| | | bi tsadanevel 2750 tarihine ait bir heykel; Mısırlı asil kadın. Arkeoloji girin en ilmi KE aşk en gani ve İlim ve fen eledi li NE OINCİISAYIFA: G ; dali Bir eski Yunan heykeli: Bir genç adam, bir zaman muhayyelede derin akisler vü cuda getiremez; ruha nüfuz edemez. Arkeoloji yalnız ham maddelerin münasebetleri değil am maddelerin ken dileri bile muhayyele için büyük bir şiir menbardır. Bu sebepledir ki ağır fen mevzuları mütehassıs olmıyan dimağda büyük bir HAKİMİYETİ MİLLİYE amme en m 27 KÂNUNUEVEL İsadan evel 100 senesine ait bir Yunan heykeli: Bir genç adam tresi, sında müşterek noktalardan biri en mühimmi bu, hislerin ifadesi ihtiya-| cıdır. En eski devirlerdenbe: his ifadesi vasıtasın: boya ve taş temin etmiştir. İfade vasıtalarının devamlılı- ğı itibarile belki en mühimmi taştır. Bu dünya mü: binlerce senelerdenberi | üzerine bize ih- gün bütün izeleri insanların On dördüncü asra ait hir Fransız Heykeli: Bakire başı. vzuları en alâkasız dimağa bile ilk ba- kışta bir mana nefheder. Diğer fenlerin tiyar dünyanın buruşuk vücudu üzerin den binlerce senedenberi insanlardan tesbit edilmiş olması eseri gelip geçmiş bi hilafma olarak arkeolojinin ham mad büyük bir lardan daha canlı bir hatıra yok. Me- kli heyecan verir. Bu itibarla arkeoloji el- mas arayıcılığına veya inci avcılığına dardı raklı bir gi da yaşıyan “uk ruhların - esrarını G On beşinci asır: xı inci Louis'nin portresi, düz çiz- kuru fikirler, cansız rakamlar, lıdır ki topraktan büyük bir heyecanla tesir ettiği halde arkeoloji medeniyetin ilerlemesinde kuvvtli surette amil olur. Arkeolojinin topraktan çıkardığı hazi- de. Bu kıymetli eserler sanatın terakkisine, tarihin ay- dınlanmasına, insanın işlenmesine yar- iİ “heykel değil, aynı zaman| Geçenlerde New York'ta açılan bir portreler sergisi,nde İsa'dan evel 2750 tarihinden zamanımıza “kadar elde bulun; edilmiş heykel başları teşhir edilmiştir. ari parçalar arasından intihap Aşağı yukarı 5000 senedenberi insan ru hunun taş üzerine yazılmış bir tarihi, Sergiye “heykel portreler Tom Umumi bilginizi arttırmak ve dünya yidişine ayak uydurmak isterseniz hergün İsadan sonra yedinci asra ait bir çin eykeli. illeri okunur. Çehrenin hususiyetlerinin | (portre) sa- sanatın âddolunmazdı. Yunan sanat kârları daima ideal güzelliği yaratmağa Yunan sanatının ki çalışırlardı. Ancak dekedous devrindedir heykellerin portre çehteleri almağa başladığını gö- rürüz. Eski Mısır'da heykelcili hakimdi; er için yapılır ve sahi- kte portre ususiyetleri çünkü heykel umumiyetle bine benzemesi aranırdı. Bu tarz hey- kelcilikte sanat motif az olmakla bera- bir şahsın değilse bild her halde bir ti pin portresidir. New York'ta vere olan bu çok şa- isi aynı zamanda bu sayıfayı okuyunuz. SANATI SAYIFASI 6ooo Senedenberi Yapılan Taş Polreler. On ikinci asra ait hir Fransız heykeli; Taçir Kıral bie muşamma üzerinde bir fırça darbesi eyi On dokuzunc"ı asır: Balzak. ismi verilmiş olmasr şayanı ii .. edilmiş olan yirmi dört mühtelif devirlerin ğe muka dım ederler, Arkeolojinin en zengin safhası sanat afhasıdır. Sanatın kısaca tarifi “hisle- rin ifadesi,, diye kabul edecek olur- sak,hissi, yani insanlığı inkişaf eden en - | kar, ine bir isim vermek kabildir. Fakat unutmamak lâ- zımdır ki her sanat eserinin altında mu- hakkak bir şahıs veya bir tabiat tetkiki gizlidir. Sanatkâr daima bir modele ba- yese imkânmı verdiği gibi taş kalemi- nin kâğıt kaleminden Se daha kuvvetli Taş kale- sanatkârm eli daha hakim olmak olduğunu da göstermektedir. minde zaruretindedir. ve eserinde o modelin hususiyet- Dn altıncı asır: 11 inci Hanri'nir portresi eski insanlarla bugünkü insanlar m Sonra birinci asra ait bi” a heykeli; Bir romalr. i k İsadan sonra ikinci asır: Bir kadın voriresi. Jem darbesi bozuk bir cümleyi çizebilir, On üçüncü asır. Fransız hevkeli; bakire haşr. Kâğıt üzerinde bir ka-| çe Yirminci asır moda kızı : “baş,,. Taş portrelerdeki bu emniyet ve salabe- yuvarlaklık ve derinliğin verdiği ha kikat hissi de inzimam etmektedir. On sekizinci asır: Marie Antonettei