10 Ağustos 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

10 Ağustos 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Cenubi Çin denizi (Baş tarafı 3 üncüde) ödeme temin eden kinina, Fele « mebk Hindistanı ve Formozanın ımhisarı altındadır. Bu derece zengin memleketle - #in herkesin iştahmı kabarlacağı pek tabildir. Portekizliler, İspan, vollar, Hollandalılar, Fransızlar, İngilizler ve nihayet Amerikalı, lar, ardı sıra buraya gelerek yer, ileri ezmişlerdir. Ancak Caponyanın kuvvetli bir ieviet olarak meydana çıkması, bir nevi müvazene (yaratmıştır. 1805 senesinde, Formeo. yerleşti; Caponya bu suretle yal, niz Hainani kontrol altıma. slmak. la kalmadı, Bütün cenubi Çin sa- hilleri Capon kontrolu altma gi ti, Kamçatkanm osnubund. vi Çin denizi orlaların. kavls çizersek, Asya kıtasının bu şarki kısmı Cepon nüfuz hattıdır, Caponların nüfuz hatti ecnub vo garbe doğru uzar, Caponya, Fran sz Hindiçinisi meselesinde ba - keilik ettiğine bekılıme, Siysm. 4 iyi münasebette bulunmakta - dır. İngiliz ve Amerikalı serma - yedarlarm enirikalarna rağmen, Câponva, Hindiçini le siki iş birli ği yapmaktadır, Singapur, Capor. vaya çevrilmiş bir hançer manza. râ Verir. Singapuru bettallaştır, mak için Malaka (o yarımadasınm en dar mevkii olan Krada bir ka- nal açmak tasavvur edilmiştir. Hindiçini ve diğer üslerden ha, roket eden Capon bombardıman tayyareleri Burmayı bombardı man ederek tayyarelerin mühim bir Tol oynıyebüleceğini pat et. mistir, Bindişini ve Siyam, Çin ve Si, yam arasmdaki arlaşmadan sonra Gam » Ranh stratejik ehemmiye- tini bir am için kaybelti, Fakat buram bir deniz tayyaresi liman! olabilir, Cam . Ranh, tayyare ve donanma üssü olarak zaten son derceş ehemmiyetildir, Stratejik vaziyeti cemubi Çin denizini ba taribaşa kontrolu altma aimasna yarar. Hattâ İngilizlerin elindeki Singapur ve Amerikaltlarm elin . deki Cavite (Filipin) üslerinin kıymeti böyle bir vaziyet karşı . sında düşer, Demokrat olduklarını söyliyen Amerikalılar, Filipinlile» “e İstiklâl vandetmislerdi. Ame» ikan vaadi tutulmadı, Pilipinler iaha sıkı bir Amerikan $ una girdi; tab bir müş an Cspon pazarma satış yapamı. yor, Amerikalılar, Singapurdan da istifade edecek ve cenuhi Çin de. rizinde ileri karakol kuvvoti ola - rök müdahale (o edebileceklerdir. Uâkin tabif üslerinden uzak, gay- rimüsait İklim şartları arasında ve bambaşka stratejik sartlar da, , Caponlar ise kendi mem. Miketisrimdz gibidir, İngilizlerin bu mntakadaki em niyet müsellesi Hong . Kong, Sin ce gapur ve Darvindir, Hong . Konk İngilizlerin artık işine yaraya - ingapur stratejik bakımm- him ve çok muhkem bir mevkidir. Fakat dü “ muhkem kuvvetli mu derecede kuvvetli bi maya malik olmazsa ne kıymeti kalır? Cenubi Çin den grupu, deriz strat dan passif bir elemandır, Çin de nizinin âkıbeti İngilizlerin üsleri, ağlı değil, olunan ve her an kuvvetlere bağlıdır. ne Tophaned kasında mescit U kürgir b Beyağta ve 1 se günü sa. dacaktır. Ha, üçük ” odas 2 kelâm yon 30 lira vardır. ora kalemine ve nenin büyük ve binanın Taliplerin Beyoğlu in do ayr kadıf Marmara kırnat Ve mürscsatlurı görmek i vemtie sa » STAĞİ "Har gi mi Sünnelei NURİ EŞSİZ Birinci sınıf mütehassıs doktor NURİ BELLER SİNİR ve RUH HASTALIKLARI Ankara Cnddesi No 1 Muayene saatleri! 13 tep itibaren GÖZ MUTEHASSISI Kemal Tarkan Pazardan caşıa ver gün ÖĞLEDEN SONKA Taksım, Kamer Palas I nci kat Felefon: 48318 yanı Çocuk Hekim! Ahmet Akkoyunlu Taksim Talimane Palas No, | pazardan maada hergün saat 16 ten süra, Telefon 40127 Bir tuhafiye mağazası için tezgâ'ıtar Kasiyer ve çocuk aranıyor Tezgâhtarın tuhafiye işinde çalışmış olması şarttır Müracaat yeri: Yazı ile veya memurluğuna Telefon ile 20005 olan Bağdat hattı Almanları bir menfaatlerin kuynaştığı çok tir noktaya götürmüş gacaktı. Türk sultanı üzerinde tazyik yaparak Avusturyalılara sancaktan bir hat insa edip Sirp” lerla ırk kardeşlerini biribirin . den ayırmaları istenilmişti. İşte bu hareket Avusturyalıla rın e6ki düşmanları olan Rusları yeni aramağa sovket miş ve İngillere bile bu yüzden milracaat etmişti. İşte daha bu zamanlarda bile Türk politikası netayici impara" tora endişe vermeğe başlamıştı. Avusturya ittifakına pek büyük bir kwmet vermezdi. Fakat bu onun elinde kâlan son müttefik” ti ve biktün kıymeti de buydu. Ve bütün hayatmca o, Alman yayı imparatorlukların en kan. grenlisi olan Avusturyaya Dı kadar siki bağlamasındı ğ büyük bir hata işlersemiştir kamlardaki hâdiseir “karşısında ki vaziyetimiz daima Avustur 2 i arzuları, men” faatleri ve ibtiyaçlarına uygun olacaktır.” diye Balkanlard. bütün sefirlere tamim gönderi! mişi. Berlinden daha iyi ve ma. Mir diplomatları bulunan Viya “ nada Berlinin bu yumusaklığı çok iyi istismar edildi. Türkiyede 1908 inkılâik olunca Avusturya doğrudan doğruya Vakir kütüphane numaraya, BABER — Akşam postam istanbul Deniz Komu'anlığından : Deniz Gedikli Okulu müsavaka imtihanları ilânı Deniz Gedikli otu okuluna kaydedilen okurlarım müsabska imtihan ari 8. 8. O$İ pazartam sabah sanal b da yapılacaktır Deniz Komutanlığında yanlarında Sürşup ve mirekkepi kalem ve llatik bulundurmaları, (5743) Okurlarm syn: gin ve sayı Edirne Valiliğinden: Edirne mem menine geimeleri, L67b8) ilân Fatih Askerlik Şubesinden: 1 — Derz, Mi, Ön Yzb. Zübtü Ah met Oymak (1315) Bosna 1808. Adre İ m Edirnekapı Salmatomrız Rastıkç ge. No. 1) 3 — Dnz. Gvu On Yav Bekir Sit Ki Oy, Ahmet Kemmi (1105) İstanbul 130â Adersi: Aksuray Ahmet Ket &üda Mah, Cami So. No, (5) 3 — Dns. Mk. Yzb. Mehmet Raşit İ Og. tbrahim Etem Özgür (1796) İs tanbul 1803 Adresi Gürülişsuyu Kırk merdivenlerde İmam Fuza Efendi No 8). 4 — Doz Mk. Yab, Abdullah Oğ İbrahim Erim (İTOT) Gone 1804 Adresi: Karagümrük Beyceğiz Cema H So, No (13) 5 — baz Mk Ön Yab. Salt Oğ Mehmet Bilgin (1595) Girit 8 303. Adresi Edirnekapı Kariye Atikalipa ga 3. Bey Se No (11). İ 6 — Dnz Mk. ön Yab, İbrahim İ Og. BW Durmaz (1598) Niksar 1403 Adresi: Sundiye Şaşkınbakkal Kara kel No. (42) 7 —,Daz, Mx, Ön Yab. Etem Og, Hasan Hüseyin Varan (1606) İstan yi A30R, Adresi: Beşiktaş o Thinmur Yeni Mh. Y. Mektep So, No, (6) 4 — Duz. Sany. Ön Yzb LAV Oğ Mehmet Emin Akpulat (1670) Erdek 1304 Adresi; Sultanalıme" Nakilbeat Mh. No. (50) 9 — Duz, Mik, Tem. Bekir OR. Kad ri Öztürk (6813) İstanbul 1308. Ad resi: Karagümrük Karabaş Mh. Ak boğa Ba. No (8). 10 — baz MK Asigm. Hüseyin Oğ. Hakk: Sadık Acarlı 3265 İstanbul 1508. Adresi: Kımalında (İskele Cd No. (23) 11 — Dniz İnşast Yeb. Yakup Oğ Hüseyin Vahit Sağnak (1278) Istar bul 1308 Adresi; Göztepe Rıdvanpaşs So, No. (25). 12 — Dus Ön Yzb. Mehmet Hıfzı Og. Hüseyin Hikmet Dinçdoğan 1237 İstantıl 1300. Adresi: Fatih ALİkal paşa Cd. Çakrağı Mb No. (74) 3 Daz Ön Yah. Ahmet OK. Mehinet Ozman Alpay (1620) İstan bul 1315. Adresi: Balat O Hızırçavuş Mah, Merdiveni) Se. No. (11). 14 — Dor Gv. Ön Yzb Reşit OR | Al R Kınay (1161) İstanbul 1305 Aüresi: Fetih Fevzipaşa Cd. No, (80) kar (1) » Dnz, Mk. Yb. İbrahim OR Ahmet Emin Alptekin (134) İstanbul 1206, Adresi: Akaaray Mustafakemal paşa Cd akırığa Mh. No. (74) 16 — Doz Mk. Yzb, Mehmet OR. Mustafa (1571) Yalova 1305. Adres: Hatih Bina emini So, No. (10) 17 — Dnz. Mk. Vah, Mehmet O£. Mehmet Rasim Karaabat (958) Ay dın 1505, Adresi: Beyazıt Vefa enevir So. No, (8) Mik. Yab. Hüseyin OZ Hasan Kâmil Tanyeri (1631) Manas bulunmaları ve ket hüstanesin.n 941 yılı ihtiyacı alan edviye a:Atı tbbiyes Yaliplerin listeleri görmek üzere İstanbul ve içtimai muavenet müdürlüğüne relik tetninsieri müracaatları ve 228.1 cuma le birlikte Edirne vilâyet daimi enci. tir. 1300. Adresi: Haliç Feneri Mür selpaşa Cd. No. (İLİ), 10 — Dez, Mk. Ön Veb Btem Oğ, Ahmet Toy (1737) Çafıkım 1305 Adre si: Mevlânekapı Hacıevliya Mevlüne Cd. No. (37) 20 — Dns, Mk. Yab Hüsnü Oğ, AN Hıfzı Azer (1780) Çatalca 1906, Balat Sultanıamam Cd. No, (19). 31 — Dnz, Ön Yzb. Numan Oğ, Ibrahim Balkış (1637/6 Varna 130$ adresi: Aksaray Cellâtçeşmeni Ma - nastırlı Rıfat Bo, No, (8). 22 — Dez, Mk. Yzb. Yusuf OŞ Mehmet Ayturgul (1498) Ayancık 1301 Adresi: Rami Cuma Mh, Bağlar Cd No, (13). 23 — Dez Ön Yzb. inim Oğ. Halil (1064) İstantmi 1299 Adresi: Çırağı Hamza Şerifiye So. Na, (1). 24 — Dz, Mik. Selâhattin Oğ. Ali Rızm İren (8419) İstanbul 1302 Adre #i: Edirnekapı Kariyeyistik Büyük bahçe So. No. (35) 25 — Dns, Mk, Ön Yzb Hüseyin Teyfik Oğ. Salim (1202) 3551 Göy mük 1301 adresi: Fener Gülenmi Hi rönü Na. (22). 78 — Dez. Mk Ön Yzb. İbrahim Oğ. Ahmet (1401) Şumnu 1301 sdre #i: Fatih Kumrulumeseli Kalaycı No, 16). 21 — Dz. Gv. Ön Yzb. Mehmet Veysi Oğ. Mustafa (1068) İstanbul 1902 adrsai: Ortaköy Kabristan So Na. (m. 28 — Duz. Gv. Ön Yeb. Mehmet Cemalettin Og, İzeet (1085) Bursa 1501 Adresi: Pangaltı Kaya So, No, (85). ——— Fatih Askerlik Şubesinden? 337 doğumluların son yokinma müd deti çok azalmıştır. 397. doğumlular ve bu doğumlularla musmeleye thbi olanların nahiye srasma bakmadan cozalanmamak üzere ücele şubeye mürucastları Dâr olunur. — Eminönü Yerli As, $. den: Emekli P, Ön. Yzh. Said oğlu Emin 314 Bağdat (225—3), 8 & Mm. Me Mehmet oğlu Mehmet Şükrü Ustaoğ, hu (34840), Xd. Top, Tem, Abdülkadir oğlu Behçet Girgin (46129 acele gu, bemize müracaatları ilân olunur Raşit Rıza Tiyatrosu Bu akşam Bakırköy Miltiymdi BAHÇESİNDE (Saclarmdn Utan) Komedi 4 perde HALİDE PİŞKİN Birlikte Bevoğlu Halk Sineması Bugün matine ii de gece 830 İ da üç büyük filim birden, 1 — Garp kahramanı, 2 — Tar- xan kuvvet kral 3 — Dragi Kan cmen canavar, ıWAĞUusTOf LYA Baş , Diş, Nezle, Grip, Romati Nevralji, Kırıklık ve Bütün Ağrılanaım lcabında günde 3 keş ahnabilis. TAKLİTLERİNDEN HER YERDE PULLU KUTULARI ISRARLA 15 Afyonkarahisar Belediyesinden: Aşağıda cinsi ve s'iktarları yazılı sıhhi malzeme 28.7 tiharen 20 gün müddetle açık oksilimeye konmuştur. İnnleri 188.941 şezartesi güuü saat tam 15 te beledi runda icrâ edilecektir. Şartlarını vesair bususatını öğrenmek istiyenler hergün racaatis öğrenebilirler. Taliplerin bale günü kendisri bizzat bulunabilecekleri Sef p teklif mektubu gönderebilirler Taliplerir olumur. 4... Aaet «8 bu surelie eksiltmeye eli gün ve santte etmeni belediyeye mi Cinsi Fottepis tasmiye B, Aziyatrip Emmet iğnesi Reverden iğnesi Adi sütür iğnesi -.. ven me Cami: alât Hasia muşambas Çocuk muşambası Uzun kollu kautçu eldive9 Kısa kollu kastgu ovaya Hasta srabası “doğum. Poste diğnile Göbek pensi “Koher, Gövek makası Adi mal Pens müzo Rahim pansıman pensi A pansıman pensi Specalım Parsıman kubumu Otaklav Buyyavar Terrmosifonlu wvabo Doğum karyolası Kordon kroşesi Büyük emay küvet « süporu dolabı ski için, Sedye İmtetiskop Çocuk karyola Sürme lâzımlık. Devlet Demiryolları ve Limanları 1 ş le! Umum idaresi ilânları Muzummen bedeli 12730) nisyonlu plârnya tezgahi (77 * darpaşada gar binası dahilinde. saten alınacaktır, can 1 adet yeni veya Mİ çarşamba günü sanat (10) sominyoz tarafından Bu işe girmek irliyenlerin (208) lira (25) kuruşluk mu S4 Kanunun tayin ettiği vertikalarla tekliflerini muhtevi garfısii 8* (14) o. dörde sacar komlayun reisiiğine vermeleri yaza Bi işe sit şartnameler kömisy.ndas parasiz olarak dağıt” İstanbul Vakıflar Direktörlüğü LU Muhsinmer Kıymeti LK tey Akçemi L Kr su 6 2, 4 » w Büyükçarşı Zincirti pas yin h odanın tamamı, 7208 Büyükçarşı Rebiiye nani N odakım tamamı 7199 Yukarda yazıb w'an emlâkia müzabedesi on çün mü st ide ya miştir, Ihalem İHSAN salı xünü asaf on beşte iern erileci Çamberiitanta İstanbu! vakıflar daşmüdüriyeti MahıdlAt 4 cnatlar: (6460) Say3er Milhelm'in AYATI mv imparatorluğu bunu haz ederek Bosra ve Herseği kon di imparatorluğun: resmen il * hak etti. Bu cebir hareketile garktaki bütün karışık mesele'le ri birden açmış bulundu. Bun yaparken Almanyanm de Rüsyanın hoguna gitmemek iz migti. Berlin kongresi tamamiy le unutulmuş gibi idi. , mütteftizir hemen bu hâdise dup bi e! sonra haberdar etti. Almanvada yeni bir mutatiller âdeti tesgodende ta i getiren Von Schan'e veyahut Norderey de bulu; Bülova gidn TEK ancak beş gün sonra Romingten eki imparatorun eline geçiyor” du. Bu suretle imparator Bosna Herseğin işgalini hâdisenin vu 1 kubulduğu 5 teşrinievvel gür dehşet içinde kalan bütün dün ya İle birlikte ve Fransiz cum - ee daha sonra öğren di. Kendinden geçmişti. Kendisine derilen raporun bu yülriz Türkiyeye karsı yap'l mış bir haydutluk değil, aynı za manda İngiltereyi merkezi Av k devletleri hakkında düşündüğü şeylerde haklı çıka ran birjesttir. Viyana artık Bul. gar istiklâlini tanıyan bir deklâ rasyonun mesuliyetinden kurtu lamaz (Bu deklârasyon o gün ya” pld".) Viyana ihanete itham edi lecektir. O bizi manılmaz bir (0. kilde aldattı. Ve bu harekti Tür kiyenin yağmasına bir işaret ola caktır. Ben şahsan hissiyatrmın en derin noktalarma kadar renci de oldum. Sancak meselesinde on lara göstermiş olduğumuz var dımın güzel bir teşekkürü. Avrupada geçen bövle mühim bir hâdisevi en son öğrenen be nim. Bu açık ve sade rezaletter Habsburg hanedanmın güzel bir teşekkürü,” diye yazmıştı, Bosna meselesi karşısında im. paratorun böyle birdenbire par * laması üç noktadan enteresan dir. 1 — Bu hiddet imparatorun ni bir vaziyet karşısında kaldı fı zaman kimsenin nasihatine muhtaç kalmadan doğru bir si" yasi hükme varmak iktidarmda olduğunu gösterdiği, ' 2 — Karışık meselelerden korktuğunu anlattığı, 3 — Menfaatleri konuşmağa başlayınca Habeburgları ne ka. dar büyük bir soğukkanlılıkla muhakeme etmeğe muktedir ol duğunu ortaya vurduğu için. Kendi sucu İle içine düştüğü tecrit 'edilmiş £ vaziyeti bu fikir hâletinin pratik neticelerini elde etmekten onu menetmiştir. So * nuncu müttefikini terkedemezdi. Fakat hiddeti, bilhassa Bülova karşı; hiç yatışmadı. Başvekilin ikinci raporunun istüne: “Hiç şüphesiz emrivakii tanımak lâ * zım” diye yazdı. İmparatorun Türk meşrutiyet inkılâbını evvelâ bir sıçrayıştan sonra umulmaz bir kolaylıkla ka bul etmişti. İhtilât şeflerinden hemen hepsinin de Almanyada tahsil görmüş sebil sultanım zate 4 hürriyeti vermedi 5 tediğini kabul eti ya buna vardım edi £ lerde mareşal Dİ yg buldaki hâdisele” le vazmıştı: ultanım mukar” ve eskiden çok ” insanlar bugün tün kusurları © Onlara vatan bile sultanı tir.” İmparator Darma şöyle yazi Vi *