Liselerde divan edebiyatının yeri olmamalıdır! BETER Divan edebiyatı, artık tarihin malıdır. Onunla tarihçiler meş- gul olsun. Bugünün gençliğini © pervers edebiyatla bulaştıra- Ankar. a toplanan “Edebiyat Mı Daimi Kongresi,, , mekte; lerde edebiyat seyelei Basil map malı yi Ger cevap arıyor. in hallinde iç bile kaldık, kz o, Lee “Ralledir melidir. Bu suale erecek cevap eldeki üye v: Bu neslini avı rupalı 1 gir bi mi i yetiştirmek istiyoruz; yoksa asyah gibi Bu iki | karşısında kat'i bir vaziyet m icap eder: Eğer i yetiştirmek istiyorsak, Avrupa kültürü le hiç nın mektep m nie yeri olmamalıdır. ele imi ee Geçen haftaki yazılarımız bri genç şi ez erinde bir “ > aliz,, tedavisi yaptı: Ee beri! anladılar. Ve kendilerine eldilei Bu münasebetle birçok mek- tuplar aldık. Hi HAKIMİIYETI MILLIYE. Hastalık edebiyatıne karşı.. Edebiyat muallim Geçen haftaki “Güzel Sanat Gü misaller alarak * mek» — şiir , Ba ei Terinden 7 kahsediyorlar. sine pir lerimizi. genç da kültürünü de tamam, yü rma ka elek Aldığı bir şiiri basıyoruz. Bakın bu sir, nasıl sıhhatli ve er kek bir katanın yemişi: sma ses verir her dağ; Çünkü: bizim şilrimiz ne bir cıbz Ze biz onun sıska bülbülü... Ce sis Tiz tütsü kavuran gülü... Biz ne cılız bülbülüz, ne > ak bağ! vi z İn delik deşik, de kartallar gibi süzülen n m a AN BİZ NASIL YAZARIZ, NEYE | bisset ARIZ? kmdaki düşüncelerini öğ be e tahitercn mirallimledin büyük srasile leri ne diyorlar? ünü,, nde Anadolu gazetelerinden , hakkında bir tetkik ya; uk. ) yerini bu mel hak- fırsatını kaçırmak istemedik bir miks ile serdikleri cevapları Halit Fahri bey IN! düşünceleri? Anadolu mecra: m daima imtişarı bir Si — Jiyor zi “a Gelik de te ık istedikleri şehveti bile k a ve Lape eşin bunak mış bir ve rağ mea en al im len bir yaşta mektepteki dersleri mal ederek müterakim tihalarını terennümle vakit geçiren bu zavallılara her ın evel acınır. n azık ki: Kültürü ai edil bir toprak üstünde di m öte öte ve ke: ve se > yiye yiye çürüyüp gidi gem ık az sonra mem ii) e hapla Öle sırasına geçeci zi bir bedbini, 1 olunmamız. işimi bırakıp kendilerine ii sanır, eee Sadece zaif lebiyat dünyanın hiç yerinde ne ilir; ne de yaşa-| masına müsamaha, aile m mahve yaklaşan esi iması İzem gelen cemiyetin da yi değildir. ilhassa gazetelerimiz ve mecmuali- ne, z bünda en büyük fenalığı irtikâp e Size ye bilirim: AR: senedir. Bilacev Uyanış - tecrül silimi - günü ifa vet kei yi yy gençleri: benim” gözü: yapizlar. N. yazı “elimden geldiği irlerini karşımda Eğer asyalı gibi ek is ie G vakit acemce derslerini programlara tek. rar koy- makla beraber, divan edebiyatı da tedri Rk edilm elidir. giymiyezği. da ve ye yeri az: ya 0; a bu: ikisinin in iaundan melez Dir şey ır. Biz, ielez di eğil saf- kan bir üz öt yoruz. Bizce bu mese elenin hiç münaka- şaya değer yeri b 3 Divan edebiyat. tarihin malıdır. Onunla arar Kr vücut sonra haya çaldıkları darbayr haya- © Okuyun dedim. Bilhassa Tum ri- alâka göst 4 zaman ne oluyar?.. Ne sevki ki siki olac: güzellik inst rekl ak/: Hiç asına ili göremiyeceğimiz ga- e bir estetik... Kadım, ii, mednfiryoleri > İKM; Getir; gp. | SEbza erin dedim. İlimsiz edebiyat olmaz dedim ğü) Bir mevi Bürm i kendilerinin anlıyal r ile e ve sakat Di da devam et Ürik bu hale ilemi İlham ve şöbre: Dalıp kei A Pi Çiçek Kelebek Ziliz? Biz ne örümceğiz: ne ağ şiirimiz) Aralayıp dalla; Göklerde süzülen 9 kartalları Biz vuruşta yere sermeyi. Biz göğsümüzü kalkan gibi Bemmeyil Kirpikten bir ok Daha — bir yok İçin deği. inin — adr etin Ne onlar tekin e cin Ne biz sabırlı hecin. Geleceği omnzlarımıza * yüklermek Geçmişin sırtımızdan yükünü attık! Bain ie di Bize Onların billür dedikleri her kahka- ba, her gülüş| bat İşte, ba: sırğası halinde Anadoluya yayılmış bir vaziyettedir. dar temek ere muhtaç deği yabancı ve hattâ eee Bunlar, Anadolu hakkındaki ei Bir felsefi siste ve a tayın ve avenesinir gururunu ve etel şei ini hareket: tirmek olan Mihrabımız toprak değil, mermer divan edebiyatı ile bizim yeni ye- > 272 ipi, tiştirmek re ad hiç bir alâkası olmama meni Gökte bir yere değdiriri, Mz rakı ke in edebiyatı bugünün) OBiz onlardan değil nesli ra idir: Onlardan, ötel öirkilenler değil. O, bizim değildir. 0, bize ya- Baktık ki eğil eğil bancıdır. Ondan iğre iyi yazi ği Sırirmiz kanbur olacak, iz ahla, offa, inik Jara gülüyoruz. tiyle dolacak; Zaten onu bugünün nesli güç anlıyor. Yarının nesli hiç anlamı- acak! ve kendiliğinden hal a ur! i, yunan, latin edebiyat- Jarı ile usülmeleri delaletiyle te- mas & iyorsak, yarın ki nesil de, di iyatının o piç dilini, edi e icili bicili stil ze tercümeleriyle Ve ov vakit 3 edebiyatının bik İs 'ü, bütün ri lığı tanımamak avrupalılık ii için, bir noksan değildir. Türklük için de! kalker Göteyi bilmemek büyük bir Juki Edebiyat derslerinden Bees ütehas- gençleri edebiyat ye yapmak değildir. eee ıp, hendese, kimya dersleri gibi gençlerin kültürünü ve zevkini te- Tarii atkârları 2 le ae al Tarımın bir rp teymi yapılır. o vakit seviye fari arkı görülür! ısır- | teplerinde yme- ti vardır e m bugünün mek- eple *cebir,, okut: meti vardır Eye e kia B mali Avrupa kültü; .rü ile yetiştireceğiz: e şekilleri ireilyer oğan e edebiyat derslerini de aym na her şeyden evel klasik bi sanat terbiyesi verece, vereceğiz. in Tam Biz Avrupa kültürü verebik İstekli Bir kısrağ müş Kişneme gibi gelir. Onların hayatsız kollariyle ummanında, efküre tufanmda Yi açıklarda sızmaları Ve korkudan dağlarda kızmalar SERHASIN "fırtma gelmek Denizi kamçılatar. laç Kalaç... e gönlümüz zift gibidir ne gözü- d ee şe-li şırak ircar yan (nevroz) Jarile seray di se larında çaktanberi | dın, canavardır... Bu kadar biçare ve bu bet Bu nevi şiirlerin ere ei ml Bi”| kadar bir edi banlardan bir kısnız, çekirg: e ka-! ZI ALUSTUS ir ifadesidir. bi Fakat meti aks irmekten ziyade ecelli eder. şekilde iraesi ise adi ihtiraslardan çok Jara çıkarı ge içtimai olur. £ gayesi içtimai kıy “güzel,i “Güzel,ia ruhumuzu aksettirmekte tece. hangi yüksek mıntaka- r ve bu suretle sanat meticede de ifa etmiş rolü g Biri. iki İLME holy alani unadur. İHalirte Nusret H. diyor? gazetelerinde acaip, kıymetsiz nların çarpuk (çuzpuk ifade eden mev- zularından genç istidatlarr kurt İve kori ihti duydu | 3 nez istidatları- Be değ ö eden beyhudi mii ür Ben Kalede. me ulardan uzak yazıla- un maya lâyik olduğu- nu haklı bir isabetle telkin ettim. San- at, cemiyet içindir nazariyesini kabul v. i telkin edenlerdenim. Fakat sanat ii ii ir demekki se Kastetmiy: Bütün yazılariz iran bir ni hislerden bahsedil- sin!.. Sanat perdesi altında sanatkâr kanda hissettirmeden ulvi biz zi güzel Bir tarzda telkin etsin demek ! ğyerizn z ar itibarla günün en etli şair, kuvv. sil m inden A | beğ razi ediyor. Nazım Hi anlıştır; İmek istediği şey mevsimsiz ve Jüzüm- İsuzdur. Fakat şu var ki: u cemiyetin iy: çaresi nedir? On Bilemem? ilacı içti- ler bu tar dir. ini hiç birisinde hakiki bir sanatki. “Gençlerin en çok imana susadığı kültürü ve emmi yoktur. Ancak; ei dedi vet!.. Eski telkinle- a Fi dei ğı, yeni iz kısım gençleri Anadolu muhitinde çi e ei vE edimi ei z w in we ir dereceye kad: 5 düştü iş içindir iz istrap çukuruna çekebilir. nası ya da bazı defa iğ- Kanun bu gibi ; ü ki ali ediyor! LUĞÜNDEN: epleri için münaka- sai aleniye suretile 40,000 okka çıralı A. MAARİF MUDUR! Merkez ilk mekt Müna- yacal iri, Göteyi, Rasini, Şilleri ta Mele tecrit edi i Divan baianbe eri, liseler peker Üniversitenin #lolojiya şir at muallimleri, divan e- Meler anlamıyan, öndan zevk duymıyan bir mensup olursa m alı genç eri Belair Tir. Fakat Nefiyi tanımaz. Netiyi yetiştirdikleri vrupalı Türkiye'ye karşı va- gün, Âvrupalı zifelerini yapmış V.N. Me etme pri yar i e istemez. m orum... Tedafii vaziyet, cemiyetin kasaya a iştirak edecekler teminatı muvak Hepii e hakiki sanatın selameti namına geç | Kate Olarak 113 lü b geni husu- Sese mak imz ezeriz3| yle kalmıştı. siye İml ri yatırarak veya milli Tanka benz. bir ba u tevdi yalm Yı — aran diyer > > alei müt Z b dir 'uvazi yuvar, iz BE ge z alemi ee gençliğe ii olarak gösteremem.) kara rim dört nüsha mukavele- Rai m m tanırız. Bizeengin hir il ilecek ve odunlar muka- s2 benzin kanlı dev.) | Yurdun evlatlar muhitlerinin elem e iii ii emk Dir buçuk ay ler altında toprak| ve neşesini, hitlerinin ker türlü a zar iie Him ır Talip- a de kıvranarak maj itme gilzlerimde. > som” lerin şeki yi güme üzere her gün alkala, dn EZA dairemize ve yevmi olan 24 ge Alımları şıngırdatan sinsi Sarraf) |. 3 0s 930 pazar gün vaat za de makamı v ellerinde| > si ü i için “alaylı edebiyatçı, olmaktan uzak- 2—10302 “; laşmak; di özü e mk; pre FIRKA 8. SA. AL. KO. e Di İnk |tiştikleri kültür Bayat bütün em Palatbıdaki irtamtın ihtiyar içim Bekleyin hiğr ile kavramak pakasada bulunan 1750 kile kayan etini etini 4 e “olmıyor,, deyin z Eğer anlata; kültürden sonra geli Giz ii 930 tarihinden itibaren bir neki j dan hiç bir şey aki İk eği | vafia müliğüe salik eğilmiş ve 25 sğm- imizle iri EZ “ Snak cemiyetim| z ıslr bir umdesidir. Şeniyetlere uygun| de & F. Sa. alma ii meemslyerf yaşi Cemiyetin ferdi bile olsa| racaatleri ilan Ni 2—10583