yeuuyği 2AsA Jpesiyaj "unlarues 'arjejue 3p9991. SP yey nun3npjo eyjeuyızEk 3A.SLUJIZEA UT -112) 2103 9UlyeejuoLU OJLUNZ BASA UNARI 11G 4 ENİ Ye) HSH * zeymx ASU BU A S5 ag usAAânı ed 119 Yynuu IGEŞİİ amysotu ıyye “1stumuz() TU RUO “TYLE) 2ULO YA URUN A ŞİST ETOL ““1op9 9EJ1 URplez -eu Teyyou 114 ua34kenul “jı8ap U9Ude Tunek «4g uo11ı3 3pj9S 1g şisepjoji Tyiez meryT es -3S DUT! UraLlojd0)YOLU TPEPpJ :1EA IUISI “ei : 1 I I 1 T TSE4ı -uRly ISIpZ2A ur, sşnef 1S1EKSOŞ ESA “191 -p nunany,, YUM 11 Zrujek saıpyiğop Wei aj 94yse) Jig Ze Taaopo4tAnı ŞBENUV SU garprti NUJEş ZIUNUBANUIE) HOİ ZE -1L1n$13op 1key 19Jdrf19) ye) “2103 BULeJ -ex ıseysnu ngyevi utunyng 9pJ9 UTYUE) VU -1£ opuyıe) zajlueıgj “ap ası $Iu1593 BULSUN nâ,ossnaj Utjo UIsenul U9LUSIŞ Uunuo ngreH -Ey 9U U11959 Yayı ĞrUMJIZEA 0p9U9S TUK 9A SULU -rurojg Hanı, SA yarayıp apeşnsı ueydren deyma op uozegni Uop “wopy NeyTH,, “Jİ Szn nZAoLU TUÂR “3s1 $nLUjo U9p9 TEANYI YO “uzLreJSep49JSONN enin çımısnunnı epzezeu yu nIe198 ONURU zısutıj bjasaı 'zojuydıuoyinui Hoyyoungı -gez 1g 2J49g 9pZTuğJ giur JEA zıLurlojuop “reyseg esyo4 “1nâruze4 V ek DEME TR i İ F -2 9s94eynuu dırıısizey 1OJYLe) SILUJIZEA OJl eyeğıyul SA “musAnsıy Tm yejo mpe4ısui -O1A TuyopsAezeu dıe? 28tg URULKOJNŞ '119J -ueıj 9pUNay9TEY JIŞIJ USE WU! IJTAX “Up -nsn our Jogusp919 OJYLEJ 11g UEJIZEA 9493 ideyre yeimyevi rep oululaje Yanl, “opUs94 ->apjı ng umıo4ıujıg “Mmısnwıunlo sAeJı ep 1 ç -sos 33) dıp9 yeroul opzTuĞ! unun “ITPNIGEK 2) zamum “epurrejuos uruLlA9p yevnzuej, auL194 unuO İZMJOATULIYİ TULIOJ9APYIY ye Tv ueseH £1(19)s03 nunğnpıo S1uo yeğij 9UuL193 yıse 9A 4eJOy yo5 unSng Eesseyjig TU “np£oy e£eyo yuz Tunu -nyy yle opus9urppeynui ıanSeg “Z1e 191 : 1 “MSITESIUI UTUISEĞUT LTE) 9103 943J9S9LU Jig -n 11g yezopasyeg 114e 142 uopulyue) unoj -nyoa wep BEANH, urgeyij Ng UEJO 1pŞJEŞ -n yiye? “unuefj 19791, njuni : zizejue nun$ —ia— —ae— —o— eş 30 — —35— —34— * —3i — farzdır. Islâm dini; bilirsiniz ki Beniisrail ve rih kitaplarımızın tipik şekli, bir Şark ve Is- le çok daha tafsilli malümat verilmiştir. Unu lüman müverrih, hangi hükümdarın “tebea- Nasara dinlerinin ıslah edilerek devamıdır. lâm tarihidir. İslam âlemi haricinde kalan tulmamalı ki burada Osmanlı tarihi, Osman sından ise, onun devletini biraz daha tafsil İslâm Peygamberi bizzat bu noktai nazarı memleketlerin ahvaline o kadar ehemmiyet lı Devletinin zuhurundan, dördüncü Meh- ve methiyle nakleder. İslâm âlemi haricinde kabul etmiştir. Buna binaen müslümanlar, verilmemektedir. Bunun yalnız bir iki istis- met son İV. in zamanlarına kadar ancak de- kalan akvam hakkında verdikleri mâlümat Beni İsrail ve Nasara dinlerinin ananelerin- nası vardır. XVII inci asır Osmanlı müver- gayet kıttır. Şu söylediğimiz umumi şemaya, diğer bir iki membadan gelen haberlerin de tesiri olmuştur. Evelce de söylemiştik ki, Ahdiatik hleriyle âdeta bir telif haline getirmiştir. yalnız tarihten değil, tarihten evelki zaman- Muhterem Meslekdaşlarım, ; Şark âlemi Asya ahvali ve bilhassa Müslü- lardan da bahseder; dünyanın ve hattâ bü- Şark ve İslâm tarihleri tarzında garp man devletler tarihi bayli tafsil ile mezkür- tün kâinatın nasıl halkedilmiş olduğunu bile türkçesiyle (yazılan bu eserlerin fayda ve dur. Fakat hıristiyan islâm âlemi haber verir. Müslüman tarihleri de, Ahdia- mahzurları vardır. Bence birinci ve en mü- ne en yakın olan Bizans vekayiinden biraz him faydası, Umumi tarihi hasım olan bir bahsolunursa da, Merkezi ve Garbi Avrupa . lemin rüyeti zaviyesinden görmiyerek, bir- ahvali çok il..cal olunmuştur. başlıyarak, Beni İsrail tarihine geçerler ve çok rabıtalarla biribirine bağlı bir âlemin gö IV üncü Mehmet zamanı (1648 - 1687) oradan yahudi haberlerine biraz arap an” iş noktasından müşahede ve tesbit etmek ; biliyorsunuz ki Fransa Kırallarının en meş- ne tesiri, e zamanmdari. , itibaren nesini de karıştırarak, bir teselsül yapar ve hususudur. Ameli mahzurlarından belki en 3 huru olan KIV üncü Lui devrine (1648- © meşhuttu. Türk ananesinin tesiri ise, Türk- araplara gelirler. İslâmdan evel arapların ah mühimmi, daima musademe halinde bulu ? 1715) tesadüf eder. Kanuni Süleymandan lerin islâm âlemine hâkim olmalarından iti- valini cahiliyet (barbarlık) zamanı diye kı- nan Hıristiyan âleminin ahvalihe geregi itibaren Osmanlılarla Fransızlar arasında baren kendini gösterir. saca anlattıktan sonra islâmın zuhurunu, bir gibi vakıf olmamaktır. hayli sıkı münasebet vardı, IV üncü Mehmet hayli harikavi hâdiselerle yani hayali vakıa- Bu tarihlerin bir takım noksan ve hatala- zamanında da bu münasebat devam ediyor- larla mezcedip hikâye ederler. Daha sonra rı da az değildir. Meselâ Osmanlı türklerinin du. Bununla beraber kitapta Avrupa devlet- islâmın intişar ve istikrar ve islâm âleminde mensup oldukları türk ırkına ve türk kavim- lerine, Avrupa kavimlerine dair sarih ve mu- mış bir tarih heyetinin in telif olu- zuhur eden ii teaddit devletlerin takallüba- lerine, hanimi kür derecesinde bir mevki fassal malümata rast gelinmez. Demek olu- nan “Camiüttevarih,, ; bilirsiniz ki dünyada Se m — Pe oc ki Tanniattan öne Yazılan Ağalar - gelinen it ee m