9puTA9 UTulsuıg “epurseus9 nMedlırey -e3 sılod uedıtujo yIsya İLY ULIJ9U9S ng ın) -Snurunjozsey ouTyue) ıfues0 IS1Ip9) YU e) 3A Sruyıpououu Iyep ng ojı 94TU9S TOpETI 1G 2pUTSOJNE ULISE TUT XX “op S1 nplo4njnmnyo di pr — 46 — lan umumi tarihlere hiç bir ciddi tesiri doku- namadı. Muhterem Meslekdaşlarım, Milli kültürde ve milli terbiyede en mü- him bir mevki tutan tarih meseleşini esaslı olarak vaz ve halletmiye çalışan ilk defa (Türk Cümhuriyeti olmuştur. Her işte oldu- Zu gibi kültür meselesinde de bu en esaslı cısı ve yol göstericisi, Türk Tarihi Tetkik Cemiyetinin Hami Reisi Gazi Mustafa Ke- mal Hazretleridir. Türk Tarihi Tetkik Cemiyetinin önüne konmuş büyük problem, umumi tarihe Av- sımlarının gizlemeğe çalıştıkları büyük rolü meydana çıkarmak ve bu suretle Türk kavmi ne tarihi hakkını vermektir. Bu gayeye vu- sul i için çalışan Cemiyetimiz hazırlamakta li resimli ve haritalı bir umumi tarih tertip ve neşretti. Bu eserlerin, arzettiğim esas ve -5y Gilsikeğ Epaşueay isli İgeay sp 4g vesoy Uy 1gI3 Zıulajymısanuı JOSYU “Ipunzej y9unosyeg UEpU2U4oJ ng rumnuey yrsou! UepuLrepumyny HIR, 110 “ UT$I şeuyejue TULASp UNULOJN SLAJYIN,L *11p -nurouu EISON :11po3f9UN3 znaegoz nğnpjo 29se 1ığ yanı, 99a1egi *ZISURIğ 91141) PUL -er2) 194J 'unı$nuyo SyegnzAou! Şelejo YNU -9S 9A ES YOĞ 9J9saLU ng EYĞEJN “UOYSIULIA 79411949 oumoyaley okrannğ uejo 9pUN o4ıyei Lejwe41y 11g YTL EPUISEyes 79s241s 9A maf Urrejjuezj SA Ulopynı, 1S1ey 219) ere oje gdnJAy 9u14 13IppSeyue uop9g “yg — —5— nileşen kavimlere olan tesirlerini hemen hiç tebarüz ettirmez ve derhal Ârilerin medeni- yete hizmetlerini anlatmıya başlar. Ârilerin Türklerle hiç bir alâkası olmadığı ise, müel- lifler ve mütercimlerce âdeta bir mütearıte olarak kabul edilmiştir. Hasılı en eski ve es- larda yahudilerle Avrupalılar kendi araların larma uygun gelmiyen vakıalar, ya büsbü- tün çerçeveden hariç bırakılmış, yahut dik- kati celbetmiyecek kadar kısa ve iyzahsız yazılmıştır. Samiler, uzun asırlardanberi, Şark ve Garp tarihlerine, Ahtiatik vasıtasiy- le tahakküm edip gelmişlerdi. Ve kendileri- nin milli efsanelerini, Yehova'nın mühriyle takviye ederek, mutlak bir hakikat olarak ka bul ettirmişlerdi. Gerek İslâm'Şarkta gerek- se Avrupada yazılan tarih kitaplarında Ahti- atikin verdiği haberler, en başa geçirilir; yal nız dünyanın değil, âlemin kuruluş ve dünya yüzünde Ademin zuhuru ve beşeri tarihte Adem oğullarının ilk macerası, sırf bu haber Zu42g9) Op U9JALUZLU SASALUY7poLU UNO, 2A ulumepofaep ynl opuNAap WeJS| gru ayıgapruop 21404 Ul! 191yul9Anur ounZıg Jeyey 'ınpun3Ân 9uHof -o423 eziz Szeyripipjey 9149111915903 241p Uy Tue4 sın uojmpouuog 9A Hojrueuıpg ueJo umjeui OpOLIZIY e. weJSJ “ol 2uLog 1ly1og EIeSOJN “nasnurunjo Teunyi sas” -ny ng edeli “oprey n3npunyo dız193 oJ41pEs -gevi yoLUjL11139 701293 1oJJol ULLOpYIN.L, OP uTuraje U1e1SJ “Tur21301d yapanı ŞEN *1o41£es dey ep Tuseui -p Maop unun Ue4rLjo dely 1S119SY9 3A 1041p Yo4TuapoLu Si sunoAtu9polu WeJ vx Kiz rinde düne kadar dikkatsizlik eseri olarak, mı karşılaştırılırsa, arzettiğim nokta pek açık görünür. Yaptığım tahkik ve tetkike göre, Ali Re- şat Beyin mehazları Senyobösun orta mek- teplere ait tarih serisiyle beraber Malet ve İsaat'ın müşterek telifleri olan diğer bir ta- rih serisidir. Muallim İsak isminden de anla- şılacağı veçhile Beni İsrail'den olan bir iran- sızdır. Ali Reşat Beyin “Eski zamanlar,, tari- hinde, yani liselerin birinci sınıfında okutu- lan kitabında, Mösyö İsak'ın tesiri eyiden eyiye hissolunur. Dicle, Fırat, Nil ve Kızıl eden Sumer, Hatti Vİ medeniyetlerini de pek kısa geçer ve bunların daha sonra mede- yeğ “apurlaap zepgusı urpturey(npgy *aıpzejung 9103 eureyeumyeyi nyun3ug “19Jyu2) yumum $nUI -unjolâau JEpey 9194nn18oj4 TDUTYJ Uepulu -ewez ZIZeMMpAV “19J49g “reyumuepj 9387) uop4og uesuyj nunğnpjlo Srureejureure). 124 -ej “Sıwuejseg BAnuze4 yur Tunum 1g e “sesiyımyopduz,, £og J919ğ Ueuryerimpay eprejelis ng OUA 'mânuynınyo op1ojJda) -gow IgExej HT ç Ulag YIJA9L IV JEpEy 1152 1199 “Terejo Ye Tumum “purlA9p MUT -eyinpgy “2iuos Uopulyueı 49g yemi — öp — pl gayeye uygun olmasına elden geldiği kadar ve güçlüğünü cağımıza iymanımız var. Mesaimizin henüz başlarındayız. Her işin başlangıcı.daha çetin olur. Bir iki yıl içinde meydana koyabildiği- * lunmamıştır. Ve zaten tezimize ve gayemi- ze itiraz, fikrimce, imkân haricindedir. Bir Türk Tarih Cemiyetinin tarihte hakikati a- ramak, yabancıların düşmanlığı ile unuttur- ulmak istenilen milletinin tarihi hakkını, or» olunabilecek cihetler yok değildi. Müzakere ve münakaşalarla bunlar daha ziyade açıldı, sarihleşti, Cemiyetimiz bu kıymetli yardım- lardan elbette faidelenecektir. IV Muhterem Meslekdaşlarım. Başladığımız işin lüzum ve ehemmiyeti- ni daha ziyade tebarüz ettirmek için, düne er Liselerimizle, Orta e bi